Gå til innhold

Når koronatiltakene kommer i klinsj med folks grunnleggende sivile rettigheter


Example

Anbefalte innlegg

1. Mange av restriksjonene under Corona har vært anbefalinger, og ikke noe annet, og det er jo ikke brudd på menneskerettigheter. Greit det var forbud i noen uker å dra på hytta i andre kommuner, men det har aldri vært forbud mot å møte egne barn (det har jo ikke engang vært anbefalt...), skole (det var jo fortsatt skole, bare over nettet), møte besteforldre (kun anbefaling, spesielt om noen var i risikogruppen) etc etc. Det var ikke forbud mot å trene, bare at treningssenteret ikke kunne være åpent. Du kunne spise og drikke hva du ville, bare ikke i store gjenger ute på byen. 
 

2. jeg har studert mye amerikansk historie, og har til tider latt egne foreldre få høre det at de ikke sto på barrikadene på 50-60 tallet og lot USA får vite at det de holdet på med og hele Jim Crow ikke var godtatta av andre vestlige land. Amerikanere tror stillhet betyr samtykke og tar det som en selvfølge at det var det samme i hele Europa på den tiden, for ingen sa noe. Alle syntes det var rart, men verden var så mye større på den tiden, så det var vanskelig å finne en måte for sivile nordmenn å si ifra. 
Det er ikke idiotisk at Europa nå domonstrerer og sier ifra til en av våre største samarbeidspartnere at vi ikke godtar systematisk rasisme om vi skal forsette å være allierte. De svarte i USA trenger å se solidariteten vår og føle at de ikke er alene og at det som forstår i USA er feil. Klart det har noe å si! USA ønsker alltid å bli beundret av alle andre, og når resten av den vestlige verden sier hva vi mener så kan vi være med på å få en forandring. Noe som ikke skjedde under Jim Crow-tiden.

 

Folk har lov til å ikke bry seg, men det blir teit å rakke ned på andre som ønsker å vise solidaritet og samtidig vise at vi ikke godtar systematisk rasisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Voyager skrev:

1. Mange av restriksjonene under Corona har vært anbefalinger, og ikke noe annet, og det er jo ikke brudd på menneskerettigheter. Greit det var forbud i noen uker å dra på hytta i andre kommuner, men det har aldri vært forbud mot å møte egne barn (det har jo ikke engang vært anbefalt...), skole (det var jo fortsatt skole, bare over nettet), møte besteforldre (kun anbefaling, spesielt om noen var i risikogruppen) etc etc. Det var ikke forbud mot å trene, bare at treningssenteret ikke kunne være åpent. Du kunne spise og drikke hva du ville, bare ikke i store gjenger ute på byen. 
 

2. jeg har studert mye amerikansk historie, og har til tider latt egne foreldre få høre det at de ikke sto på barrikadene på 50-60 tallet og lot USA får vite at det de holdet på med og hele Jim Crow ikke var godtatta av andre vestlige land. Amerikanere tror stillhet betyr samtykke og tar det som en selvfølge at det var det samme i hele Europa på den tiden, for ingen sa noe. Alle syntes det var rart, men verden var så mye større på den tiden, så det var vanskelig å finne en måte for sivile nordmenn å si ifra. 
Det er ikke idiotisk at Europa nå domonstrerer og sier ifra til en av våre største samarbeidspartnere at vi ikke godtar systematisk rasisme om vi skal forsette å være allierte. De svarte i USA trenger å se solidariteten vår og føle at de ikke er alene og at det som forstår i USA er feil. Klart det har noe å si! USA ønsker alltid å bli beundret av alle andre, og når resten av den vestlige verden sier hva vi mener så kan vi være med på å få en forandring. Noe som ikke skjedde under Jim Crow-tiden.

 

Folk har lov til å ikke bry seg, men det blir teit å rakke ned på andre som ønsker å vise solidaritet og samtidig vise at vi ikke godtar systematisk rasisme.

Jeg ser den. Det er viktig at mennesker er allierte. Og vi bør støtte saken sånn sett. kanskje på andre måter da? Men hvorfor kan det ikke vente til 1 år eller noe sånt? Koronaviruset bryr seg ikke om det...

 

Eller så må det bli påbud at alle har på masker, står meter fra hverandre, ingen ødeleggelser... etter å ha sett protestene der borte har jeg liten tro på menneskeheten generelt.

