Gå til innhold

"usynlige" kalorier å være oppmerksom på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rett og slett en tråd over ulike matvarer/godis/is osv med høyere kalorimengde enn man hadde trodd. 
På denne måten kan man gjøre både seg selv og andre oppmerksomme :)

 

Anonymkode: d2d8a...e7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble sjokkert da jeg så at sjokolademelk inneholdt flere kalorier enn Cola. Ikke at noe av det er helsekost, men allikevel. 

Anonymkode: 221f1...6f8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste som er flytende:

melk, juice, brus - og olje spesielt!
 

Nøtter, ost, sprøstekt løk 

Anonymkode: 3e56f...aec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummus, guacamole og lignende dipper. Nøttesmør.

 

Fett er sunt, men med måte

Anonymkode: 4297f...dcc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOC halslinser 😮
Fikk sjokk da jeg faktisk så at det er 250 kcal i en pakke DOC med lakris!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen nøtter er helt sykt kaloririke! Ellers er musliblandinger, tørket frukt, frokostblandinger, havregryn og pesto bomber..

Anonymkode: d2abf...a5e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sjokkert da jeg så at sjokolademelk inneholdt flere kalorier enn Cola. Ikke at noe av det er helsekost, men allikevel. 

Anonymkode: 221f1...6f8

Men colaen inneholder nok verre ingredienser. Jeg ser heller på ingredienslisten enn kaloriinnhold. Kjemikalier, tilsetningsstoffer og denslags dritt, klusser til hormonbalansen, og ødelegger på cellenivå.

Ofte ser man ikke skaden før mange år er gått, og kan heller ikke dokumentere, fordi det mangler forskning på dette.

Når det er sagt, så er flytende kalorier noe av det enkleste å få inn mye kalorier på kort tid. Det beste er å drikke vann om man er tørst. Vann er også viktig for transport av både avfall og næring i kroppen.

Om noen absolutt må, ville jeg heller anbefalt noen ekstra kalorier enn stygge ingredienser, men ville frarådet begge deler. 

personlig har jeg en regel. Ser jeg en ingrediens jeg ikke kan uttale, eller ikke vet hva er, kjøpes ikke varen.

Anonymkode: 05230...40d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men colaen inneholder nok verre ingredienser. Jeg ser heller på ingredienslisten enn kaloriinnhold. Kjemikalier, tilsetningsstoffer og denslags dritt, klusser til hormonbalansen, og ødelegger på cellenivå.

Ofte ser man ikke skaden før mange år er gått, og kan heller ikke dokumentere, fordi det mangler forskning på dette.

Når det er sagt, så er flytende kalorier noe av det enkleste å få inn mye kalorier med,  på kort tid. Det beste er å drikke vann om man er tørst. Vann er også viktig for transport av både avfall og næring i kroppen.

Om noen absolutt må, ville jeg heller anbefalt noen ekstra kalorier enn stygge ingredienser, men ville frarådet begge deler. 

personlig har jeg en regel. Ser jeg en ingrediens jeg ikke kan uttale, eller ikke vet hva er, kjøpes ikke varen.

Anonymkode: 05230...40d

 

Anonymkode: 05230...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje - én ss er 100 kalorier 

Avokado - en halv middel stor er ca 200 kalorier 

Nøtter - en liten pose ala "småsulten" er 300 kalorier. 

Frukt er heller iike kalorifritt!

Anonymkode: 1b808...19a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at folk ikke tenker på at det er kalorier i flytende ting, som melk, kaffe latte, juice, etc. Smoothie er ikke pr definisjon sunnheten selv.

Blir også overrasket over hvor mye dressing folk bruker. Jeg har heldigvis aldri likt det, men det er jo helt vilt hvor mye kalorier det er i det! En sunn salat ble fort ganske usunn :P 

Havregryn er dag virkelig ikke en kaloribombe til du som skrev det. Pesto og fruktblandinger ja, men ren havregryn er ikke :) Kanskje pr 100 gram, men klarer du virkelig spise havregrynsgrøt på så mye? Jeg spiser 40 gram med kun vann til, og blir stappmett. 

Anonymkode: 5625c...046

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggis inneholder kalorier. Det regnet jeg ikke med siden jeg ikke spiser og svelger tyggisen. 

