Gå til innhold

Han har endelig begynt å ta lappen.... for automatbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har el-bil som da er automat og jeg foretrekker å kjøre automatbil, men forstår ikke helt hvorfor man ikke vil ta "fullstendig" førerkort, det er da virkelig ikke så himla vanskelig å gire? Skjønner det om man ikke har noen å øvelseskjøre med kanskje, og må ta all øving med dyr kjørelærer, men har man noen å øvelseskjøre med er det jo bare å ta noen timer med dem så sitter giringen greit. Her kunne han jo feks tatt øvelseskjøringen på giring med TS.

Dersom dere har bil fra før som er manuell så er det merkelig at han skal ta automatlappen. Hvis dere ikke har bil så er det vel viktigst at han i dte hele tatt tar lappen. 

Ellers som andre sier så er det ikke rådyrt for automat, vi solgte nettopp en gammel bil med automatgir for 30k...

Anonymkode: b70a2...05f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Shackle skrev:

Kjøre bil skal ikke være lett? Regner ikke med du har hverken Servo, Rygge sensor eller automatiske vindusviskere på bilen din heller da, for det ville jo gjort kjøreturen lettere? For å ikke snakke om ABS bremser! 😮

Man skal vel ikke stole 100 prosent på utstyrtet i bilen? Folk lener seg så mye på utstyr i bilen at de ikke vet hvordan de skal kjøre bil. Jeg har ryggekamera i bilen men bruker det ikke fordi jeg stoler ikke på ryggekameraet. 

Anonymkode: dda31...cce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skal vel ikke stole 100 prosent på utstyrtet i bilen? Folk lener seg så mye på utstyr i bilen at de ikke vet hvordan de skal kjøre bil. Jeg har ryggekamera i bilen men bruker det ikke fordi jeg stoler ikke på ryggekameraet. 

Anonymkode: dda31...cce

Du har helt rett i at man ikke skal stole blindt på utstyr som f.eks ryggekamera, men det er da ingenting som tilsier at du ikke får lov å bruke en liten dose fornuft samtidig - Kombiner fornuft og teknologi så er du på lang vei 😉

 

Du svarte forøvrig ikke på om du benytter deg av ABS bremser, servo styring eller anti spinn - Dette er også funksjoner i en bil som uten videre kan slå seg vrang under kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har el-bil som da er automat og jeg foretrekker å kjøre automatbil, men forstår ikke helt hvorfor man ikke vil ta "fullstendig" førerkort, det er da virkelig ikke så himla vanskelig å gire? Skjønner det om man ikke har noen å øvelseskjøre med kanskje, og må ta all øving med dyr kjørelærer, men har man noen å øvelseskjøre med er det jo bare å ta noen timer med dem så sitter giringen greit. Her kunne han jo feks tatt øvelseskjøringen på giring med TS.

Dersom dere har bil fra før som er manuell så er det merkelig at han skal ta automatlappen. Hvis dere ikke har bil så er det vel viktigst at han i dte hele tatt tar lappen. 

Ellers som andre sier så er det ikke rådyrt for automat, vi solgte nettopp en gammel bil med automatgir for 30k...

Anonymkode: b70a2...05f

Jo, det virker som folk idag har litt vanskelig for det.

Min oldemor kunne dobbeltklutsje med usynkronisert girkasse. Min mor og bestemor har kjørt med manuell girkasse i alle år. Min tante på 75 kjører daglig med sin Ford og kobler inn motor hele tiden. Ingen uhell og det har gått fint i 54 år. De beste generasjoner forbi og mestring er på veg ned. Dagens jenter mestrer ikke det bestemor ikke fikk puls av en gang.

Idag er det plutselig blitt "vanskelig" og det er jo umulig å ha fokus på trafikken. Automat er jo så trafikksikkert. Statistikken viser sikkert at folk havner i hekker og skilt mens de forsøker å legge inn 2 gir (ironi). 

Det er bare fjas. handicapførerkort er for at folk skal ta den letteste motstands veg. At de ikke kan kjøre 45% av bilene som ligger ute på finn. heller ikke kjøre de fleste biler som offentlige eier spiller ingen rollen. Vi skal jo ikke ha manuell alikevel osv . Alle har en unnskyldning. og den skal de få lov til å holde fast ved. Syntes det er pinlig...Vi begynte å få de første hadicapførerkortene på jobben for noen år siden. Siste runde nå hadde 4 av 4 begrensinger på førerkortet. Altså vi kunne ikke bruke dem slik vi trenger men må sette de sammen med eldre arbeidstakere som ikke har begrensninger.

