Gå til innhold

Han har endelig begynt å ta lappen.... for automatbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer er 30 år og venter vårt første barn. Har alltid mast om at han må ta lappen da jeg har familie langt unna, og vil gjerne ha muligheten til å besøke dem med barna. Det hjelper enormt hvis vi begge kan bytte på å kjøre.

I dag kom han hjem med fullført bevis på kjøreskole og har nå fått lappen for.... automatbil. 

Jeg vet ikke om jeg skal være sur, er jeg urimelig da? Vi eier ingen automatbil, og automatbil er uansett rådyrt? Jeg kan se for meg mange ulemper med kun lappen på automatbil mtp fremtidige arbeidsgivere osv.

Han har aldri snakket med meg om dette..

Er jeg urimelig hvis jeg blir sur?

Anonymkode: 56ebe...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer er 30 år og venter vårt første barn. Har alltid mast om at han må ta lappen da jeg har familie langt unna, og vil gjerne ha muligheten til å besøke dem med barna. Det hjelper enormt hvis vi begge kan bytte på å kjøre.

I dag kom han hjem med fullført bevis på kjøreskole og har nå fått lappen for.... automatbil. 

Jeg vet ikke om jeg skal være sur, er jeg urimelig da? Vi eier ingen automatbil, og automatbil er uansett rådyrt? Jeg kan se for meg mange ulemper med kun lappen på automatbil mtp fremtidige arbeidsgivere osv.

Han har aldri snakket med meg om dette..

Er jeg urimelig hvis jeg blir sur?

Anonymkode: 56ebe...4aa

Hvis han ikke har planer om å kjøpe bil med automat er det ganske teit. 
Har han det er det vel helt greit .

Anonymkode: 8c357...f7e

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rådyrt nei, men automatkasse koster som regel en del mer.

Jeg synes det er tullete å bruke så mye penger på å ta lappen for kun automat, men flere og flere gjør dette nå. De ser fremover, og tenker tydeligvis at de har råd til veldig ny bil, når de argumenterer med at i fremtiden vil alle biler være automater uansett. Det er jo sant nok sannsynligvis, med tanke på inntoget av elbiler osv, men likevel så vil det være mange manuell-kasser i årene som kommer også.

Selv ville jeg aldri gjort det, da jeg absolutt ikke er sikker på at jeg kommer til å ha råd til elbil/automatkasse i årene som kommer.

Anonymkode: cd096...e82

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremtiden er automat. Det blir ikke et stort problem fremover, men med nåværende bil er det jo verre. Han bør ha en bil han kan kjøre med en gang. Men høres nesten ut som at han skal kjøre andre biler i jobb? Da er det mer upraktisk om bilflåten er gammel.

Jeg ville ikke blitt sur, hadde gratulert han og spurt når han skal kjøpe bil ;)

Anonymkode: 0ece5...152

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange aspekter ved det, som øvelseskjøring for ungdom i hus, leiebil, låne bil av kjente/familie.

Alt for å spare seg fra å lære seg noe som er rimelig enkelt, for lappen er ikke billigere av den grunn har jeg forstått (unntatt de som mener de bruker så lang tid på å lære giring at det blir mange kjøretimer ekstra kun pga det.)

Anonymkode: cd096...e82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremtiden er helt klart automat - men vi er ikke i fremtiden enda :) 

Anonymkode: cd096...e82

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke så lurt av han. Det er sant at fremtiden er automat. Men, manuell-kasse vil ikke forsvinne med det første. Det er jo mye mer fornuftig og praktisk å kunne kjøre både manuell og automat. Har du spurt han om hvorfor han gikk for automat og ikke manuell? 

Anonymkode: d25c8...e91

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt en kjapp titt på finn.no? Nesten dobbelt så mange (!) av alle bruktbilene som ligger ute for salg er med automatgir. Så det er jo faktisk lettere å skaffe seg en bil med automatgir, enn en med manuellgir.

