Gå til innhold

Tiltak gjennom nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Mille89 skrev:

Dette er bare tull. Man skriver ikke i CVen at det var praksis via nav, men fører det opp som man ville ha gjort med et ordinært arbeidsforhold. At man har vært der i praksis kan man nevne dersom det blir stilt spørsmål rundt arbeidsforholdet på evt intervju. Arbeidserfaring er arbeidserfaring uavhengig av om man har vært i praksis eller ei.

Man skriver engasjement sa dama på karrierehuset. Ikke praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre, er det uproblematisk å få praksisplass nå i disse koronatider? Sist jeg var i kontakt med Nav sa de at alt sånt var satt på pause. 

Anonymkode: 4bb73...5db

Jeg fikk min 14 dager før korona kom og ble sendt hjem av nav i 2 mnd. Dette er to måneder man mister man får ikke utvidet praksis tid pga den sa de til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du får penger fra nav og jobber dermed ikke gratis selv om bedriften ikke betaler pengene.  du opparbeider deg også kompetanse. og du tetter hull i cv

Anonymkode: b11a5...1fb

Hvilket hull? Jeg jobber med det jeg er ferdig utdannet i fra før. Har autorisasjon for å jobbe som farmasøyt i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var i praksis i ca. to år, mellom 40% og 100%. Fikk gode skussmål, men lønnsmidler hadde de ikke, og er nå arbeidsledig igjen.

Anonymkode: c9b5b...514

Jeg regner ikke med i det heletatt at jeg får noe der jeg er nå. Så søker langt unna.. med hjelp av karrierehuset og håper på at det skal gå boks. Ikke noe mer praksis etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jobb etter 3 mnd med arbeidstrening. Var veldig fornøyd med oppfølgingen også. 

Anonymkode: cc500...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bente1234 skrev:

Man skriver engasjement sa dama på karrierehuset. Ikke praksis.

Men får du bare tiltakspenger? Er det engasjement skal du jo ha vanlig lønn. Hvis ikke er det praksis. Eller får du lønnstilskudd, men da burde det jo være ansettelse trodde jeg. Høres merkelig hele situasjonen, egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Bente1234 said:

Man skriver engasjement sa dama på karrierehuset. Ikke praksis.

Jeg skriver ingenting spesielt, bare lister det opp under «erfaring» sammen med andre jobber. Så jeg påpeker verken at det er praksis eller engasjement.

Anonymkode: 00521...183

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobbet gratis gjennom nav på kiwi i et halv år, sjefen sa jeg skal få jobb men fikk det aldri istedenfor antastet han unge jenter som fikk fast. 

jeg jobbet over 8 timer var effektiv, kjent med butikk osv.. allikevel så er det så mange som vil bruke denne nav muligheten for å få gratis folk på jobb så var obs. 

Anonymkode: 2929e...39e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jobbet gratis gjennom nav på kiwi i et halv år, sjefen sa jeg skal få jobb men fikk det aldri istedenfor antastet han unge jenter som fikk fast. 

jeg jobbet over 8 timer var effektiv, kjent med butikk osv.. allikevel så er det så mange som vil bruke denne nav muligheten for å få gratis folk på jobb så var obs. 

Anonymkode: 2929e...39e

Derfor man aldri skal gå på tiltak via NAV, dette er velkjent i dagligvarebransjen at man utnytter folk på denne måten.

Helt sykt.

Anonymkode: 57419...c75

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bør IKKE ha på CVn at man har jobbet i praksis via nav. Da stiller man enda dårligere. 

Anonymkode: 655a9...cc1

Gammel myte.

Anonymkode: 2716e...c01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 14.24, AnonymBruker skrev:

jobbet gratis gjennom nav på kiwi i et halv år, sjefen sa jeg skal få jobb men fikk det aldri istedenfor antastet han unge jenter som fikk fast. 

jeg jobbet over 8 timer var effektiv, kjent med butikk osv.. allikevel så er det så mange som vil bruke denne nav muligheten for å få gratis folk på jobb så var obs. 

Anonymkode: 2929e...39e

Da har både arbeidsgiver og veileder sviktet.

Anonymkode: 3d3c2...0d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ansetter folk som kommer inn gjennom praksis. Noen av de har selv ønsket seg hit, andre kommer hit fordi veilederen tror de kan passe her.

