Gå til innhold

Riktig av oss å si nei til sønn som spør om egenkapital til bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, maskinisten skrev:

Hvorfor skal hans feil bare gå utover andre enn ham selv?

Det at mine foreldre stilte som kausjonister for egenkapitalen da jeg skulle kjøpe min første leilighet gikk ikke utover noen.

Jeg lærte den skamfulle veien å håndtere økonomien min bedre, og klarer meg godt nå. Gudskjelov har jeg foreldre som skjønte at jeg også ble voksen, og at det var mulig å gi meg en sjanse til.

Anonymkode: 51091...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bare ett barn, og vi har avtalt at vi kjøper leilighet til henne. Men at hun må dekke husleie og faste utgifter ++ selv.

Vet det er å være bortskjemt i manges øyne, men vi har økonomi til det, og det er bedre hun får de pengene nå som hun skal etablere seg, enn når hun er gammel (og vi er borte) Gammel og kanskje har god økonomi selv...

Men for å sikre at hun ikke kan selge leiligheten og sløse bort penger, eller at hun blir samboer som evt kunne hatt krav på deler av verdien hvis de går fra hverandre, har vi "låst" opp pengene i en avtale. Mao hun må ha særeie ved evt samboerskap og hun kan ikke selge uten vår godkjenning.  

Så i dette tilfellet ville jeg sagt at dere kan bidra med 400 men at det er deres eierandel i leiligheten. Mao han kan ikke selge/sløse bort de pengene uten deres samtykke. 

Fordrer selvfølgelig at dere synes dere har økonomi til det, og at datteren deres får tilsvarende inn på sin BSU.
Om de 900 dere har satt av er til noe dere skal nyte i "alderdommen", synes jeg dere skal si nei. Foreldre skal ikke begrense sin egen livsglede for å tilfredsstille voksne unger.

Anonymkode: fac1b...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at mine foreldre stilte som kausjonister for egenkapitalen da jeg skulle kjøpe min første leilighet gikk ikke utover noen.

Vel, sønnen til TS krever 400’ cash kontant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, maskinisten skrev:

Vel, sønnen til TS krever 400’ cash kontant.

Sier historien at han krever 400' cash kontant, eller kanskje han har spurt om de kan være behjelpelig med manglende egenkapital? Og t.o.m har sagt at han aksepterer å få nei? 
Litt nyanseforskjell der synes jeg.. 
Mor i dette tilfelle har bestemt seg for hva hun synes om dette og ordlegger seg deretter..

Anonymkode: fac1b...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier historien at han krever 400' cash kontant, eller kanskje han har spurt om de kan være behjelpelig med manglende egenkapital? Og t.o.m har sagt at han aksepterer å få nei? 
Litt nyanseforskjell der synes jeg.. 
Mor i dette tilfelle har bestemt seg for hva hun synes om dette og ordlegger seg deretter..

Anonymkode: fac1b...f7d

Jeg kan ikke annet enn å forholde meg til hva TS opplyser om.

Det du bedriver er spekulasjon, hvilket ikke er tillatt på KG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, maskinisten skrev:

Vel, sønnen til TS krever 400’ cash kontant.

 

1 minutt siden, maskinisten skrev:

Jeg kan ikke annet enn å forholde meg til hva TS opplyser om.

Det du bedriver er spekulasjon, hvilket ikke er tillatt på KG.

Det som står i HI er at TS sin sønn ber om hjelp til egenkapitalen på kr. 400.000,-. Ikke hva hjelpen består i. 

Anonymkode: 51091...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det som står i HI er at TS sin sønn ber om hjelp til egenkapitalen på kr. 400.000,-. Ikke hva hjelpen består i. 

