Gå til innhold

Tiltak gjennom nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørs hva du er ute etter, du kan gjøre det dårlig på tiltak med vilje. Så leve på sosialstøtte, kan fint leve på det. De må dekke bolig også innen for en sum. Levd på det i 8år selv nå, null problem. De kan gnåle om at du skal søke på 10 jobber i uka, men det er bare tull.

Så lenge du ikke eier noe, kan du leve slik for alltid. Ingen vil ha noen i jobb som ikke vil eller gidder, så enkelt er det. Glem tanken om at alle skal jobbe, det går ikke. Derfor må man bare gi noen en varig støtte.

Anonymkode: 57419...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.6.2020 den 17.24, AnonymBruker skrev:

Noen he som har vært på tiltak gjennom nav? Hvor fikk du være? Fikk du velge litt selv? Fikk du fast jobb?

Anonymkode: d019f...73c

Ja.

 

Fikk Oppfølging og Arbeidstrening. 
 

ble vikariat før fast jobb

Anonymkode: 2ffbc...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 20.54, AnonymBruker skrev:

For dette veit du liksom ALT om??        

Anonymkode: c1e2d...076

Spørs hvor man søker jobb

Anonymkode: 2ffbc...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 19.52, AnonymBruker skrev:

du jobber ikke gratis. du får vel støtte fra nav

Anonymkode: b11a5...1fb

man jobber gratis, folk får penger av nav uten å jobbe uansett, så det kunne hun vell egentlig gjort, drite i tiltaksplassen og bare dasse hjemme og få penger av nav, eller hun kan få penger av nav og jobbe som prøving som hun gjør nå. gratis arbeid og ræva nav penger

bedre med lønnstilskudd, det har hjulpet meg flere ganger og endt i fast jobb

Anonymkode: e287f...d35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Som arbeidsgiver har jeg fått inn folk fra NAV igjen fra 1. Juni. Så alt som normalt her

 

Ellers har jeg ansatt 3 som kom via arbeidstrening. Alle hadde ønsket utplassering i min kjede og alle beviste at de var fantastiske og lokale arbeidstakere som bare hadde vært uheldig før. 

Anonymkode: f44a5...a93

Godt å høre at det er noen sånne og ❤

På vår arbeidsplass (jeg er fast ansatt) vet jeg folk i arbeidspraksis bare blir utnyttet... sjefen har sagt det selv, han har de inne for å gjøre forefallende arbeid, og at han selvsagt ikke har midler til å ansette i etterkant. Får så vondt av de som går i praksis.. 😥 de er på en annen avdeling enn meg, må ha utdanning for å gjøre det jeg gjør. 

Anonymkode: 6c8c4...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 20.54, AnonymBruker skrev:

For dette veit du liksom ALT om??        

Anonymkode: c1e2d...076

Som sagt, gammel myte.

Anonymkode: 2716e...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Jolene said:

For meg virker det bare så rart siden jeg hadde så totalt forskjellig erfaring med det. Rent personlig synes jeg man får godt betalt for å være ute i praksis, man er jo ikke i jobb, og man skal jo få seg erfaring. Velferdsstaten hadde ikke bestått lenge dersom alle skulle fått full lønn av NAV. For full lønn vil jo variere fra bransje til branse, og kan dermed være mange tusen i forskjell. Jeg har forøvrig master-grad selv bare så det er sagt. For min del endte det med et vikariat i en bedrift som var rett ved praksisen, fordi jeg hadde vist vilje til å stå på hele veien, var lærevillig og fikk gode referanser fra praksisplassen. Dette vikariatet endte med en fast jobb, der jeg nå jobber. Jeg er derfor veldig glad for at jeg sto i det hele veien, til tross for at jeg tidvis hadde 14-timersdager (hadde en annen jobb ved siden av, men som ikke var relevant for utdannelsen min). Stønad fra NAV er jo ment til å være over en kortere periode, ikke en lengre periode. Dumt at det ikke ble sånn for deg også.

Er ikke i full jobb? Jobbet da 100% jeg, gjorde det samme som alle andre, i en jobb som krever utdanning. Eneste forskjell var at de fikk lønn, mens jeg fikk utbetalt AAP som da var på 11k i måneden.

Resten av innlegget ditt vet jeg ikke helt hvordan jeg skal svare på. Det kan nesten leses som om du impliserer at jeg IKKE sto i det hele veien eller viste noe innsatsvilje. Som sagt, jeg jobbet der i nesten to år, og fikk stort sett positiv tilbakemelding. 

Anonymkode: c9b5b...514

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke i full jobb? Jobbet da 100% jeg, gjorde det samme som alle andre, i en jobb som krever utdanning. Eneste forskjell var at de fikk lønn, mens jeg fikk utbetalt AAP som da var på 11k i måneden.

