Gå til innhold

Han har endelig begynt å ta lappen.... for automatbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bedre enn å ikke ha førerkort, men litt teit hvis dere ikke har bil med automatgir. 

Anonymkode: ad26f...764

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk å kjøpe/eie manuellbil i 2020 da 😂🤷‍♀️

Anonymkode: 49b00...854

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappen for manuellgir og jeg har aldri kjørt en bil med automatgir til jeg måtte ha leiebil. Jeg var veldig skeptisk, men så sa han fra Toyota at det kommer til å bli færre biler med manuellgir og ga meg et lynkurs. Nå ønsker jeg meg en bil med automatgir. Dere kan jo leie bil hvis dere skal besøke familie langt unna. 

Anonymkode: dda31...cce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk å kjøpe/eie manuellbil i 2020 da 😂🤷‍♀️

Anonymkode: 49b00...854

Ja, tenk at noen er så intelligente at de greier å manøvrere den lille spaken der selv. ;) 

Jeg synes det er utrolig mye morsommere å kjøre bil med manuelt gir, og mannen er enig, så da vi kjøpte splitterny bil i mars var vi skjønt enige om at den skulle ha manuelt gir. 

Anonymkode: 3a562...cea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nala79

Jeg har selv lappen på automat. Ingen problem det da! Hatt det i 15 år! Og automat er da vanlig nå. 

At du blir sur.. det er urimelig! Han tok lappen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge bilene med automat. En el-bil, og en diesel-bil. Vi kommer aldri til å kjøpe bil med manuell gir igjen. Har tenkt litt på dette, og det er kun et fåtall jeg kjenner som har nye biler med manuell gir. Det er MYE bedre å ha lappen for automat-gir, enn ingen lapp! Jeg har de siste 10 årene nesten aldri måttet kjøre med manuell. Hender av og til, da jeg har kjørt bilen til sønnen min. Leiebiler får vi alltid med automat også. 

Anonymkode: b19d3...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenk at noen er så intelligente at de greier å manøvrere den lille spaken der selv. ;) 

Jeg synes det er utrolig mye morsommere å kjøre bil med manuelt gir, og mannen er enig, så da vi kjøpte splitterny bil i mars var vi skjønt enige om at den skulle ha manuelt gir. 

Anonymkode: 3a562...cea

Jeg elsker å slippe giringen, og kommer aldri til å savne girspaken :) Samme med mannen, men vi klarer helt fint å kjøre manuell, har tross alt gjort det i over 25 år, og av og til innimellom. Men å slippe giringen når du sitter i bilkø, er digg!

Anonymkode: b19d3...832

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke verre at dere bare setter på en rød L bak på bilen og et ekstra bakspeil inni når han kjører bilen mens dere er på tur, så fremst du har hatt lappen i minst fem sammenhengende år da!

Anonymkode: 4ff95...ee1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også ta lappen på automat. Det er billigere, og vil ta kortere tid i følge kjøreskolen.
 


 

 

Anonymkode: 8c357...f7e

Jeg trodde ikke at det er om å gjøre å ta lappen på kortes tid, men å bruke tid sånn at man modnes og lærer å samhandle i trafikken.. Man er ikke helt ferdig utlært selv om man har fått lappen. 

Anonymkode: dda31...cce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det er jo sånn at alle i landet har en ny bil.

Oi, eller, hvordan var det igjen? Erm 😄

Anonymkode: cd096...e82

Ts sier at de venter unger. Du putter ikke barn i en bil fra før 2010 om du ikke absolutt må. I en kasse fra 1990 og 80-tall er baby mos ved første bilulykke.

Anonymkode: f8c0d...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk å kjøpe/eie manuellbil i 2020 da 😂🤷‍♀️

Anonymkode: 49b00...854

Hva er problemet med å ha manuellbil i 2020? 

Anonymkode: dda31...cce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kun vanlige kjøretimer på manuell. Tok ca 20 timer før jeg byttet til automat. Høyeste giret jeg klarte å legge meg i var 3-4,og når jeg gira kjørte jeg skjevt så jeg fikk aldri til den automatiseringen man må kunne med manuell. Brukte 2 år uten å få billappen. Jeg mener det var trinn 1 når jeg avsluttet og byttet til automat. Når jeg byttet fikk jeg billappen etter 7 uker. DET var gull det. Angrer ikke. Kjørelæreren min sa at automat er best og at det er ingen vits i å ta manuell mer, da var det bedre med en ekstra oppkjøringen om man fikk behov via jobb. 

Han snakket om at det blir mer og mer automatbiler på trafikkskoler også, så snart er det 3 automatbiler og 1 manuell, istedenfor 3 manuelle og 1 automat. 

Anonymkode: 41b7c...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lærer man ikke dobbeltclutching lenger? Det burde være et krav for å bestå oppkjøringen. Det kan jo hende man må kjøre en bil hvor det er nødvendig, f.eks i jobbsammenheng.