Endret av IkkeAnonymBruker
  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremtiden er helt klart automat - men vi er ikke i fremtiden enda :) 

Anonymkode: cd096...e82

Joda. Kun 4.7% av alle biler som ble solgt i 2019 var manuell.

Det har sunket med 22 prosentpoeng siden 2015. 

Endret av Vhgj
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vhgj said:

Joda. Kun 4.7% av alle biler som ble solgt i 2019 var manuell.

Ja, og det er jo sånn at alle i landet har en ny bil.

Oi, eller, hvordan var det igjen? Erm 😄

Anonymkode: cd096...e82

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjennomsnittsalderen på disse har vært relativt stabil i mange år. Nå er den på 10,5 år."

Anonymkode: cd096...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fem år finnes det besten ikke biler med manuelt gir. Ikke noe problem å få en rimelig bruktbil med automat. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, og det er jo sånn at alle i landet har en ny bil.

Oi, eller, hvordan var det igjen? Erm 😄

Anonymkode: cd096...e82

Sliter du med å lese?

Anonymkode: 47a05...40a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han fått lappen eller begynt på automatførerkort? Det første gjør jo at dere ikke har annet valg enn å begynne å se på automatbil, evnt at du fortsetter å kjøre.

Har han ikke fått lappen ville jeg argumentert for å bytte til girførerkortopplæring. Det koster trolig litt mer, men da kan han kjøre alle biler. Ikke kun automat. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det er jo sånn at alle i landet har en ny bil.

Oi, eller, hvordan var det igjen? Erm 😄

Anonymkode: cd096...e82

Ser ikke helt hva du vil frem til. At alle ikke har ny bil har vel lite å si. 95% av alle nye biler er automat.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rådyrt nei, men automatkasse koster som regel en del mer.

Jeg synes det er tullete å bruke så mye penger på å ta lappen for kun automat, men flere og flere gjør dette nå. De ser fremover, og tenker tydeligvis at de har råd til veldig ny bil, når de argumenterer med at i fremtiden vil alle biler være automater uansett. Det er jo sant nok sannsynligvis, med tanke på inntoget av elbiler osv, men likevel så vil det være mange manuell-kasser i årene som kommer også.

Selv ville jeg aldri gjort det, da jeg absolutt ikke er sikker på at jeg kommer til å ha råd til elbil/automatkasse i årene som kommer.

Anonymkode: cd096...e82

Unnskyld, men jeg har bare hatt automatgir på bilene. Første var en Toyota fra 1987, så en Suzuki 1997, Volvo 2003, Subaru 2006 og Citroen 2014. Så det var verken veldig nye eller veldig dyre biler. Du får en eldre bil med automatgir for 15 000 kroner. Jeg har selv tatt lappen for manuellgir, men aldri hatt bruk for det. Har kjørt bil i 20 år. 

Anonymkode: 27a58...96c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vhgj said:

Ser ikke helt hva du vil frem til. At alle ikke har ny bil har vel lite å si. 95% av alle nye biler er automat.

Poenget var at man kan ikke se på hva som blir solgt i dag for å se hva som er representativt for biler der ute. På generell basis altså, all den tid bilparken er over 10 år gammel, så har det lite å si at under 5% av alle biler solgt i 2019 er automat, noe som du kom med bakover her. Men det var kanskje ikke noe mening i å si det heller.

Jaja, uansett, gratulerer typen er nok på sin plass.

Anonymkode: cd096...e82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, IkkeAnonymBruker skrev:

Har du tatt en kjapp titt på finn.no? Nesten dobbelt så mange (!) av alle bruktbilene som ligger ute for salg er med automatgir. Så det er jo faktisk lettere å skaffe seg en bil med automatgir, enn en med manuellgir.

Denne var litt rar.. Jeg regner med at du mener nesten halvparten av alle bruktbilene?

Anonymkode: 2caee...1f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Denne var litt rar.. Jeg regner med at du mener nesten halvparten av alle bruktbilene?

Anonymkode: 2caee...1f1

Ja, såklart. Haha

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...