Anonymkode: 51091...ed3

Nei, det står at han spurte om å få kr 400’

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, maskinisten skrev:

Nei, det står at han spurte om å få kr 400’

Ikke at jeg egentlig gidder bruke tid på deg, men det står "Min sønn spurte oss om vi kunne hjelpe han med egenkapital til bolig, han bor i Oslo og spurte om å få 400 000kr
Mao det står ikke at han ber om de cash kontant. Han har spurt om hjelp til egenkapital, og selvom mor har skrevet "å få" er det i mitt hode henvist tilbake til egenkapitalen han har spurt om hjelp til.

Mao ingen spekulering her, men mor har bestemt seg, og du har veeldig god tid til å kverulere på kvinneguiden i dag tydeligvis.

God sommer 🌞

Anonymkode: fac1b...f7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dere gjør ham en bjørnetjeneste. Dette er jo skikkelig usympatisk "pappa betaler"-tendenser. Det er vel ingen som vil ha sånne barn. Han hadde hatt 500 000 i egenkapital han nå om han hadde jobbet under studiene og ikke blåst bort 300 000 som han allerede har fått med dere. Denne situasjonen har han satt seg selv i. Og det er opp til han som voksen mann å ordne den. 

Jeg ble litt uvel av å lese det du skriver faktisk. Det er viktigere å ikke få et uspiselig barn som ikke evner å sette pris på viktige ting og ta ansvar for eget liv heller enn å hjelpe barnet på et vanskelig boligmarked. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde hjulpet min sønn, men satt av samme sum til søsteren. Det er utrolig viktig å komme seg inn på boligmarkedet og nesten umulig i disse dager uten hjelp fra foreldene. Leie leilighet er penger kastet ut av vinduet.

Anonymkode: 5236e...d95

Det krever arbeid, men er ikke umulig å komme seg på boligmarkedet uten hjelp av foreldre. Datteren min på 25 og hennes samboer på samme alder har nylig kjøpt seg enebolig til over 6 mill. Riktignok har de kjøpt seg oppover fra 2-roms via tomannsbolig til rekkehus, men det har det har de gjort i en treårs periode. De hadde selvsagt spart på forhånd. Ingen hjelp fra foreldre, verken til kausjonist eller egenkapital. Normale jobber. 

Anonymkode: 2d91d...1ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bare ett barn, og vi har avtalt at vi kjøper leilighet til henne. Men at hun må dekke husleie og faste utgifter ++ selv.

Vet det er å være bortskjemt i manges øyne, men vi har økonomi til det, og det er bedre hun får de pengene nå som hun skal etablere seg, enn når hun er gammel (og vi er borte) Gammel og kanskje har god økonomi selv...

Men for å sikre at hun ikke kan selge leiligheten og sløse bort penger, eller at hun blir samboer som evt kunne hatt krav på deler av verdien hvis de går fra hverandre, har vi "låst" opp pengene i en avtale. Mao hun må ha særeie ved evt samboerskap og hun kan ikke selge uten vår godkjenning.  

Så i dette tilfellet ville jeg sagt at dere kan bidra med 400 men at det er deres eierandel i leiligheten. Mao han kan ikke selge/sløse bort de pengene uten deres samtykke. 

Fordrer selvfølgelig at dere synes dere har økonomi til det, og at datteren deres får tilsvarende inn på sin BSU.
Om de 900 dere har satt av er til noe dere skal nyte i "alderdommen", synes jeg dere skal si nei. Foreldre skal ikke begrense sin egen livsglede for å tilfredsstille voksne unger.

Anonymkode: fac1b...f7d

Men Ts sier i hovedinnlegget at hun pkt

1. Ikke har lyst

2. Har 900 000, hvis begge barna får likt er det 100 000 igjen til dem selv

3. Beskriver sønnen som en sløsemikkel og litt lat. 
 

Jeg hadde aldri gitt denne gutten ytterligere penger. Hvis han  trenger å spare raskt ville jeg tilbudt han å bo gratis hjemme mot at han hadde en streng spareplan. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At dere sliter økonomisk og har igjen på boliglånet har virkelig ingenting med TS’ situasjon å gjøre.

Det var ment som sammenligningsgrunnlag for å vise hvor ulikt man tenker. 