Anonymkode: 4c8b3...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den. Det er viktig at mennesker er allierte. Og vi bør støtte saken sånn sett. kanskje på andre måter da? Men hvorfor kan det ikke vente til 1 år eller noe sånt? Koronaviruset bryr seg ikke om det...

 

Eller så må det bli påbud at alle har på masker, står meter fra hverandre, ingen ødeleggelser... etter å ha sett protestene der borte har jeg liten tro på menneskeheten generelt.

Anonymkode: 4c8b3...8f2

Helt enig med alt du skriver her. Jeg følte også at #blackouttuesday var en slags demonstrasjon, selv om noen syntes det var tåpelig også.

De fleste demonstrantene i USA bruker faktisk masker under demonstrasjonene, og føler at de heller ønsker å risikere livet sitt for å få fram sitt budskap. De fleste demonstrasjonene er fredlige og i flere byer går politiet MED de. Vi hører selvsagt mer om de voldelige konsekvensene her, da det selger bedre.


Og jeg føler at dette er en mer verdig domonstrasjon enn de høyreorienterte som demonsterte i store folkemengder med maskingevær og hostet og spyttet på alle de så for å forsvare sin «freedom».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Voyager skrev:

Helt enig med alt du skriver her. Jeg følte også at #blackouttuesday var en slags demonstrasjon, selv om noen syntes det var tåpelig også.

De fleste demonstrantene i USA bruker faktisk masker under demonstrasjonene, og føler at de heller ønsker å risikere livet sitt for å få fram sitt budskap. De fleste demonstrasjonene er fredlige og i flere byer går politiet MED de. Vi hører selvsagt mer om de voldelige konsekvensene her, da det selger bedre.


Og jeg føler at dette er en mer verdig domonstrasjon enn de høyreorienterte som demonsterte i store folkemengder med maskingevær og hostet og spyttet på alle de så for å forsvare sin «freedom».

Enig, det er jo også et eksempel på måter å demonstrere digitalt. 

 

Vel, det er jo her problemet er ... De fleste i dissse protestene er vel stort sett unge friske mennesker fra før... Så dem setter jo også andres liv i fare på den måten, når dem går hjem igjen fra protestene, skal møte besteforeldre. helsevesenet osv...Håper iallefall dem selvisolerer etter på, men tviler liksom på at dem kommer til å gjøre det for nå kommer sommeren...

 

Synes ikke å ødelegge ting er verdig, iallefall når dem ødelegger små bedrifter, men de med maskinvær var også et problem og folk klaget vel på dem for noen uker siden også, og at dem var egoistiske. Huff, verden er et rot er den ikke. Tror dette koronagreiene var den perfekte stormen, folk har vel sittet hjemme i månedsvis nå, men var jo også på vei mot mer normalt liv?

Anonymkode: 4c8b3...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.facebook.com/events/3719232014770692/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGnvBb/troebbel-for-george-floyd-demonstrasjoner?fbclid=IwAR1kXnLlTTOYHcYqeZD4Pvd1P3c0NhJQgQkd4gzVydYgF0enEDpUADW6TK4

Åjoda... Folk as 🤦‍♀️ Ikke rart man må bli fortalt hva man bør gjøre til enhver tid når så mange ikke vet bedre.
Det er helt utrolig

Anonymkode: 37f62...57e

🙄

Og kommentarfeltet på den Facebooksiden... 

🙄🙄🙄

For en gjeng med... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Example skrev:

For meg er det likegyldig hva demonstrasjonene handler om. Dette handler om prinsipper og hva vi står for som samfunn. 

Vi feirer Grunnloven hver 17. mai. Det blir nesten hyklersk dersom vi ikke forsvarer den også. 

Så får være det samme om man demonstrerer mot rasisme, klima, ulv, bompenger eller sikkerhetslover. Man trenger ikke støtte budskapet for å støtte retten til å ytre det. 

og denne 17. maien greidde vi å feire grunnloven uten å gå i tog. Vi greier å ha viktige møter uten å møtes. Så hvorfor skulle vi ikke greie å holde fast ved ytringsfriheten uten å samles fysisk?