Resten av innlegget ditt vet jeg ikke helt hvordan jeg skal svare på. Det kan nesten leses som om du impliserer at jeg IKKE sto i det hele veien eller viste noe innsatsvilje. Som sagt, jeg jobbet der i nesten to år, og fikk stort sett positiv tilbakemelding. 

Anonymkode: c9b5b...514

Beklager at min opplevelse av å være i praksis ikke samsvarer med din. Beklager at du tror jeg rettet det til deg som et personangrep. Jeg fortalte om MIN opplevelse, og har heller ikke prøvd å si at du ikke sto på. Mitt innlegg var ikke ment som et angrep på hva du gjorde og ikke gjorde.

Derimot ER det også en forskjell på å være i praksis kontra ansatt, og jeg synes faktisk man får godt betalt for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 19.52, AnonymBruker skrev:

du jobber ikke gratis. du får vel støtte fra nav

Anonymkode: b11a5...1fb

Man jobber jo forsåvidt gratis, for man hadde jo fått akkurat de samme pengene om man satt hjemme. Er derfor det ofte er veldig umotiverende å være i tiltak, om man ikke er på ett sted man virkelig trives og ser en mulig jobb i enden.

Anonymkode: 1e21a...94d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 21.39, Bente1234 skrev:

Hvilket hull? Jeg jobber med det jeg er ferdig utdannet i fra før. Har autorisasjon for å jobbe som farmasøyt i Norge. 

Du blir grovt utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2020 at 8:49 PM, AnonymBruker said:

Som arbeidsgiver har jeg fått inn folk fra NAV igjen fra 1. Juni. Så alt som normalt her

 

Ellers har jeg ansatt 3 som kom via arbeidstrening. Alle hadde ønsket utplassering i min kjede og alle beviste at de var fantastiske og lokale arbeidstakere som bare hadde vært uheldig før. 

Anonymkode: f44a5...a93

Har selv liten arbeidserfaring og hull i cvn på grunn av årsaker utenfor min kontroll. Selv kjent på hvor vanskelig det kan være å komme seg inn i arbeidslivet, tross man er motivert og i mitt tilfelle har noe kompetanse.

Er derfor jeg blir så glad når jeg leser det du skriver, for mange ønsker virkelig å jobbe, og har masse ressurser å tilby. At man gir folk en sjanse er så utrolig viktig. Vil bare gi deg creds for at du tar tak og bidrar til å utgjøre en forskjell både for samfunnet og enkeltmennesker i positiv retning 👍

 

Anonymkode: de24e...4ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, O.G. skrev:

Du blir grovt utnyttet.

Jepp skrev til region sjefen i går om de har noe tilbud til meg etter endt praksis i midten av august da jeg må flytte uansett og nei det hadde de ikke så er spent på om nav støtter meg i garanti f.eks depositum for meg er det bare å snu nesa mot Trondheim fordi Regionsjefen er sjef for alle apotek nord for Levanger. Er kun to apotek i denne regionen som ikke er apotek 1.. rundt Trondheim er sikkert 100 isj.. så er bare å skaffe seg base der. Nå blir jeg jo brukt til ferie avvikling da så.. men har skrevet til nav og håper de ringer meg i morgen. Så mye for praksis men målet mitt var oppdatering og bedre referanse og det har jeg oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bente1234 skrev:

Jepp skrev til region sjefen i går om de har noe tilbud til meg etter endt praksis i midten av august da jeg må flytte uansett og nei det hadde de ikke så er spent på om nav støtter meg i garanti f.eks depositum for meg er det bare å snu nesa mot Trondheim fordi Regionsjefen er sjef for alle apotek nord for Levanger. Er kun to apotek i denne regionen som ikke er apotek 1.. rundt Trondheim er sikkert 100 isj.. så er bare å skaffe seg base der. Nå blir jeg jo brukt til ferie avvikling da så.. men har skrevet til nav og håper de ringer meg i morgen. Så mye for praksis men målet mitt var oppdatering og bedre referanse og det har jeg oppnådd.

Og det er regler mot det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers da så er det bare å lese disse to trådene igjen for å se hva som faktisk kan skje med folk på praksisplass via NAV. Det er virkelig på høy tid folk engasjerer seg i dette og slutter å støtte de største NAVerne ut av oss (bedriftene).

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, O.G. skrev:

Og det er regler mot det. 

Hadde enda noen sagt i fra om at det ikke er lov. Jeg vet ingenting jeg gjør som jeg får beskjed om da jeg er interessert i jobb og vil gjøre en god figur..men skjønner jo nå at jeg er satt opp som ferie vikar på ett annet apotek enn der jeg har praksis plassen min. Vet ikke om sånt er lov heller jeg? Nevnte det nå til min veileder men hun reagerte ikke på det så da regnet jeg med at det var greit da. Det er jo NAV som må begynne å stille strengere krav til arbeidsgivere..vi som er ute etter jobb ..øyner jo ett håp om å få oss jobb når vi får en fot innafor.. men skjønner jo at systemet blir grovt utnyttet av arbeidsgivere. Burde gitt bøter eller krevd at folk som blir brukt til sånt må få en jobb ... skal aldri ha praksis plass igjen og jeg håper Nav også forstår at det er helt ubrukelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man jobber jo forsåvidt gratis, for man hadde jo fått akkurat de samme pengene om man satt hjemme. Er derfor det ofte er veldig umotiverende å være i tiltak, om man ikke er på ett sted man virkelig trives og ser en mulig jobb i enden.

