Gå til innhold

"usynlige" kalorier å være oppmerksom på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Warrior skrev:

Kan spise det du vil. Så lenge det ikke er hamburgere, pizza, cola og sånne ting hver dag. Det folk ikke må er å overspise. 

Jeg har ingen problemer med å spise dette hver dag uten å gå opp i vekt. Som det påpekes trenger ikke dette å være fryktelig usunt, men for å dra den ganske langt spiste jeg mat fra McDonald’s og kebabrestauranter så å si hver dag i en periode uten å gå opp et gram, men da holdt det med 2 måltider hver dag uten å gå sulten. Problemet oppstod da jeg startet på prednisolon og fikk ulvehunger og spiste ekstremt store mengder. Gikk opp i vekt av salater uten dressing og kyllingfilet. Har heldigvis tatt av meg det og spiser nok mer usunt enn gjennomsnittet uten å legge på meg nå. 
 

Hvis man skal gå ned i vekt er det absolutt lurt å tenke over kaloririk mat, men ellers handler alt i bunn og grunn om mengder. De som klarer å holde vekten uten å legge noe energi i det tilpasser seg også mer automatisk gjennom uka. Da tenker jeg på dersom man for eksempel har spist et herremåltid og drukket mye alkohol på lørdagen så spiser man automatisk mindre dagen etter og på den måten unngår man vektøkning. 

Anonymkode: 0b657...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

16 hours ago, AnonymBruker said:

En kalori varierer veldig mtp hvor mye kroppen tar opp av matvaren/kaloriinnhold i kroppen. F.eks fett bruker 5 % på å fordøyelse, protein 15-20%. Videre er det variasjoner i hvor mye av maten fordøyes og gir den kalorimengden beskrevet. Linfrø f.eks har høyt kaloriinnhold men begrenset hvor mye som blir fordøyd og tatt opp i kroppen.

Anonymkode: 9f7bf...300

Dette er veldig sant og det samme gjelder mange nøtter. Man tar ikke opp alle kaloriene og de som spiser nøtter regelmessig har som regel lavere BMI enn de som ikke gjør det. 

Dersom man sliter med å gå ned i vekt kan det hjelpe telle kalorier, selvsagt, og kaloriverstinger som er prosessert mat burde reduseres sterkt evt unngås.

Mange hadde nok gått ned i vekt om de byttet ut mye av kaloriene sine med mer protein. De fleste spiser nok mindre protein % av kostholdet enn det som er optimalt, noe som gir overvekt og fedme. 

Anonymkode: 3128e...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært vidunderlig å ha litt forskjellige frivillige fagfolk tilgjengelig av og til på KG.
En ernæringsekspert av yrke vil bli ønsket hjertelig velkommen av meg. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SPOCA skrev:

Fitbit og Mynetdiary. Bruker begge deler for å være sikker på at kalorimengde stemmer, det kan være noen variasjoner og da synes jeg det er fint å kunne være sikker på mengde. :) 

Tusen takk :) 

Anonymkode: 41d06...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SPOCA skrev:

Fitbit og Mynetdiary. Bruker begge deler for å være sikker på at kalorimengde stemmer, det kan være noen variasjoner og da synes jeg det er fint å kunne være sikker på mengde. :) 

Har du kjennskap til lifesum? Er det bra? 

Anonymkode: f6d66...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du kjennskap til lifesum? Er det bra? 

Anonymkode: f6d66...8ae

Lifesum er bra, men det er veldig mye som er feil i kalorier og makroer der! Det er jo innlagt av privatpersoner. Så man må være obs på å sjekke at ting stemmer med virkeligheten. Men, gjør man det, så fungerer den flott. Samme med Myfitnesspal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Pinkee skrev:

Lifesum er bra, men det er veldig mye som er feil i kalorier og makroer der! Det er jo innlagt av privatpersoner. Så man må være obs på å sjekke at ting stemmer med virkeligheten. Men, gjør man det, så fungerer den flott. Samme med Myfitnesspal.

Ok. 

Ser at man kan scanne inn matvarer der. Da må det vel være riktig hvis man gjør det? 

Anonymkode: f6d66...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du kjennskap til lifesum? Er det bra? 

Anonymkode: f6d66...8ae

Jeg har brukt den, men foretrekker de andre appene. Jeg legger alltid inn alle matvarer selv, da jeg vil være så nøyaktig som overhodet mulig. Jeg synes Lifesum var litt knotete i så måte.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kommer på i farten er nok peanøtter (når man veier ser man hvor mange kalorier en liten neve er), tacolefse og pølsebrød. Det er overhodet ikke verd de ekstra kaloriene og kommer nok til å bli nei-mat. Jeg har i grunnen ingen tro på nei-mat, men det koster så mange kalorier i forhold til hva det smaker at det er totalt bortkastet.

