Gå til innhold

Er så jævlig lei av BLM


Milky

Anbefalte innlegg

Gjest Lin11
4 minutter siden, Peanut skrev:

I 2001 gikk det 40000 i tog for Benjamin Hermansen. Hvem husker ham? Noen? 

Ja, den saken kan man ikke glemme. Det var helt jævlig det som skjedde med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis noen anser meg som rasist fordi jeg ikke går i demonstrasjonstog for BLM eller ikke legger ut masse BLM-greier på SoMe, så værsågod. Jeg vet hva jeg står for og hvem jeg er, så det driter jeg i.
Å kjefte og vifte med plakater der det står "Silence is violence" er litt malplassert med tanke på at de fleste norske demonstrantene går hjem igjen til sine hvite privilegier så snart demonstrasjonene er over. Det å delta i en demonstrasjon gjør deg ikke til et bedre menneske, og ikke hjelper det dem som blir diskriminert pga hudfarge heller. Det de oppnår er 15 min of fame, litt god samvittighet og muligheten til å kunne rakke ned på andre som ikke er like flinke og ekte antirasister som dem selv. Egoisme og selvdigging kalles det, ikke antirasisme. Og ikke det spor bedre enn å bare være imot rasisme uten å kaste seg på alle hashtagene, profilbildene og demonstrasjonene.

Skal man gjøre noe som nytter må man jobbe mot rasisme i det daglige. Tør å ta debatten og ta til motmæle når folk kommer med rasistiske utsagn, si i fra når man ser mennesker bli behandlet dårlig på grunn av hudfargen, og vær et medmenneske, rett og slett. Stå opp for hverandre, uansett hudfarge!

Jeg la ut støtte til BLM på instagram, men endte med å ta det bort fordi jeg fikk beskjed om at jeg hadde brukt feil hashtag og ødela BLM-kampanjen. Når det blir så innviklet bare med noen hashtager, så kan det heller være det samme.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bøttemedhull skrev:

. Dessuten igjen, finnes det svarte som har blitt satt i fengsel på falske grunnlag, uten beviser, men som blir brukt som gratis arbeidskraft i fengselet. 
 

Dette kalles Justismord og har og ført til dødsstraff.

Er dette noe som kun afroamerikanske borgere har blitt utsatt for?

Nei det har skjedd med forskjellige uavhengig av huden deres melanin mengde

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe spesielt at man tyr til vold for å «ta igjen» for at noen andre har tydd til vold. Hva vil man oppnå, annet enn det motsatte av det man vil? 🤔

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Peanut skrev:

I 2001 gikk det 40000 i tog for Benjamin Hermansen. Hvem husker ham? Noen? 

Tror de fleste med noen år på baken husker den saken

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Ingrediensen skrev:

Hvis noen anser meg som rasist fordi jeg ikke går i demonstrasjonstog for BLM eller ikke legger ut masse BLM-greier på SoMe, så værsågod. Jeg vet hva jeg står for og hvem jeg er, så det driter jeg i.
Å kjefte og vifte med plakater der det står "Silence is violence" er litt malplassert med tanke på at de fleste norske demonstrantene går hjem igjen til sine hvite privilegier så snart demonstrasjonene er over. Det å delta i en demonstrasjon gjør deg ikke til et bedre menneske, og ikke hjelper det dem som blir diskriminert pga hudfarge heller. Det de oppnår er 15 min of fame, litt god samvittighet og muligheten til å kunne rakke ned på andre som ikke er like flinke og ekte antirasister som dem selv. Egoisme og selvdigging kalles det, ikke antirasisme. Og ikke det spor bedre enn å bare være imot rasisme uten å kaste seg på alle hashtagene, profilbildene og demonstrasjonene.

Skal man gjøre noe som nytter må man jobbe mot rasisme i det daglige. Tør å ta debatten og ta til motmæle når folk kommer med rasistiske utsagn, si i fra når man ser mennesker bli behandlet dårlig på grunn av hudfargen, og vær et medmenneske, rett og slett. Stå opp for hverandre, uansett hudfarge!