Anonymkode: dc917...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at jeg egentlig gidder bruke tid på deg, men det står "Min sønn spurte oss om vi kunne hjelpe han med egenkapital til bolig, han bor i Oslo og spurte om å få 400 000kr
Mao det står ikke at han ber om de cash kontant. Han har spurt om hjelp til egenkapital, og selvom mor har skrevet "å få" er det i mitt hode henvist tilbake til egenkapitalen han har spurt om hjelp til.

Mao ingen spekulering her, men mor har bestemt seg, og du har veeldig god tid til å kverulere på kvinneguiden i dag tydeligvis.

God sommer 🌞

Anonymkode: fac1b...f7d

At du velger å tolke «å få kr 400’000» som at man spør om noen kan være kausjonist er som å si at et lån er gratis penger.

Ikke min feil at du ikke kan grunnleggende tekstforståelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.6.2020 den 17.08, AnonymBruker skrev:

Det er få som er opptatt av det faktum at dette er foreldrenes oppsparte midler som de har tenkt å unne seg opplevelser med. Skal de ofre dette? 

Svaret på det er nei. 

Spesielt ikke siden sønnen selv unnet seg luksus med de pengene han selv fikk. 

Hvis du vil hjelpe sønnen din ligger det utmerket læring i å spare og leve litt asketisk. Det vil gi ham en bedre ballast. 

Anonymkode: 5586b...26f

Det trenger de ikke. De kan kausjonere. 

Anonymkode: 76762...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger de ikke. De kan kausjonere. 

Anonymkode: 76762...dd4

Vi skal ikke kausjonere fordi;

1. Vi er prinsipielt imot dette

2. Vår bank tillater bare at man kausjonerer for en person om gangen. Da kan vi ikke tilby vår datter (2 år yngre) dette. Vi er svært opptatt av at det skal være likt. 

3. Det innebærer en økonomisk risiko, den er vi ikke villig til å ta. 
 

Konklusjon: Nei til kausjonist, nei til mer egenkapital. Ja til moralsk støtte, emosjonell støtte og omsorg for hverandre. Han har fått tilbud om å bo hjemme ett år, slik at han kan spare enda mer. Men da er det våre husregler som gjelder. Og han må betale oss 4000kr i måneden i kost og losji. 
 

TS

Anonymkode: e0c1e...b91

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger de ikke. De kan kausjonere. 

Anonymkode: 76762...dd4

Det kan de ikke nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ikke kausjonere fordi;

1. Vi er prinsipielt imot dette

2. Vår bank tillater bare at man kausjonerer for en person om gangen. Da kan vi ikke tilby vår datter (2 år yngre) dette. Vi er svært opptatt av at det skal være likt. 

3. Det innebærer en økonomisk risiko, den er vi ikke villig til å ta. 
 

Konklusjon: Nei til kausjonist, nei til mer egenkapital. Ja til moralsk støtte, emosjonell støtte og omsorg for hverandre. Han har fått tilbud om å bo hjemme ett år, slik at han kan spare enda mer. Men da er det våre husregler som gjelder. Og han må betale oss 4000kr i måneden i kost og losji. 
 

TS

Anonymkode: e0c1e...b91

Men trenger han å bo i Oslo, hva med en av byene utenfor? Som f.eks Moss, Halden, Drøbak Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 20.48, AnonymBruker skrev:

TS her:

 

Nå har jeg lest alle svarene i tråden og skjønner at alle har forskjellige meninger om denne saken.

