Gå til innhold

Tiltak gjennom nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Bente1234 skrev:

En vet jo aldri kanskje jeg skal søke jobb på apoteker i Trondheimsområdet det er jo over 100 av dem der hvis taxi yrket ikke funker...

Vil du jobbe med en apotekkjede du vet konkret utnytter praktikantprakssisen, eller er det greit så fremt du ikke er den som blir utnyttet?

1 minutt siden, Bente1234 skrev:

så har jeg sluttet i praksis tiden før avtalen som apotekene sitter med mens jeg og henne på nav har avtalen om at jeg kan slutte på dagen hvis jeg får meg jobb og avslutte hele praksis biten. 

Det er ikke noe Apotek1 kan ta deg på i og med det at de vet nok hvor lite du har utbetalt, og hvis du er sure så minn dem på at de har hatt sjansen til å ansette deg hele veien.

2 minutter siden, Bente1234 skrev:

 Jeg har forklart Birger sjefen min at han må helst forstå meg og at jeg heller vil ha ordinær lønn enn å gå på arbeidsledighetstrygd og han forsto nå det da... 

Vel, men siden han ikke gir deg det du vil ha, så har han ikke gitt deg noe valg enn å gå når du har sjansen til å gå til fast jobb.

2 minutter siden, Bente1234 skrev:

 de vil jo at jeg skal forlenge praksis perioden ut året...men der har jeg sagt nei da. 

Vel, han vil utnytte deg enda lengre, vel vitende om at stønaden er smågrus sammenlignet med hans lønn. 

......

Jeg har vært der du er og jeg er så glade for at jeg gav sjefen på siste praksisplass min ærlige mening om skiten som foregikk, for det skal virkelig ikke være sånn at man skal gjøre samme jobben som alle andre og få mindre betalt. Han ble sur, den der veilederen ble sur, men respekten for meg ble fornyet. 

Hva lærte jeg?

At når man må sloss og stå opp for seg så er det ingen vei utenom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@Bente1234
Kan ikke du lage din egen tråd? Dette er om tiltak generelt.

Anonymkode: d019f...73c

Det Bente opplever er hva folk i tiltak generelt opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Bente1234 skrev:

Har ikke stått på motivasjon til meg og jeg fikk aldri noe klart svar om jeg kunne se for meg en jobb før jeg spurte direkte ut hun sjefen..Apotek1 tviler jeg kan skylde på dårlig økonomi da. 

Enkelte store kjeder er kjent for å drive med utnytting av arbeidspraksis, et eksempel er XXL. Om du har en farmasiutdannelse skal det ikke være nødvendig for deg å gå i praksis på et apotek, du kan allerede jobben. Med mindre det er arbeidsutprøving av helsemessige årsaker. 

Mine eksempler er fra min bedrift, hvor utdannelse ikke er påkrevd. Det er personlige egenskaper som avgjør egnethet og dyktighet i jobben de skal utføre. Da er motivasjon en viktig faktor. Økonomi er også en viktig faktor, fordi det kreves at lønnet arbeidskraft klarer å utføre jobben sin 100%. Da kan jeg ikke ansette noen som fungerer dårligere en det. De som går i arbedstrening hos meg går selvsagt også utenpå ordinær bemanning, ikke istedenfor. Om de er så gode at de klarer det, blir de ansatt.  

Anonymkode: 98775...ff3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man i arbeidstrening skal man kun være i tillegg, ikke i stedet for, ordinære ansatte. 

Anonymkode: f5e94...992

Uff, min tidligere arbeidsplass holdt på med dette. De som var i praksis fra NAV ble satt inn i massevis av vakter som skviset ut ordinære ekstrahjelper og ikke minst hindret oss faste ansatte å få større stillinger. Jeg varslet i fra om dette, ble mobbet på det groveste slik at jeg ble tvunget til å si opp, og sliter nå med PTSD flere år etter. De fortsetter derimot som før. 
 

Noen arbeidsgivere skulle det vært skuddpremie på.

