Gå til innhold

Riktig av oss å si nei til sønn som spør om egenkapital til bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, O.G. skrev:

Alle de der som foredslår at TS og mannen skal være kausjonister vet nok ikke hva en kausjonist er for noe og hvilken risiko folk tar når de kausjonerer for noen. 

 

 

 

 

Eh, jo - som jeg skrev - mine foreldre kausjonerte for egenkapitalen. Fullstendig risikofritt. Men det var meg, selvfølgelig, jeg kjenner ikke denne sønnen og vet ikke om han er like uansvarlig nå som da han var yngre. Det er noen som vokser opp, vet du.

Anonymkode: 51091...ed3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo - som jeg skrev - mine foreldre kausjonerte for egenkapitalen. Fullstendig risikofritt. Men det var meg, selvfølgelig, jeg kjenner ikke denne sønnen og vet ikke om han er like uansvarlig nå som da han var yngre. Det er noen som vokser opp, vet du.

Anonymkode: 51091...ed3

Risikofritt er det ikke nei når banken krever en garantist for at de får inn pengene sine. Helt sjukt å spørre ens foreldre om å ordne opp i rotet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kausjonist tenker jeg er en god mellomløsning her, veldig fin forklaring på hva risikoen er litt før i tråden her. Da stiller dere med sikkerheten uten at dere trenger å låse deres penger. Vi hadde også kausjonist når vi kjøpte bolig, og er veldig takknemlige for det. Nå har vi eid i rundt ett år og nærmer oss at vi kan "kjøpe" de ut av det. 

Skjønner at det er en vanskelig situasjon, håper dere finner ut av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, StripeteSitron skrev:

Kausjonist tenker jeg er en god mellomløsning her, veldig fin forklaring på hva risikoen er litt før i tråden her. Da stiller dere med sikkerheten uten at dere trenger å låse deres penger. Vi hadde også kausjonist når vi kjøpte bolig, og er veldig takknemlige for det. Nå har vi eid i rundt ett år og nærmer oss at vi kan "kjøpe" de ut av det. 

Skjønner at det er en vanskelig situasjon, håper dere finner ut av det! :)

Kausjonist er ikke en god løsning overhodet og folk må være forsiktige med å anbefale noen å være det med argumentet om "at det gikk så bra da de selv trengte kausjonist". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kausjonisten blir vi ikke. Mange banker har regler for at man kun kan være kausjonist for en person om gangen, så da kan vi ikke være det for vår datter. 
 

Jeg er temmelig sikker på at det blir et nei fra oss. Han har jo greid å spare 150 000kr frem til nå, da greier han fint resten av summen også. Vi legger oss ikke oppi hans økonomi. Og vi er nødt til å prioritere oss selv.
 

Synes vi har bidratt nok når vi har spandert sertifikatet, 300 000kr, moped  og diverse utenlandsreiser frem til han var 20 år. Tror vi setter en stopper nå. Vi har gitt ham ressurser nok til å håndtere resten av livet selv ;) 
 

Anonymkode: e0c1e...b91

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:


 

Jeg er temmelig sikker på at det blir et nei fra oss. Han har jo greid å spare 150 000kr frem til nå, da greier han fint resten av summen også. Vi legger oss ikke oppi hans økonomi. Og vi er nødt til å prioritere oss selv.

 

Anonymkode: e0c1e...b91

Enig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, O.G. skrev:

Risikofritt er det ikke nei når banken krever en garantist for at de får inn pengene sine. Helt sjukt å spørre ens foreldre om å ordne opp i rotet sitt. 

Les innlegget på forrige side om hva som gjelder når man stiller som kausjonist for egenkapitalen.

Nå sier TS at det ikke er aktuelt for dem, men generelt er det ikke en stor risiko forbundet med det.

Anonymkode: 51091...ed3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn spurte oss om vi kunne hjelpe han med egenkapital til bolig, han bor i Oslo og spurte om å få 400 000kr. Han vet at vi sitter greit i det, med nedbetalt bolig, og med penger på bok, i tillegg er både jeg og min mann fremdeles i full jobb. 
 

Men hverken jeg eller mannen har lyst til å hjelpe. Vi har gjort det vi kunne for sønnen vår opp gjennom årene, og nå vil vi at gan skal greie seg selv. Han brukte imot vår vilje alle sparepengene han hadde fått av oss 300 000kr (dåpspenger, konfirmasjon, barnetrygd) På dyr bil og dyre ferier. I tillegg jobbet han lite ved siden av studiene. 
 

Jeg vil ikke gi ham penger fordi jeg vet at han lan fint spare opp selv med fast jobb som han nå har fått. Dessuten trenger vi de 900 000kr vi har på konto til å gjøre ting vi har drømt om, men nedprioritert, altså fine ferier, reiser og å jobbe mindre. Dessuten bør lillesøstera hans få samme sum, og da er det ikke noe igjen til oss. 
 

Mannen mener han burde få pengene, slik at han kommer inn på ett tøft boligmarked. Så får han betale tilbake etterhvert. Men ærlig talt tror jeg tilbakebetaling aldri skjer og det vil bare skape dårlig stemming i forholdet vårt. 
 

Mitt svar er nei, men er usikker. Mannen er som sagt mer på gli. Hva tenker dere? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? 

Anonymkode: e0c1e...b91

Jeg mener ja, selv med de 300 han blåste bort.

Sett det opp som et lån med høyrene innskudds rente, tinglyst det så snart boligkjøp er gjennomført (slik at det ikke stopper han fra å få lån i bank)

Du sier søsteren må få det samme som i akkurat nå og det må hun ikke, men dere kan hjelpe henne når den tiden kommer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les innlegget på forrige side om hva som gjelder når man stiller som kausjonist for egenkapitalen.

