Gå til innhold

"usynlige" kalorier å være oppmerksom på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, -jk- skrev:

Jepp, spiste litt senest i dag ;)

Er det noe man bør være forsiktig med er det sennep. De ikke-søte variantene ligger typisk på 140-150kcal/100g, mens de søte kan nærme seg hele 250kcal/100g. Det betyr inntil 6 ganger så mye kalorier som i ketchupen...

Ettersom du kicket på at jeg nevnte ketchup, så er det greit å vite at Idun sennep uten sukker er bedre enn vanlig ketchup, som du spiser med god samvittighet 😂

image.png.1b14d3d51e514db09e92ddb7d0410d45.png

Anonymkode: b8c1e...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunost! Og alt sånn vafler, kjeks og boller. Og pølsebrød og tacolefser! Peanøttsmør og nutella var jo så populært en periode, det er kaloribomber! Ellers er det jo mye i bønner og slike ting. Folk bruker enormt mye olje i stekepanna eller pensler med før ting skal stekes i ovn. Jeg har kjøpt en god teflonpanne og har helt sluttet å bruke fett for å steke. Mange av de sunne oppskriftene på Instagram, som liksom skal føre til vektnedgang er også kaloribomber. Feks pannekaker laget av egg, banan og havregryn! Også føler folk de kan spise litt ekstra fordi det er sunt... Andre ting er feks smoothie med bla valnøtter(!) og ikke minst disse energiballene som var så populære før. En blanding av tørket frukt, nøtter, gryn og andre kaloritette ingredienser... For ikke å snakke om hjemmelaget knekkebrød!

Anonymkode: d2abf...a5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på alkohol. På papiret har det kjempemye kalorier, men jeg har kuttet det ut i perioder uten å ga ned et gram. For to år siden gikk jeg ned 30kg uten å kutte alkohol, og det gikk veldig fint. Ofret ikke noe mat. Nå drikker jeg kun i helgene da, men da blir det gjerne en øl og et par glass hvitvin. Selv i perioder det blir mer alkohol (ferier osv) legger jeg ikke på meg. Alkohol er selvfølgelig usunt for kroppen, men kalorimessig føler jeg det går rett gjennom? Andre med samme erfaring?

Anonymkode: 2b600...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiken! Èn jævla liten fiken inneholder rundt 150 kalorier og oppmot 8 gram sukker, bare den ene der. Har en gang kjørt rundt 5 stk inni en kakeoppskrift, 750kalorier og 45gram sukker FØR alt det andre ble tilsatt 🥵

Bananer og, èn stor banan inneholder rundt 130, jeg er glad i bananer og kan spise rundt 5 for dagen i perioder. Sunne kalorier og vitaminer, oh what not, men greit å være klar over..! 

Anonymkode: 5ec57...b1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brunost! Og alt sånn vafler, kjeks og boller. Og pølsebrød og tacolefser! Peanøttsmør og nutella var jo så populært en periode, det er kaloribomber! Ellers er det jo mye i bønner og slike ting. Folk bruker enormt mye olje i stekepanna eller pensler med før ting skal stekes i ovn. Jeg har kjøpt en god teflonpanne og har helt sluttet å bruke fett for å steke. Mange av de sunne oppskriftene på Instagram, som liksom skal føre til vektnedgang er også kaloribomber. Feks pannekaker laget av egg, banan og havregryn! Også føler folk de kan spise litt ekstra fordi det er sunt... Andre ting er feks smoothie med bla valnøtter(!) og ikke minst disse energiballene som var så populære før. En blanding av tørket frukt, nøtter, gryn og andre kaloritette ingredienser... For ikke å snakke om hjemmelaget knekkebrød!

Anonymkode: d2abf...a5e

Usynlige kalorier? All mat inneholder kalorier selv om vi ikke kan se dem...  Og vi trenger også en viss mengde av dem. Mye av det du lister opp her er til og med sunne ting som bør inngå i et vanlig hverdagskosthold. Det er alltid mengde det er snakk om, alltid! Selv har jeg en tid tilbake gått ned nesten 20 kg på litt over 4 mnd bare ved å tilføre kostholdet mitt mye mer grønnsaker, og spiser både peanøttsmør, andre typer nøtter, bacon, tacolefser, smør, osv. Jeg har alltid spist tre solide måltider pr. dag og utelukket ingenting fra kostholdet mitt mens jeg skulle ned i vekt.  Spis mindre av det som har mye kalorier, og mye mer av det som har lite. Altså grønnsaker ;) 

Anonymkode: e4fe9...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel smak og behag hvor ofte og hvor mye. Jeg vet om folk som har ketchup på alt. Og da mener jeg alt. På brødskiva til frokost, på pizzaen i lunsjen, på pastaen til middag og på tacoen til kvelds. Liten fotnote: hvis du ser på kostholdet så ser du at denne mannen ikke er slank.

Anonymkode: b8c1e...ac3

Ketchup på taco?! Beklager avsporingen, men denne mannen burde jo sitte inne.

Anonymkode: e745c...39a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usynlige kalorier? All mat inneholder kalorier selv om vi ikke kan se dem...  Og vi trenger også en viss mengde av dem. Mye av det du lister opp her er til og med sunne ting som bør inngå i et vanlig hverdagskosthold. Det er alltid mengde det er snakk om, alltid! Selv har jeg en tid tilbake gått ned nesten 20 kg på litt over 4 mnd bare ved å tilføre kostholdet mitt mye mer grønnsaker, og spiser både peanøttsmør, andre typer nøtter, bacon, tacolefser, smør, osv. Jeg har alltid spist tre solide måltider pr. dag og utelukket ingenting fra kostholdet mitt mens jeg skulle ned i vekt.  Spis mindre av det som har mye kalorier, og mye mer av det som har lite. Altså grønnsaker ;) 

Anonymkode: e4fe9...9be

Hvor har jeg skrevet noe om usynlige kalorier??

Poenget med tråden er å tipse om matvarer man ble overrasket over hvor mye kalorier inneholder. Da kan man vurdere selv om man syns det er verdt kaloriene, eller heller droppe det for noe lettere dersom man vil ned i vekt. Igjen, føler vi må forklare igjen og igjen, at dette handler ikke om sunt vs usunt! Poenget er jo å få fram at mange sunne ingredienser også kan være svært energitette! Hva DU velger å spise er jo helt opp til deg, det er jo kalorimengden per dag som avgjør om du legger på deg eller ikke. Kan du ikke basic matte? Og den siste setningen din er jo hele poenget mitt også! 

Anonymkode: d2abf...a5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ketchup på taco?! Beklager avsporingen, men denne mannen burde jo sitte inne.

Anonymkode: e745c...39a

Har du prøvd? Det er faktisk godt altså😅 var ei venninne av meg som ba meg teste. Skal dog sies at jeg ikke alltid har det på. Men ja, det er fler av oss😇

Ps: jeg er ikke han mannen. 

Anonymkode: 8ffc7...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Ser at man kan scanne inn matvarer der. Da må det vel være riktig hvis man gjør det? 

Anonymkode: f6d66...8ae

Beklager, men også strekkoder er lagt inn med feil næringsinnhold, i alle fall i Myfitnesspal, og etter hva jeg har forstått, også i Lifesum. Så man må hele tiden sjekke mot innholdsfortegnelse på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ble overrasket over hvor lite kalorier det var i ketchup 😆 trodde det skulle være 250-300 eller noe sånn som folk sier det er bomber. 78 kcal i den idun vi har hjemme. 

Anonymkode: f5105...3b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...