Gå til innhold

Panama-mysteriet. Der ligger bevisene på bildene...


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Bix skrev:

Tusen takk for dette, men grunnen til at kommentaren din ble slettet, var muligens at du hadde tatt med for mye av sitatet; slik jeg har forstått det, er det i orden å ta med noen få avsnitt når man siterer fra en annen kilde, men ikke stort mer - da kan gjerne hele innlegget bli fjernet.

Ønsker deg uansett en strålende helg, setter pris på bidragene dine i denne diskusjonen.

Ah, trodde det var greit så lenge man linker til kilden.

Takk, og god helg til deg også!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, Bix skrev:

Tusen takk for dette, men grunnen til at kommentaren din ble slettet, var muligens at du hadde tatt med for mye av sitatet; slik jeg har forstått det, er det i orden å ta med noen få avsnitt når man siterer fra en annen kilde, men ikke stort mer - da kan gjerne hele innlegget bli fjernet.

Ønsker deg uansett en strålende helg, setter pris på bidragene dine i denne diskusjonen.

At bilde/video 509 har blitt slettet som følge av en eller annen "bug" - som noen har foreslått tidligere, er i mine øyne helt usannsynlig - for det første har utstyret blitt undersøkt av folk som har god kjennskap til IT og vet mer om dette enn de fleste; hadde det vært en feil i programvaren i fotokameraet, hadde dette for lengst vært kjent, og for det andre: Hva er sannsynligheten for at ...

1. Fotokameraet har en "bug" som absolutt ingen har oppdaget, og denne "bug-en" får rekkefølgen av bildene til å hoppe over nummer 509
2. Denne "bug-en" inntreffer ikke i andre sammenhenger, men akkurat når det er snakk om det aller siste bildet før "nattbildene" i en mystisk sak som dette

Gjetter på at sannsynligheten er større for at planeten vi bor på, får besøk av utenomjordiske vesener i neste uke enn at dette kan ha skjedd, så man kan trygt slå fast at bilde/video 509 har eksistert, og at noen med vilje har slettet alle spor etter dette.

Jeg tror det samme. Og denne/disse "noen" kan like gjerne ha vært Betzaida Pitti & co under etterforskningen, for å skjule noe for de nederlandske etterforskerne og resten av verden. Alt som kan skade stedets rykte og hindre turister fra å reise dit, vil være ødeleggende for økonomien.
Noe som også er litt mystisk er et par av bildene fra toppen av ruta, der jentene poserer foran utsikten. Bildene er tatt i samme tidsrom ifølge kameraets tidsangivelser, noe som skurrer siden det ene bildet viser blå himmel med et par hvite skyer og det andre mer grå og overskyet himmel.

IMGR+499+%2526+501+Combined+Panorama.jpg

Enten er bildene redigerte, eller så har kameraet bare tøyset med tidsangivelsene og viser bilder fra to ulike tidsrom. Isåfall kan det tyde på at jentene hadde gått videre et stykke, men snudd og kommet tilbake til utkikkspunktet senere. Det må i såfall bety at de ikke gikk seg vill lengre inn i skogen der den ble tettere og mer uoversiktlig, men at det skjedde noe med jentene på tur tilbake.
Jeg holder en knapp på at jentene fikk følge av noen mindre hyggelige "turistguider" underveis på turen, og at de ble truet og bortført til ett av småhusene i nærheten og holdt fanget der. Kanskje prøvde de å ringe etter hjelp allerede da de skjønte at de var i fare, og rakk ikke ringe flere ganger før mange timer senere.
Jeg tror ikke nattebildene er tatt av jentene, men av de som bortførte dem, for å prøve å forvirre etterforskerne og få det til å se ut som at jentene fortsatt var i skogen og i live ei uke etter at de forsvant. Sjansen er stor for at begge forlengst var drept.