Anonymkode: b4f60...404

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstrening er totalt utnyttelse av mennesker, skal dette fungere riktig må følgende vær på plass: Det skal være et sted du vil jobbe, alt skal ende i en fast stilling etterpå. Om ikke dette er avtalt på forhånd så drit i det, unngå jobb noe særlig. Gjør det dårlig så du mister plassen.

Når de kommer med trusselen: gå hjem om du ikke gidder jobbe, du får ikke noen god referanse om du ikke jobber GRATIS som en fulltidsansatt. IKKE la deg unytte på denne måten!!!!!!!

Jeg selv ble presset inn i en praksisplass, gjorde alt jeg kunne for å gå imot de jeg jobbet for pga dette. De behandlet folk som dritt, jeg veltet paller, kjørte inn i ting med trucken. Rett og slett hadde det morro! Dette gjorde jeg på faen pga måten denne galskapen fungerer på. Jeg DRITER i referansen fra arbeidspraksis da det bare er tull!! Da er det bedre å gå på sosialstøtte og gi faen.

Anonymkode: 57419...c75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, min tidligere arbeidsplass holdt på med dette. De som var i praksis fra NAV ble satt inn i massevis av vakter som skviset ut ordinære ekstrahjelper og ikke minst hindret oss faste ansatte å få større stillinger. Jeg varslet i fra om dette, ble mobbet på det groveste slik at jeg ble tvunget til å si opp, og sliter nå med PTSD flere år etter. De fortsetter derimot som før. 
 

Noen arbeidsgivere skulle det vært skuddpremie på.

Anonymkode: b4f60...404

Alle arbeidsplasser driter i sine ansatte, de skal kun ha deg som slave uansett.

Anonymkode: 57419...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bente1234 skrev:

Nå har jeg fikset meg intervju på torsdag.Men gruer til å si i fra på det apoteket jeg jobber fordi tror jo sikkert at jeg skal jobbe fast der. Jeg vet ikke om de er informert om avtalen jeg har med nav at så fort jeg får meg jobb kan jeg avslutte praksis perioden. 

Jeg fikk til intervju nå da slik at nav kan betale for kjøringa. Det er ingen fulltidsjobb men det hadde lettet flyttinga nedover mot Trondheim for har man en arbeidskontrakt er også nav villig til å dekke flytte kostnader og depositum. Jeg er jo nødt til å tenke sånn for å få det til å gå rundt. 

Dette er ett felt jeg har jobbet i 14 år før. Taxi yrket. Og er godt kjent med dette. Jeg har likt meg godt i det yrket også. Nå vil det starte med litt mindre stilling i starten men på sikt var målet å få til en helstilling sa eieren da. Så jeg har omtrent invitert meg selv på intervju og han sa det var bare å komme så da gjør jeg jo det. Og fikk han til å skrive ett formelt brev om at jeg var invitert på intervju da og da. Det må man jo søke om på forhånd ellers dekker ikke nav. Jeg tok saken i egne hender selv en gang før og dro nedover til Trondheim og innom de apotekene som da hadde ledige jobber og presenterte meg personlig. Og kom inn til to intervju på det dagen etter. Men da fikk jeg ikke fem øre for kjøringa. Selv om det var egenaktivitet av høyeste karakter. Det koster litt når man har så lite fra før å ta saken i egne hender som regel. Men nekter å gi opp da. 

Fantastisk! Gratulerer!:nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg skrev til henne på karriere huset og fortalte om situasjonen og da na hun meg komme innom sporenstreks og samtidig hadde hun fikset en nav ansatt da d viste seg at veileder har tatt ferie. Så fikk oppklart mye med den pepp talken. Tenk på deg selv sa nav jobb er viktigere enn praksis ...intervju er gyldig fravær i praksis. Men apoteket ble paff da de har lagt opp til jeg er vikar. Jeg sa jeg kom rett fra nav og sa at jeg skulle på intervju og at det er gyldig fravær i praksis

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bente1234 skrev:

