Gå til innhold

Grønnsaker til spaghetti carbonara?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en enkel, grønn salat til hvis jeg skal ha salat til pastaretter. Ulike grønne salattyper, cherrytomater delt i to eller fire og en frisk vinaigrette av olivenolje og presset sitron (eller balsamico).

Salat på samme tallerken som en carbonara (eller andre pastaretter) er noe man bare ikke gjør i Italia. Så enten spise den først eller etterpå, eventuelt sette frem små salatskåler til hver kuvert. 

Carbonara er jo ikke noe man spiser daglig, så jeg er ikke så nøye på grønnsakene akkurat den dagen vi har det. Men jeg ville som sagt servert salaten separat. 

Anonymkode: ec4cf...132

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en enkel, grønn salat til hvis jeg skal ha salat til pastaretter. Ulike grønne salattyper, cherrytomater delt i to eller fire og en frisk vinaigrette av olivenolje og presset sitron (eller balsamico).

Salat på samme tallerken som en carbonara (eller andre pastaretter) er noe man bare ikke gjør i Italia. Så enten spise den først eller etterpå, eventuelt sette frem små salatskåler til hver kuvert. 

Carbonara er jo ikke noe man spiser daglig, så jeg er ikke så nøye på grønnsakene akkurat den dagen vi har det. Men jeg ville som sagt servert salaten separat. 

Anonymkode: ec4cf...132

Godt og saklig bidrag til tråden! 

Anonymkode: f655c...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NewInTown said:

OK, da har vi litt forskjellige syn på mat da. Jeg syns det er kjempepositivt at folk prøver å få mer grønt inn i kosten sin, og finner lure måter å tilsette grønnsaker i vanlige retter på. Ikke minst at folk tester ut nye oppskrifter og finner nye varianter av gode matretter.

Hvis man skal ha mer grønt i kosten kan man da virkelig bare drite i å spise carbonara? Det er definitiv usunt, men veldig godt.

Det blir like teit som å prøve å lage "sunne" kaker eller desserter, i samme gate som speltvafler og "iskrem" med avocado. En forbanna uting som attpåtil ødelegger alt av smak.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Citpensacola skrev:

Hvis man skal ha mer grønt i kosten kan man da virkelig bare drite i å spise carbonara? Det er definitiv usunt, men veldig godt.

Det blir like teit som å prøve å lage "sunne" kaker eller desserter, i samme gate som speltvafler og "iskrem" med avocado. En forbanna uting som attpåtil ødelegger alt av smak.

Jeg syns du er litt i overkant streng altså. Og jeg er helt uenig med deg - jeg syns ikke det er teit at folk tilsetter noe de syns er godt i en rett de syns er god, for å gjøre retten enda litt bedre. 

Jeg for min del syns carbonara er kjempegodt med litt ruccola i eller spinat i. Og av og til lager jeg kjempegode vafler av grovt mel og havregryn i stedet for hvetemel. Kommer aldri til å skamme meg over det 👩‍🍳

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre mange italienske retter som har blitt nærmest voldtatt og mishandlet. Og så kommer folk til Italia og bestiller den retten de tror at de kjenner og liker godt. Og blir overrasket (og noen ganger sure) når retten er helt annerledes enn det de har trodd. 

ALLE retter man får servert i Norge er "norskifisert". Fredagstacoen kan vel knapt kalles taco, Grandiosa kvalifiserer neppe til å bli kalt en pizza, kebab er vel rimelig langt unna en faktisk kebab og "kinamat" er veldig langt unna autentisk.

Anonymkode: f9e18...4b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, NewInTown skrev:

 

Men altså med det argumentet må nordmenn droppe all mat som ikke opprinnelig tilhører vår kultur, for vi har, strengt tatt ingen italiensk matkultur å ivareta i det hele tatt. Italienske restauranter derimot..

Anonymkode: f655c...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det ikke carbonara.

Anonymkode: 011ea...4a4

Nei da er det carbonara med erter. Minner meg om den gangen eksen serverte meg grandis med ekstra pepperoni og sa det var grandis!!! NEI det er ikke grandis sa jeg og hev den i gulvet. Det er grandis med ekstra peperoni. Viktig å være spesifik.

Anonymkode: d45a3...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NewInTown said:

Jeg syns du er litt i overkant streng altså. Og jeg er helt uenig med deg - jeg syns ikke det er teit at folk tilsetter noe de syns er godt i en rett de syns er god, for å gjøre retten enda litt bedre. 

Jeg for min del syns carbonara er kjempegodt med litt ruccola i eller spinat i. Og av og til lager jeg kjempegode vafler av grovt mel og havregryn i stedet for hvetemel. Kommer aldri til å skamme meg over det 👩‍🍳

Jeg er streng, det er det nok ingen tvil om.

Som sagt så er det helt sikkert godt med pasta med ruccola eller spinat, men da lager du altså ikke carbonara. Problemet er ikke at man lager mat med andre ting i, problemet er at folk kaller det noe det ikke lenger er. Det er like teit som å kalle seg selv for en islending selv om man aldri har vært på island!