Det er ganske mye mer enn bare det manglende bilde nr 509 som skurrer.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Anbefaler alle å se den dokumentaren som Ardwinna linket til, der journalistene går samme ruten og overnatter på stien. Interessant og uhyggelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest trolig har de undervurdert mørket. Hvis de da har fortsatt å gå, så vil de mest trolig havne i problemer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, LittleBabyNothing said:

Det var ikke poenget med mitt svar til deg. Det var et like uheldig forsøk på å disse semantikken din. Jeg har ingen fast formening om bildet fordi jeg ser ikke på det som mest vesentlig. 

Mitt poeng er at folk her inne, ikke nødvendigvis deg, mister helt hodet når det kommer til bildene. Man "ser" torsoer, skumle menn, ansikter med maske etc. Ja, nøyaktig hva som skjedde  med jentene er et mysterium og vi får nok aldri svar på akkurst hva som skjedde. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lin11 said:

Hvorfor er du så overbevist om at dette var en ulykke? Hva er det vi andre har misset i denne saken? Er oppriktig nysgjerrig på det. 

Hvorfor? fordi de gikk seg bort i en jungel, i et ukjent land, uten noen form for proviant, egnet utstyr, klær etc. Folk er inne undervurder hvor lett og hvor farlig det er å gå seg vill i skogen. De var alene, uforberedt og kunne lett omkommet uten innblanding fra en tredjepart.  Over 1000 mennesker har forsvunnet i nasjonalparker i USA, 1600  så langt mener jeg, mange forsvant til tross for at de var med andre turgåere. Ikke undervurder hvor fort det er gå seg bort i skogen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Tanuki skrev:

Hvorfor? fordi de gikk seg bort i en jungel, i et ukjent land, uten noen form for proviant, egnet utstyr, klær etc. Folk er inne undervurder hvor lett og hvor farlig det er å gå seg vill i skogen. De var alene, uforberedt og kunne lett omkommet uten innblanding fra en tredjepart.  Over 1000 mennesker har forsvunnet i nasjonalparker i USA, 1600  så langt mener jeg, mange forsvant til tross for at de var med andre turgåere. Ikke undervurder hvor fort det er gå seg bort i skogen.

Dette er etter min mening også den mest trolige forklaringen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mattie16 said:

Anbefaler alle å se den dokumentaren som Ardwinna linket til, der journalistene går samme ruten og overnatter på stien. Interessant og uhyggelig. 

syns den var overdramatisk, veldig Hollywood. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hotwife skrev:

Hvor langt må man gå før man mister mobilsignal da? 

Kommer helt an på.
Mine besteforeldre bodde i en dal her i Norge og bare 15min gåtur inn i dalen (fjell på hver side) så mistet du 2 barer til telefonen. Der de bodde 45m unna, har du 0 barer.
Her jeg bor nå, ute er det full dekning, går jeg inn i huset, så er det 1 bar,...Så om noe forstyrret signalene til jentene, så kan det godt hende de har hatt signal, men fant de ly, eller falt ned en skrent, så er kan det godt hende at de mistet signalet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
1 time siden, Hotwife skrev:

Hvor langt må man gå før man mister mobilsignal da? 

Hvis du ser dokumentaren som ardwinna har linket til, pluss den filmsnutten der moren og leteteamet går stien, så vil du få info om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
1 time siden, Tanuki skrev:

syns den var overdramatisk, veldig Hollywood. 

Jo er enig i at de gjorde den veldig dramatisk med musikken, effektene osv. Men ser man bort i fra det, så kommer det mye interessant info fram; f eks at det er mange folk som bor/går langs stien, og at det virker usannsynlig at ingen av disse skal ha kunnet legge merke til jentene.
Synspunktene fra den anonyme patologen og den nederlandske mannen var og interessante. Hvorfor skulle disse stille opp og uttale seg på den måten? I hvilken interesse?

Ellers tenker jeg på videosnutten hvor moren er ute og leter. De sier flere ganger at de ikke kan forstå hvordan de har klart å komme seg bort fra stien, pga den er ganske lett å se og følge.