 

Anonymkode: 51091...ed3

Hvilket innlegg snakker du om? det fra Anon321, #77?

Jeg synes ikke det var noe forklaring på hva kausjonist virkelig er for noe. For greia er jo at når banken ikke vil ta noen risiko med hoveddebitor selv, så er det noe galt etsted og ingen privatperson bør hjelpe til med mindre de har råd til å gi dem EK.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nå sier TS at det ikke er aktuelt for dem, men generelt er det ikke en stor risiko forbundet med det.

Anonymkode: 51091...ed3

Si det til dem som har mistet hus og hjem pga de var kausjonister.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo allerede gitt han penger. Han har fått sitt. Søstera bør også få samme sum (300 000) når hun skal flytte ut. Forhåpentligvis bruker hun det til noe mer fornuftig.
Resten kan dere bruke på dere selv med god samvittighet :)

Anonymkode: a8e12...18c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere har jo allerede gitt han penger. Han har fått sitt. Søstera bør også få samme sum (300 000) når hun skal flytte ut. Forhåpentligvis bruker hun det til noe mer fornuftig.
Resten kan dere bruke på dere selv med god samvittighet :)

Anonymkode: a8e12...18c

Datteren har fått sine 300 000kr ;) Hun satte de rett inn på boligsparing. 
 

Resten av pengene skal vi kose oss med :)  

Anonymkode: e0c1e...b91

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han brukte imot vår vilje alle sparepengene han hadde fått av oss 300 000kr (dåpspenger, konfirmasjon, barnetrygd) På dyr bil og dyre ferier. I tillegg jobbet han lite ved siden av studiene. 

Her har dere svaret dere kan gi på hvorfor dere ikke ønsker å bistå med EK.

Dere har jo tross alt bistått en gang, og han har mistet deres tillit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dere kan hjelpe han. Kan f.eks stille som kausjonister? Jeg er glad foreldrene mine hjalp meg selvom jeg sløste bort penger jeg fikk av dem tidligere. 

Jeg fikk i begynnelsen av 20-årene 150K av mine foreldre, som skulle spares til egenkapital. Jeg var ung og dum, og brukte alle pengene på tull. Etterhvert begynte jeg å skjønne verdien av penger og begynte selv å spare i BSU. Og da jeg skulle kjøpe leilighet stilte foreldrene mine som kausjonister. Min søster skal selvsagt også få hjelp når hun skal kjøpe bolig. 

Man gjør dumme ting i livet, spesielt når man er ung. Men man lærer av det, og det er dumt å ikke få flere sjanser av den grunn. 
 

Anonymkode: dfa52...1e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man gjør dumme ting i livet, spesielt når man er ung. Men man lærer av det, og det er dumt å ikke få flere sjanser av den grunn. 

Vel, det er ditt valg overfor dine barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dere kan hjelpe han. Kan f.eks stille som kausjonister? Jeg er glad foreldrene mine hjalp meg selvom jeg sløste bort penger jeg fikk av dem tidligere. 

Jeg fikk i begynnelsen av 20-årene 150K av mine foreldre, som skulle spares til egenkapital. Jeg var ung og dum, og brukte alle pengene på tull. Etterhvert begynte jeg å skjønne verdien av penger og begynte selv å spare i BSU. Og da jeg skulle kjøpe leilighet stilte foreldrene mine som kausjonister. Min søster skal selvsagt også få hjelp når hun skal kjøpe bolig. 

Man gjør dumme ting i livet, spesielt når man er ung. Men man lærer av det, og det er dumt å ikke få flere sjanser av den grunn. 
 

Anonymkode: dfa52...1e6

Med hvilke penger skal søsteren din få hjelp da? Dine foreldre kan kun være kausjonister til en person ad gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, O.G. skrev:

Med hvilke penger skal søsteren din få hjelp da? Dine foreldre kan kun være kausjonister til en person ad gangen....

Vel, nei.

Det avhenger av hvor mye man står som kausjonist for, og hvilke verdier man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver først at hverken du eller mannen vil hjelpe. Senere i innlegget skriver du at mannen di  vil hjelpe. Nå må du bestemme deg.

Anonymkode: e3d1c...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde hjulpet min sønn, men satt av samme sum til søsteren. Det er utrolig viktig å komme seg inn på boligmarkedet og nesten umulig i disse dager uten hjelp fra foreldene. Leie leilighet er penger kastet ut av vinduet.

Anonymkode: 5236e...d95

Da burde han kanskje ha valgt å bruke de 300 000 kronene han hadde på nettopp bolig og ikke på bil og dyre ferier. 

De færreste har 300 000 kr til noen ting da de er unge, han fikk jo en real sjangs til å komme seg inn på boligmarkedet og valgte heller å bruke de på andre ting. Da tenker jeg at det var dumt, og jeg hadde ikke hjulpet min sønn med mer da. 

Å sløse bort 300 000 kr og i tillegg be om mer, det hadde vært fullstendig uaktuelt. Det er direkte frekt.. 

Anonymkode: 896b6...9a5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Ulven skrev:

Han har virkelig nerve den sønnen deres. 😉 Først bruker han opp 300K på tull, og så ber han om 400K til. 

Jeg synes han bør klare seg selv. Ja det er kjipt å legge igjen mange tusen på leiemarkedet, men det er jammen enda kjipere å halvere sparekontoen til mor og far.

Er han nøysom og flink, har han spart opp de 400K på tre år. Det burde han fint kunne klare.

Han har jo allerede spart halvparten av de igjeb

Anonymkode: f28ad...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...