Anonymkode: 313c1...7c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
9 timer siden, SPOCA skrev:

Hvem sier at man ikke kan spise dette hver dag? Jeg har gått ned over 80 kg, men nekter meg ingenting. Det er jo stort sett mengde det kommer an på. Om man vil ha sjokolade eller hamburgere vil man uansett gå ned om man ligger i minus. MEN, fordi dette ofte inneholder mye kalorier for å bli mett, kan jeg være enig i at det kan være lurt å ikke spise dette hver dag. Derfor begrenser det seg naturlig. Men sånn generelt sett mener jeg det er en misoppfattelse at man har såkalt "fymat" og "jamat". Det er et gammeldags konsept som egentlig ikke henger på greip. Og det skaper unødvendig skam og skyldfølelse. Det var da jeg kvittet meg med denne tankegangen at jeg virkelig gikk ned i vekt, nettopp fordi jeg følte jeg at jeg ikke trengte å nekte meg noe som helst. Og når jeg ikke trengte å nekte meg noe, følte jeg heller ikke for fråtse de få gangene jeg tillot meg å spise slike varer.

Det er nettopp det du skriver: folk ikke må overspise. Og man må ikke overspise hver dag selv om man spiser hamburgere eller pizza. Og pizza og hamburgere trenger da ikke å være usunt heller, det er jo akkurat opp til deg selv det hvordan man lager det. I dag spiste jeg f.eks pizza til middag med fullkornsbunn, hjemmelaget tomatsaus uten tilsatt sukker og litt kjøtt og ost på toppen. Det er verken usunt eller "farlig". Samme med hamburgere: jeg pleier å lage hamburgere av karbonadedeig med fullkornsbrød til, og litt ketchup og kanskje en skive gulost på. Det trenger ikke å være så farlig. Det er jo en viss forskjell på å spise McDonald's hver dag og det å lage matretter fra bunnen av hjemme. ;) 

Det jeg mente var junkfood er ikke det sunneste å spise hver dag, og selvfølgelig overspise det. Det er veldig mye fedme i verden nettopp pga det. Og viktigst av alt for mye inaktivitet. Folk som trener mye, vi kan nesten spise hva vi vil. Så klart ikke overdrive med to kebaber på en gang f.eks. Jeg spiser mye sjokolade og sjokolade is for uka. Har jeg gjort så lenge jeg kan huske. Aldri i mitt liv vært tjukk for det💪🏻 Selv om det blir mye kalorier. Ja finnes absolutt sunne hamburgere, pizza osv.

Folk kan spise det de vil hver dag, men folk som er inaktiv. Sitter hele dagen og bare går når de skal på do. De bør tenke mer på kaloriene og ikke spise junkfood, chips og brus hver dag. Skikkelig usunn junkfood bør ingen spise hver dag. F.eks kebab. Det er også mye høyere kalorier enn jeg trodde. Over 1000 kalorier om jeg ikke tar feil.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen problemer med å spise dette hver dag uten å gå opp i vekt. Som det påpekes trenger ikke dette å være fryktelig usunt, men for å dra den ganske langt spiste jeg mat fra McDonald’s og kebabrestauranter så å si hver dag i en periode uten å gå opp et gram, men da holdt det med 2 måltider hver dag uten å gå sulten. Problemet oppstod da jeg startet på prednisolon og fikk ulvehunger og spiste ekstremt store mengder. Gikk opp i vekt av salater uten dressing og kyllingfilet. Har heldigvis tatt av meg det og spiser nok mer usunt enn gjennomsnittet uten å legge på meg nå. 
 

Hvis man skal gå ned i vekt er det absolutt lurt å tenke over kaloririk mat, men ellers handler alt i bunn og grunn om mengder. De som klarer å holde vekten uten å legge noe energi i det tilpasser seg også mer automatisk gjennom uka. Da tenker jeg på dersom man for eksempel har spist et herremåltid og drukket mye alkohol på lørdagen så spiser man automatisk mindre dagen etter og på den måten unngår man vektøkning. 

Anonymkode: 0b657...073

Svart over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men de trekker jo ut vannet. Så da blir vekten mindre uten at kaloriene synker kanskje?

Anonymkode: d2abf...a5e

Det stemmer, ja. Et ferskt eple er en viss størrelse, men ett tørket eple vil være 1/4 så stort. Da er der lettere/raskere å få i seg mange av det tørkede eplet. 

Anonymkode: 3e56f...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, -jk- skrev:

Jeg bruker 150g havregryn om jeg spiser det til et stort måltid (type lunsj eller middag). Jeg bruker ekstra lett melk (8dl) til. 

At folk skriver "olje" skjønner jeg ikke. Alle vet vel at olje i praksis er flytende fett, og dermed det mest kaloririke som finnes? 900 kcal/100g er det vel.

150 g havregryn?? 😳😳 8 dl melk?? Får du virkelig i deg så mye?

Til frokost og lunsj bruker jeg 40 g havregryn og 2 dl skummet melk. Har oppi 10 g peanøttsmør og det blir til sammen 289 kcal, og det holder meg mett lenge. 150 g havregryn til ett måltid er jo helt sprøtt. 