Folk må bare skjerpe seg og ikke ta letteste utveg....

Anonymkode: 82b71...8d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Shackle skrev:

Du har helt rett i at man ikke skal stole blindt på utstyr som f.eks ryggekamera, men det er da ingenting som tilsier at du ikke får lov å bruke en liten dose fornuft samtidig - Kombiner fornuft og teknologi så er du på lang vei 😉

 

Du svarte forøvrig ikke på om du benytter deg av ABS bremser, servo styring eller anti spinn - Dette er også funksjoner i en bil som uten videre kan slå seg vrang under kjøring.

Nå har jeg hatt lappen i 6 år og aldri kollidert, så jeg tror jeg bruker fornuft. Jeg tenkte også på traffiken. Det hjelper fint lite med abs bremser når ikke har forstått trafikkbilde eller at, for eksempel, barn kan løpe i traffiken fordi de ikke har forståelse som vi voksene har. Hvis man skal ta lappen på automat fordi man får lappen fort eller fordi det er letter å få lappen, så har man misforstått hva bilkjøring handler om. Det handler ikke bare om å sette seg i bilen å kjøre av gårde. 

Det du nevner er standard i alle biler i dag, men poenget mitt gjelder fortsatt. 

Anonymkode: dda31...cce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg hatt lappen i 6 år og aldri kollidert, så jeg tror jeg bruker fornuft. Jeg tenkte også på traffiken. Det hjelper fint lite med abs bremser når ikke har forstått trafikkbilde eller at, for eksempel, barn kan løpe i traffiken fordi de ikke har forståelse som vi voksene har. Hvis man skal ta lappen på automat fordi man får lappen fort eller fordi det er letter å få lappen, så har man misforstått hva bilkjøring handler om. Det handler ikke bare om å sette seg i bilen å kjøre av gårde. 

Det du nevner er standard i alle biler i dag, men poenget mitt gjelder fortsatt. 

Anonymkode: dda31...cce

Nå vil jeg si at en person som kjører automat gir stilles på lik linje som deg når det kommer til å lese trafikkbilde, holde seg på veien og forhindre å kjøre ned småbarn som løper ut i trafikken - Hvis ikke på lik linje så stilles han sterkere ettersom han har en mindre ting som stjeler oppmerksomheten (Du tenker ikke over det, men det ligger i bakhodet ditt).

 

Å si at en som ikke ønsker sitte slure med clutchen og gire opp/ned fra 2-3 gir i 40min på vei til jobb er en dårligere sjåfør blir uansett feil - Får han lappen så har han vist at han behersker det å være ute i trafikken, hvor mye han vil arbeide for å komme seg fra a til å får være hans egen avgjørelse.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Shackle skrev:

Nå vil jeg si at en person som kjører automat gir stilles på lik linje som deg når det kommer til å lese trafikkbilde, holde seg på veien og forhindre å kjøre ned småbarn som løper ut i trafikken - Hvis ikke på lik linje så stilles han sterkere ettersom han har en mindre ting som stjeler oppmerksomheten (Du tenker ikke over det, men det ligger i bakhodet ditt).

 

Å si at en som ikke ønsker sitte slure med clutchen og gire opp/ned fra 2-3 gir i 40min på vei til jobb er en dårligere sjåfør blir uansett feil - Får han lappen så har han vist at han behersker det å være ute i trafikken, hvor mye han vil arbeide for å komme seg fra a til å får være hans egen avgjørelse.

 

De fleste som tar automat gjør det fordi det går fortere å ta lappen og lettere å få lappen. Du blir ikke moden i hode etter 7 timer med kjøretimer. Tror du virkelig at de som tar automat fordi det er lettere å ta lappen er bedre å kjøre bil enn de som har faktisk brukt tid på å ta lappen? 

Anonymkode: dda31...cce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som tar automat gjør det fordi det går fortere å ta lappen og lettere å få lappen. Du blir ikke moden i hode etter 7 timer med kjøretimer. Tror du virkelig at de som tar automat fordi det er lettere å ta lappen er bedre å kjøre bil enn de som har faktisk brukt tid på å ta lappen? 

Anonymkode: dda31...cce

Jeg tror vi har ett system her i Norge som sørger for at alle sjåfører som har ett førerkort i hånden faktisk besitter nok kunnskap om hvordan man skal ferdes i trafikken,  om denne personen har 5-10 ekstra kjøretimer for å lære seg å gire er i bunn og grunn likegyldig. 

