Jump to content
AnonymBruker

Tiltak gjennom nav

Recommended Posts

AnonymBruker

Noen he som har vært på tiltak gjennom nav? Hvor fikk du være? Fikk du velge litt selv? Fikk du fast jobb?

Anonymkode: d019f...73c

Fortsetter under...

AnonymBruker

ja

fikk forsåvidt velge selv

fikk fast jobb selv om de egentlig ikke hadde noe fast til meg da jeg begynte og har jobbet her i 7 år

Anonymkode: b11a5...1fb

Bente1234
Posted (edited)

Hei jeg er på tiltak i nav. Vært fra mars 2020

og skal være der til midten av august. Jobber gratis for apotekbransjen. Ser ikke ut som jeg får noe jobb etter det. Apotekbransjen vil helst ha meg på tiltak ut året, men jeg har lyst at de må ta et valg istedet for å utnytte systemet. Nav hører jeg nesten ikke fra. Ikke noe form for oppfølging. To apotek sender meg i mellom pga personal mangel. Jeg kan jobben min stort sett fra før, trengte bare en oppfriskning men tviler på det er noe jobb i enden av gata... nav ringer kun innimellom når de får forespørsel om jeg er interessert i andre jobber da arbeidsgivere har spurt etter folk. Men så langt ikke kommet noen vei den veien heller. Er ikke inspirerende å jobbe og tjene 10000 kr mindre i mnd enn de jeg jobber med. Målet var å få en bedre referanse og det føler jeg at jeg har klart. 

Edited by Bente1234

AnonymBruker

Var det vanskelig å få tiltaksplass? 

AnonymBruker
2 timer siden, Bente1234 skrev:

og skal være der til midten av august. Jobber gratis for apotekbransjen. Ser ikke ut som jeg får noe jobb etter det. Apotekbransjen vil helst ha meg på tiltak ut året, men jeg har lyst at de må ta et valg istedet for å utnytte systemet. Nav hører jeg nesten ikke fra. Ikke noe form for oppfølging. To apotek sender meg i mellom pga personal mangel. Jeg kan jobben min stort sett fra før, trengte bare en oppfriskning men tviler på det er noe jobb i enden av gata... nav ringer kun innimellom når de får forespørsel om jeg er interessert i andre jobber da arbeidsgivere har spurt etter folk. Men så langt ikke kommet noen vei den veien heller. Er ikke inspirerende å jobbe og tjene 10000 kr mindre i mnd enn de jeg jobber med. Målet var å få en bedre referanse og det føler jeg at jeg har klart. 

du jobber ikke gratis. du får vel støtte fra nav

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det vanskelig å få tiltaksplass? 

ikke egentlig men det kan være vanskelig å få fast jobb

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Bente1234 skrev:

Jeg kjenner meg igjen, det føles ikke bra å vite at de har deg arbeidene der helt gratis, men det er bra at du får noe ut av det. Jeg jobb selv i praksis og er nå ute i jobb, ikke et sted jeg hadde praksis da. Men at du har det på CVen ser bra ut til nest jobb du søker. 

Anonymkode: d2bef...17a

Bente1234
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du jobber ikke gratis. du får vel støtte fra nav

ja 14000 utbetalt... 

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Men at du har det på CVen ser bra ut til nest jobb du søker. 

Man bør IKKE ha på CVn at man har jobbet i praksis via nav. Da stiller man enda dårligere. 

Anonymkode: 655a9...cc1

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør IKKE ha på CVn at man har jobbet i praksis via nav. Da stiller man enda dårligere. 

Enig.

Anonymkode: 94d2f...b83

Nightcrawler
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen he som har vært på tiltak gjennom nav? Hvor fikk du være? Fikk du velge litt selv? Fikk du fast jobb?

Jeg var på arbeidstrening gjennom Nav, først på Søstrene Grene, og så senere Rema 1000 etter at jeg selv sa jeg var interessert i å jobbe i dagligvarebutikk. Min erfaring er at jeg fikk særdeles lav lønn for den jobben jeg gjorde (355kr dagen pluss dekket reiseutgifter), men at jeg fikk erfaring som var gull verdt å ha med meg på videre jobbsøking. Sjefen på butikken ønsket å ansette meg, men hadde ikke god nok økonomi til dette og synes det var trist å la meg gå. Han skrev derimot en knakende god attest for meg, som gjorde at jeg lett fikk jobb etterpå (dog innen en annen bransje). 