2 minutter siden, AnonymBruker said:

ALLE retter man får servert i Norge er "norskifisert". Fredagstacoen kan vel knapt kalles taco, Grandiosa kvalifiserer neppe til å bli kalt en pizza, kebab er vel rimelig langt unna en faktisk kebab og "kinamat" er veldig langt unna autentisk.

Anonymkode: f9e18...4b4

Og alt dette er ganske teit, men carbonara er så ekstremt spesifikt, mye mer spesifikt enn "pizza" eller "taco". Det største slingringsmonnet man kan gi med carbonara er at man til nød kan ha parmesan i stedet for pecorino, og hvis vi er ekstremt liberale kan vi kanskje også tillate pancetta i stedet for guanciale.

Slutt å kall ting noe det overhodet ikke er i nærheten av å være!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ekte carbonara har ikke mange ingrediensene: eggeplommer (noen bruker også hele egg), litt pastavann, parmesan eller pecorino, bacon/pancetta og nykvernet pepper. Til det kan du servere en grønn salat om du ønsker, eller ha en grønnsaksbasert forrett. 

Du står selvfølgelig fritt til å tilsette alskens grønnsaker og andre ingredienser, men da er det ikke en carbonara. Dette lærte jeg raskt da jeg flyttet til Italia for 6 år siden. 

Anonymkode: f598d...be3

Ja samme er det med burger. Putter du noe annet en kjøttdeig ost og løk er det ikke en burger. Lærte det når jeg var på utveksling i USA. Snakker da om ekte burger.

Anonymkode: d45a3...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Citpensacola skrev:

Og alt dette er ganske teit, men carbonara er så ekstremt spesifikt, mye mer spesifikt enn "pizza" eller "taco". Det største slingringsmonnet man kan gi med carbonara er at man til nød kan ha parmesan i stedet for pecorino, og hvis vi er ekstremt liberale kan vi kanskje også tillate pancetta i stedet for guanciale.

Slutt å kall ting noe det overhodet ikke er i nærheten av å være!

Teit får det så være, men det er altså tilpasset norske ganer. Toro har definert hvordan bearnaisesaus skal smake, i Norge. Sånn er det bare.

Anonymkode: f9e18...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Teit får det så være, men det er altså tilpasset norske ganer. Toro har definert hvordan bearnaisesaus skal smake, i Norge. Sånn er det bare.

Anonymkode: f9e18...4b4

Nei, Toro prøver å ødelegge matkultur vet å lage jævlig liksom-mat. Vi trenger ikke la dem vinne...

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Citpensacola skrev:

Carbonara har ikke grønnsaker i. Da er det noe annet.

Egg, pecorino (evt parmesan), guanciale og sort pepper. That's it. Har du andre ting i er det helt sikkert veldig godt, men carbonara er det ikke...

Yepp. Tilsetter du en ingrediens til en rett er det ikke den retten lengre. Gjelder all mat. Husker svigers putta hakket løk over pølsa engang. Greit det, men da er det ikke pølse. Snakker om ekte pølse.

Anonymkode: d45a3...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@citpensacola

Bare lurer pga engasjement ditt her: Er du bare veldig interessert hobbykokk eller er du utdanna? Litt interessant å høre. 

Anonymkode: f655c...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

@citpensacola

Bare lurer pga engasjement ditt her: Er du bare veldig interessert hobbykokk eller er du utdanna? Litt interessant å høre. 

Anonymkode: f655c...1f8

Ikke utdannet kokk, men langt over gjennomsnittet interessert og engasjert i mat- og drikke, for å si det forsiktig. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Citpensacola skrev:

Nei, Toro prøver å ødelegge matkultur vet å lage jævlig liksom-mat. Vi trenger ikke la dem vinne...

De har allerede vunnet. 

Anonymkode: f9e18...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De har allerede vunnet. 

Anonymkode: f9e18...4b4

De har i hvert fall vunnet "slaget om bearnaisesausen".

Anonymkode: f9e18...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stekt aubergine (i skiver blandet med olje og litt salt og pepper i ovnen på 200 grader i 20 min) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Citpensacola skrev:

Ikke utdannet kokk, men langt over gjennomsnittet interessert og engasjert i mat- og drikke, for å si det forsiktig. :)

Skjønner det. Er vel du som bidro mye i debatten om lasagne og om Cæsars salat tidligere? Jeg liker engasjement ditt. Selv om du feller drøyt harde drømmer over oss privat-kokker.

Anonymkode: f655c...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De har allerede vunnet. 

Anonymkode: f9e18...4b4

Helt uenig. Skikkelig matlaging er på vei tilbake, og det er heldigvis fler og fler som forstår hvor ufattelig jævlig norskifisert liksommat egentlig er. Lett tilgjengelig versjon på internett har nok mye av skylda.

Anbefaler folk å faktisk prøve å lage ordentlig carbonara en gang, så kanskje dere får litt mer forståelse for hvorfor jeg er pirkete på dette. :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...