Jeg tar kun folk inn når jeg har et reelt behov for nye ansatte og målet mitt er at de skal få ansettelse i bedriften innen tre måneder. Praksistiden dekker som regel tiden opplæring tar. Noen ganger tar opplæringen lenger tid, men da ansetter jeg uansett om jeg har troa på at vedkommende ønsker å jobbe her, også får vi heller til en lønnstilskuddavtale.

Anonymkode: 9afad...5db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Man bør IKKE ha på CVn at man har jobbet i praksis via nav. Da stiller man enda dårligere. 

Anonymkode: 655a9...cc1

Ikke nødvendigvis. Jeg fikk jobb etter å ha vært i praksis. Ikke samme sted jeg hadde praksis, men i nærheten. Litt mer erfaring, og en god referanse hjalp noe ENORMT! Skrev ikke "praksisplass gjennom NAV" på min CV, skrev noe sånt som trainee eller lignende. Sånt er uansett vanlig i min bransje. Jobbet en periode i et vikariat i en bedrift, og ble fast ansatt senere.

Praksisplassen skaffet jeg forøvrig selv, fordi jeg fant et sted som ville ha meg i praksis. Jeg var nyutdannet og manglet erfaring, og fikk dermed ingen jobb. Var arbeidsledig over lengre tid, men jobbet litt på sykehjem kombinert med praksis. Anbefaler absolutt praksis, men du må jo være villig til å legge inn litt innsats selv også. Man får jo også lønn i form av tiltakspenger, så gratis er det absolutt ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ansetter folk som kommer inn gjennom praksis. Noen av de har selv ønsket seg hit, andre kommer hit fordi veilederen tror de kan passe her.

Jeg tar kun folk inn når jeg har et reelt behov for nye ansatte og målet mitt er at de skal få ansettelse i bedriften innen tre måneder. Praksistiden dekker som regel tiden opplæring tar. Noen ganger tar opplæringen lenger tid, men da ansetter jeg uansett om jeg har troa på at vedkommende ønsker å jobbe her, også får vi heller til en lønnstilskuddavtale.

Anonymkode: 9afad...5db

Så bra! Det er akkurat slike bedrifter som din en burde ha praksis i, dersom det er aktuelt. Kan jeg spørre hvilken bransje du er i?

Anonymkode: 00521...183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Derfor man aldri skal gå på tiltak via NAV, dette er velkjent i dagligvarebransjen at man utnytter folk på denne måten.

Helt sykt.

Anonymkode: 57419...c75

Det kan ikke stemme at en hel bransje er så rotten, så dette tror jeg ikke på. Hadde ikke nølt med å få arbeidstrening gjennom nav hvis jeg ikke klarte å få det på egenhånd. Erfaring og kontakter lønner det seg alltid å få. Man får jo også testet ut hva slags jobb som kan passe en.

Anonymkode: a70b9...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 20.42, AnonymBruker skrev:

du får penger fra nav og jobber dermed ikke gratis selv om bedriften ikke betaler pengene.  du opparbeider deg også kompetanse. og du tetter hull i cv

Anonymkode: b11a5...1fb

At man lever på eksistensminimum med midler fra nav er ikke en unnskyldning for en arbeidsgiver til å ikke gi deg lønn dersom de har behov for din arbeidskraft. Jeg jobbet 9 måneder ubetalt i en bedrift, og det var utmattende og nedverdigende i et dårlig arbeidsmiljø. Det var først da jeg sa jeg måtte slutte for å prioritere å søke lønnet arbeid, at de kom på banen og var villig til å lønne meg. Jeg fikk da et lønnstilbud på latterlige 349 000 - hvorav Nav subsidierte 40% av lønna. Jeg jobbet bare 3 måneder før jeg ble akutt syk av arbeidsforholdet og ble sykemeldt. Parallellt med at jeg jobbet der, søkte jeg jobb annetsteds, på normal måte. Jeg fikk jobb takket være en god kollega som så min situasjon og var referanse (ingen i ledelsen) og jeg ble tilbudt 464 000 i årslønn. Men jeg er fortsatt sykemeldt på grunn av forholdene jeg jobbet ubetalt under i så lang tid.

Underveis i hele praksisperioden etterlyste jeg et regelverk fra nav, som fastsatte praktikanters rettigheter. Slik at bedriften blir bevisst at når de tar inn folk som jobber ubetalt, så tar de på seg et ansvar for at denne har utbytte av å jobbe der og får hevet kompetansen sin. Men Din Utvikling var unnfallende når jeg etterlyste det.