Men

Jeg har googlet den stien, og det er flere som skriver at det er viktig å ha kontroll på kartene man bruker, for det er lett å gå feil/rote seg bort fra stien. Så det er et tankekors. På bildene ser man og mange turister gå gjennom dette såkalte «buret», intet mystisk med det. Det er naturlig formet.

I tillegg har denne Feliciano fått svært mange positive kommentarer fra turgåere, så at han skal være så creepy kan nok i høyeste grad diskuteres. Han driver og en egen kaffegård/plantasje.
 

Det som får meg til å stusse er bla bildet som er vekke. Pluss det ene bildet med håret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser verken torsoer, hoder, eller øyne. Men jeg er helt sikker på at noe kriminelt har skjedd dem. Jeg tror heller ikke de tok natte-bildene. Jeg stusser på flere ting, men akkurat nå lurer jeg på: 

-Hvorfor ringte de kun nødnummeret på dagen? De ringte aldri om kveldene og det seneste de  ringte nødnummer var halv fem-tiden? De ringte også nødnummeret klokken 16:37(?) dagen de forsvant. Jeg mener å ha lest at siste bilde de tok var i 16-tiden(?). Har også lest et sted enten her eller et annet sted at det kan hende de møtte noen på veien og det var derfor de ikke snudde og gikk tilbake samme veien. 
 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Mattie16 said:

Jo er enig i at de gjorde den veldig dramatisk med musikken, effektene osv. Men ser man bort i fra det, så kommer det mye interessant info fram; f eks at det er mange folk som bor/går langs stien, og at det virker usannsynlig at ingen av disse skal ha kunnet legge merke til jentene.
Synspunktene fra den anonyme patologen og den nederlandske mannen var og interessante. Hvorfor skulle disse stille opp og uttale seg på den måten? I hvilken interesse?

Ellers tenker jeg på videosnutten hvor moren er ute og leter. De sier flere ganger at de ikke kan forstå hvordan de har klart å komme seg bort fra stien, pga den er ganske lett å se og følge.

Men

Jeg har googlet den stien, og det er flere som skriver at det er viktig å ha kontroll på kartene man bruker, for det er lett å gå feil/rote seg bort fra stien. Så det er et tankekors. På bildene ser man og mange turister gå gjennom dette såkalte «buret», intet mystisk med det. Det er naturlig formet.

I tillegg har denne Feliciano fått svært mange positive kommentarer fra turgåere, så at han skal være så creepy kan nok i høyeste grad diskuteres. Han driver og en egen kaffegård/plantasje.
 

Det som får meg til å stusse er bla bildet som er vekke. Pluss det ene bildet med håret.

 

Selve Pianista var ikke en vanskelig sti for de aller fleste, problemet var at på toppen var det dårlig merking. Det er ikke sikkert Kris og Lisanne skjønte at da de fortsatte videre forbi utsiktspunktet over vannskillet så beveget dem seg mot den mye vanskeligere stien som ledet rett inn i den dype jungelen.  Dog i ettertid, pga har det blitt satt opp tydligere skilt for å advare turgåere mot å forsette forbi utsiktspunktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sailor said:

Jeg ser verken torsoer, hoder, eller øyne. Men jeg er helt sikker på at noe kriminelt har skjedd dem. Jeg tror heller ikke de tok natte-bildene. Jeg stusser på flere ting, men akkurat nå lurer jeg på: 

-Hvorfor ringte de kun nødnummeret på dagen? De ringte aldri om kveldene og det seneste de  ringte nødnummer var halv fem-tiden? De ringte også nødnummeret klokken 16:37(?) dagen de forsvant. Jeg mener å ha lest at siste bilde de tok var i 16-tiden(?). Har også lest et sted enten her eller et annet sted at det kan hende de møtte noen på veien og det var derfor de ikke snudde og gikk tilbake samme veien. 
 

les tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tanuki skrev:

les tråden.

