Gå til innhold

Grønnsaker til spaghetti carbonara?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, NewInTown skrev:

Nei, men hvorfor er det egentlig et poeng? Trådstarter spør jo etter grønnsaker som passer i denne typen rett, og jeg svarer grønnsaker som passer i denne typen rett. Om du har et problem med grønnsaker i retten - så ikke tilsett grønnsaker. La andre få gjøre hva dem vil. Jeg tror de fleste skjønner at en lasagne ikke er en lasagne om man bytter ut pastaplatene med makaroni f.eks., men ønsker man litt variasjon må man vel få lov til å gjøre endringer... 

Men jeg blir provosert av at du tilsetter erter uten å endre navnet. Greit hvis du kaller det carbonara med erter for da har du laget en ny rett. Men det har INGENTING med carbonara å gjøre! Bortsett fra alle ingrediensene som er like og måten du lager det på. Men ikke ertene!!

Anonymkode: d45a3...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner det. Er vel du som bidro mye i debatten om lasagne og om Cæsars salat tidligere? Jeg liker engasjement ditt. Selv om du feller drøyt harde drømmer over oss privat-kokker.

Anonymkode: f655c...1f8

Det var nok ikke meg, men det skal sies at jeg også har en god del kjepphester når det gjelder lasagne. Cæsar-salat har jeg ikke noe forhold til, jeg spiser det aldri. Ikke fordi jeg har noe i mot det, men jeg synes bare ikke det er interessant. Har ikke for vane å uttale meg om ting jeg ikke finner interessant eller ikke har noe forhold til eller kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Citpensacola skrev:

Jeg er streng, det er det nok ingen tvil om.

Som sagt så er det helt sikkert godt med pasta med ruccola eller spinat, men da lager du altså ikke carbonara. Problemet er ikke at man lager mat med andre ting i, problemet er at folk kaller det noe det ikke lenger er. Det er like teit som å kalle seg selv for en islending selv om man aldri har vært på island!

Og alt dette er ganske teit, men carbonara er så ekstremt spesifikt, mye mer spesifikt enn "pizza" eller "taco". Det største slingringsmonnet man kan gi med carbonara er at man til nød kan ha parmesan i stedet for pecorino, og hvis vi er ekstremt liberale kan vi kanskje også tillate pancetta i stedet for guanciale.

Slutt å kall ting noe det overhodet ikke er i nærheten av å være!

Heelt enig! Selv om 99% av ingrediensene er like og måten du lager det på og spiser det på er likt er det veldig provoserende at de kaller det noe som det ikke er i nærheten av å være. Det er nesten så langt fra som du kommer. 

Anonymkode: d45a3...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Erter i carbonara? 😂

Anonymkode: 011ea...4a4

Masse ukulturelle idioter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer carbonarapolitiet og arresterer dere alle sammen! Baabuubaabuu. Dere dømmes til å lage carbonara uten erter på livstid. 🙄

Anonymkode: 28d2a...059

Pøh, burde dømmes til tvangssending til Bouvet-øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 22.44, NewInTown skrev:

OK, da har vi litt forskjellige syn på mat da. Jeg syns det er kjempepositivt at folk prøver å få mer grønt inn i kosten sin, og finner lure måter å tilsette grønnsaker i vanlige retter på. Ikke minst at folk tester ut nye oppskrifter og finner nye varianter av gode matretter.

Poenget er at dere kan tilsette så mye grønnsaker dere vil til hva som helst, og variere matretter så mye dere bare vil. Det er ingen som har tenkt å stoppe dere i det. Bare ikke kall det for noe det ikke er. Det er både kunnskapsløst og (mat)kulturløst. 

Apropos Cæsar-salat, som ble nevnt her: Jeg kjøpte nylig en baguette med noe som ble kalt Cæsar-salat. Den besto av kylling i en eller annen ubestemmelig rømmedressing eller hvitløksdressing. Det var forsåvidt godt, men det var ikke så mye som en bit romano, parmesan eller en krutong å se. Da har man misforstått noe helt elementært. 

Anonymkode: 14fce...892

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.6.2020 den 22.41, Citpensacola skrev:

Nei, man skal faktisk ikke "bare la folk gjøre det de vil", det er voldtekt av matkultur. Carbonara er en veldig bestemt ting, og man skal hverken ha grønnsaker i eller til dette. Klart kan man lage mat som likner på det, men da er det faktisk ikke lenger carbonara og skal heller ikke kalles carbonara.

Det å vanne ut begreper til det ikke har noen betydning lenger er en uting, og her er nordmenn spesielt dårlige. Respekter matkultur!

Kjære vene, det er vanvittig mange retter som finnes i utallige varianter i sitt opphavsland. Og hvis du reiser litt rundt i Italia, spiser Carbonara på forskjellige restauranter og hjemme hos folk, så inneholder de ikke akkurat det samme hver gang 😉

Anonymkode: 94c4e...39c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/13/2020 at 11:06 PM, Citpensacola said:

Det var nok ikke meg, men det skal sies at jeg også har en god del kjepphester når det gjelder lasagne. Cæsar-salat har jeg ikke noe forhold til, jeg spiser det aldri. Ikke fordi jeg har noe i mot det, men jeg synes bare ikke det er interessant. Har ikke for vane å uttale meg om ting jeg ikke finner interessant eller ikke har noe forhold til eller kunnskap om.