Så hvis man har mulighet til å unngå Nav tiltak, så bør du det, for man vet ikke hva slags arbeidsforhold man kan havne i. Og det teller ikke positivt på cv hvis du har andre muligheter. Jeg tror at til og med frivilling arbeid kan være bedre, for å få referanse.

 

Anonymkode: 81d76...3a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.6.2020 den 22.46, AnonymBruker skrev:

At man lever på eksistensminimum med midler fra nav er ikke en unnskyldning for en arbeidsgiver til å ikke gi deg lønn dersom de har behov for din arbeidskraft. Jeg jobbet 9 måneder ubetalt i en bedrift, og det var utmattende og nedverdigende i et dårlig arbeidsmiljø. Det var først da jeg sa jeg måtte slutte for å prioritere å søke lønnet arbeid, at de kom på banen og var villig til å lønne meg. Jeg fikk da et lønnstilbud på latterlige 349 000 - hvorav Nav subsidierte 40% av lønna. Jeg jobbet bare 3 måneder før jeg ble akutt syk av arbeidsforholdet og ble sykemeldt. Parallellt med at jeg jobbet der, søkte jeg jobb annetsteds, på normal måte. Jeg fikk jobb takket være en god kollega som så min situasjon og var referanse (ingen i ledelsen) og jeg ble tilbudt 464 000 i årslønn. Men jeg er fortsatt sykemeldt på grunn av forholdene jeg jobbet ubetalt under i så lang tid.

Underveis i hele praksisperioden etterlyste jeg et regelverk fra nav, som fastsatte praktikanters rettigheter. Slik at bedriften blir bevisst at når de tar inn folk som jobber ubetalt, så tar de på seg et ansvar for at denne har utbytte av å jobbe der og får hevet kompetansen sin. Men Din Utvikling var unnfallende når jeg etterlyste det.

Så hvis man har mulighet til å unngå Nav tiltak, så bør du det, for man vet ikke hva slags arbeidsforhold man kan havne i. Og det teller ikke positivt på cv hvis du har andre muligheter. Jeg tror at til og med frivilling arbeid kan være bedre, for å få referanse.

 

Anonymkode: 81d76...3a2

Prøvde du å se på sidene til NAV`? For det tok meg ikke lange tiden å søke opp dette:

Om arbeidstrening

Regelverk

Forskrift om arbeidstrening

Dette var forøvrig informasjon som var lett å finne da jeg selv var i praksis også. Så ser ikke helt den med at det er vanskelig å finne?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Jolene said:

Prøvde du å se på sidene til NAV`? For det tok meg ikke lange tiden å søke opp dette:

Om arbeidstrening

Regelverk

Forskrift om arbeidstrening

Dette var forøvrig informasjon som var lett å finne da jeg selv var i praksis også. Så ser ikke helt den med at det er vanskelig å finne?

Reglene er ikke gode nok, og håndheves ofte ikke skikkelig av NAV, tiltaksleverandør eller arbeidsgiver. Jeg var selv i praksis i nærmere to år, og ingen av partene gjorde noe som helst for å sørge for at dette fikk meg nærmere arbeid. Fikk masse skryt, men "vi har dessverre ikke lønnsmidler" fra bedriften, kombinert med "det er veldig viktig at du blir værende i praksis, så du får arbeidstrening og unngår hull i CV". Til slutt orket jeg ikke mer, og sluttet, uten noe å gå til.

Anonymkode: c9b5b...514

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reglene er ikke gode nok, og håndheves ofte ikke skikkelig av NAV, tiltaksleverandør eller arbeidsgiver. Jeg var selv i praksis i nærmere to år, og ingen av partene gjorde noe som helst for å sørge for at dette fikk meg nærmere arbeid. Fikk masse skryt, men "vi har dessverre ikke lønnsmidler" fra bedriften, kombinert med "det er veldig viktig at du blir værende i praksis, så du får arbeidstrening og unngår hull i CV". Til slutt orket jeg ikke mer, og sluttet, uten noe å gå til.

Anonymkode: c9b5b...514

Tok du selv kontakt med din veileder hos NAV og var aktiv i bruk av aktivitetsplanen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jolene said:

Tok du selv kontakt med din veileder hos NAV og var aktiv i bruk av aktivitetsplanen?

Hadde jevnlige møter med saksbehandlere, om det er det du mener (hadde ganske mange, sjelden den samme i mer enn et par måneder).  Usikker på hva du mener med "aktiv i bruk av aktivitetsplanen."

Anonymkode: c9b5b...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...