Gå til innhold

Meiner måleriet i bystyresalen minner om drapet på George Floyd


Gjest Mask

Anbefalte innlegg

Greit nok at kanskje akkurat det maleriet er modent for utskifting. Men når det er snakk om å rive ned statuen av Winston, som var den frie verdens redningsmann i kampen mot NETTOPP fascisme, da er det noen som har gått kraftig av hengslene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Helgeline skrev:

Sitter og ser på James Bond, nå Sean connery i Japan. Er vel bare et tidsspørsmål før de filmene bli forbudt....🧐

Tenkte noe av det samme da jeg så den filmen for noen uker siden på Viaplay.

Men jeg synes at Hollywood bør gjøre en bedre jobb i filmer som bygger på historiske begiveneheter med å finne skuespillere med trekk som tilsvarer bakgrunnen til de historiske karakterene de skal skildre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fullstendig tøvete. Dette løser ingenting. Vi kan ikke viske ut historien.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig på tide, altså! Musikk, kunst, litteratur, historie, alt det tullballet der burde jo selvsagt bare fjernes. Heile sUllamittæn! Tenk om noen skulle bli "støtt"!

Please, someone think about the "støtt-ones"!!!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt jeg. Jeg trodde vi liksom var mer siviliserte enn de kristne som brant kjetteriske bøker i middelalderen, enn Taliban som ødela de 2000 år gamle buddah statuene for 20 år siden, enn nazi-Tyskland som destruerte litteratur de var uenige i. 

Hva slags verden er vi på vei inn i? 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandet Lady Antebellum fjerner Antebellum fra bandnavnet sitt. Jeg har ikke et norsk ord for Antebellum, men den engelske definisjonen er "existing before a war" særlig den amerikanske borgerkrigen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, velociraptor skrev:

Jeg blir skremt jeg. Jeg trodde vi liksom var mer siviliserte enn de kristne som brant kjetteriske bøker i middelalderen, enn Taliban som ødela de 2000 år gamle buddah statuene for 20 år siden, enn nazi-Tyskland som destruerte litteratur de var uenige i. 

Hva slags verden er vi på vei inn i? 

 

Nå er jo det i tillegg etniske nordmenn som mener vi skal rive ned statuer, fjerne bilder med "rasistisk" motiv og døpe om både bydeler og gater, så jeg syns egentlig det er verre nå. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur revolusjonen er ankommet, takk til hvite anti rasister som snakker på vegne av mørkhudede (for det er IKKE rasistisk, neida) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Det er jo INGEN som hadde stuerene holdninger før i tiden. Omtrent alt kan jo fjernes om vi skal fjerne alt som ikke er stuerent sett med dagens øyne. 

Det er vel bedre at folk lærer at holdningene til hva som er akseptabelt har endret seg gjennom tidene enn at vi prøver å skjule fortiden?

Det er ingen som ser  gamle filmer og tenker "Jeg var ikke rasist før, men etter å ha sett hvor rasistisk folk var for 100 år siden så har jeg blitt rasist".  Vil nesten si at Bibelen og andre religiøse bøker er verre. Der er det jo rasisme/homohat/hvinneundertrykking/osv og de bøkene påvirker jo fortsatt folk i dag. Men det er jo ingen siviliserte som ønsker å forby bøkene av den grunn.

 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, hlidskjalf said:

Galskap, men ikke overraskende. Det øker i det minste sannsynligheten for at Trump blir gjenvalgt.

Trump vant ikke valget, hillary tapte. Hillary fokuserte for mye på identitets politikk derfor tapte hun, folk ble så fuckings lei og stemte Trump. Men du har rett i at Trump kommer nok til å vinne nå igjen dessverre.

Endret av Mask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gone with the Wind er kun fjernet midlertidig for å legge til en disclaimer på begynnelsen av filmen. 
 

Det er mange selskaper som velger å gjøre dette. For eksempel har Warner Brothers lagt til disclaimer på mange av sine tegnefilmer fra 30- 40- og 50-tallet hvor de forteller kort om den historiske konteksten filmene ble laget i. Det handler ikke om at alt som krenker og  støter oss må fjernes/sensureres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter avgjørelsen fullt ut! Har aldri forstått poenget med blackface, og uansett hvilken hudfarge folk har så er det vel ingen som synes det er så fett å oppleve vold fra politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Catalina Culès said:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/kultur/2020/06/11/195683707/flere-filmer-og-serier-fjernes-pa-grunn-av-rasismeanklager

Onsdag kom det frem at den ikoniske filmen «Tatt av vinden» fjernes fra strømmetjenesten HBO på grunn av upassende scener. Nå fjernes også flere andre serier og filmer av samme grunn.

Dette blir for dumt, 🙄

Hva mener dere?

En film fra 1946, de hadde ikke noe problemer med filmen før NÅ for nå passer det og da tar de sjansen. 😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan ikke fjerne fortiden, men vi kan lære av den. Vi kan ikke lære hvis vi ikke eier fortiden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen skal komme tilbake på HBO, men med en tekst først som forteller om den historiske konteksten. Ser ikke problemet med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
2 timer siden, Ikanonym skrev:

Så nå sitter det folk og leiter etter ting noen kan bli krenka for... flott. 

"Har du husket på å følt deg krenket i dag?" er ikke uten grunn at dette har blitt en populært frase. Ting går litt over stokk og stein. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest snødråpe

Så bra. Hadde det vært statuer eller tv serier der nazistene og hitler hadde vært helter og behandlingen de gav andre mennesker ble sett på som positiv i serien/ filmen, så hadde folk vært helt enige. Det er noe med den urett som ikke rammer en selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, The Kitten skrev:

Bandet Lady Antebellum fjerner Antebellum fra bandnavnet sitt. Jeg har ikke et norsk ord for Antebellum, men den engelske definisjonen er "existing before a war" særlig den amerikanske borgerkrigen. 

Antebellum blir førkrigstid på norsk. Bandet var vel engstelige for at navnet deres skulle knyttes til tiden i de amerikanske sørstatene før borgerkrigen og kanskje også Tyskland før andre verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Antebellum blir førkrigstid på norsk. Bandet var vel engstelige for at navnet deres skulle knyttes til tiden i de amerikanske sørstatene før borgerkrigen og kanskje også Tyskland før andre verdenskrig.

Førkrigstid ja, det ordet kom jeg ikke på. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mask skrev:

En film fra 1946, de hadde ikke noe problemer med filmen før NÅ for nå passer det og da tar de sjansen. 😖

Og nå får den PR. Alle vil se denne filmen igjen🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...