Gå til innhold

"usynlige" kalorier å være oppmerksom på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Brød / grovbrød har mye kalorier. To gode brødskiver med grovt brød er fort 350 kcal i bare brød, med pålegg i tillegg blir lunsjen fort 600 kcal før man vet ordet av det. 

Anonymkode: 3965b...441

Jeg for mim del skhønner virkelig ikke hva som er problemet med ett måltid på 600-800 kcal. Jeg spiser 3 måltider om dagen, og da trenger jeg jo såpass!

Anonymkode: c0a9a...bf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for mim del skhønner virkelig ikke hva som er problemet med ett måltid på 600-800 kcal. Jeg spiser 3 måltider om dagen, og da trenger jeg jo såpass!

Anonymkode: c0a9a...bf4

Poenget med tråden er å oppgi matvarer som har høyere kcal/100g enn man kanskje trodde, så man kan bli mer bevisst om man ønsker å gå ned/opp i vekt. Og spiser man kun 3 måltider, er jo kun to brødskiver relativt lite? 

Anonymkode: d2abf...a5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tørket frukt er mye mer kaloririkt enn fersk altså  Anonymkode: d2abf...a5e

Men hva er det som skjer med tørket frukt da? Går ut ifra at de ikke dypper alt sammen i sukkerlake før det havner i posen? :sjokkbla:

Anonymkode: db707...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det som skjer med tørket frukt da? Går ut ifra at de ikke dypper alt sammen i sukkerlake før det havner i posen? :sjokkbla:

Anonymkode: db707...499

Vet ikke, men de trekker jo ut vannet. Så da blir vekten mindre uten at kaloriene synker kanskje?

Anonymkode: d2abf...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Havregryn er dag virkelig ikke en kaloribombe til du som skrev det. Pesto og fruktblandinger ja, men ren havregryn er ikke :) Kanskje pr 100 gram, men klarer du virkelig spise havregrynsgrøt på så mye? Jeg spiser 40 gram med kun vann til, og blir stappmett. 

Anonymkode: 5625c...046

Jeg bruker 150g havregryn om jeg spiser det til et stort måltid (type lunsj eller middag). Jeg bruker ekstra lett melk (8dl) til. 

At folk skriver "olje" skjønner jeg ikke. Alle vet vel at olje i praksis er flytende fett, og dermed det mest kaloririke som finnes? 900 kcal/100g er det vel.

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir også overrasket over hvor mye dressing folk bruker. Jeg har heldigvis aldri likt det, men det er jo helt vilt hvor mye kalorier det er i det! En sunn salat ble fort ganske usunn :P 

Anonymkode: 5625c...046

Prøv denne: https://kolonial.no/produkter/6574-idun-thousand-island-maks-3-fett/

Den smaker bra og er praktisk talt kalorifri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Thjelp skrev:

Type sunt fett matvarer sjokkerte meg litt, ble litt satt ut når jeg oppdaget kcal i avokado og laks. Og hvor mye det var i peanøttsmør, jeg spiste ca  2 glass i uken med god samvittighet( sunt fett, ikke sant) og skjønte ikke hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt😅 

At en vare med "smør" i navnet har mye kalorier er vel neppe en bombe ;)

Ang. laks, om man vil spare på kaloriene så kjøp ørret isteden. Den har 20-25% færre kalorier enn laks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brød / grovbrød har mye kalorier. To gode brødskiver med grovt brød er fort 350 kcal i bare brød, med pålegg i tillegg blir lunsjen fort 600 kcal før man vet ordet av det. 

Anonymkode: 3965b...441

Øh, har du 4cm tykke brødskiver? ;) Mine pleier å ligge på ca. 120 kcal pr. stk. og da har jeg brødskjæreren på den bredeste innstillingen. Med banan og jordbærsyltetøy på (vanlig kombo her ;)) blir det 375 kcal for 2 skiver.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av drikke. Vann og lettbrus er ok. 

Anonymkode: 94805...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det som sjokkerte meg mest var avocado, iskaffe, nøtter og havregrøt. Jeg spiser alle disse tingene uansett, fordi livet er for kort til å kutte ut mattyper osv... men ble litt småoverrasket over dette. 

Anonymkode: 5ae09...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det som sjokkerte meg mest var avocado, iskaffe, nøtter og havregrøt. Jeg spiser alle disse tingene uansett, fordi livet er for kort til å kutte ut mattyper osv... men ble litt småoverrasket over dette. 

Anonymkode: 5ae09...0a1

Havregrøt kokt på skummet melk eller vann har da nesten ingen kalorier....? 

Anonymkode: 94805...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SPOCA skrev:

Det er en grunn til at jeg logger alle kalorier. Absolutt alle kalorier, hver eneste dag. Hvilket jeg har gjort i over seks år. Alt fra grønnsakene til tacokrydderet jeg har i tacokjøttdeigen til smøret jeg steker kjøttet i til den hvite sausen jeg bruker over fiskebollene. Absolutt alt. Utrolig hvor mange kalorier det fort blir hvis man ikke er litt bevisst. 

Flytende kalorier som drikkes unngår jeg konsekvent, da jeg foretrekker å spise kaloriene mine framfor å drikke dem. Og det er en grunn til at jeg bruker minimalt med sauser og den slags. Det er bare sløsing med kalorier. 

Ang. havregryn så er jeg enig i at det seg selv er mange kalorier per 100 gram (370 for å være eksakt, ihvertfall gjelder dette AXA Bjørns havregryn). MEN, man spiser jo neppe 100 gram havregryn på ett måltid (vel, jeg gjør ikke det), og gjør man det holder man seg jo mett svært lenge. Så skal det vel sies at 370 gram i et måltid er et helt greit kalorimessig måltid for mitt vedkommende (men her er man jo forskjellige). 