Huff jeg skrev til henne på karriere huset og fortalte om situasjonen og da na hun meg komme innom sporenstreks og samtidig hadde hun fikset en nav ansatt da d viste seg at veileder har tatt ferie. Så fikk oppklart mye med den pepp talken. Tenk på deg selv sa nav jobb er viktigere enn praksis ...intervju er gyldig fravær i praksis. Men apoteket ble paff da de har lagt opp til jeg er vikar. Jeg sa jeg kom rett fra nav og sa at jeg skulle på intervju og at det er gyldig fravær i praksis

Hehe, det vitner vel på at apoteket ikke har satt seg godt nok inn i kontraktene de skriver under på. Men godt du fikk ordnet det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bente1234 skrev:

Huff jeg skrev til henne på karriere huset og fortalte om situasjonen og da na hun meg komme innom sporenstreks og samtidig hadde hun fikset en nav ansatt da d viste seg at veileder har tatt ferie. Så fikk oppklart mye med den pepp talken. Tenk på deg selv sa nav jobb er viktigere enn praksis ...intervju er gyldig fravær i praksis. Men apoteket ble paff da de har lagt opp til jeg er vikar. Jeg sa jeg kom rett fra nav og sa at jeg skulle på intervju og at det er gyldig fravær i praksis

Deres problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidstrening er totalt utnyttelse av mennesker, skal dette fungere riktig må følgende vær på plass: Det skal være et sted du vil jobbe, alt skal ende i en fast stilling etterpå. Om ikke dette er avtalt på forhånd så drit i det, unngå jobb noe særlig. Gjør det dårlig så du mister plassen.

Når de kommer med trusselen: gå hjem om du ikke gidder jobbe, du får ikke noen god referanse om du ikke jobber GRATIS som en fulltidsansatt. IKKE la deg unytte på denne måten!!!!!!!

Jeg selv ble presset inn i en praksisplass, gjorde alt jeg kunne for å gå imot de jeg jobbet for pga dette. De behandlet folk som dritt, jeg veltet paller, kjørte inn i ting med trucken. Rett og slett hadde det morro! Dette gjorde jeg på faen pga måten denne galskapen fungerer på. Jeg DRITER i referansen fra arbeidspraksis da det bare er tull!! Da er det bedre å gå på sosialstøtte og gi faen.

Anonymkode: 57419...c75

Du høres jo ut som en fest av en ansatt. Sabotere og ødelegge verdier på gøy fordi du ble tvunget inn i en praksisplass? Du kan jo si nei til praksisplassen ved å enten finne deg en egen praksisplass eller si fra deg den økonomiske støtten fra NAV.

Referanser fra arbeidsplassen betyr spesielt mye når det er fra praksis, det betyr at du gjør en god jobb selv om du ikke får god lønn eller er fast ansatt. Arbeidstrening er en god måte for de som sliter med å få seg ordinært arbeid å få vist seg fram for potensielle arbeidsgivere som de aldri ville fått mulighet til på ordinære vilkår. Det kan være at man har helseproblemer, hull i CV, lite erfaring, utfordringer med språk osv. Det forutsetter selvsagt at det er seriøse bedrifter som er sitt ansvar bevisst og ikke utnytter dette som gratis arbeidskraft. Som arbeidsgiver sier jeg konsekvent nei til å ta inn praksis dersom jeg får intrykk av at kandidaten ikke har riktig motivasjon. Jeg hadde heller aldri takket ja til praksiskandidater dersom jeg var forpliktet til å ansette dem etterpå selv om det viser seg at de ikke er egnet til stillingen. Ingen gidder å stille som praksisbedrift med slike vilkår, da det er en stor økonomisk belastning å ha ansatte som ikke mestrer jobben sin i tilstrekkelig grad. Da blir det bare de "beste" som får jobb, og resten blir stående utenfor arbeidslivet. Ingen drømmer vel om å leve på NAV resten av livet om de ikke må? 

