Gå til innhold

Hvorfor er sushi-takeaway så dyrt? 1000 kr for at to voksne skal få spist seg mett!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Jdz skrev:

Hvis det billigste alternativet for sushi for to personer er 1000 kroner er du enten veldig feinschmekker eller spiser ekstremt mye. Jeg kan fint komme unna med 5-600 kroner i Trondheim og spise sushi til det vokser skjell og gjeller på ryggen min...

Ikke nøyaktig 1000, skulle stått nesten 1000 boks. 8-900.

Anonymkode: 94539...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tunfisk o.l. er veldig dyrt

Anonymkode: 64d49...b02

Tre bokser med til sammen rundt et halvt kg tunfisk koster vel 15 kr i butikken eller noe sånt.

Anonymkode: 94539...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tre bokser med til sammen rundt et halvt kg tunfisk koster vel 15 kr i butikken eller noe sånt.

Anonymkode: 94539...15d

Det er enorme kvalitetsforskjeller på tunfisk. Kvaliteten er det fiskerne får betalt etter, de tar prøver av hver eneste tunfisk som hales opp for å bedømme kjøttet dens og sette prisen.

Jeg tviler på at den kverna fisken som stappes i hermetikkbokser er av like høy kvalitet som den rå fisken som brukes til sushi.

Anonymkode: 93912...ef0

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidskraft forklarer ikke hvorfor sushi er så mye dyrere enn annen mat. En stor pizza koster en firedel.

Anonymkode: 94539...15d

Jo. For sushi lages bit for bit, mens en pizza er én enhet.

Anonymkode: e0053...5ad

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig dyrt ut. Jeg pleier å spise 8 nigiri, de koster vel rundt 22-23 per stk. Så 184 kroner på meg. Drikker vann. Datteren min på 6 år spiser 6-7 nigiri, og mannen spiser stort sett en tempura maki til 110 kroner.  Så under 450 på oss alle 3.

Og jeg spiser lett en 400 grams biff, så det er ikke fordi jeg er så småspist. 

Anonymkode: d780f...ccd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er enorme kvalitetsforskjeller på tunfisk. Kvaliteten er det fiskerne får betalt etter, de tar prøver av hver eneste tunfisk som hales opp for å bedømme kjøttet dens og sette prisen.

Jeg tviler på at den kverna fisken som stappes i hermetikkbokser er av like høy kvalitet som den rå fisken som brukes til sushi.

Anonymkode: 93912...ef0

Tunfisk er tunfisk, det er i hovedsak fargen som er greia. Rød/mørkerød blir sett på som bra, lysere kjøtt som dårlig.

Er litt sånn med laks også. Husker jeg fikk omvisning en gang på et fryseri/røykeri, og personalet der sa at laksen som ikke var rød nok ikke kunne brukes til å selge til mennesker som mat. Kjøttet var like fint, men fargen gjorde at det måtte brukes til andre ting.

Anonymkode: 94539...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tunfisk er tunfisk, det er i hovedsak fargen som er greia.

Anonymkode: 94539...15d

Det er åpenbart forskjell på fersk fisk og hermetisert fisk.  Skal man ha fersk fisk må man passe på kjøling og svinn. Er fisken hermetisert så holder den seg nærmest evig i romtemperatur. 

Anonymkode: 2d9ff...aa7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. For sushi lages bit for bit, mens en pizza er én enhet.

Anonymkode: e0053...5ad

Bitene i en makirull f.eks kan man ikke hevde at lages «en og en». Nei, de lager nok lange pølser hvor bare en liten del utgjør de 8 bitene i en «rull».

Anonymkode: 94539...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er åpenbart forskjell på fersk fisk og hermetisert fisk.  Skal man ha fersk fisk må man passe på kjøling og svinn. Er fisken hermetisert så holder den seg nærmest evig i romtemperatur. 

Anonymkode: 2d9ff...aa7

Det er forskjell, men kg-prisen er helt nede i 30 kr for hermetisk, så da er ikke prisen for noen få nigiri-biter med tunfisk så høy at det er dette som gjør tunfisk så dyrt.