Når folk skriver at de sliter med å gå ned i vekt, så bør de aller først gå gjennom hva de faktisk spiser. Og logge alt. Absolutt alt. Ikke utelate noe som helst. At det faktisk er kalorier i Läckerolen de spiser hver dag eller kanskje melka som de drikker litervis av. Det er ikke nødvendigvis mange kalorier, men det kan bli en hel del om man ikke begrenser seg eller har et bevisst forhold til kalorier.

Kan jeg spørre hva du bruker til å logge maten?

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det som skjer med tørket frukt da? Går ut ifra at de ikke dypper alt sammen i sukkerlake før det havner i posen? :sjokkbla:

Anonymkode: db707...499

Noen tørkede frukter er faktisk tilsatt sukker for å de søtere, det skal stå på ingredienslisten om så er tilfelle. De blir energirike fordi vannet fjernes så næringen blir konsentrert.

Anonymkode: 41d06...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Alkohol😬

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen nøtter er helt sykt kaloririke! Ellers er musliblandinger, tørket frukt, frokostblandinger, havregryn og pesto bomber..

Anonymkode: d2abf...a5e

Havregryn er ikke usunt selv om det har mye kalorier. Spiser havregrøt hver morgen jeg og du blir ikke tjukk av det for å si det sånn. Takket være den spiser jeg aldri lunsj. Så spiser havregrøt (havregryn blandet med vann) til frokost i 10 tiden og ingenting før middag i 15 tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hva man egentlig kan spise når jeg leser denne tråden..

Anonymkode: d4ea5...6ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva man egentlig kan spise når jeg leser denne tråden..

Anonymkode: d4ea5...6ba

Kan spise det du vil. Så lenge det ikke er hamburgere, pizza, cola og sånne ting hver dag. Det folk ikke må er å overspise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Warrior said:

Alkohol😬

 

Når kaloriene i alkohol begynner å bli et problem så har man vel trolig også drukket for mye alkohol uansett. 

Når det kommer til vektoppgang så er det jo ikke at man tar en øl i  uka som er problemet. 

Anonymkode: f3b84...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Warrior
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når kaloriene i alkohol begynner å bli et problem så har man vel trolig også drukket for mye alkohol uansett. 

Når det kommer til vektoppgang så er det jo ikke at man tar en øl i  uka som er problemet. 

Anonymkode: f3b84...20f

Nei det er ikke sånn folk blir feit av det, men det var mer kalorier i alkohol enn jeg trodde. Mye til å bare være drikke liksom.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brød / grovbrød har mye kalorier. To gode brødskiver med grovt brød er fort 350 kcal i bare brød, med pålegg i tillegg blir lunsjen fort 600 kcal før man vet ordet av det. 

Anonymkode: 3965b...441

Det er ikke verre enn å bli kjent med noen brødtyper og skjære tynne skiver. To skiver tradisjonelt grovbrød i smale skiver er 150 kcal til sammen. Slenger jeg på to skiver (ferdigskivet) Jarlsberg og to skiver skinke er det oppe i 300 totalt. 

Det finnes sikkert de som klarer å overdrive, men 600 kcal for to brødskiver med pålegg er veldig mye.

Hvis jeg skal ned i vekt spiser jeg rugsprø med kokt egg, men er man fysen på litt karbo er det ikke noe i veien for å ta et par brødskiver. 

Endret av Lønnesirup01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du bruker til å logge maten?

Anonymkode: 41d06...db1

Fitbit og Mynetdiary. Bruker begge deler for å være sikker på at kalorimengde stemmer, det kan være noen variasjoner og da synes jeg det er fint å kunne være sikker på mengde. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Warrior skrev:

Kan spise det du vil. Så lenge det ikke er hamburgere, pizza, cola og sånne ting hver dag. Det folk ikke må er å overspise. 

Hvem sier at man ikke kan spise dette hver dag? Jeg har gått ned over 80 kg, men nekter meg ingenting. Det er jo stort sett mengde det kommer an på. Om man vil ha sjokolade eller hamburgere vil man uansett gå ned om man ligger i minus. MEN, fordi dette ofte inneholder mye kalorier for å bli mett, kan jeg være enig i at det kan være lurt å ikke spise dette hver dag. Derfor begrenser det seg naturlig. Men sånn generelt sett mener jeg det er en misoppfattelse at man har såkalt "fymat" og "jamat". Det er et gammeldags konsept som egentlig ikke henger på greip. Og det skaper unødvendig skam og skyldfølelse. Det var da jeg kvittet meg med denne tankegangen at jeg virkelig gikk ned i vekt, nettopp fordi jeg følte jeg at jeg ikke trengte å nekte meg noe som helst. Og når jeg ikke trengte å nekte meg noe, følte jeg heller ikke for fråtse de få gangene jeg tillot meg å spise slike varer.

Det er nettopp det du skriver: folk ikke må overspise. Og man må ikke overspise hver dag selv om man spiser hamburgere eller pizza. Og pizza og hamburgere trenger da ikke å være usunt heller, det er jo akkurat opp til deg selv det hvordan man lager det. I dag spiste jeg f.eks pizza til middag med fullkornsbunn, hjemmelaget tomatsaus uten tilsatt sukker og litt kjøtt og ost på toppen. Det er verken usunt eller "farlig". Samme med hamburgere: jeg pleier å lage hamburgere av karbonadedeig med fullkornsbrød til, og litt ketchup og kanskje en skive gulost på. Det trenger ikke å være så farlig. Det er jo en viss forskjell på å spise McDonald's hver dag og det å lage matretter fra bunnen av hjemme. ;) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...