Anonymkode: 1e21a...94d

Der traff du spikeren på hodet...så enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Bente1234 skrev:

Hadde enda noen sagt i fra om at det ikke er lov. Jeg vet ingenting jeg gjør som jeg får beskjed om da jeg er interessert i jobb og vil gjøre en god figur..men skjønner jo nå at jeg er satt opp som ferie vikar på ett annet apotek enn der jeg har praksis plassen min. Vet ikke om sånt er lov heller jeg? Nevnte det nå til min veileder men hun reagerte ikke på det så da regnet jeg med at det var greit da. Det er jo NAV som må begynne å stille strengere krav til arbeidsgivere..vi som er ute etter jobb ..øyner jo ett håp om å få oss jobb når vi får en fot innafor.. men skjønner jo at systemet blir grovt utnyttet av arbeidsgivere. Burde gitt bøter eller krevd at folk som blir brukt til sånt må få en jobb ... skal aldri ha praksis plass igjen og jeg håper Nav også forstår at det er helt ubrukelig. 

Du får ikke svar fra veileder med mindre du konkret spør: Har dere lov å sette inn folk i praksis når bedriftenes faste ansatte skal ta ut ferie? 

Eller; Har jeg ikke krav på ordinær lønn istedenfor dagpengene når jeg skal gå som ferievikar? (kanskje flette inn en bisetning om at du vil ha lønnen til den du vikarerer for hvis denne personen har mer ansiennitet enn deg.

NAV er pr i dag innpiskerne av gratis arbeidskraft og politikken deres har blitt sånn at med mindre de får konkrete spørsmål som de ikke kan komme seg unna, så får du bare ulne svar. En venninne av meg som skulle klage på et vedtak og spurte veileder om hvordan det skulle leveres siden det ikke gikk an å levere inn klagen inn på Dine Sider fikk til svar at "det viste hun faktisk ikke", og spilte overrasket over at det ikke gikk an å levere over nettet. Dette får meg til å tro de bevisst saboterer. Det her var på Steinkjer, og hadde ikke jeg truffet henne tilfeldigvis på en kveldstur med hunden og hun fortalte meg om det, så hadde det kunnet gå skikkelig galt med denne venninnen. 

 

 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.G. skrev:

Du får ikke svar fra veileder med mindre du konkret spør: Har dere lov å sette inn folk i praksis når bedriftenes faste ansatte skal ta ut ferie? 

Eller; Har jeg ikke krav på ordinær lønn istedenfor dagpengene når jeg skal gå som ferievikar? (kanskje flette inn en bisetning om at du vil ha lønnen til den du vikarerer for hvis denne personen har mer ansiennitet enn deg.

NAV er pr i dag innpiskerne av gratis arbeidskraft og politikken deres har blitt sånn at med mindre de får konkrete spørsmål som de ikke kan komme seg unna, så får du bare ulne svar. En venninne av meg som skulle klage på et vedtak og spurte sveileder om hvordan det skulle gjøres siden det ikke gikk an å levere inn klagen inn på Dine Sider fikk til svar at "det viste hun faktisk ikke", og spilte overrasket over at det ikke gikk an å levere over nettet. Dette får meg til å tro de bevisst saboterer. Det her var på Steinkjer, og hadde ikke jeg truffet henne tilfeldigvis på en kveldstur med hunden og hun fortalte meg om det, så hadde det kunnet gå skikkelig galt med denne venninnen. 

 

 Takk for utfyllende svar.

Mye jeg har funnet ut selv via NAV.no som veiledere ikke har hatt peiling på ..så noen ganger lurer jeg på hvem de ansetter der. 

Jeg står som innlån fra det apoteket jeg er i praksis for. Jeg vet ikke hvem jeg vikarerer for..vet bar at halve staben er helt eller delvis sykmeldt og nå er halvparten borte i tillegg... så det vet jeg ikke konkret. Men skal spørre litt om det der. For skal jeg ha lønn får jeg beskjed fra apoteket om å gå hjem ... de nekter å betale en krone..var spørsmål om det der en gang før også.. og neste lørdag skal jeg være alene farmasøyt på praksis apoteket...de sier det er ett ledd i opplæringa å lære å være alene og takle det som kommer av spørsmål. Men samtidig får man alt ansvaret også. 

Jeg syns systemet er ullent. 

Endret av Bente1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...