Jeg la ut støtte til BLM på instagram, men endte med å ta det bort fordi jeg fikk beskjed om at jeg hadde brukt feil hashtag og ødela BLM-kampanjen. Når det blir så innviklet bare med noen hashtager, så kan det heller være det samme.

Det er ingen som ser på deg som rasist fordi du ikke går i demonstrasjonstog. Jeg gikk heller ikke i demonstrasjonstog i Oslo. Jeg tror også det er få oppegående mennesker som tenker de blir "bedre mennesker" av å gå i en demonstrasjon. Det er vel egentlig ikke hva denne bevegelsen handler om i det hele tatt. Den handler om at rasisme skal legges merke til og slås ned på. Hvis alle hadde tenkt at det "ikke er vits" å dra i demonstrasjon, fordi de skal hjem til sine privilegerte liv etterpå, så hadde det vært trist for Norge og de som bor i dette landet med en annen nasjonalitet. Tror færrest opplever 15 min fame også. 

Det hadde ikke vært en bevegelse hvis ikke alle postet på sosiale medier. Det er jo det som har satt fyr på hele bevegelsen og lært oss hvite privilegerte veldig mye om rasisme, i alle fall har jeg lært ekstremt mye de siste 3 ukene. 

Grunnen til at man ikke skulle skrive #blacklivesmatter var fordi man ønsket å ha den for viktige beskjeder og oppdateringer om situasjonen verden rundt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ole olafsen skrev:

EXlUwukWsAAVt9n.thumb.jpg.4def7074d4c7d1050d1da8dd7528580a.jpg

Svarte begår massevis av kriminalitet. Ingen stiller dem til noe som helst ansvar for det. Det er uærlig ettersom hvite stilles for ansvar for svartes vilkår, skulle tro noe kunne vel gjøres internt også?

Dessuten: hvis en er en støttespiller for ideen om systemisk rasisme, så kan jeg fortelle her at nigerianske (som også er svarte, også "rare" navn - dessuten den trenden av rare svarte navn begynte i 1960-tallene med black power bevegelsen og er fullstendig selvpåført, tipper en søknad med navnet bolulengans ville blitt kastet bort fort fordi bolulengans er ikke et reelt navn - er uærlig å sammenligne "hvite navn" som har vært i samfunnet i hundrevis av år med "svarte navn" når svarte ble lagd for 5 minutter siden og ingen har hørt det før). beklager lang parantes, men disse nigerianske innvandrene som sannsynligvis innvandrer med ganske så lite, presterer å ha en høyere "mean household income" enn gjennomsnittet.

https://africacheck.org/spot-check/yes-nigerian-americans-do-well-but-arent-most-successful-ethnic-group-in-us/

i tillegg kan en sjekke https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ethnic_groups_in_the_United_States_by_household_income

som forteller at det finnes en hel røys av innvandrene fra nasjoner som ikke er hvit og sannsynligvis var ganske fattig + rare navn som greier seg bedre enn svarte i usa i dag. Dermed (pga mer også naturligvis, man kan bare skrive så mye) konkluderer jeg at svartes tilstand er i høy grad selvpåført og min sympati for BLM og lignende gjenger er 0. Hvite damer som ukritisk tar i mot en skyldsfølelse som blir skubbet på dem av aktivister er i samme kategori av demografier jeg mister respekten fort for.

Anbefaler folk som er uenig med meg om å lese forfattere som Thomas Sowell og høre på folk som larry elder. istedenfor "å lese deg opp" på hva systemisk rasisme er, kan dere også lese dere opp på hvorfor ideen ikke er reel. lese begge sidene av saken.

og en kommentar til fortellingen fra youtube videoen over: har sikkert spilt en rolle men ikke et eneste tall blir representerti hele videoen, så en har ingen forståelse for hvor stort omganget er. i tillegg blir det svært uærlig og bare legge fram de måtene svarte har blitt negativt diskriminert når det finnes haugevis av tilfeller hvor de har blitt positivt diskriminert.

