Gå til innhold

Tiltak gjennom nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Bente1234 skrev:

 Takk for utfyllende svar.

Mye jeg har funnet ut selv via NAV.no som veiledere ikke har hatt peiling på ..så noen ganger lurer jeg på hvem de ansetter der. 

Jeg står som innlån fra det apoteket jeg er i praksis for. Jeg vet ikke hvem jeg vikarerer for..vet bar at halve staben er helt eller delvis sykmeldt og nå er halvparten borte i tillegg... så det vet jeg ikke konkret. Men skal spørre litt om det der. For skal jeg ha lønn får jeg beskjed fra apoteket om å gå hjem ... de nekter å betale en krone..var spørsmål om det der en gang før også.. og neste lørdag skal jeg være alene farmasøyt på praksis apoteket...de sier det er ett ledd i opplæringa å lære å være alene og takle det som kommer av spørsmål. Men samtidig får man alt ansvaret også. 

Jeg syns systemet er ullent. 

Forskrift om arbeidsmarkedstiltak 

§ 1-6.Krav til tiltaksarrangører

Tiltaksplasser skal ikke fortrenge ordinær arbeidskraft i tiltaksarrangørs virksomhet, og skal ikke virke konkurransevridende.

Anonymkode: f5e94...992

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Cordelia skrev:

Ja, ser jo den, men du skal ikke bli utnyttet heller. Den veilederen din skulle hatt en seriøst alvorsprat, for vedkommende virker skremmende innkompetent.😮 Tror jeg heller hadde ringt et vikarbyrå!

Du vil ikke tro det men veilederene som på NAV som skulle hjelpe oss ut i jobb, hadde ikke fast jobb selv. De var selv i praksis og opplæring. Hehe. Dette fortalte hun ene som jobbet som veileder meg.

Anonymkode: 624e0...497

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt som med boligmarkedet. Hvis du kjøpte deg inn tidlig så sitter du godt i det.

Sånn er det blitt med arbeidsmarkedet. Det er vanskelig å komme inn. Spesielt om du velger yrker som det er nok folk fra før av, så velger de ofte de med lenger erfaring.

Jeg har nettopp begynt å rette opp i feil jeg gjorde tidlig i livet pga rus og sykdom. Har fått livet veldig godt på stell. Har kjøpt leilighet, bil og har barn. Fullførte studiekompetansen nylig, og er under videre utdanning til fagbrev innenfor helsesektoren. Så alt ser lyst ut. Fikk hjelp av NAV til å komme ut i praksis, og får lønn som sommervikar nå i sommer. Går over på skolebenken og kombinerer med videre praksis til høsten.

Anonymkode: 624e0...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fikset meg intervju på torsdag.Men gruer til å si i fra på det apoteket jeg jobber fordi tror jo sikkert at jeg skal jobbe fast der. Jeg vet ikke om de er informert om avtalen jeg har med nav at så fort jeg får meg jobb kan jeg avslutte praksis perioden. 

Jeg fikk til intervju nå da slik at nav kan betale for kjøringa. Det er ingen fulltidsjobb men det hadde lettet flyttinga nedover mot Trondheim for har man en arbeidskontrakt er også nav villig til å dekke flytte kostnader og depositum. Jeg er jo nødt til å tenke sånn for å få det til å gå rundt. 

Dette er ett felt jeg har jobbet i 14 år før. Taxi yrket. Og er godt kjent med dette. Jeg har likt meg godt i det yrket også. Nå vil det starte med litt mindre stilling i starten men på sikt var målet å få til en helstilling sa eieren da. Så jeg har omtrent invitert meg selv på intervju og han sa det var bare å komme så da gjør jeg jo det. Og fikk han til å skrive ett formelt brev om at jeg var invitert på intervju da og da. Det må man jo søke om på forhånd ellers dekker ikke nav. Jeg tok saken i egne hender selv en gang før og dro nedover til Trondheim og innom de apotekene som da hadde ledige jobber og presenterte meg personlig. Og kom inn til to intervju på det dagen etter. Men da fikk jeg ikke fem øre for kjøringa. Selv om det var egenaktivitet av høyeste karakter. Det koster litt når man har så lite fra før å ta saken i egne hender som regel. Men nekter å gi opp da. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra 😃😄😄 Gratulerer! Blir nok deilig å komme seg ut av det systemet tenker jeg. Jeg blir provosert over hvordan arbeidsgivere utnytter denne ordningen.