Har lest alt, men mulig jeg ikke husker. Om du ikke vil skrive så håper jeg noen andre gidder 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mattie16
6 minutter siden, Tanuki skrev:

Selve Pianista var ikke en vanskelig sti for de aller fleste, problemet var at på toppen var det dårlig merking. Det er ikke sikkert Kris og Lisanne skjønte at da de fortsatte videre forbi utsiktspunktet over vannskillet så beveget dem seg mot den mye vanskeligere stien som ledet rett inn i den dype jungelen.  Dog i ettertid, pga har det blitt satt opp tydligere skilt for å advare turgåere mot å forsette forbi utsiktspunktet.

Ja det er sant. På toppen er et skille, hvor pianista er avsluttet, og serpent-stien fortsetter nedover, inn i den dype jungelen som du sier. Det ble og sagt at på denne siden av fjellet er det narkotika-tragficking. Man kan se på bildene som jentene tok, at de har gått nedover denne stien.

Men ja, den advarselen på toppen av fjellet er muligens satt opp i ettertid, merkelig at de ville fortsatt nedover om de hadde sett den. Synes og det er rart at ingen advarte dem om å gå alene uten guide, det kommer jo fram at vertsmoren visste de skulle gå den stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte nå å lese part 2 på cold case bloggen, og det er interessant å lese om badebildene som dukket opp med de to guttene. Scarlet skrive jo selv at kanskje er det mulig jentene gikk tilbake, og at vitnene som mener de har sett dem faktisk var reelle. Og at de deretter dro og badet med guttene på ettermiddagen. Det er en mulighet som ikke ble etterforsket nøye, siden politiet og foreldrene var raske å si at dette ikke var jentene. Men et godt poeng er det Scarlet skriver; hvor stor sjanse er det at det finnes to nesten identiske vestlige jenter i byen, på samme tidspunkt, som også har hatt kontakt med guttene? Desverre døde jo alle involverte innen et år, så man vil vel aldri få vite sikkert. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
21 minutter siden, Snabeltann skrev:

Begynte nå å lese part 2 på cold case bloggen, og det er interessant å lese om badebildene som dukket opp med de to guttene. Scarlet skrive jo selv at kanskje er det mulig jentene gikk tilbake, og at vitnene som mener de har sett dem faktisk var reelle. Og at de deretter dro og badet med guttene på ettermiddagen. Det er en mulighet som ikke ble etterforsket nøye, siden politiet og foreldrene var raske å si at dette ikke var jentene. Men et godt poeng er det Scarlet skriver; hvor stor sjanse er det at det finnes to nesten identiske vestlige jenter i byen, på samme tidspunkt, som også har hatt kontakt med guttene? Desverre døde jo alle involverte innen et år, så man vil vel aldri få vite sikkert. 

Ja dette er interessant. Det kan forklare hvorfor de hadde kledt av seg bh og shorts? Badet i undertøy? Et spontant bad. Kan det forsvunne bildet være av disse guttene?

Denne juan som gjør research mente bestemt at det ene bildet med det oransje plastet stammer fra denne badeplassen, pga det er en resort like ved som har oransje ballonger på brylluppsengene. Pluss steinen er like ved elven.

Det gikk visst rykter om at guttene hadde bilder av jentene på sine mobiler, og derfor er de ikke her lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mattie16 skrev:

Ja dette er interessant. Det kan forklare hvorfor de hadde kledt av seg bh og shorts? Badet i undertøy? Et spontant bad. Kan det forsvunne bildet være av disse guttene?

Denne juan som gjør research mente bestemt at det ene bildet med det oransje plastet stammer fra denne badeplassen, pga det er en resort like ved som har oransje ballonger på brylluppsengene. Pluss steinen er like ved elven.

Det gikk visst rykter om at guttene hadde bilder av jentene på sine mobiler, og derfor er de ikke her lenger..

Det kunne se ut som de badet toppløs, man så ingen stropper på bildene - så da er det jo naturlig at bhene ligger i sekken. Men da må noe ha skjedd jentene der, siden 112 forsøket kom på ettermiddagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...