Gå til innhold

Er så jævlig lei av BLM


Milky

Anbefalte innlegg

På 12.6.2020 den 9.49, Klossmajor skrev:

USA oppfant og innførte sin en-dråpe-regel. Vi har ikke noe tilsvarende her. Hvem som går som hvite avhenger av hvilket rasekart som følges. Det er det ingen veldig klar konsesum om her i Norge. Men i det minste er alle av hovedsakelig europeisk herkomst regnet som hvite. Latin-amerikanere av hovedsakelig europeisk herkomst vil på denne siden av dammen bli regnet som hvite, mens amerikanerne båssetter dem like godt som latinos/hispanics - en bås man ikke opererer med her i gården.

Jeg vet

Og en må oppgi rase ofte, de er langt mer rasebeviste enn f.eks Sør-Afrika.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.6.2020 den 12.53, Ny medlem skrev:

Jeg angrer på at jeg klikket på denne tråden her. Visste ikke at det fantes så mange rasister i Norge🙁 mye rart som kommer opp når folk kan gjemme seg bak brukernavn og anonyme brukere. 

Kan du komme med eksempler på denne påstanden din eller er du kun ute etter å provosere?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2020 den 2.59, HalldirV2 skrev:

Men fyren var en dritt på mange måter, og etter dagens standard en rasist. Jeg forstår kritikken.

Joda han var rasist men tror ikke Europa hadde sett slik ut som det nå gjør hadde ikke han sittet ved roret når naziene skulle taes...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Joda han var rasist men tror ikke Europa hadde sett slik ut som det nå gjør hadde ikke han sittet ved roret når naziene skulle taes...

Kanskje vi ikke hadde hatt folk som skulle rive ned statuene våre? :) Det hadde nok vært en litt mindre liberal innvandring i alle fall...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lei. Spesielt av folk som lever i PK ekko-kammere på sosiale medier, og som har så lite forståelse for norske forhold og historie at de tror at USA og Norge har de samme problemene.

Også lut lei av folk som står frem i nyhetene og  forteller at de har blitt kalt ne#er i køa på McDonald etter en tur på byen. Tror de fleste som har vært litt på byen har blitt kalt krenkende ting av sinte, fulle folk uten å ha fått traumer av dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, likestilling skrev:

Kanskje vi ikke hadde hatt folk som skulle rive ned statuene våre? :) Det hadde nok vært en litt mindre liberal innvandring i alle fall...

Veldig mye mindre for å si det mildt.

Er ikke like mye satt fokus på hvordan romani folk og homofile led under nazismen og samt at det er kjent at de ikke var så glade i mennesker med for mye Melanin i huden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.the-sun.com/news/979431/seattle-protester-chaz-ten-dollars-black-person/

 

“If you have a hard time giving $10 you got to think are you really down with this struggle, are you really down with the movement,” said the protester.

“If that is a challenge for you, I’m not sure you are in the right place.”

He added: “The white people … I see you, I see every single one of you and I remember your faces."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Joda han var rasist men tror ikke Europa hadde sett slik ut som det nå gjør hadde ikke han sittet ved roret når naziene skulle taes...

Nei, der er vi enige. Alt jeg sier er at jeg forstår kritikken. Jeg mener vi må tørre å ta et oppgjør med historiske figurer, spesielt de som blir ideolisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Nei, der er vi enige. Alt jeg sier er at jeg forstår kritikken. Jeg mener vi må tørre å ta et oppgjør med historiske figurer, spesielt de som blir ideolisert. 

Er forskjell på å ta et oppgjør og det å utslette historien.

En skal lære av historien ikke gjemme den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Nei, der er vi enige. Alt jeg sier er at jeg forstår kritikken. Jeg mener vi må tørre å ta et oppgjør med historiske figurer, spesielt de som blir ideolisert. 

Jeg er ingen fan av Churchill, men det er helt på trynet å fjerne statuer etc. fordi noen blir krenket av at han mente det som samtiden mente...

Jeg nekter å gi etter for mobben. For all del, si at han var rasist, for det var han, men vi kan ikke la krenket-gjengen få velge hvilke statuer som skal få stå. Da blir det bare Stalin og Marx igjen til slutt.