Men vi har bestemt oss for å ikke gi noe mer, hverken til sønn eller datter. Begge to har fått 300 000kr hver, det anser vi som en god startkapital så får man velge veien videre selv :) 

 

Mange vil kanskje si at vi gjerne kunne ha gjort mer, for det kan vi. Vi har ett nedbetalt verdt 12 millioner kroner (helt vanlig boligpris her i område ;)). Vi kunne lett ha solgt den og kjøpt 3 leiligheter, en til hver av oss. De vil være nedbetale alle tre. Men igjen ikke aktuelt :) Jeg stortrives i huset og tror ikke vi «nedgraderer» til leilighet med det første ;) Selv når jeg går i graven har jeg lyst til å testamentere vekk mesteparten til en veldedighet, fremfor at mine velfødde barn med fine jobber skal få enda mer å rutte med. Jeg vil helst at pengene mine skal komme trengende mennesker til gode :) 

Anonymkode: e0c1e...b91

Nå snudde du bordet for min del, og ble gniten og egoistisk. 

Jeg har lest saken som at dere har en beskjeden bolig, og 900000 kr på konto, som skulle ivareta drømmer, gaver og diverse resten av livet. Være en sikkerhet for dere, også i forhold til å kunne hjelpe barn/barnebarn i fremtiden, om noe skulle skje. En nødvendig buffer! 

Nå tenker jeg egoist eller troll, for dette er drøyt! 

Behold huset så lenge dere ønsker, men det er temmelig tydelig at dere ikke trenger buffer på 900000 kr, men godt kan bidra noe mer til at barna får etablert seg. 

Dine velfødde barn med fine jobber, det er dine barn det! 

Nei slik tenker ikke en mamma! Ikke om hun har hjerte og sjel for sine, og det ikke mangler noe sjelsmessig /følelsesmessig /iallefall noe vesentlig. 

Så jeg tror egentlig ikke på historien lenger. Skulle den likevel være sann tror jeg at dine holdninger vil koste deg langt mer verdifulle ting enn penger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
16 minutter siden, Trolltunge skrev:

Nå snudde du bordet for min del, og ble gniten og egoistisk. 

Jeg har lest saken som at dere har en beskjeden bolig, og 900000 kr på konto, som skulle ivareta drømmer, gaver og diverse resten av livet. Være en sikkerhet for dere, også i forhold til å kunne hjelpe barn/barnebarn i fremtiden, om noe skulle skje. En nødvendig buffer! 

Nå tenker jeg egoist eller troll, for dette er drøyt! 

Behold huset så lenge dere ønsker, men det er temmelig tydelig at dere ikke trenger buffer på 900000 kr, men godt kan bidra noe mer til at barna får etablert seg. 

Dine velfødde barn med fine jobber, det er dine barn det! 

Nei slik tenker ikke en mamma! Ikke om hun har hjerte og sjel for sine, og det ikke mangler noe sjelsmessig /følelsesmessig /iallefall noe vesentlig. 

Så jeg tror egentlig ikke på historien lenger. Skulle den likevel være sann tror jeg at dine holdninger vil koste deg langt mer verdifulle ting enn penger. 

Jeg ville gjort det samme som TS, nettopp med begrunnelse at jeg har hjerte og sjel for barna mine. Om min sønn hadde fått en atferd der han sløste bort 300 000 i gave fra foreldrene, og ikke sparte de til egenkapital og ikke hadde jobbet særlig i sitt liv hadde jeg sett det som maktpåliggende å lære ham at man må jobbe for føden. Tror jeg hadde ødelagt for ham med å legge opp til at når han bruker så kommer mor ham til unnsetning, tross at han har en godt betalt jobb selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at man ønsker å testamentere bort hele formuen sin til veldedighet istedenfor å gi den til sine barn. Tenk om barnet ditt blir ufør? Eller et av barnebarna dine blir alvorlig syk og trenger dyr privat behandling i utlandet?

Veldedige organisasjoner bruker penger på dyre hotellferier, jeg mener jobbreise, til ledelsen. Privatfly. Reklame. Lite går dit det skal, 10%.

Hvis du ikke gir formuen til dine barn så velg i det minste en du har sjekket nøye ut! Ellers risikerer du at dine penger som du ikke vil sløse bort går til et svært og kostbart julebord for rike direktører og andre som stjeler til seg penger på barn og synes vegne. (Redd barna er en av de verste).

Anonymkode: 6b480...7d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...