Anonymkode: f1941...67d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv førerkort for automat, funker helt fint. Flere og flere biler har jo automatgir, og de fleste bruktbiler på finn er jo også automat. Hvorfor bruke manuelt? Er jo bare rart.

Anonymkode: 9e4b1...aeb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er problemet med å ha manuellbil i 2020? 

Anonymkode: dda31...cce

 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, tenk at noen er så intelligente at de greier å manøvrere den lille spaken der selv. ;) 

Jeg synes det er utrolig mye morsommere å kjøre bil med manuelt gir, og mannen er enig, så da vi kjøpte splitterny bil i mars var vi skjønt enige om at den skulle ha manuelt gir. 

Anonymkode: 3a562...cea

Jeg greier fint å kjøre bil med manuell girkasse. Men å kjøre automat med sømløs og silkemyk giring er utrolig deilig og forsterker komforten. I tillegg kommer lavere drivstoffforbruk. :)

Men for all del, kos dere med manuelt.

Anonymkode: 49b00...854

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli sur over at samboeren din velger å spare tusenlapper på kjøretimer ved å velge automat, hvorfor det?

Ser du nevner automat er rådyrt, så måtte inn i min egen kalender å sjekke at vi faktisk er i årstallet 2020, for det er en påstand som er like utdatert som "ay macarena" sangen.

Hvis du ser på Finn pr nå, så ligger det 40 000 biler med automatgir og 24 000 biler med manuellgir ute for salg - Nettopp fordi Automat har tatt over for manuell gir, det er veldig få tilfeller hvor du tjener noe som helst på å velge manuelt over automat.

Hvis vi skal undersøke enda litt mer, så går vi inn på finn.no og legger inn filter "automat" og prisklasse "10 000 - 20 000" og får 406 treff.

Her må du nok velge en annen kamp om du plent skal bli sur på samboeren din over bagateller.

 

Endret av Shackle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, du er urimelig hvis du blir sur. 

Først gnåler du om at han må ta lappen, og når han tar lappen på automatbil er det feil det også. 

Anonymkode: 2db46...b41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok kun vanlige kjøretimer på manuell. Tok ca 20 timer før jeg byttet til automat. Høyeste giret jeg klarte å legge meg i var 3-4,og når jeg gira kjørte jeg skjevt så jeg fikk aldri til den automatiseringen man må kunne med manuell. Brukte 2 år uten å få billappen. Jeg mener det var trinn 1 når jeg avsluttet og byttet til automat. Når jeg byttet fikk jeg billappen etter 7 uker. DET var gull det. Angrer ikke. Kjørelæreren min sa at automat er best og at det er ingen vits i å ta manuell mer, da var det bedre med en ekstra oppkjøringen om man fikk behov via jobb. 

Han snakket om at det blir mer og mer automatbiler på trafikkskoler også, så snart er det 3 automatbiler og 1 manuell, istedenfor 3 manuelle og 1 automat. 

Anonymkode: 41b7c...466

Jeg slet med giring i begynnelsen, men så skrek kjørelæreren min på meg fordi jeg så ned når jeg skulle gire, og etter det så har jeg aldri sett ned på girspaken mer. Bare dårlige sjåfører tar lappen på automatgir fordi det er lettest og for at man skal få lappen så fort så mulig. Å kjøre bil skal ikke være lett. 

Anonymkode: dda31...cce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dumt hvis du/dere bare har bil med gir i dag, og han ikke har planer om å kjøpe en bil.

Men ellers synes jeg ikke det er dumt, jeg har lappen for gir men har ikke kjørt girbil på veldig mange år.

Alle elbiler har jo automat, og nesten alle nye biler har det, og ca halvparten av de som ligger ute som bruktbiler på finn har automat.

Pr i dag koster det bare en ny oppkjøring hvis man ønsker å utvide førerkortet til å gjelde girkasse, og på nokså kort sikt kommer det ikke til å kreve mer enn et par timers kurs.

Gjennomsnittlig bruker de som tar lappen på automat færre kjøretimer enn de som tar på gir, så det blir ikke dyrere totalt sett for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet med giring i begynnelsen, men så skrek kjørelæreren min på meg fordi jeg så ned når jeg skulle gire, og etter det så har jeg aldri sett ned på girspaken mer. Bare dårlige sjåfører tar lappen på automatgir fordi det er lettest og for at man skal få lappen så fort så mulig. Å kjøre bil skal ikke være lett. 

Anonymkode: dda31...cce

Kjøre bil skal ikke være lett? Regner ikke med du har hverken Servo, Rygge sensor, anti spinn eller ABS bremser da - Det ville jo gjort deg til en dårligere sjåfør, ettersom kjøreturen tydeligvis i dine øyne skal være så vanskelig som mulig.

Endret av Shackle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...