Brannbombingen av Dresden var en krigsforbrytelse, det samme med senkingen av Cap Arcona med norske krigsfanger, og de senket hurtigruter og mye annet. Churchill var ingen feilfri superhelt i det hele tatt, men "oppgjøret" kan tas på en annen måte enn å rive ned statuer på taliban-vis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, likestilling skrev:

Jeg er ingen fan av Churchill, men det er helt på trynet å fjerne statuer etc. fordi noen blir krenket av at han mente det som samtiden mente...

Jeg nekter å gi etter for mobben. For all del, si at han var rasist, for det var han, men vi kan ikke la krenket-gjengen få velge hvilke statuer som skal få stå. Da blir det bare Stalin og Marx igjen til slutt.

Brannbombingen av Dresden var en krigsforbrytelse, det samme med senkingen av Cap Arcona med norske krigsfanger, og de senket hurtigruter og mye annet. Churchill var ingen feilfri superhelt i det hele tatt, men "oppgjøret" kan tas på en annen måte enn å rive ned statuer på taliban-vis.

Jeg snakker om kritikk, ikke det å rive ned statuer eller vandalisering generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Er forskjell på å ta et oppgjør og det å utslette historien.

En skal lære av historien ikke gjemme den.

Nå snakker jeg om kritikk av Churchill. Det er ikke det samme som å utslette historien, rive ned statuer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2020 den 21.00, HalldirV2 skrev:

Jeg synes faktisk det er greit at vi hvite ikke bruker akkurat det ordet. Det er så utrolig ladet, og knyttet til så mye faenskap at det forstår jeg. Men ja, du har selvfølgelig et poeng. Skal man bekjempe rasisme så funker det dårlig å trekke opp skillelinjer. Men igjen, det er få som er så rasebevisste som rasister og ekstreme anti-rasister. Alt dreier seg om hudfarge og forskjeller. 

 

Da må man ta en "intern runde" først. Spesielt innenfor musikksjangeren, hvor ordet blir brukt flittig. Musikk som svarte som hvite har trykket til hjertet de siste tiårene, som hip hop og rap. Om ordet er så negativt ladet, må man passe på å unngå å bruke det selv.

Hvis jeg går rundt og kaller meg selv tulling i tide og utide, har jeg da rett til å ta meg nær av det, om noen andre kaller meg det?

Ordet nigger henger først og fremst i de afroamerikanske miljøene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
På 5.6.2020 den 17.16, deedee_ skrev:

Blir matt jeg og, alle trådene her inne på KG som handler om dette flommer over av slike mennesker, aner ikke hvilket hull alle disse har klatret opp i fra, fordi jeg kjenner absolutt ingen slike mennesker i virkeligheten. Men det viser vel bare hvor priviligert jeg er, som har vært så naiv og tenkt at disse menneskene finnes jo ikke. 😕 

Jeg blir også matt. Men av alle de som kniper fatt i white privilige og århundrer med undertrykkelse av svarte.

Hva tenker du er en god løsning? Hva må gjøres tenker du? Skal alle hvite gi ifra seg jobbene sine og eiendommene med garasje og stakittgjerde til underpriviligerte svarte? Skal alle hvite stå i knestående og si felles unnskyld for noe tipp tipp tipp tipp tipp oldefedrene våre gjorde mot noen andre? Hvilke grop er det de svarte må kravle utav? Om du dykker ned i systemet i USA er det mye dyrt og klønete opplegg i utdannelsessystemet deres, men det er like klønete og dyrt for ALLE! Det er titusenvis av unge hvite og latinoamerikanere som også ikke har råd til college. De er fortsatt priviligerte pga hudfargen da? Nå bør folk trekke pusten og tenke! Se på alle de svarte som har lykkes da. Oprah Winfrey? Morgan Freeman, Will Smith, nyhetsankeret på CNN, Trevor Noah, chris Rock, Mike Tyson og en drøss andre boksere....listen er lang som et vondt år! Hvorfor lykkes de?

