Gå til innhold

Han har endelig begynt å ta lappen.... for automatbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

det er da helt meningsløst å ta lappen for manuell gir i dag, med mindre man vet at man skal kjøre manuell gir jevnlig. Og hvis det viser seg senere at man trenger det, så er det jo bare å ta de få timene ekstra, og kjøre opp på nytt. Ikke-problem.

Anonymkode: ae167...fd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste biler i dag har da automat. 
Du høres veldig uvitende ut?

Anonymkode: 789ff...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lærer man ikke dobbeltclutching lenger? Det burde være et krav for å bestå oppkjøringen. Det kan jo hende man må kjøre en bil hvor det er nødvendig, f.eks i jobbsammenheng.

Anonymkode: f1941...67d

Og manuell choke. 
 

Nå føler jeg meg gammel her. Da jeg kjørte opp hadde bilen bakhjulsdrift, 4 gir og manuell choke. Automatgir var dyrt, og det var stort sett bare amerikanske biler som hadde det...

Anonymkode: ef535...d16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste biler i dag har da automat. 
Du høres veldig uvitende ut?

Anonymkode: 789ff...6b7

Det fleste nye biler ja, men en skal ikke mange år tilbake før manuell var vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er da helt meningsløst å ta lappen for manuell gir i dag, 

Anonymkode: ae167...fd9

Det er ikke meningsløst når den bilen man har tilgjengelig er manuell.

Anonymkode: 5451f...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor lage så mye styr av at han har tatt lappen med automat.

Manuell gir er snart borte. Det er ikke spesielt dyrere osv med automat biler. Vær glad for at han har tatt lappen og skaff dere en bil med automat.

Anonymkode: f6525...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Shmohawk skrev:

Hva stopper trådstarter fra å ta lappen selv?

Hun har lappen, og bil med manuelt gear (som mannen ikke kan kjøre fordi han tar lappen på automat) 

Anonymkode: 5451f...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20

Nå er det jo sånn at de fleste biler er automat nå til dags.

Og jeg ser for meg kjøreskoler blir å fjerne manuel giring til tider uansett.

Automat trenger ikke å være dyrere en manuel.
Synes du burde vært glad på hans vegner at han fikk lappen, ikke det motsatte og klage på at han tok automat :)

Og du burde være glad for at det er automat uansett.. Det betyr mere økonomisk kjøring, mindre nøkking med giring og går lettere.

Endret av Bamse20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat er nå bedre enn ingenting og får masse bra biler med automat da. Selv om jeg kjørte opp manuelt for mange år siden og har manuell bil så trives jeg best med det. Men bor utenfor by og landlig så. Men er greit å ha manuell og syns jeg.

Anonymkode: 7aeaa...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok automatlappen for 7 år siden, og jeg har aldri hatt noen utfordringer ifht til det. Da bilen min har vært på verksted, har jeg fått lånebil med automatgir. Dessuten lages det omtrent bare biler med automatgir i dag. 

Anonymkode: fb139...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/5/2020 at 10:09 AM, AnonymBruker said:

Hvorfor lærer man ikke dobbeltclutching lenger? Det burde være et krav for å bestå oppkjøringen. Det kan jo hende man må kjøre en bil hvor det er nødvendig, f.eks i jobbsammenheng.

Anonymkode: f1941...67d

Hvor mange biler er det på veien med usynkroniserte gir?  Jeg kan dobbeltclutche, og har kjørt flere biler som trenger denne kunnskapen, men det lærte jeg aldri på kjøreskolen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ingen, virkelig ingen i nær omgangskrets, som har manuell. Alle vennene våre, familien vår OG de fleste kollegaene mine har automat. Fatter ikke problemet. At han skal øvelseskjøre med barnet deres om 16 år er i hvert fall ikke et argument, da har ALLE biler garantert automat uansett.. Under 5% av bilene som ble solgt i fjor hadde manuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er det viktig for alle automatførere. Altså med begrensinger i førerkortet å heie på hverandre og hvor dumt det er å kunne kjøre alle biler. Så bra for dere.

Problemet ser endel arbeidsgivere. Unge jenter og lærlinger i hjemmesykepleien må sitte på med Gerd på 56. Lille Sofie kan kun kun kjøre automat. Ingen av automat gutta kan kjøre bil i forsvaret eller under førstegangstjenesten. Og det nærmer seg 80% av dem som forsvaret ikke kan bruke.

De regner vel med at kommunen, arbeidsgivere med kassebiler generelt må legge til rette for dem. Ellers føler de seg diskriminert??

Omtrent alle håndverk bedrifter osv.

At man sparer 2000kr for å ikke kunne kjøre 45% av bilene på finn.no samt bli et problem for fremtidige arbeidsgivere?!?

Nei. Ikke deres problem. Andre får ta hensyn.

Utrolig mange som sliter med koordinere bein og armer åpenbart. Godt det finnes buss og sparkesykler.

Anonymkode: 82b71...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ts eier en bil med manuell girkasse, så er det jo ganske korttenkt å ta førerkort for automat. Eller veldig smart, for da trenger han fortsatt ikke kjøre så lenge de ikke har en bil med automatgir... Jada, man kan kjøpe ny bil, men det er ikke gratis det heller, så det kan godt være at vinninga går opp i spinninga når de må ut og kjøpe ny bil. 

Det er jo ingen ulempe å kunne kjøre manuell heller, du står plutselig mye friere i bilvalg. Har ofte opplevd å få leiebil med manuell girkasse til tross for at vi har bestilt automat,  det er greit å kunne låne bil av andre ved behov også. 

Uansett, det er en gammel tråd. Ts er vel ferdig å være sur på samboeren til nå håper jeg ;)

Anonymkode: 704fa...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...