@deedee_

@-lykke-

Enig med innlegget ditt. Har både kjent på og opplevd rasisme selv, basert på hva rasisme faktisk er og ikke den nymoderne terminologien. Jeg er forøvrig hvit og etnisk norsk. Derimot er det ikke lov å fortelle som hvit at man har opplevd rasisme, for det "er jo ikke rasisme". Nei, voldelig atferd basert på hudfarge er jo ikke rasisme lengre. Et annet moment jeg savner, hvor er nyhetssakene om alle de voldelige opptøyene MOT hvite fra SORTE i Sør-Afrika? Der har det pågått systematisk slakting av hvite, men det er jo ikke så viktig...

7 timer siden, VaniIIe skrev:

Jeg bor i USA og ting er ikke så svart og hvitt som det blir fremstilt i mediene. 

For det første: Forferdelig hvordan denne mannen ble drept, det er ikke ok, uavhengig av farge, og politimannen fortjener straff.

2: USA har er stort problem med politivold, men det handler ikke om rase. Majoriteten av de drepte, nesten dobbelt så mange, av politiet hvert år er faktisk hvite, ikke svarte. Så om volden fra politiet var rasistisk hadde statistikken sett VELDIG annerledes ut. 

3: Mediene setter i gang dette hysteriet før hvert store valg... At en hvit mann ble drept av politiet for en måned siden var det ingen som brydde seg om, eller den latinske, eller den svarte, men plutselig nå skal alle bry seg. Dette er bare en måte å rile opp folket og snu valget, folk faller for det hver gang, men denne gangen nådde det hele verden. 

Vold for å bekjempe vold løser ikne noe. I en lite by nær hvor vi bor er det mange politimenn som bor, i gatene har mange blå lanterner utenfor for å vise at de støtter politiet (altså før alt dette skjedde) og nå er det mange av disse husene som blir brutt inn i og de som bor der blir angrepet. I ett av husene bodde det en eldre damer, hun er nå innlagt på sykehusene og kommer trolig ikke til å overleve. En annen trist skjebne var en eldre svart politimann som prøvde å hjelpe en lokal butikkeier, folk stjal alt i butikken og angrep eieren, denne politimannen ble banket opp og døde. 

Detroit er et fint eksempel på hvordan disse folkene ødelegger for seg selv. 

Dette handler ikke om systematisk rasisme, det handler om folk som hater og har nå fått en unnskyldning til å hate. USA trenger en storvask når det kommer til polistyrkene sine og hvordan disse trenes opp, men folk er blinde og ting blir ikke bedre av å ikke tenke selv. 

Så utrolig trist å lese om :(

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Becky skrev:

Det er ingen som ser på deg som rasist fordi du ikke går i demonstrasjonstog. Jeg gikk heller ikke i demonstrasjonstog i Oslo. Jeg tror også det er få oppegående mennesker som tenker de blir "bedre mennesker" av å gå i en demonstrasjon. Det er vel egentlig ikke hva denne bevegelsen handler om i det hele tatt. Den handler om at rasisme skal legges merke til og slås ned på. Hvis alle hadde tenkt at det "ikke er vits" å dra i demonstrasjon, fordi de skal hjem til sine privilegerte liv etterpå, så hadde det vært trist for Norge og de som bor i dette landet med en annen nasjonalitet. Tror færrest opplever 15 min fame også. 

Det hadde ikke vært en bevegelse hvis ikke alle postet på sosiale medier. Det er jo det som har satt fyr på hele bevegelsen og lært oss hvite privilegerte veldig mye om rasisme, i alle fall har jeg lært ekstremt mye de siste 3 ukene. 