Anonymkode: 80ac8...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker. Ikke rart folk failer på lavkalori når de ofte anbefales å ikke telle med grønnsakskaloriene slik at de havner på toppen. For å klargjøre det opplagte: grønnsaker er IKKE kalorifrie. 

Anonymkode: e9552...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en grunn til at jeg logger alle kalorier. Absolutt alle kalorier, hver eneste dag. Hvilket jeg har gjort i over seks år. Alt fra grønnsakene til tacokrydderet jeg har i tacokjøttdeigen til smøret jeg steker kjøttet i til den hvite sausen jeg bruker over fiskebollene. Absolutt alt. Utrolig hvor mange kalorier det fort blir hvis man ikke er litt bevisst. 

Flytende kalorier som drikkes unngår jeg konsekvent, da jeg foretrekker å spise kaloriene mine framfor å drikke dem. Og det er en grunn til at jeg bruker minimalt med sauser og den slags. Det er bare sløsing med kalorier. 

Ang. havregryn så er jeg enig i at det seg selv er mange kalorier per 100 gram (370 for å være eksakt, ihvertfall gjelder dette AXA Bjørns havregryn). MEN, man spiser jo neppe 100 gram havregryn på ett måltid (vel, jeg gjør ikke det), og gjør man det holder man seg jo mett svært lenge. Så skal det vel sies at 370 gram i et måltid er et helt greit kalorimessig måltid for mitt vedkommende (men her er man jo forskjellige). 

Når folk skriver at de sliter med å gå ned i vekt, så bør de aller først gå gjennom hva de faktisk spiser. Og logge alt. Absolutt alt. Ikke utelate noe som helst. At det faktisk er kalorier i Läckerolen de spiser hver dag eller kanskje melka som de drikker litervis av. Det er ikke nødvendigvis mange kalorier, men det kan bli en hel del om man ikke begrenser seg eller har et bevisst forhold til kalorier.

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann med smak, tilsatt "vitaminer" osv. De kalorifrie isene har noen kalorier. Tyggis og pastiller - styr unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker. Ikke rart folk failer på lavkalori når de ofte anbefales å ikke telle med grønnsakskaloriene slik at de havner på toppen. For å klargjøre det opplagte: grønnsaker er IKKE kalorifrie. 

Anonymkode: e9552...0c8

Grønnsaker er selvfølgelig ikke kalorifrie, men de fleste får i seg for lite grønnsaker, ikke for mye. Det er ikke grønnsaker som gjør at folk legger på seg eller at noen "failer" kaloritelling. Med mindre du trøkker innpå med masse avokado eller oliven skal det godt gjøres å sprenge et kaloribudsjett med grønnsaker. Du kan jo prøve selv å spise paprika eller gulrot for 500 kalorier. Når det er sagt bør man selvfølgelig logge alt man spiser hvis man først teller kalorier, også grønnsaker. 

Anonymkode: e7305...117

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er overrasket over at folk ikke tenker på at det er kalorier i flytende ting, som melk, kaffe latte, juice, etc. Smoothie er ikke pr definisjon sunnheten selv.

Blir også overrasket over hvor mye dressing folk bruker. Jeg har heldigvis aldri likt det, men det er jo helt vilt hvor mye kalorier det er i det! En sunn salat ble fort ganske usunn

Anonymkode: 5625c...046

Jeg er mer overrasket over folk som sidestiller høyt kaloriinnhold med usunt. 

Anonymkode: 519cd...454

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kalori varierer veldig mtp hvor mye kroppen tar opp av matvaren/kaloriinnhold i kroppen. F.eks fett bruker 5 % på å fordøyelse, protein 15-20%. Videre er det variasjoner i hvor mye av maten fordøyes og gir den kalorimengden beskrevet. Linfrø f.eks har høyt kaloriinnhold men begrenset hvor mye som blir fordøyd og tatt opp i kroppen.

Anonymkode: 9f7bf...300

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matolje, hvitost og tortillalefser er sånt som jeg ikke har tenkt over før jeg begynte å telle kalorier i hvert fall. 

Anonymkode: e745c...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sjokkert da jeg så at sjokolademelk inneholdt flere kalorier enn Cola. Ikke at noe av det er helsekost, men allikevel. 

Anonymkode: 221f1...6f8

Tips: Test Tine sin laktosefrie, fettfrie sjokolademelk. 38kcal per 100g og sykt digg. Mindre kcal enn Cola 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...