Gå til innhold

Grønnsaker til spaghetti carbonara?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekte carbonara har ikke mange ingrediensene: eggeplommer (noen bruker også hele egg), litt pastavann, parmesan eller pecorino, bacon/pancetta og nykvernet pepper. Til det kan du servere en grønn salat om du ønsker, eller ha en grønnsaksbasert forrett. 

Du står selvfølgelig fritt til å tilsette alskens grønnsaker og andre ingredienser, men da er det ikke en carbonara. Dette lærte jeg raskt da jeg flyttet til Italia for 6 år siden. 

Anonymkode: f598d...be3

Jeg etterlyste grønnsaker til spaghetti carbonara, ikke grønnsaker til å ha i carbonaraen. Hva slags ingredienser passer i salaten? Ts

Anonymkode: f655c...1f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carbonara har ikke grønnsaker i. Da er det noe annet.

Egg, pecorino (evt parmesan), guanciale og sort pepper. That's it. Har du andre ting i er det helt sikkert veldig godt, men carbonara er det ikke...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg etterlyste grønnsaker til spaghetti carbonara, ikke grønnsaker til å ha i carbonaraen. Hva slags ingredienser passer i salaten? Ts

Anonymkode: f655c...1f8

Jeg bruker en grønn salat som base, crispi f eks, gjerne med noen søte tomater, litt agurk og noen ruccolablader. Evt med olivenolje og sitronsaft eller balsamico og salt og pepper. Ikke noe som overdøver carbonaraen, men deilig med noe friskt ved siden av. 

Anonymkode: f598d...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer carbonarapolitiet og arresterer dere alle sammen! Baabuubaabuu. Dere dømmes til å lage carbonara uten erter på livstid. 🙄

Anonymkode: 28d2a...059

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker en grønn salat som base, crispi f eks, gjerne med noen søte tomater, litt agurk og noen ruccolablader. Evt med olivenolje og sitronsaft eller balsamico og salt og pepper. Ikke noe som overdøver carbonaraen, men deilig med noe friskt ved siden av. 

Anonymkode: f598d...be3

Supert! Tusen takk! 

Ts

Anonymkode: f655c...1f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her kommer carbonarapolitiet og arresterer dere alle sammen! Baabuubaabuu. Dere dømmes til å lage carbonara uten erter på livstid. 🙄

Anonymkode: 28d2a...059

Men alvorlig talt... Å spørre om grønnsaker til carbonara er omtrent like idiotisk som å spørre om hvilket kjøtt man skal bruke til vegansk mat.

Endret av Citpensacola
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her kommer carbonarapolitiet og arresterer dere alle sammen! Baabuubaabuu. Dere dømmes til å lage carbonara uten erter på livstid. 🙄

Anonymkode: 28d2a...059

Det er en filleting i den store sammenhengen, men spaghetti carbonara må være den mest misforståtte retten! Etter å ha bodd i Italia gjør det meg gal å se alt rælet folk kaller carbonara :P

Prøver å komme på en bra norsk sammenlikning... Fårikål, men med tomater, mais og tacokrydder? Raspeballer med kålrabi istedet for potet? Kan jo være godt, men feil er det uansett!

Anonymkode: f598d...be3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Citpensacola skrev:

Men alvorlig talt... Å spørre om grønnsaker i carbonara er omtrent like idiotisk som å spørre om hvilket kjøtt man skal bruke til vegansk mat.

Er vel ingen som har spurt etter grønnsaker i carbonaraen?? 

Anonymkode: f655c...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er vel ingen som har spurt etter grønnsaker i carbonaraen?? 

Anonymkode: f655c...1f8

I eller til er forsåvidt like idiotisk. Det er noe skikkelig tøysete erkenorsk å alltid måtte ha "salat" til alt mulig rart. Man spiser vel neppe carbonara hver dag uansett, så det skader kanskje ikke å drite i salaten en dag når man først spiser såpass god mat?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ingen som har spurt etter grønnsaker i carbonaraen?? 

Anonymkode: f655c...1f8

TS spurte ikke om det, men det var de forslagene som kom. Kanskje lett å misforstå spørsmålet. Uansett så fikk TS svar og nå kan alle gå tilbake til å lage "carbonara" som de selv ønsker, med eller uten erter ;)

Anonymkode: f598d...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Jeg tror det du er på jakt etter er en amerikansk utgave av Fettucine Alfredo. Da kan du ha i erter, gulrøtter, kylling, reker, osv. 
Men hverken Fettucino Alfredo eller Spaghetti carbonara er typisk slankekost. Da ville jeg heller prøvd Pasta Puttanesca.

Anonymkode: 192b1...95c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Carbonara uten grønnsaker er like kjedelig som grøt uten grønnsaker. Noen (få) retter klarer seg som de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en filleting i den store sammenhengen, men spaghetti carbonara må være den mest misforståtte retten! Etter å ha bodd i Italia gjør det meg gal å se alt rælet folk kaller carbonara :P

Prøver å komme på en bra norsk sammenlikning... Fårikål, men med tomater, mais og tacokrydder? Raspeballer med kålrabi istedet for potet? Kan jo være godt, men feil er det uansett!

Anonymkode: f598d...be3

Det er dessverre mange italienske retter som har blitt nærmest voldtatt og mishandlet. Og så kommer folk til Italia og bestiller den retten de tror at de kjenner og liker godt. Og blir overrasket (og noen ganger sure) når retten er helt annerledes enn det de har trodd. 