Grunnen til at man ikke skulle skrive #blacklivesmatter var fordi man ønsket å ha den for viktige beskjeder og oppdateringer om situasjonen verden rundt.

Tillat meg å bruke samme retorikk som denne hashtaggen; det er få som er så opptatt av hudfarge som uttalte antirasister. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
25 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor tagger du meg her uten noen direkte mld?

Aner ikke? Rart , men jeg var sikker på at jeg hadde sitert innlegget. 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLM er vel en slektning av metoo.

Sistnevnte begynte bra, før alle bremser, all rettssikkerhet og ethvert psykiatri tilfelle/blogger som "kom på" at de ble voldtatt eller seksuelt krenket for 76 år siden ,fikk et mikrofonstativ og forsidebilde i alle landets patetiske aviser. For ikke å snakke om det feministiske hatet som ble spredd, og utvanning av begrep som overgrep og vold - som er et direkte hån mot virkelige offer. 

A,B, og C kjendisene konkurrer allerede om å rope høyest om sine rasisme historier. Ja, det er jo nettopp privilegerte rike kjendiser som man bør gi sympati og bruke ENDA mer tid og oppmerksomhet på 😂😂 ???     De som virkelig lever under rasisme og som er sosioøkonomisk fucked, nei nei, hør heller på min historie fra Frogner. 

 

 Politiet i USA tar livet av en afroamerikansk mann. Er det galt? Selvsagt.

Satt han seg på nakken hans fordi han var afroamerikaner? Ikke vet jeg.

Politifolkene bør - noe de også er -  tiltales for forsettlig drap og medvirkning til forsettlig drap.

 Er det noen grunn til å banke andre hvite mennesker ? Nei.

Er det noen grunn til å sette fyr på poltimenn? Nei

Er det noen grunn til å demonstrere? Ignorere en global pandemi man felles har jobbet for å slå ned, og risikere liv og helse for tusenvis av mennesker ? Også livet andre mennesker enn seg selv? Selvsagt ikke, din ........! 

Er det noen grunn til å ødelegge, knuse og vandalisere sin egen by? Nei. 

Kriminalstatistikk er en egen diskusjon. Har vi f.eks 3 millioner etnisk norske menn i Norge, og 500,000 fra landet "blabla" så kan det ikke forsvares hvis de 500,000 er overrepresentert i % og antall på alle alvorlige lovbrudd. Man begynner i feil ende hvis man med en kvasi kriminologi  tilnærming skal "forstå seg ihjel" og forsvare hvorfor folk fra "blabla" voldtar og dreper mer. Det er i alle fall fascinerende egoistisk og arrogant ovenfor de som blir drept og voldtatt mens du sitter å syr sammen flotte  teorier og analyser.

 

Alle disse patetiske blogger- Instagram folka med svarte skjermer også...

Woho  # jeg er engasjert og et godt menneske.

Er du reelt sett så engasjert så går jeg ut fra at du har flere år bak deg hvor du har jobbet som  støttekontakt/frivillig for enslig mindreårige asylsøkere, frivillig leksehjelp, språkhjelp , natteravn , inkludert nyankomne i ditt nabolag, bidratt til at din arbeidsplass rekruterer minoriteter, gir bistand  osv osv.

Ikke?

Nei, men da kan du spare meg for det substansløse selvforherligende pjattet ditt. 

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Tror de fleste med noen år på baken husker den saken

Ja, men hva lærte man av den? :huh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stenalina skrev:

Det handler om at akkurat nå så er det black lives matter som er fokuset. Det er ikke fokus på svarte amerikanere når det demonstreres om amerikanske urfolkspørsmål heller. Jeg ser helt klart på "de hvite" som en gruppe med flere etnisiteter og rik historie, og mener at greia de har i USA med "de hvite vs people of color" ikke kan overføres til resten av verden, da vi ikke har samme historie som dem. I USA er liksom bare en hvit en hvit og en svart en svart, noe om jeg mener blir ødeleggende enkelt. Man kan likevel ikke ignorere at de som er mørke i huden i USA kommer dårligere ut i systemet og opplever mer diskriminering enn den "hvite" gruppa. Når man er redd for å bli drept pga hudfargen sin så er det jo ganske ille.