Har du sett statistikken på alenemødre blandt hvite og svarte? Den er skyhøy blandt svarte. Det er flere tilfeller av unge svarte menn som setter barn på kvinner, som de igjen forlater og setter nye barn på nye kvinner. Dette er et mønster som avler fattigdom. Barn som vokser opp i fattigdom ender ofte opp som fattige. Svarte dropper mye oftere ut av skole enn hvite. Det er altså en sammensatt og komplisert årsak til hvorfor svarte sliter. Men mulighetene for utdannelse ér åpne og tilgjengelige for ALLE raser. Det finnes ingen unnskyldning. Til syvende og sist handler det om å være sin egen lykke's smed. Jobber man hardt og målbevisst kan alle lykkes i USA.

Én ting er heeelt 100% sikkert nå! Og det er at de svarte, ikke på noen måte vil høste mer sympati etter dette. Tvert imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HalldirV2 skrev:

Nå snakker jeg om kritikk av Churchill. Det er ikke det samme som å utslette historien, rive ned statuer osv. 

Problemet er at Churchill statuene er bare en liten del av det som skjer nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, HalldirV2 skrev:

Nei, der er vi enige. Alt jeg sier er at jeg forstår kritikken. Jeg mener vi må tørre å ta et oppgjør med historiske figurer, spesielt de som blir ideolisert. 

Oppgjøret kan man gjerne ta, men da bør man også ha i mente hvilken tid et menneske levde i. Å dømme et menneske ut ifra nåværende holdninger, verdier og normer er ikke rettferdig. 

Og jeg vil si det er meget spesielt å rette skytset mot den enkeltpersonen som kanskje har hatt mest å si for nazismens død i Europa. 

Og ingen mennesker er ufeilbare. Det ville vært rart om en person som Churchill, som var involvert i styre og stell i Storbritannia i nærmere et halvt århundre ikke har noen svin på skogen. 

Mannen var kontroversiell i sin tid, men også berettiget hyllet for det bra han gjorde. Oppgjøret rundt Churchill er ikke noe nytt, men hva godt kan det gjøre å viske ut fortiden? 

Hvis man forbinder Churchill mest med rasisme, bør man kanskje ta opp en bok eller to og lære litt om verden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2020 den 12.53, Ny medlem skrev:

Jeg angrer på at jeg klikket på denne tråden her. Visste ikke at det fantes så mange rasister i Norge🙁 mye rart som kommer opp når folk kan gjemme seg bak brukernavn og anonyme brukere. 

For å omskrive noe som står tidligere i tråden: all rasisme handler om mobbing og urettferdighet, men ikke alle mobbing og urettferdighet handler om rasisme. Selv ikke når offeret har mørkere hud eller har sine røtter fra et annet land. De aller færreste drittsekkene er rasister.

Å vanne ut rasisme-begrepet virker mot sin hensikt. Les dette innlegget og tenk før du ukritisk slenger ut rasisme-beskyldninger:
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/1nK6xq/norge-er-ikke-et-rasistisk-land

 

På 13.6.2020 den 8.15, rebony skrev:

Og jo, rasisme er det samme som urettferdighet og mobbing når urettferdigheten og mobbingen skjer kun på grunn av hudfarge eller etnisitet. 

Interessant at du sier det, for jeg som hvit har faktisk opplevd mobbing kun på grunn av hudfarge. Fordi jeg er altfor hvit (les: blek) og aldri blir solbrun sånn som idealet i det vestlige samfunnet er. Jeg ble mobbet på skolen, jeg opplevde å bli nærmest trakkasert på gata i voksen alder av en fremmed person (gnålte i vei om hudfargen min), og jeg opplever hver eneste sommer å få kommentert på en eller annen måte at jeg ikke er like brun som alle andre. Det er sårt og jeg er drittlei, men de fleste mener jo faktisk ikke å være slem. Det er bare en forbannelse som følger med det å stikke seg ut på en eller annen måte.

Mørk hud stikker seg ut i Norge, på lik linje med veldig blek hud. Normalen og idealet er jo "hvit" men solbrun, så alle som ikke oppfyller idealet blir lagt merke til, og blir også oftere plukket ut som offer for mobbing og trakassering.
Jeg synes Dave Spilde i linken over her har et godt poeng når han sier at det vi trenger for å bli kvitt fordommer er å være mer sammen på tvers av farger og kultur. Vi trenger å bli mer trygge på hverandre.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Example skrev:

Oppgjøret kan man gjerne ta, men da bør man også ha i mente hvilken tid et menneske levde i. Å dømme et menneske ut ifra nåværende holdninger, verdier og normer er ikke rettferdig. 