Du har ikke tilfeldigvis en oppskrift på lasagne? Pleier å bruke Lise Finckenhagens oppskrift, men er alltid på utkikk etter forbedringer! 

Anonymkode: ee344...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal selvfølgelig noen her starte den evige krangel om hva som er ekte carbonara og ikke. Så lenge det blir noe lignende er det vel ikke så nøye hva man kaller det. Jeg bruker å ha i erter. Syns faktisk det blir veldig godt.

Anonymkode: 275a3...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så skal selvfølgelig noen her starte den evige krangel om hva som er ekte carbonara og ikke. Så lenge det blir noe lignende er det vel ikke så nøye hva man kaller det. Jeg bruker å ha i erter. Syns faktisk det blir veldig godt.

Anonymkode: 275a3...192

Det er så, men med kylling, laks, fløte, gulrot, mais osvosvosv blir det jo ikke akkurat noe liknende. Ikke i nærheten av noe liknende blir det engang. Og et må det være lov å påpeke - helt på sin plass, til og med.

Faktisk blir det såpass lite liknende at benevnelsen "carbonara" slutter å ha noen reell mening.

Anonymkode: d0182...e5e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene, det er vanvittig mange retter som finnes i utallige varianter i sitt opphavsland. Og hvis du reiser litt rundt i Italia, spiser Carbonara på forskjellige restauranter og hjemme hos folk, så inneholder de ikke akkurat det samme hver gang 😉

Anonymkode: 94c4e...39c

Jeg har en mann fra Italia, og nei, carbonara varierer ikke så mye innad i landet. Klart at den vil smake litt forskjellig, fordi guanciale, pecorino og pasta varierer i smak ut fra leverandør og lagring, men ingrediensene er de samme. Det en veldig spesifikk rett, med særlige bånd til Roma. 

Sånn har vi det også med enkelte norske tradisjonsretter. Pinnekjøtt serveres alltid med poteter og kålrabistappe, eventuelt noe pølse og lefse, men det er ikke naturlig å erstatte pinnene med en vanlig lammekotelett og bytte ut kålrabien med brokkoli. 

Det er ingenting i veien for å lage kremet pastasaus med grønnsaker, det gjør jeg selv også, men det er altså ikke carbonara. Like lite som en lammekotelett med brokkoli er pinnekjøtt. En viss respekt for matkultur er det greit å bevare. 

Anonymkode: 88d0d...597

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 21.09, AnonymBruker skrev:

Enhver rett blir kjedelig uten grønnsaker, men hva passer til spaghetti carbonara? 

Blomkål tror jeg. Hva annet? 

Anonymkode: f655c...1f8

En ekte carbonara skal ikke ha grønnsaker. Men du kan lage en modifisert rett men det blir feil å kalle det cabonara bare fordet en har tatt detaljer fra cabonaraen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 21.09, AnonymBruker skrev:

Enhver rett blir kjedelig uten grønnsaker, men hva passer til spaghetti carbonara? 

Blomkål tror jeg. Hva annet? 

Anonymkode: f655c...1f8

Blomkål? Hørtes rart ut. Jeg tenker mer squash og paprika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

En ekte carbonara skal ikke ha grønnsaker. Men du kan lage en modifisert rett men det blir feil å kalle det cabonara bare fordet en har tatt detaljer fra cabonaraen

Carbonara inspirert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Carbonara inspirert

Se det synes jeg faktisk er helt OK, og da er det straks mange flere ingredienser som kan få lov til å være med. :) I alle fall etter min mening. 

Anonymkode: 14fce...892

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Carbonara inspirert? 

Det er langt bedre.

Ser Taco er dukket opp i denne tråden og den tacoen vi har i Norge er ikke Mexicansk men TexMex. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Det er langt bedre.

Ser Taco er dukket opp i denne tråden og den tacoen vi har i Norge er ikke Mexicansk men TexMex. 

Haha norsk Taco er et merkelig sammensurium. Blir så oppgitt når jeg hører om tacolasagne og tacosuppe liksom. Og tacoen alene... Ja en meksikaner hadde sikkert ikke skjønt hva det var engang 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Det er en filleting i den store sammenhengen, men spaghetti carbonara må være den mest misforståtte retten! Etter å ha bodd i Italia gjør det meg gal å se alt rælet folk kaller carbonara :P

Prøver å komme på en bra norsk sammenlikning... Fårikål, men med tomater, mais og tacokrydder? Raspeballer med kålrabi istedet for potet? Kan jo være godt, men feil er det uansett!

Anonymkode: f598d...be3

Raspe aller med kålrabistappe og potet er vel temmelig vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Det er en filleting i den store sammenhengen, men spaghetti carbonara må være den mest misforståtte retten! Etter å ha bodd i Italia gjør det meg gal å se alt rælet folk kaller carbonara :P

Prøver å komme på en bra norsk sammenlikning... Fårikål, men med tomater, mais og tacokrydder? Raspeballer med kålrabi istedet for potet? Kan jo være godt, men feil er det uansett!

Anonymkode: f598d...be3

Er faktisk ikke helt uvanlig å ha raspeballer med kålrotstappe men jo ser absolutt poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Er faktisk ikke helt uvanlig å ha raspeballer med kålrotstappe men jo ser absolutt poenget ditt.

Tror vedkommende mente å lage raspeballer AV kålrot, i stedet for av potet. Ikke som tilbehør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...