Poenget mitt er at akkurat nå fokuserer vi på det  problemet om at svarte i USA blir drept og utsatt for systematisk rasisme. Jeg mener at det problemet er såpass stort at det fortjener å bli tatt opp aleine. Det utelukker ikke at man også kan kjempe mot de andre urettene. 

Skal legge meg,  så blir stille fra meg nå. Diskuterer gjerne mer seinere!

Men det er det jo alltid? Når så du sist media ta opp problemet med "omvendt rasisme" - som er et tåpelig begrep all den tid rasisme er rasisme. Poenget er at denne debatten nesten utelukkende går én vei, og den veien fører til mer polarisering. Det er bra du ikke ser på hvite som en homogen gruppe, men det er dessverre et utbredt syn - intensjonelt eller ikke. Hvite sees på som en homogen gruppe av undertrykkere; som en homogen gruppe hvis hudfarge er synonymt med privilegier. Man nyanserer ikke lenger, men sauser sammen amerikanske forhold med europeiske forhold, og appellerer til "white guilt" uavhengig av kulturell bakgrunn. Jeg vil ikke stå til ansvar for en politimanns gjerning i et land langt borte, ene og alene fordi jeg er hvit i huden, og som er det eneste kriteriet som kategoriserer meg i samme bås som han. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Tillat meg å bruke samme retorikk som denne hashtaggen; det er få som er så opptatt av hudfarge som uttalte antirasister. 

Hva skal det bety? Denne hashtaggen skulle ikke bli brukt fordi det blokkerte informasjon som måtte spres på sosiale medier. Om f.eks politivold, eller unge mennesker som ønsker å spre informasjon, eller demonstrasjoner etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Becky skrev:

Hva skal det bety? Denne hashtaggen skulle ikke bli brukt fordi det blokkerte informasjon som måtte spres på sosiale medier. Om f.eks politivold, eller unge mennesker som ønsker å spre informasjon, eller demonstrasjoner etc.

Mulig vi snakker forbi hverandre nå, men hashtaggen jeg referer til er: " White silence = violence". Mulig jeg har missforstått etter en aldri så liten mengde inntatt alkohol, men det er altså den hashtaggen jeg forstod det som at Ts reagerte på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Becky skrev:

Det er ingen som ser på deg som rasist fordi du ikke går i demonstrasjonstog.

Hvordan kan du påstå det? Det er mange ulike tolkninger og meninger bak "Silence is violence"-begrepet. Snakk for deg selv, ikke for alle de andre. Her er et strålende eksempel fra tidligere i tråden der man anses som en del av problemet dersom man er nøytral (ikke engasjerer seg i BLM):

Sitat

Det handler ikke bare om sosiale medier da, men om du er nøytral generelt (noe som det virker som du er, ifølge retsen av denne avhandlingen din) så er du en del av problemet.

 

Sitat

Du kan selvsagt være nøytral, men da må du også godta at du er en del av problemet!

Sitat

Det er du! Når du ikke klarer å anerkjenne Black Lives Matter bevegelsen, så er du det. Det er det hele bevegelsen handler om. Demonstrasjonene, alt som har skjedd de siste dagene er på grunn av folk som deg. 

 

57 minutter siden, Becky skrev:

Jeg tror også det er få oppegående mennesker som tenker de blir "bedre mennesker" av å gå i en demonstrasjon. Det er vel egentlig ikke hva denne bevegelsen handler om i det hele tatt. Den handler om at rasisme skal legges merke til og slås ned på.

