Gå til innhold

Hvorfor er sushi-takeaway så dyrt? 1000 kr for at to voksne skal få spist seg mett!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper mye sushi takeaway på jobb, til lunsj eller middag. Minst en gang pr. uke i snitt, antageligvis to. Bruker typisk 100-180 kroner så jeg synes ikke det er veldig dyrt. Har jeg tid spiser jeg på restauranten, da koster det gjerne en tier ekstra. Bruker som regel Duc House, Sushi&Wok eller Yo! i området rundt Oslo S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser for 300 kr og da spiser jeg ganske mange biter (22) 

Anonymkode: 82b1e...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må dere jo spise ekstremt mye? Jeg og samboeren deler på 15 biter og da blir vi stappmette. Og vi er ikke akkurat direkte tynne heller.

Anonymkode: 26688...e2e

Ekstremt småspiste! Jeg spiser glatt over 30 biter på sushibuffet. Og jeg er normalt slank, men sykt matvrak da. Jeg nekter å kjøpe sushi nå som de ikke har buffet for det blir så dyrt.

Anonymkode: 1ca99...537

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kona ihvertfall, hun veier drøye 80kg og har "rekord" på 13 biter. Som regel går hun for 8-10 og blir godt mett. Jeg veier 96kg og pleier å gå for 12-16 biter. 20 er min rekord, men da må jeg være svært, svært sulten. 

Her pleier 8-10 biter å koste ca. 110,-, 15-16 biter omkring 150-160,- og 20 biter ca. 200-210,-. Så det koster typisk snaue 300,- for oss to.  

Anonymkode: 8505b...ef9

Og jeg veier 52 kg og spiser glatt 20-24 biter med sushi til middag. 16 hvis det er lunsj. 
Enig i at sushi er dyrt, den dyreste fastfooden vi spiser i hvert fall, men vi er aldri i nærheten av 1000 kroner. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og slik er det vel alle sushi-steder? Kan det være kartellvirksomhet? Altså ulovlig prissamarbeid?

Den viktigste ingrediensen er jo ris. Jordas billigste råvare omtrent.

Er virkelig fisken/kjøttet så dyrt?

Andre som er enige i dette, at det virker rart?

Anonymkode: 94539...15d

Hvor mange biter spiser du? 

Sist gang bestilte jeg 10 biter til ca. 180kr. 

Hvordan kan det bli 1000kr for to stk?

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mitt faste sushi sted, så bruker jeg 170 kr, og blir da god og mett. Sønnen min som er tenåring, spiser for ca 200 kr. 

Anonymkode: 398a8...a1e

Dere som har Meny eller noe tilsvarende som deres «faste sushi-sted»: det er ikke slike steder jeg sikter til, det er et hav av forskjell i kvalitet.

Anonymkode: 94539...15d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremt småspiste! Jeg spiser glatt over 30 biter på sushibuffet. Og jeg er normalt slank, men sykt matvrak da. Jeg nekter å kjøpe sushi nå som de ikke har buffet for det blir så dyrt.

Anonymkode: 1ca99...537

30 biter er vel nokså normalt, ja.

Anonymkode: 94539...15d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at den kverna fisken som stappes i hermetikkbokser er av like høy kvalitet som den rå fisken som brukes til sushi.

Jeg vil påstå at "kvaliteten" faktisk er "bedre", mtp at det kun er småfisk som ender opp i boks, og ikke har rukket å suge opp alle miljøgiftene som finnes i havet...  De store og gigantiske tunfiskene er mer eller mindre gift-bomber. Smaker bedre gjør dem, men det er jo en annen sak...

Edit, har TS svart på hvor mange biter de spiser? :klo: Høres ekstremt ut...

Endret av Beeblebrox
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Så mye hadde jeg aldri betalt for å spise ute. Kan jo kjøpe skikkelig gode råvarer, og lage mat mange ganger bedre selv. Kanskje ikke akkurat sushi, for det kan jeg ikke lage, men mye annet godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har Meny eller noe tilsvarende som deres «faste sushi-sted»: det er ikke slike steder jeg sikter til, det er et hav av forskjell i kvalitet.

Anonymkode: 94539...15d

Duc House i Oslo som er mitt faste sted har fast pris 109,- for 10 biter om man spiser inne. 179,- eller noe sånt for 16 biter, mer orker jeg vanligvis ikke. I verste fall ca. 210,- for 20 biter. Kvaliteten er topp, bedre enn de aller fleste andre steder jeg har prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Villfisker skrev:

Så mye hadde jeg aldri betalt for å spise ute. Kan jo kjøpe skikkelig gode råvarer, og lage mat mange ganger bedre selv. Kanskje ikke akkurat sushi, for det kan jeg ikke lage, men mye annet godt :) 

Alternativet for min del når jeg er på jobb i helgene er da matpakke. Den kan ikke akkurat konkurrere med sushi fra et bra sted... Kantina vår er bare åpen på hverdager frem til 18. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidskraft forklarer ikke hvorfor sushi er så mye dyrere enn annen mat. En stor pizza koster en firedel.

Anonymkode: 94539...15d

En 14åring kan hive noe dilldall på en bunn og drefse det i ovnen. Litt vanskeligere å lage spiselig sushi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var mye 😳, tror jeg betaler maks 250 for det samme.

Anonymkode: 7c954...b42

Glemte å nevne drikke og vårruller😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har Meny eller noe tilsvarende som deres «faste sushi-sted»: det er ikke slike steder jeg sikter til, det er et hav av forskjell i kvalitet.

Anonymkode: 94539...15d

Vi kjøper på det beste sushi stedet i byen. Vi kjøper da ikke sushi på meny. Jeg er kresen på sushi en min.

Anonymkode: 398a8...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøper på det beste sushi stedet i byen. Vi kjøper da ikke sushi på meny. Jeg er kresen på sushi en min.

Anonymkode: 398a8...a1e

Hvilket sted?

Anonymkode: 94539...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper et brett med 50 biter til 2 voksne og to barn. Pluss 4 store vårruller. Da er det ofte litt rester. Dette koster oss 560,-

Anonymkode: df191...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og slik er det vel alle sushi-steder? Kan det være kartellvirksomhet? Altså ulovlig prissamarbeid?

Den viktigste ingrediensen er jo ris. Jordas billigste råvare omtrent.

Er virkelig fisken/kjøttet så dyrt?

Andre som er enige i dette, at det virker rart?

Anonymkode: 94539...15d

Serr?

4 voksne blir mettet for under 700 så tror du må bytte stedet du handler fra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidskraft forklarer ikke hvorfor sushi er så mye dyrere enn annen mat. En stor pizza koster en firedel.

Anonymkode: 94539...15d

Jo

En pizza tar kortere tid, enklere å lage og billigere råvarer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tre bokser med til sammen rundt et halvt kg tunfisk koster vel 15 kr i butikken eller noe sånt.

Anonymkode: 94539...15d

Den tunfisken er av laveste kvalitet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En av grunnene for at sushi er dyrere er jo fordi det må være fersk fisk, og det blir mer svinn en på en pizzasjappe.  Det er heller ikke like mange som kan lage sushi som å legge ost på pizza.  

Vi er to storspilte voksne og ett barn på 1,5 år og vi spiser oss gode oh mette på ca 600 kr.  Men har vært på steder som var veldig dyre, men da sånn konseptgreie med transportbånd.

Anonymkode: 5531a...638

Konseptgreie?

Det er normalen i Japan 🙂

vi har slike her men da kan en og spise for en fast sum om ønskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...