 

Igjen, du må vise like stor grad av forståelse for trafikken og dens regler enten du tar manuell eller automat, så det å påstå person 1 som har brukt litt lenger tid i kjørebilen i forbindelse med giring er en flinkere sjåfør enn person 2 som har automat er absurd. 

Men din tankegang sier egentlig sitt, ettersom du presterte å si at du har ett ryggekamera i bilen men nekter ta nytte av dette da du ikke stoler på teknologien.

 

Jeg gir meg her nå og tar helg, ciao.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ingen her stusser over at de er samboere, han har tatt mange kjøretimer og sannsynligvis flere måneder, og det har aldri kommet fram at det har vært i en bil med automatgir. Snakker ikke folk med samboerene sine eller? 

Anonymkode: 869c6...ef5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange årene nå til manuelt gir avgår med døden.

Om et par tiår er det vell uansett bare selvkjørte biler på veien, og det vil bli ulovlig å kjøre selv på offentlig vei.

Det gleder jeg meg til.

Anonymkode: 0a4e3...711

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele diskusjonen automat/manuell er styrt av det jeg vil våge å si er idioter i begge leirene.

Det handler i utgangspunktet kun om 1 ting: Hva er ditt behov?

Ikke hør på brødhuene som sier at man er mer intelligent om man kjører manuel. At man er bedre sjåfør om man kjører Manuel. At man er mer fokusert om man kjører manuel. Alt dette er løgn og har ingen rot i virkeligheten.

For en god del år siden, så var det automatkasser som ikke var spesielt gode til å bytte mellom gir. Dette førte til at mange mislikte automat og at man faktisk fikk mer ut av en Manuel girkasse. Men det er ikke realiteten lengre.

Nå så er spørsmålene: Har du kun tilgang på manuel bil? Skal du jobbe i en jobb hvor det er sannsynlig at du må kjøre arbeidsgivers bil? 
Ved ja, da skal du ha manuel.
Ved nei, du står fritt til å velge - og det er stor sannsynlighet for at automat er det beste valget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager har ikke du øvelseskjørt med mannen din, TS?? 

Det er det dere kunne spart penger på, istedet for å kjøre opp til automat. Snakker dere ikke sammen hjemme? 

Anonymkode: 58ed6...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Shackle skrev:

Kjøre bil skal ikke være lett? Regner ikke med du har hverken Servo, Rygge sensor, anti spinn eller ABS bremser da - Det ville jo gjort deg til en dårligere sjåfør, ettersom kjøreturen tydeligvis i dine øyne skal være så vanskelig som mulig.

Jeg har flere biler, og en av de som jeg er mest glad i har ikke servo, ABS/ESP, kamera og ryggesensorer eller automatgir. Derimot så har den noen hundre hester på bakhjula, lett som søren, og manuelt gir. Jeg går ut i fra at TS sin mann ikke er interessert i bil og heller ikke har planer om å skaffe seg en sportsbil i fremtiden.

Anonymkode: 1e04a...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, anon321 skrev:

Hele diskusjonen automat/manuell er styrt av det jeg vil våge å si er idioter i begge leirene.

Det handler i utgangspunktet kun om 1 ting: Hva er ditt behov?

Ikke hør på brødhuene som sier at man er mer intelligent om man kjører manuel. At man er bedre sjåfør om man kjører Manuel. At man er mer fokusert om man kjører manuel. Alt dette er løgn og har ingen rot i virkeligheten.

For en god del år siden, så var det automatkasser som ikke var spesielt gode til å bytte mellom gir. Dette førte til at mange mislikte automat og at man faktisk fikk mer ut av en Manuel girkasse. Men det er ikke realiteten lengre.

Nå så er spørsmålene: Har du kun tilgang på manuel bil? Skal du jobbe i en jobb hvor det er sannsynlig at du må kjøre arbeidsgivers bil? 
Ved ja, da skal du ha manuel.
Ved nei, du står fritt til å velge - og det er stor sannsynlighet for at automat er det beste valget. 

Det handler om trafikkskoler som vil ha statusbiler og kjøre rundt i OG selge dem senere. BMW X3, AUDI Q5, Mercedes OL er regnet som status og omtrent umulig å selge brukt uten store tap. De ønsker og færre biler og slippe logistikk ved å bytte fra manuelt til automat avhengig av elever.

Det er trafikkskolene som pusher automat er best/fremtiden/trafikksikkert/billigere. Dette har de agiterte for hos sine elever og i løpet av de siste 10årene har det spredt seg så bruk av girkasse har blitt et problem. Plutselig sliter folk med å gire?! Noe som aldri var et problem før. Hørte aldri mine venner nevne dette en eneste gang. Nå derimot er det plutselig veldig vanskelig. Rart det der...