Anonymkode: d78e6...ac4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også på med vektnedgang og bruker Myfitness pal for å holde kontroll, men jeg får meg virkelig ikke til å måle opp antall gram paprika og gulrot altså, det blir for ekstremt synes jeg. Det er også kjempesunt for kroppen og det er jo begrenset hvor mye man klarer å trykke i seg om gangen. 

Anonymkode: d78e6...ac4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Warrior skrev:

Alkohol😬

Havregryn er ikke usunt selv om det har mye kalorier. Spiser havregrøt hver morgen jeg og du blir ikke tjukk av det for å si det sånn. Takket være den spiser jeg aldri lunsj. Så spiser havregrøt (havregryn blandet med vann) til frokost i 10 tiden og ingenting før middag i 15 tiden. 

Denne tråden handler ikke om ting er usunt eller ikke! Bare om matvarer som inneholder mer kalorier enn man trodde. Og havregryn er ganske kaloririkt, det var poenget. At du ikke er tykk handler jo om ditt dagsinntak, ikke om du spiser havregryn eller ikke.

Anonymkode: d2abf...a5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sjokk da jeg så hvor mange kalorier det var i en vanlig kjeks...typ vanilijekjeks eller maryland cookies. Slike som ligger på pauserommet, og man rasker med seg til kaffen når man går forbi... kunne heller spist en brødskive liksom 😮 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest igjennom hele tråden, men når jeg slanket meg oppdaget jeg raskt at jeg måtte holde meg unna følgende pga mye kalorier iht. vekt:

- Majones, dressing, melkeprodukter (særlig ost, iskrem, vaniljesaus, fløte o.l.), olje
- Potetgull, sjokolade, godteri, drops (selvfølgelig)
- Pasta/spagetti, ris, chips/pommes frites/potetstrips (du spiser ofte litt for mye, og fort mer enn 100g)
- Alkohol, brus/energidrikker/saft/iste med sukker
- Brødmat/boller/kaker
- Kjøttdeig (eventuelt kjøtt med mye fett!)

Anonymkode: b8c1e...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...Også ketchup, som i utgangspunktet er unødvendig... Samt en del ferdigsauser...

Anonymkode: b8c1e...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Warrior skrev:

Det jeg mente var junkfood er ikke det sunneste å spise hver dag, og selvfølgelig overspise det. Det er veldig mye fedme i verden nettopp pga det. Og viktigst av alt for mye inaktivitet. Folk som trener mye, vi kan nesten spise hva vi vil. Så klart ikke overdrive med to kebaber på en gang f.eks. Jeg spiser mye sjokolade og sjokolade is for uka. Har jeg gjort så lenge jeg kan huske. Aldri i mitt liv vært tjukk for det💪🏻 Selv om det blir mye kalorier. Ja finnes absolutt sunne hamburgere, pizza osv.

Folk kan spise det de vil hver dag, men folk som er inaktiv. Sitter hele dagen og bare går når de skal på do. De bør tenke mer på kaloriene og ikke spise junkfood, chips og brus hver dag. Skikkelig usunn junkfood bør ingen spise hver dag. F.eks kebab. Det er også mye høyere kalorier enn jeg trodde. Over 1000 kalorier om jeg ikke tar feil.

Svart over.

Feil. Det avhenger helt av kjøttype, valg av pita/lefse/uten og om man har dressing på. I tillegg er de jo gjerne så store at det er vanskelig for de fleste å spise hele. 

Anonymkode: 0b657...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 10.35, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker er selvfølgelig ikke kalorifrie, men de fleste får i seg for lite grønnsaker, ikke for mye. 

Anonymkode: e7305...117

Nåja, nå spiser vi dobbelt så mye grønnsaker som på 70-tallet og da var de fleste slanke. :P 

Anonymkode: abadb...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest igjennom hele tråden, men når jeg slanket meg oppdaget jeg raskt at jeg måtte holde meg unna følgende pga mye kalorier iht. vekt:

- Majones, dressing, melkeprodukter (særlig ost, iskrem, vaniljesaus, fløte o.l.), olje
- Potetgull, sjokolade, godteri, drops (selvfølgelig)
- Pasta/spagetti, ris, chips/pommes frites/potetstrips (du spiser ofte litt for mye, og fort mer enn 100g)
- Alkohol, brus/energidrikker/saft/iste med sukker
- Brødmat/boller/kaker
- Kjøttdeig (eventuelt kjøtt med mye fett!)

Anonymkode: b8c1e...ac3

Så metthet betyr ingenting for deg? Du kan jo prøve å spise kun feit kjøttdeig og se hvor mange kalorier du klarer å spise på en dag. Jeg utfordrer deg. En lur lege på 1800-tallet la merke til at mennesker kan spise ubegrensede mengder av kjøtt og bli normalvektig og holde seg der. 

Anonymkode: abadb...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...