Anonymkode: b6545...510

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskrift om arbeidsmarkedstiltak 

§ 1-6.Krav til tiltaksarrangører

Tiltaksplasser skal ikke fortrenge ordinær arbeidskraft i tiltaksarrangørs virksomhet, og skal ikke virke konkurransevridende.

Anonymkode: f5e94...992

Loooool!

Dette er bare fine ord! På hvilken måte er arbeidskraft betalt av staten IKKE konkurransevridende? Det henger jo ikke på greip!

Anonymkode: b81d4...ad1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Bente1234 skrev:

Nå har jeg fikset meg intervju på torsdag.Men gruer til å si i fra på det apoteket jeg jobber fordi tror jo sikkert at jeg skal jobbe fast der. Jeg vet ikke om de er informert om avtalen jeg har med nav at så fort jeg får meg jobb kan jeg avslutte praksis perioden. 

Jeg fikk til intervju nå da slik at nav kan betale for kjøringa. Det er ingen fulltidsjobb men det hadde lettet flyttinga nedover mot Trondheim for har man en arbeidskontrakt er også nav villig til å dekke flytte kostnader og depositum. Jeg er jo nødt til å tenke sånn for å få det til å gå rundt. 

Dette er ett felt jeg har jobbet i 14 år før. Taxi yrket. Og er godt kjent med dette. Jeg har likt meg godt i det yrket også. Nå vil det starte med litt mindre stilling i starten men på sikt var målet å få til en helstilling sa eieren da. Så jeg har omtrent invitert meg selv på intervju og han sa det var bare å komme så da gjør jeg jo det. Og fikk han til å skrive ett formelt brev om at jeg var invitert på intervju da og da. Det må man jo søke om på forhånd ellers dekker ikke nav. Jeg tok saken i egne hender selv en gang før og dro nedover til Trondheim og innom de apotekene som da hadde ledige jobber og presenterte meg personlig. Og kom inn til to intervju på det dagen etter. Men da fikk jeg ikke fem øre for kjøringa. Selv om det var egenaktivitet av høyeste karakter. Det koster litt når man har så lite fra før å ta saken i egne hender som regel. Men nekter å gi opp da. 

Får man dekket reiseutgifter fra NAV om du skal på jobbintervjuer?

Anonymkode: 98775...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man dekket reiseutgifter fra NAV om du skal på jobbintervjuer?

Anonymkode: 98775...ff3

ja det får du.. jeg har benyttet det flere ganger selv om de på nav aldri opplyser om dette..gå på tilleggsøknader på nav. Tror det var under der..så må du få en skriftelig invitasjon fra arbeidsgiver med tid og sted..så må du skrive antall km og bompenger og legge ved skjermfoto fra .eks google sin avstandsvelger... er det langt nok få du nok dekket litt kost også. Det er verd å benytte seg av syns jeg da..Men pass på å søk noen dager før du skal på intervju..søker du etterkant får du ingenting.  Så gjelder å planlegge litt. Nav dekker også flytting hvis du har en jobb kontrakt i hånda og kan også stille garanti på depositium hvis man trenger å leie. Man har som regel ikke noe oppspart når man går på arbeidsledighetestrygd. 

I tillegg hvis ikke folk vet de så har man også krav på arbeidsledighetstrygd under 4 ukers ferie hvis man har vært arbeidsledig mer en 52 uker. Og man kan faktisk også reise utenlands på det. Men må søke på forhånd der og. Det har jeg ikke benyttet meg av enda. Men når jeg spurte de på nav så sa de at det visste de ikke. Men jeg syns det står klart å tydelig på nav.no da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ringe nav veileder men hun har slått av mobilen så da er det ikke enkelt og forventer ikke at hun ringer meg heller.. faktisk. kunne trengt å snakke med henne idag ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å høre om dere som har dårlig erfaring med praksis via NAV. Dessverre finnes det mange useriøse bedrifter, og bedrifter som ikke har økonomi til å ansette de som de faktisk har behov for. 

Jeg er selv arbeidsgiver med eget firma, og har jevnlig hatt potensielle nyansatte på praksis. Noen av dem har jeg ansatt, andre har jeg tidlig i løpet informert både dem og NAV om at jeg ikke tror de er riktig person for min bedrift og avslutter prasisen for å ikke kaste bort hverken deres eller vår tid på noen jeg ikke ser potensiale i. Dette er bare i tilfeller hvor jeg ser med en gang at vedkommende mangler nøkkelegenskaper som min bedrift er avhengig av for å kunne jobbe hos oss. Det er svært krevende å drive med opplæring hos oss, og det tar mange måneder før man fungerer selvstendig. Jeg ønsker derfor å bruke tiden på de jeg har troen på.