Og jeg vil si det er meget spesielt å rette skytset mot den enkeltpersonen som kanskje har hatt mest å si for nazismens død i Europa. 

Og ingen mennesker er ufeilbare. Det ville vært rart om en person som Churchill, som var involvert i styre og stell i Storbritannia i nærmere et halvt århundre ikke har noen svin på skogen. 

Mannen var kontroversiell i sin tid, men også berettiget hyllet for det bra han gjorde. Oppgjøret rundt Churchill er ikke noe nytt, men hva godt kan det gjøre å viske ut fortiden? 

Hvis man forbinder Churchill mest med rasisme, bør man kanskje ta opp en bok eller to og lære litt om verden. 

Det du skriver her er en rekke selvfølgeligheter, @Example. Ingen seriøs samfunnsdebattant bør være ukjent med problematikken rundt det å dømme en historisk persons meninger og handlinger i lys av vår egen samtid.

Poenget er ikke å begå et karakterdrap på Churchill, eller ribbe han for alle hans bragder eller fortjenester. Poenget er at vi også skal belyse de negative aspektene ved hans gjøren og laden. Gjør vi ikke det så sitter vi igjen med et glorifisert og feilaktig syn på historien, og det gagner ingen. 

Det er mange røster i denne debatten, noen saklige og kunnskapsfulle, andre ekstremistiske og destruktive. Når jeg skriver at jeg forstår kritikken, så skal ikke det tolkes som at jeg støtter opp om de sistnevnte, altså de som ønsker å fjerne Churchill fra historien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2020 den 13.12, Aryamili skrev:

Siterte bare deler av innlegget ditt, og det er et godt poeng; hverdagsrasisme, den subtile diskrimineringen av minoriteter, fordommer, samt alt hatet i sosiale medier -  det er viktige ting å ta tak i, og man må aktivt gå inn for å gjøre seg selv bevisst på disse tingene.

Er selv minoritet i Norge, og mange tror at disse små tingene ikke betyr noe. Men alt det stygge jeg får høre - ofte forkledd som humor med en etnisk diskriminerende undertone, alt hatet jeg må lese på nettet, som både er marginaliserende og generaliserende, trusler av seksuell karakter på byen når jeg blir spurt om hvor jeg er fra, hvordan det forventes at jeg skal stå til rette og svare for hvorfor noen som tilhører samme etniske gruppe som meg har gjort noe feil - summen av alt gjør at i hvert fall jeg føler at jeg må forsvare meg hele tiden, mens de som står på andre siden ikke forstår hvorfor.

Jeg sier ikke at det gjør folk til rasister å ta en "spøk" som bunner i uvitenhet og fordommer - men mange er ikke i stand til å reflektere over sine internaliserte diskriminerende holdninger som de har vokst opp med, og de er heller ikke i stand til å ta innover seg dette når jeg sier at jeg f.eks. ikke syns det er morsomt når min etnisitet er gjenstand for humor, og det forventes at jeg skal le med for ikke å bli oppfattet som hårsår. Det er ingen som står opp for meg i disse situasjonene, for de ser ikke problemet, de påvirkes ikke av de tingene jeg må håndtere fordi det ikke angår dem.

Du har min fulle forståelse og sympati. Noe av det verste jeg vet er når man faktisk sier ifra at man ikke godtar å bli harsellert med, og så får man den der "ikke vær så hårsår, det er jo bare en spøk!". Dette er forøvrig en veldig vanlig holdning blant mobbere. De tøyser jo bare, og evner ikke å se at de systematisk bryter ned et annet menneske med "morsomhetene" sine. Eller eventuelt bare ikke bryr seg.

Uansett om det er mobbing eller fordommer/rasisme, er det viktig at de rundt står opp for de som blir utsatt for hets, mobbing og usakligheter, og sier klart i fra at dette ikke tolereres. Det er i sånne tilfeller jeg mener "silence is violence", og ikke når noen velger å ikke dele bilder og hashtags på instagram.

Endret av Ingrediensen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...