Anonymkode: 98775...ff3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk jobben og skrev kontrakt på torsdag.

skrev til Regionsjefen samme kveld at jeg slutter fra og med mandag pga jobb og hun skrev overstrømmende med masse emojiis gratulerer osv.  Særlig jeg følte hun mente det. 
Deretter ringte jeg sjefen min og sa i fra hvordan reglene fungerte men at jeg skulle ta lørdags jobben i dag for å være grei for han har vært grei til meg. Han var så positiv på mine vegne i tlf. 

De er så himla falske i dag kom de Birger og kona som er sjef på d andre apoteket jeg var. De snakket nesten ikke til meg og nå var d mulig de måtte stenge ett apotek i sommer pga at jeg sluttet. Kona var sur for at hun må jobbe annenhver helg i hele sommer istede for tredje hver og ja jeg syns det var flaut. D var tydelig hvem de så som syndebukken ... meg...hele ferie avviklinga deres raknet totalt og jeg får skylda for det av ca 20 ansatte her som ikke liker meg etter dette så ble som jeg trodde ett enda verre frynsete rykte ovenfor apotek bransjen... blir egentlig greit å flytte her i fra, 

jeg hadde villet renvasket mitt navn men aner ikke hvordan ... arbeidsgivere bør ikke ta inn folk i praksis uten at de har noe å tilby etterpå.. d er da bare bortkasta tid for oss som vil jobbe og leve ett normalt liv

Endret av Bente1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bente1234 skrev:

Jeg fikk jobben og skrev kontrakt på torsdag.

skrev til Regionsjefen samme kveld at jeg slutter fra og med mandag pga jobb og skrev overstrømmende med masse emojiis gratulerer osv.  Særlig jeg følte hun mente det. 
Deretter ringte jeg sjefen min og sa i fra hvordan reglene fungerte men at jeg skulle ta lørdags jobben i dag for å være grei for han har vært grei til meg.

De er så himla falske i dag kom de Birger og kona som er sjef på d andre apoteket jeg var. De snakket nesten ikke til meg og nå var d mulig de måtte stenge ett apotek i sommer pga at jeg sluttet. Kona var sur for at hun må jobbe annenhver helg i hele sommer istede for tredje hver og ja jeg syns det var flaut. D var tydelig hvem de så som syndebukken ... meg...hele ferie avviklinga deres raknet totalt og jeg får skylda for det av ca 20 ansatte her som ikke liker meg etter dette så ble som jeg trodde ett enda verre frynsete rykte ovenfor apotek bransjen... blir egentlig greit å flytte her i fra

Så bra det går dårlig for dem når de ikke kan utnytte deg mer 🤣🤣🤣

Der ser du, arbeidsgivere flest gir blanke faen i folka sine. Bare utnytter ALT de kan for å få billig arbeidskraft. Du har jo aldri vært ansatt! Kun utnyttet!

Anonymkode: 57419...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Du høres jo ut som en fest av en ansatt. Sabotere og ødelegge verdier på gøy fordi du ble tvunget inn i en praksisplass? Du kan jo si nei til praksisplassen ved å enten finne deg en egen praksisplass eller si fra deg den økonomiske støtten fra NAV.

Referanser fra arbeidsplassen betyr spesielt mye når det er fra praksis, det betyr at du gjør en god jobb selv om du ikke får god lønn eller er fast ansatt. Arbeidstrening er en god måte for de som sliter med å få seg ordinært arbeid å få vist seg fram for potensielle arbeidsgivere som de aldri ville fått mulighet til på ordinære vilkår. Det kan være at man har helseproblemer, hull i CV, lite erfaring, utfordringer med språk osv. Det forutsetter selvsagt at det er seriøse bedrifter som er sitt ansvar bevisst og ikke utnytter dette som gratis arbeidskraft. Som arbeidsgiver sier jeg konsekvent nei til å ta inn praksis dersom jeg får intrykk av at kandidaten ikke har riktig motivasjon. Jeg hadde heller aldri takket ja til praksiskandidater dersom jeg var forpliktet til å ansette dem etterpå selv om det viser seg at de ikke er egnet til stillingen. Ingen gidder å stille som praksisbedrift med slike vilkår, da det er en stor økonomisk belastning å ha ansatte som ikke mestrer jobben sin i tilstrekkelig grad. Da blir det bare de "beste" som får jobb, og resten blir stående utenfor arbeidslivet. Ingen drømmer vel om å leve på NAV resten av livet om de ikke må? 

