Gå til innhold

Meiner måleriet i bystyresalen minner om drapet på George Floyd


Gjest Mask

Anbefalte innlegg

Mener dere det er rett å fjerne 250 år gammel historie på grunn av det som skjer nå? Ja jeg vet det er et stygt maleri og det er sikkert rasistisk. Men skal man fjerne historie fordi det er rasistisk? Jeg syns det blir helt feil å fjerne historie, la heller historie være så kan vi lære fra det. Hvordan skal vi lære uten å ha feilet? 

https://www.nrk.no/vestland/meiner-maleriet-i-bystyresalen-minner-om-drapet-pa-george-floyd-1.15045563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det er rasistisk i det hele tatt, hva maleriet forestiller er jo forklart i artikkelen, hva er det som er rasistisk med den mørke Furien? Henrik von Achen sier jo i arikkelen at::

"Furien var i romersk mytologi symbolet på mord, brann, dårleg samvit og anna elende....... Figuren er framstilt mørkt fordi den tilhøyrde dødsriket og mørkets rike. Målaren var oppteken av å laga ein motsetnad mellom lyset frå rettferda og mørket frå hat og drap. Så måleriet er eigentleg ei framstilling av lys og mørke, seier von Achen"

Det er vel et pent maleri med motiver fra gresk mytologi, dyktig maler Mathias Blumenthal ja, adskillig mer talent enn abstrake malere hadde han nok også....du vet ekte talent.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mask said:

Men skal man fjerne historie fordi det er rasistisk?

Ja, egentlig. Vi fjerner ikke historien, den kan godt skrives ned (og det er den jo allerede), men vi trenger ikke ha det på utstilling. At vi gjorde om "negerkonge" er helt greit, for eksempel. 

MEN, jeg sliter med å være enig med at dette bildet er rasistisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mask skrev:

Mener dere det er rett å fjerne 250 år gammel historie på grunn av det som skjer nå? Ja jeg vet det er et stygt maleri og det er sikkert rasistisk. Men skal man fjerne historie fordi det er rasistisk? Jeg syns det blir helt feil å fjerne historie, la heller historie være så kan vi lære fra det. Hvordan skal vi lære uten å ha feilet? 

https://www.nrk.no/vestland/meiner-maleriet-i-bystyresalen-minner-om-drapet-pa-george-floyd-1.15045563

Nei, den mørke mannen har ikke afrikanske trekk og skal heller ikke forestille en mann fra Afrika.  Han skal forestille mørket. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir snart gal!!! All denne praten om rasisme meg her og rasisme meg der gjør jo at man blir rasistisk snart! Det er vel ikke lenge før det blir ulovlig å spille sjakk siden de hvite brikkene begynner!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nå har blitt en sak, synes jeg egentlig mørkhudede bør fortelle om dette er et maleri man som brun føler seg støtt av. At en MDG-politiker plutselig har oppdaget det, betyr lite. 
 

Jeg kjenner jeg begynner å bli lei av mennesker som krenkes på andres vegne. Det kan trolig føles som en variant av rasisme også.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

MDG-politikar Johannessen er ikkje overtydd.

– Eg veit ikkje kva dei tenkte då dette vart måla, men det var ein periode då Europa erobra mange delar av verda og etablerte koloniar overalt. Også nordmenn var med i slavehandel, og verdsbiletet dei hadde den gong stilte kanskje aldri spørsmål ved om det var gale eller ikkje. Dei berre tok det som gitt at dei hadde rett.

What? Når og hvem? Jeg regner med han ikke snakker om vikingtiden?

Han har for så vidt rett om han mener den barbariske slavehandelen, men da ble vi tatt som slaver, ikke omvendt. Kanskje på tide å få en oppreisning for de som drev med dette til oss nordmenn? 🙄

Ellers driver de fortsatt med slavehandel i Afrika, og det var de som solgte slavene. De eneste som skal piskes for dette er hvite, de eneste som har kjempet borgerkriger for å få slutt på det.

I Belgia har de allerede begynt å rive ned statuer av de gamle kongelige, og de herjer i England også, blant annet. 

Edward Colston statue pulled down in Bristol, England during ...

Ikke gi dem lillefingeren, de tar hele hånda og vil uansett fortsette å være krenket.

https://en.wikipedia.org/wiki/Barbary_slave_trade

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
På 9.6.2020 den 2.34, malifika skrev:

Jeg blir snart gal!!! All denne praten om rasisme meg her og rasisme meg der gjør jo at man blir rasistisk snart! Det er vel ikke lenge før det blir ulovlig å spille sjakk siden de hvite brikkene begynner!

Det er faktisk diskutert å gjøre om på de reglene også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, loveli skrev:

Det er faktisk diskutert å gjøre om på de reglene også.....

 
Endret av likestilling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fjerner jo også HBO «Tatt av vinden» fordi den er rasistisk. 🤦‍♀️
Godt mulig det og fjerning av maleriet er godt ment, men det virker bare mot sin hensikt ved å ta fokus vekk fra ekte rasisme.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

https://www.abcnyheter.no/nyheter/kultur/2020/06/11/195683707/flere-filmer-og-serier-fjernes-pa-grunn-av-rasismeanklager

Onsdag kom det frem at den ikoniske filmen «Tatt av vinden» fjernes fra strømmetjenesten HBO på grunn av upassende scener. Nå fjernes også flere andre serier og filmer av samme grunn.

Dette blir for dumt, 🙄

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galskap, men ikke overraskende. Det øker i det minste sannsynligheten for at Trump blir gjenvalgt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitter og ser på James Bond, nå Sean connery i Japan. Er vel bare et tidsspørsmål før de filmene bli forbudt....🧐

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...