Løpet har vært ulikt, jeg har hatt folk på praksis i opp til 2 år før ansettelse, fordi det er den tiden de har trengt for å komme opp på et selvstendig nivå. Dette er mennesker med lite sannsynlighet for å få seg jobb i en ordinær søkeprosess fordi de er litt annerledes skrudd sammen en de fleste. Det viktigste jeg ser etter er motivasjon, evne til å lære og effektivitet. Det tar den tiden det tar, men noen er verdt å investere tiden sin i for å gi dem en mulighet til å blomstre. De som vil, de klarer, men trenger tid. De som bare er på praksis fordi NAV sier at de må, blir sjelden flinke nok fordi de mangler motivasjon. Jeg har opplevd å ha potensielle kandidater inne til en samtale før oppstart hvor de forteller meg at de egentlig ikke ønsker å jobbe hos oss, heller et annet sted. Da er det meningsløst for meg å bruke tid på kandidaten når vedkommende uansett ikke er motivert til å jobbe i bedriften.

Anonymkode: 98775...ff3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Loooool!

Dette er bare fine ord! På hvilken måte er arbeidskraft betalt av staten IKKE konkurransevridende? Det henger jo ikke på greip!

Anonymkode: b81d4...ad1

Er man i arbeidstrening skal man kun være i tillegg, ikke i stedet for, ordinære ansatte. 

Anonymkode: f5e94...992

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er trist å høre om dere som har dårlig erfaring med praksis via NAV. Dessverre finnes det mange useriøse bedrifter, og bedrifter som ikke har økonomi til å ansette de som de faktisk har behov for. 

Jeg er selv arbeidsgiver med eget firma, og har jevnlig hatt potensielle nyansatte på praksis. Noen av dem har jeg ansatt, andre har jeg tidlig i løpet informert både dem og NAV om at jeg ikke tror de er riktig person for min bedrift og avslutter prasisen for å ikke kaste bort hverken deres eller vår tid på noen jeg ikke ser potensiale i. Dette er bare i tilfeller hvor jeg ser med en gang at vedkommende mangler nøkkelegenskaper som min bedrift er avhengig av for å kunne jobbe hos oss. Det er svært krevende å drive med opplæring hos oss, og det tar mange måneder før man fungerer selvstendig. Jeg ønsker derfor å bruke tiden på de jeg har troen på.

Løpet har vært ulikt, jeg har hatt folk på praksis i opp til 2 år før ansettelse, fordi det er den tiden de har trengt for å komme opp på et selvstendig nivå. Dette er mennesker med lite sannsynlighet for å få seg jobb i en ordinær søkeprosess fordi de er litt annerledes skrudd sammen en de fleste. Det viktigste jeg ser etter er motivasjon, evne til å lære og effektivitet. Det tar den tiden det tar, men noen er verdt å investere tiden sin i for å gi dem en mulighet til å blomstre. De som vil, de klarer, men trenger tid. De som bare er på praksis fordi NAV sier at de må, blir sjelden flinke nok fordi de mangler motivasjon. Jeg har opplevd å ha potensielle kandidater inne til en samtale før oppstart hvor de forteller meg at de egentlig ikke ønsker å jobbe hos oss, heller et annet sted. Da er det meningsløst for meg å bruke tid på kandidaten når vedkommende uansett ikke er motivert til å jobbe i bedriften.

Anonymkode: 98775...ff3

Har ikke stått på motivasjon til meg og jeg fikk aldri noe klart svar om jeg kunne se for meg en jobb før jeg spurte direkte ut hun sjefen..Apotek1 tviler jeg kan skylde på dårlig økonomi da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er man i arbeidstrening skal man kun være i tillegg, ikke i stedet for, ordinære ansatte. 

Anonymkode: f5e94...992

Det skal man sikkert, men det er ofte ikke tlfelle. Da sjefen kom og ba meg gjøre et eller annet fordi en kollega var syk eller ikke hadde den rette kompetansen, havnet jeg jo sånn sett i en skvis. Hvis jeg nektet og siterte deg, hadde jeg ikke akkurat gjort et godt inntrykk. Hvis jeg derimot gjorde som jeg ble bedt om, ville jeg blitt en del av problemet; min innsats hadde betydd at det var unødvendig å ansette så lenge det finnes kompetente praktikanter.