Anonymkode: 98775...ff3

Alt du skriver er bare tull. Arbeidstrening skal aldri forekomme.

Anonymkode: 57419...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/4/2020 at 5:05 PM, AnonymBruker said:

Alt du skriver er bare tull. Arbeidstrening skal aldri forekomme.

Anonymkode: 57419...c75

Jo. I mange tilfeller er folk syke, og trenger arbeidspraksis for å få avklart arbeidsevne.

Anonymkode: 00521...183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2020 den 17.00, Bente1234 skrev:

Jeg fikk jobben og skrev kontrakt på torsdag.

skrev til Regionsjefen samme kveld at jeg slutter fra og med mandag pga jobb og hun skrev overstrømmende med masse emojiis gratulerer osv.  Særlig jeg følte hun mente det. 
Deretter ringte jeg sjefen min og sa i fra hvordan reglene fungerte men at jeg skulle ta lørdags jobben i dag for å være grei for han har vært grei til meg. Han var så positiv på mine vegne i tlf. 

De er så himla falske i dag kom de Birger og kona som er sjef på d andre apoteket jeg var. De snakket nesten ikke til meg og nå var d mulig de måtte stenge ett apotek i sommer pga at jeg sluttet. Kona var sur for at hun må jobbe annenhver helg i hele sommer istede for tredje hver og ja jeg syns det var flaut. D var tydelig hvem de så som syndebukken ... meg...hele ferie avviklinga deres raknet totalt og jeg får skylda for det av ca 20 ansatte her som ikke liker meg etter dette så ble som jeg trodde ett enda verre frynsete rykte ovenfor apotek bransjen... blir egentlig greit å flytte her i fra, 

jeg hadde villet renvasket mitt navn men aner ikke hvordan ... arbeidsgivere bør ikke ta inn folk i praksis uten at de har noe å tilby etterpå.. d er da bare bortkasta tid for oss som vil jobbe og leve ett normalt liv

Åh, gratulerer så mye!:nori:

Ja, det klart de blir grinete når de ikke får utnyttet gratis arbeidskraft lengre. :hoho: Ikke tenkt noe mer på å rette opp ryktet ditt. Det blir bare håpløst i dette tilfellet. Du har ingenting å rette opp i. Konsentrer deg om den nye jobben istedet. Hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt inn en liten rapport/anmeldelse til NAV/tiltaket du er i om dem. Er en heldig, så kan NAV være så oppegående at de svartelister dem.:nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Cordelia skrev:

Åh, gratulerer så mye!:nori:

Ja, det klart de blir grinete når de ikke får utnyttet gratis arbeidskraft lengre. :hoho: Ikke tenkt noe mer på å rette opp ryktet ditt. Det blir bare håpløst i dette tilfellet. Du har ingenting å rette opp i. Konsentrer deg om den nye jobben istedet. Hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt inn en liten rapport/anmeldelse til NAV/tiltaket du er i om dem. Er en heldig, så kan NAV være så oppegående at de svartelister dem.:nigo:

Det har jeg gjort oppsummert praksis tiden til nav. I morgen flytter jeg og nå fikk jeg jobbe så mye jeg ville da andre sjåfør sa opp. Leilighet falt på plass og😃. Kanskje ferdig med nav snart og 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Bente1234 said:

Det har jeg gjort oppsummert praksis tiden til nav. I morgen flytter jeg og nå fikk jeg jobbe så mye jeg ville da andre sjåfør sa opp. Leilighet falt på plass og😃. Kanskje ferdig med nav snart og 

Men tror du du hadde fått den jobben uten den erfaringa du har fått gjennom praksisen? Hva om du hadde gått arbeidsledig hele den perioden du hadde praksis, tror du du hadde fått denne jobben da?

Anonymkode: 00521...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...