Anonymkode: 94539...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bitene i en makirull f.eks kan man ikke hevde at lages «en og en». Nei, de lager nok lange pølser hvor bare en liten del utgjør de 8 bitene i en «rull».

Anonymkode: 94539...15d

De lager 8 i en rull. Ihvertfall i den restauranten jeg har jobbet med. 

Anonymkode: e0053...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt faste sushi sted, så bruker jeg 170 kr, og blir da god og mett. Sønnen min som er tenåring, spiser for ca 200 kr. 

Anonymkode: 398a8...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tre bokser med til sammen rundt et halvt kg tunfisk koster vel 15 kr i butikken eller noe sånt.

Anonymkode: 94539...15d

Og fersk tunfisk koster her fra 450 kr og oppover for kiloen. 

Anonymkode: 398a8...a1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene for at sushi er dyrere er jo fordi det må være fersk fisk, og det blir mer svinn en på en pizzasjappe.  Det er heller ikke like mange som kan lage sushi som å legge ost på pizza.  

Vi er to storspilte voksne og ett barn på 1,5 år og vi spiser oss gode oh mette på ca 600 kr.  Men har vært på steder som var veldig dyre, men da sånn konseptgreie med transportbånd.

Anonymkode: 5531a...638

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser meg mett på 12 biter med laks 

Anonymkode: c78c6...3eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvor går dere? Og hvor mye/lite spiser dere?

Anonymkode: 94539...15d

https://www.sabrurasushi.no/?gclid=Cj0KCQjwgJv4BRCrARIsAB17JI4B2x8FVnUwqPerShXbzwwHq2c7QlLlDZqvvRltMKjqybCaIsWOwtcaAmPoEALw_wcB#takeaway

Spiser feks en liten meny med en ekstra rull eller ekstra nigiru (for å få det jeg vil ha), medium eller stor avhengig av hvor sulten jeg er. 

Litt dyrere, så her pleide vi stort sett å gå ut og spise, men de til 1 person og rundt 300 kr fungerte fint. 

Anonymkode: af7ec...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilma89 said:

I alle dager. Tror jeg pleier å betale 420 for 16 biter til hver pluss rekechips og chillimajones. 

Det var mye 😳, tror jeg betaler maks 250 for det samme.

Anonymkode: 7c954...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Tunfisk er tunfisk, det er i hovedsak fargen som er greia. Rød/mørkerød blir sett på som bra, lysere kjøtt som dårlig.

Er litt sånn med laks også. Husker jeg fikk omvisning en gang på et fryseri/røykeri, og personalet der sa at laksen som ikke var rød nok ikke kunne brukes til å selge til mennesker som mat. Kjøttet var like fint, men fargen gjorde at det måtte brukes til andre ting.

Anonymkode: 94539...15d

Nei, tunfisk er ikke tunfisk. Er en grunn til at gravide kan spise tunfisk på boks, men ikke tunfisk sushi 

Anonymkode: 7c954...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 199kr på 16 biter, da blir jeg sikkelig mett. Som regel er det igjen noen som snacks til senere.. samboer liker ikke sushie men om han hadde likt det så hadde summen vært 398kr — ikke en hårreisende pris.

Du handler på feil sted.. 

Anonymkode: b2b9b...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier kjøpe en pakke havregryn som jeg blander med vann og koker = grøt! Da blir jeg mett flere ganger for under 20kr! Hvorfor koster ikke sushi 20 kr?

Endret av Jeffe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er like mye som sønnen min på 8 år spiser. Voksne må ha minst 15 stk per pers for å bli mett, men det er ikke i nærheten av å koste så mye som TS skisserer. 

Anonymkode: ae94a...eb9

Ikke kona ihvertfall, hun veier drøye 80kg og har "rekord" på 13 biter. Som regel går hun for 8-10 og blir godt mett. Jeg veier 96kg og pleier å gå for 12-16 biter. 20 er min rekord, men da må jeg være svært, svært sulten. 

Her pleier 8-10 biter å koste ca. 110,-, 15-16 biter omkring 150-160,- og 20 biter ca. 200-210,-. Så det koster typisk snaue 300,- for oss to.  

Anonymkode: 8505b...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...