Anonymkode: 82b71...8d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde ikke at det er om å gjøre å ta lappen på kortes tid, men å bruke tid sånn at man modnes og lærer å samhandle i trafikken.. Man er ikke helt ferdig utlært selv om man har fått lappen. 

Anonymkode: dda31...cce

Haha. Ok,du. 

Anonymkode: 8c357...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen for automat. Over 90 prosent av biler produsert i 2019 var automat. Med mindre du absolutt ikke skal ha en eldre bil så er det ingen grunn til å ta manuell i dag tenker jeg da.. 

Tiden forandrer seg 😄

Anonymkode: ce413...b17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lappen på manuell, men har aldri kjørt noe annet enn automat. Min første bil kostet 35000 kroner og var fra 2004, og det var en automat. Nå tør jeg ikke å kjøre manuell, det er så mye stress med den giringa, og skal vi ha leiebil så har de automat i alle firmaer.
 

Jeg synes det er helt supert at mannen din har tatt lappen. Støtt ham litt, da! 

Anonymkode: 0aad0...3da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om trafikkskoler som vil ha statusbiler og kjøre rundt i OG selge dem senere. BMW X3, AUDI Q5, Mercedes OL er regnet som status og omtrent umulig å selge brukt uten store tap. De ønsker og færre biler og slippe logistikk ved å bytte fra manuelt til automat avhengig av elever.

Det er trafikkskolene som pusher automat er best/fremtiden/trafikksikkert/billigere. Dette har de agiterte for hos sine elever og i løpet av de siste 10årene har det spredt seg så bruk av girkasse har blitt et problem. Plutselig sliter folk med å gire?! Noe som aldri var et problem før. Hørte aldri mine venner nevne dette en eneste gang. Nå derimot er det plutselig veldig vanskelig. Rart det der...

Anonymkode: 82b71...8d3

Uten at jeg skal påberope meg førstehåndsinformasjon rundt emnet, så tviler jeg sterkt på at det er trafikkskolene som gjør at nybilsalget er rundt 90% automatgir. 

Men at bransjen tidlig oppdaget hvilken vei det gikk - og sånn sett har vært en pådriver for at elevene skal velge automat, slik at de slipper 2 forskjellige bilparker, det stemmer nok sikkert. Men det er jo også logisk?

 

Det som er morsomt syns jeg, er at det er en slik "purist" tankegang hos de som liker manuel. Det er liksom "ekte bilkjøring"
Noe som selvfølgelig bare er svada. 
Teknologien tar oss alle. Vi alle foretrekker kjøleskap, mobiltelefoner og skybasert lagring/streaming, selv om det sitter noen som sverger til sine LP plater, hustelefoner og matkjellere og frynser på nesen av utviklingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Jeg slet med giring i begynnelsen, men så skrek kjørelæreren min på meg fordi jeg så ned når jeg skulle gire, og etter det så har jeg aldri sett ned på girspaken mer. Bare dårlige sjåfører tar lappen på automatgir fordi det er lettest og for at man skal få lappen så fort så mulig. Å kjøre bil skal ikke være lett. 

Anonymkode: dda31...cce

Så klart var jeg en dårlig sjåfør når jeg brukte 2 år og fortsatt ikke klarte det, før jeg gikk over til automat. Med 2 barn, og en baby i magen... og noen måneder før jeg skulle begynne i en ny jobb etter endt studie kunne jeg ikke gjøre det på en annen måte. Var ganske ille å være i startfasen av graviditeten når jeg holdt på, men heldigvis tok det 7 uker, akkurat i tide til ny jobb. Men angrer ikke, og tviler på at jeg kommer til å ha bruk for manuell. Vil ikke kalle meg en dårlig sjåfør nå akkurat. Har øvelseskjørt med mannen min i ettertid med manuell gir og nå er det mye enklere, men kommer ikke til å ta oppkjøring i det. 

Anonymkode: 41b7c...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.6.2020 den 9.43, AnonymBruker skrev:

Ja, tenk at noen er så intelligente at de greier å manøvrere den lille spaken der selv. ;) 

Jeg synes det er utrolig mye morsommere å kjøre bil med manuelt gir, og mannen er enig, så da vi kjøpte splitterny bil i mars var vi skjønt enige om at den skulle ha manuelt 

Er du intelligent nok til å forstå alle knappene, innebygde systemene og smarteknologien i nye automatbilene da? Eller legger du hele din definisjon av smart i det du kaller den lille spaken?

Anonymkode: 06b9a...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...