Jeg endte opp med å jobbe hardt i nesten to år, til jeg ikke orket mer. Fortsatt usikker på om det var riktig av meg.

Anonymkode: c9b5b...514

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal man sikkert, men det er ofte ikke tlfelle. Da sjefen kom og ba meg gjøre et eller annet fordi en kollega var syk eller ikke hadde den rette kompetansen, havnet jeg jo sånn sett i en skvis. Hvis jeg nektet og siterte deg, hadde jeg ikke akkurat gjort et godt inntrykk. Hvis jeg derimot gjorde som jeg ble bedt om, ville jeg blitt en del av problemet; min innsats hadde betydd at det var unødvendig å ansette så lenge det finnes kompetente praktikanter.

Jeg endte opp med å jobbe hardt i nesten to år, til jeg ikke orket mer. Fortsatt usikker på om det var riktig av meg.

Anonymkode: c9b5b...514

ja akkurat sånn føles det for meg også..man vil ikke si nei for da kommer man jo med en gang i ett dårlig lys hvis man vil ha en god referanse etter endt praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bente1234 skrev:

Prøvde å ringe nav veileder men hun har slått av mobilen så da er det ikke enkelt og forventer ikke at hun ringer meg heller.. faktisk. kunne trengt å snakke med henne idag ja. 

Skriv til henne via PM funksjonen på dine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, O.G. skrev:

Skriv til henne via PM funksjonen på dine sider.

Det Gjorde jeg på søndag og ba henne ringe meg før kl 12 idag da jeg begynner sent og skrev også at jeg ikke får noe jobb etter endt praksis og ville prate om det. Men nå kom dette intervjuet på toppen så hadde trengt å hatt nav i ryggen når jeg nå skal snakke med apoteket... slik at jeg går ut med den med dårlig rykte pga Apotek utnytter gratis arbeidshjelp. Det blir i hvertfall helt feil for meg. Nå er jo kl 12 og hun ringte ikke så da får jeg bare ta støyten da og snakke med apotek folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bente1234 skrev:

Det Gjorde jeg på søndag og ba henne ringe meg før kl 12 idag da jeg begynner sent og skrev også at jeg ikke får noe jobb etter endt praksis og ville prate om det. Men nå kom dette intervjuet på toppen så hadde trengt å hatt nav i ryggen når jeg nå skal snakke med apoteket... slik at jeg går ut med den med dårlig rykte pga Apotek utnytter gratis arbeidshjelp. Det blir i hvertfall helt feil for meg. Nå er jo kl 12 og hun ringte ikke så da får jeg bare ta støyten da og snakke med apotek folka.

De har tre arbeidsdager på å svare på PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bente1234 skrev:

Det Gjorde jeg på søndag og ba henne ringe meg før kl 12 idag da jeg begynner sent og skrev også at jeg ikke får noe jobb etter endt praksis og ville prate om det. Men nå kom dette intervjuet på toppen så hadde trengt å hatt nav i ryggen når jeg nå skal snakke med apoteket... slik at jeg går ut med den med dårlig rykte pga Apotek utnytter gratis arbeidshjelp. Det blir i hvertfall helt feil for meg. Nå er jo kl 12 og hun ringte ikke så da får jeg bare ta støyten da og snakke med apotek folka.

Dårlig rykte? 

Hos hvem da?

Taxisjåførene du skal på intervju hos? Nav? Apotek1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. skrev:

Dårlig rykte? 

Hos hvem da?

Taxisjåførene du skal på intervju hos? Nav? Apotek1?

En vet jo aldri kanskje jeg skal søke jobb på apoteker i Trondheimsområdet det er jo over 100 av dem der hvis taxi yrket ikke funker...så har jeg sluttet i praksis tiden før avtalen som apotekene sitter med mens jeg og henne på nav har avtalen om at jeg kan slutte på dagen hvis jeg får meg jobb og avslutte hele praksis biten. Jeg har forklart Birger sjefen min at han må helst forstå meg og at jeg heller vil ha ordinær lønn enn å gå på arbeidsledighetstrygd og han forsto nå det da... de vil jo at jeg skal forlenge praksis perioden ut året...men der har jeg sagt nei da. 

Jeg har måttet sluttet på dagen en gang før i apotek pga familiære grunner og det slo dårlig ut for meg med dårlig referanse..skal det skje igjen nå så vil ikke det akkurat forsterke inntrykket av meg. Det er det jeg er redd for. 

Endret av Bente1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...