Selvfølgelig handler ikke BLM om å bli bedre mennesker av å gå i demonstrasjon. Hvor i alle dager hentet du den ideen i fra?
 

1 time siden, Becky skrev:



Grunnen til at man ikke skulle skrive #blacklivesmatter var fordi man ønsket å ha den for viktige beskjeder og oppdateringer om situasjonen verden rundt.

Jeg vet det. Det endrer likevel ikke poenget mitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87

1: den systematiske undertrykkingen av svarte/fargede er også grunnen til at de gjør mer kriminelle handlinger. Dette er det viktig å få med seg. Svarte/fargede er ikke iboende mer voldelige. De er overrepresentert nederst på den sosiale rangstigen, og i underpriviligerte grupper, på grunn av systematisk undertrykking. 

2: er enig med at mange driver virtue signaling/dydsposering og ikke egentlig gjør noe for endring, verken i denne saken eller andre. Da er det irriterende å bli anklaget for å ikke gjøre noe. Men å si "all lives matter" akkurat nå når det handler om black lives matter er som å si "all kreft betyr noe" i brystkreftmåneden. Behovet for å påstå at "jeg har det vanskelig jeg også", handler om hvordan vårt hvite privilegium blir pirket i, i disse tider. De aller fleste mennesker opplever smerte. Selv som hvit, heteronormativ, frisk mann i verdens beste land å bo i. Men nå handler det om undertrykkingen basert på rase. Til alle dere som kjemper andre kamper: heia dere! Det er også viktig! (Irriterer meg de som mener dette er det eneste viktige og at det er ingen unnskyldning for å ikke være mest opptatt av det.)

3: Mennesker bryr seg mest om seg selv og sine. Noen engasjerer seg for kreft for "mamma har kreft", andre for psykisk helse eller fattigdom fordi de har opplevd det selv. Å velge fritt hva man skal bry seg om er et privilegium basert på å ikke ha opplevd en urett som gjør at du kjemper for saken din med all din tid og energi og ikke har kapasitet til mer. Og det gjør vondt å se så mange skamme de som kjemper for noe annet enn det som er 'in' nå. Ser mange fantastiske videoer for tiden, av sterke svarte stemmer, jeg reflekterer over egne "bias" og egne privilegier. Men jeg blir også sint når svarte kjefter på hvite som ikke bryr seg om rasediskriminering når de selv heller ikke ser nyanser og diskriminerte grupper utenom seg selv. For det er helt ok å ikke se det. Men ikke kjeft på andre som heller ikke orker å kjempe andres kamper. Svarte rike, utdannede influencere som knapt nevner eller innser fattigdommen, den psykiske uhelsa, hjemløsheten, rusavhengigheten osv. som nettopp rammer svarte mest i Amerika.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
6 timer siden, kylling1 skrev:

BLM er en fin sak, men måten det håndteres på er jo bare omvendt rasisme. Sorry altså, men når BLM folka dreper hvite uskyldige politifolk, plyndrer butikker og overfaller uskyldige mennesker bare fordi de er hvite så mister jeg litt medfølelsen for hele greia. Er de virkelig så ignorante at de ikke forstår hvordan de oppfører seg og fremstiller seg selv? Når ble øye for øye, tann for tann løsning på noe som helst, og når ble man rasist fordi man synes at mange i BLM-bevegelsen (uansett hudfarge) oppfører seg som tullinger og derfor sliter med å støtte opp om dem? Jeg er absolutt imot rasisme, men det gjelder altså al rasisme, ikke bare hvit mot svart, og jeg sliter faktisk like med å støtte svarte rasister som hvite.

Ikke kall meg rasist fordi jeg ikke bakker opp om BLM for annet enn ideen. 

Black lives matter, men det gjør alle andre liv også. 

 

De aller færreste som demonstrerer plyndrer, stjeler og er voldelige. Jeg har også sett videoer av hvite som bruker denne opphetede situasjonen til å skape uro. De vet at det blir de svarte som for skylda for deres plyndring. 