Dere som f.eks. lager pastaretter med kylling, egg, erter og ostesaus, kan dere ikke kalle det noe helt annet? Vær litt kreative. 

Noe av det verste jeg har sett, er en frossenrett som selges her i Norge som de kaller Bolognese. Tror det er Stabburet(?). Med champignon!. Og paprika!. Og nei, det er ikke Bolognese. Langt derifra. 

Eksempel: Finne på en ferdigrett som man kaller fårikål. Men i stedet for kålen, bruker man en annen grønnsak. Og så bytter man i tillegg ut fårekjøttet med kyllingkjøtt. Værsågod, herved serveres retten Fårikål. 

Anonymkode: 03a8c...1ba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til TS:

Jeg tror det du er på jakt etter er en amerikansk utgave av Fettucine Alfredo. Da kan du ha i erter, gulrøtter, kylling, reker, osv. 
Men hverken Fettucino Alfredo eller Spaghetti carbonara er typisk slankekost. Da ville jeg heller prøvd Pasta Puttanesca.

Anonymkode: 192b1...95c

Det handler ikke om slanking. Jeg har allerede fått et forslag til salat som jeg skal bruke. Uten friskheten fra grønnsaker synes jeg retter blir tunge og kjedelige, ensformige. Så carbonaraen lages som den skal. Og salaten ved siden av. 

Takk til dere som faktisk har svart på spørsmålet jeg stilte i hovedinnlegget! 

Anonymkode: f655c...1f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre mange italienske retter som har blitt nærmest voldtatt og mishandlet. Og så kommer folk til Italia og bestiller den retten de tror at de kjenner og liker godt. Og blir overrasket (og noen ganger sure) når retten er helt annerledes enn det de har trodd. 

Dere som f.eks. lager pastaretter med kylling, egg, erter og ostesaus, kan dere ikke kalle det noe helt annet? Vær litt kreative. 

Noe av det verste jeg har sett, er en frossenrett som selges her i Norge som de kaller Bolognese. Tror det er Stabburet(?). Med champignon!. Og paprika!. Og nei, det er ikke Bolognese. Langt derifra. 

Eksempel: Finne på en ferdigrett som man kaller fårikål. Men i stedet for kålen, bruker man en annen grønnsak. Og så bytter man i tillegg ut fårekjøttet med kyllingkjøtt. Værsågod, herved serveres retten Fårikål. 

Anonymkode: 03a8c...1ba

Champignon i bolognese er like irriterende som fløte i carbonara 😄 

Anonymkode: f598d...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker erter. Men du kan også bruke spinat, asparges, grønn paprika, brokkoli - ja egentlig de fleste grønne grønnsaker passer godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, NewInTown said:

Mange bruker erter. Men du kan også bruke spinat, asparges, grønn paprika, brokkoli - ja egentlig de fleste grønne grønnsaker passer godt. 

Helt klart grønnsaker som passer godt med fløtesaus, men det har jo ingenting med carbonara å gjøre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Citpensacola skrev:

Helt klart grønnsaker som passer godt med fløtesaus, men det har jo ingenting med carbonara å gjøre.

Nei, men hvorfor er det egentlig et poeng? Trådstarter spør jo etter grønnsaker som passer i denne typen rett, og jeg svarer grønnsaker som passer i denne typen rett. Om du har et problem med grønnsaker i retten - så ikke tilsett grønnsaker. La andre få gjøre hva dem vil. Jeg tror de fleste skjønner at en lasagne ikke er en lasagne om man bytter ut pastaplatene med makaroni f.eks., men ønsker man litt variasjon må man vel få lov til å gjøre endringer... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, NewInTown said:

Nei, men hvorfor er det egentlig et poeng? Trådstarter spør jo etter grønnsaker som passer i denne typen rett, og jeg svarer grønnsaker som passer i denne typen rett. Om du har et problem med grønnsaker i retten - så ikke tilsett grønnsaker. La andre få gjøre hva dem vil. Jeg tror de fleste skjønner at en lasagne ikke er en lasagne om man bytter ut pastaplatene med makaroni f.eks., men ønsker man litt variasjon må man vel få lov til å gjøre endringer... 

Nei, man skal faktisk ikke "bare la folk gjøre det de vil", det er voldtekt av matkultur. Carbonara er en veldig bestemt ting, og man skal hverken ha grønnsaker i eller til dette. Klart kan man lage mat som likner på det, men da er det faktisk ikke lenger carbonara og skal heller ikke kalles carbonara.

Det å vanne ut begreper til det ikke har noen betydning lenger er en uting, og her er nordmenn spesielt dårlige. Respekter matkultur!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Citpensacola skrev:

Nei, man skal faktisk ikke "bare la folk gjøre det de vil", det er voldtekt av matkultur. Carbonara er en veldig bestemt ting, og man skal hverken ha grønnsaker i eller til dette. Klart kan man lage mat som likner på det, men da er det faktisk ikke lenger carbonara og skal heller ikke kalles carbonara.

Det å vanne ut begreper til det ikke har noen betydning lenger er en uting, og her er nordmenn spesielt dårlige. Respekter matkultur!

OK, da har vi litt forskjellige syn på mat da. Jeg syns det er kjempepositivt at folk prøver å få mer grønt inn i kosten sin, og finner lure måter å tilsette grønnsaker i vanlige retter på. Ikke minst at folk tester ut nye oppskrifter og finner nye varianter av gode matretter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...