Jeg fikk veldig god oppfølging fra Nav, og synes arbeidstrening generelt har fått et ufortjent dårlig rykte. 

Mille89
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Man skriver ikke i CVen at det var praksis via nav, men fører det opp som man ville ha gjort med et ordinært arbeidsforhold. At man har vært der i praksis kan man nevne dersom det blir stilt spørsmål rundt arbeidsforholdet på evt intervju. Arbeidserfaring er arbeidserfaring uavhengig av om man har vært i praksis eller ei.

AnonymBruker

Jeg har vært i praksis via nav i en måneds tid nå og har vel funnet ut at den typen jobb ikke passer for meg. Er ikke spesielt flink med folk og dette er en praksisplass som krever en del kundekontakt. Noen som har erfaring med å eventuelt få bytte sted å ha praksis? 

Anonymkode: 1ad0e...291

Annonse

Nightcrawler
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i praksis via nav i en måneds tid nå og har vel funnet ut at den typen jobb ikke passer for meg. Er ikke spesielt flink med folk og dette er en praksisplass som krever en del kundekontakt. Noen som har erfaring med å eventuelt få bytte sted å ha praksis? 

Ja. Det skal være ganske greit å få bytte. Jeg mistrivdes på min første praksisplass, ringte til saksbehandleren min i Nav, og han sa jeg kunne gå på dagen. De skulle ordne ny praksisplass til meg - og det fikk jeg innen få dager. Du må bare være ærlig med saksbehandleren din om hvorfor du ikke trives. De er nok ikke interesserte i at du skal være på en praksisplass du ikke trives på, det gjør jo ingen noe godt i det hele tatt.

AnonymBruker

Kan jeg spørre, er det uproblematisk å få praksisplass nå i disse koronatider? Sist jeg var i kontakt med Nav sa de at alt sånt var satt på pause. 

Anonymkode: 4bb73...5db

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen, det føles ikke bra å vite at de har deg arbeidene der helt gratis, men det er bra at du får noe ut av det. Jeg jobb selv i praksis og er nå ute i jobb, ikke et sted jeg hadde praksis da. Men at du har det på CVen ser bra ut til nest jobb du søker. 

du får penger fra nav og jobber dermed ikke gratis selv om bedriften ikke betaler pengene.  du opparbeider deg også kompetanse. og du tetter hull i cv

AnonymBruker
7 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Ja. Det skal være ganske greit å få bytte. Jeg mistrivdes på min første praksisplass, ringte til saksbehandleren min i Nav, og han sa jeg kunne gå på dagen. De skulle ordne ny praksisplass til meg - og det fikk jeg innen få dager. Du må bare være ærlig med saksbehandleren din om hvorfor du ikke trives. De er nok ikke interesserte i at du skal være på en praksisplass du ikke trives på, det gjør jo ingen noe godt i det hele tatt.

Takk, det var oppmuntrende 🙂 Jeg har faktisk sendt melding til veilederen min om de har noen andre alternativer som kan være aktuelle for meg. 

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre, er det uproblematisk å få praksisplass nå i disse koronatider? Sist jeg var i kontakt med Nav sa de at alt sånt var satt på pause. 

Som arbeidsgiver har jeg fått inn folk fra NAV igjen fra 1. Juni. Så alt som normalt her

Ellers har jeg ansatt 3 som kom via arbeidstrening. Alle hadde ønsket utplassering i min kjede og alle beviste at de var fantastiske og lokale arbeidstakere som bare hadde vært uheldig før. 

Anonymkode: f44a5...a93

AnonymBruker

Var i praksis i ca. to år, mellom 40% og 100%. Fikk gode skussmål, men lønnsmidler hadde de ikke, og er nå arbeidsledig igjen.

Anonymkode: c9b5b...514

Cordelia
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedriften kan ikke ha noen permitteringer. Eller så var det og noen krav om at bedriften må ha rutiner for å følge smitteanbefalinger slik jeg forstod det.