Grunnen til det sterke sinnet og engasjementet, og at noen ikke lenger bryr seg om lovene og reglene er fordi samfunnet er basert på en gjensidig kontrakt som vi alle følger fordi vi får igjen. Svarte har opplevd gang på gang at staten og myndighetene, politiet og systemet ikke holder sin del av kontrakten. Derfor er de nå så siste at de ikke orker mer. 

Igjen: de fleste svarte demonstrerer fredelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
5 timer siden, Jolene skrev:

Enig med innlegget ditt. Har både kjent på og opplevd rasisme selv, basert på hva rasisme faktisk er og ikke den nymoderne terminologien. Jeg er forøvrig hvit og etnisk norsk. Derimot er det ikke lov å fortelle som hvit at man har opplevd rasisme, for det "er jo ikke rasisme". Nei, voldelig atferd basert på hudfarge er jo ikke rasisme lengre. Et annet moment jeg savner, hvor er nyhetssakene om alle de voldelige opptøyene MOT hvite fra SORTE i Sør-Afrika? Der har det pågått systematisk slakting av hvite, men det er jo ikke så viktig...

Så utrolig trist å lese om :(

Det er to forskjellige former for rasisme: systemisk rasisme og individuelle rasistiske handlinger. 

Når de nå sier at "Det er ikke rasisme" så er det fordi det ikke er systematisk. Alle kan bli utsatt for fordommer, stereotypier og hets basert på sin farge. Men den systemiske rasismen handler om maktstruktur. Den rasismen som skjer mot gruppen uten makt er verre fordi den kommer til uttrykk i institusjonen. Mens den rasismen som skjer mot gruppen med makt gjør vondt men får ikke vidtfavnende konsekvenser. Den systematiske rasismen kommer til uttrykk i helsevesenet, i utdanningsinstitusjonene, på arbeidsmarkedet. Svarte i USA er overrepresentert i bunnen av den sosiale lagdelingen. 

Den rasismen du opplevde som etnisk hvit nordmann fikk den konsekvenser for jobbdeltakelsen din? For bosituasjonen? For inntekten din? For utdanningsmulighetene? Hvis nei: det er dette de mener når de sier det ikke er rasisme. Fordi mange har begynt å kalle det rasisme kun når det skjer systemisk som følge av en maktstruktur. 

Håper det kunne oppklare litt. Kjipt å høre at du har opplevd vold pga fargen din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rainstorm said:

1: den systematiske undertrykkingen av svarte/fargede er også grunnen til at de gjør mer kriminelle handlinger. Dette er det viktig å få med seg. Svarte/fargede er ikke iboende mer voldelige. De er overrepresentert nederst på den sosiale rangstigen, og i underpriviligerte grupper, på grunn av systematisk undertrykking. 

 

Det er ikke bare rasisme som gjör at fargede er kriminelle. For 50 år siden sa man at i USA var det mye rasisme, og at dette var årsaken til kriminaliteten. Men i löpet av de siste 50 årene har man fått sterk innvandring av fargede til europeiske land, også Norge, og det viser seg at i alle disse landene er fargede sterkt overrepresentert når det gjelder kriminalitet. SSB sine statistikker viser at somaliere, som er en av de störste innvandrergruppene i Norge, har en overrepresentasjon på 5 ganger i forhold til den övrige befolkningen. I saker om vold og mishandling i Oslo, er tallet enda verre, der viser det seg at somaliske menn er 12 ganger så kriminelle som den övrige befolkningen. Ikke alt dette kan forklares med rasisme.

 

Kilde: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/nye-tall-for-siktelser-og-innvandrerbakgrunn

 

Disse tallene er ikke spesifikke for Norge, det samme har vist seg i alle tidligere hvite land som har hatt en stor innvandring av fargede. De fargede er sterkt overrepresentert på kriminalitetsstatistikken i alle disse landene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...