Anonymkode: 49ff9...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Voyager skrev:

1. Mange av restriksjonene under Corona har vært anbefalinger, og ikke noe annet, og det er jo ikke brudd på menneskerettigheter. Greit det var forbud i noen uker å dra på hytta i andre kommuner, men det har aldri vært forbud mot å møte egne barn (det har jo ikke engang vært anbefalt...), skole (det var jo fortsatt skole, bare over nettet), møte besteforldre (kun anbefaling, spesielt om noen var i risikogruppen) etc etc. Det var ikke forbud mot å trene, bare at treningssenteret ikke kunne være åpent. Du kunne spise og drikke hva du ville, bare ikke i store gjenger ute på byen. 
 

2. jeg har studert mye amerikansk historie, og har til tider latt egne foreldre få høre det at de ikke sto på barrikadene på 50-60 tallet og lot USA får vite at det de holdet på med og hele Jim Crow ikke var godtatta av andre vestlige land. Amerikanere tror stillhet betyr samtykke og tar det som en selvfølge at det var det samme i hele Europa på den tiden, for ingen sa noe. Alle syntes det var rart, men verden var så mye større på den tiden, så det var vanskelig å finne en måte for sivile nordmenn å si ifra. 
Det er ikke idiotisk at Europa nå domonstrerer og sier ifra til en av våre største samarbeidspartnere at vi ikke godtar systematisk rasisme om vi skal forsette å være allierte. De svarte i USA trenger å se solidariteten vår og føle at de ikke er alene og at det som forstår i USA er feil. Klart det har noe å si! USA ønsker alltid å bli beundret av alle andre, og når resten av den vestlige verden sier hva vi mener så kan vi være med på å få en forandring. Noe som ikke skjedde under Jim Crow-tiden.

 

Folk har lov til å ikke bry seg, men det blir teit å rakke ned på andre som ønsker å vise solidaritet og samtidig vise at vi ikke godtar systematisk rasisme.

Grensene har vært stengt, så å se barn over landegrenser var umulig. Fortsatt er det umulig da reiseråd medfører at man ikke er forsikret når man er i utlandet. 

Skole over nett har ikke mine to yngste sett noe til. På de ukene skolen har vært stengt hadde mine barn kontakt med lærer hele tre ganger. Skolen bestod i at man fikk et program, og foreldre måtte gjøre den sammen med barna. Det er ikke skole.

Det har vært totalforbud mot besøk i de fleste sykehjem og eldrehjem. Derfor forbud mot å se egne foreldre. 

 

Anonymkode: d04b5...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og denne 17. maien greidde vi å feire grunnloven uten å gå i tog. Vi greier å ha viktige møter uten å møtes. Så hvorfor skulle vi ikke greie å holde fast ved ytringsfriheten uten å samles fysisk?

Anonymkode: 49ff9...cc9

Var ingen feiring her jeg bor på 17 mai. 

Anonymkode: d04b5...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var ingen feiring her jeg bor på 17 mai. 

Anonymkode: d04b5...589

det er fullstendig irrelevant for debatten hva du personlig drev med på 17. mai.

Anonymkode: 49ff9...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det er fullstendig irrelevant for debatten hva du personlig drev med på 17. mai.

Anonymkode: 49ff9...cc9

Skrev jeg personlig? Jeg skrev "her jeg bor" - i kommunen. 

Anonymkode: d04b5...589

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den. Det er viktig at mennesker er allierte. Og vi bør støtte saken sånn sett. kanskje på andre måter da? Men hvorfor kan det ikke vente til 1 år eller noe sånt? Koronaviruset bryr seg ikke om det...

 

Eller så må det bli påbud at alle har på masker, står meter fra hverandre, ingen ødeleggelser... etter å ha sett protestene der borte har jeg liten tro på menneskeheten generelt.

Anonymkode: 4c8b3...8f2

Vi hadde også den såkalte søringkarantenen, så man var en stund avskåret fra å se sine egne barn også hvis de bodde i Nord-Norge.

Anonymkode: d04b5...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Voyager skrev:

Greit det var forbud i noen uker å dra på hytta i andre kommuner, men det har aldri vært forbud mot å møte egne barn

For alle oss som har vært så heldig å være innlagt på sykehus i løpet av de siste mndene så har det innebært at man ikke får møte egne barn ja. De som har barn over landegrensene har vel og blitt rammet på samme måte. Forøvrig innad i Norge og, i perioden det var "søringkarantene."

Anonymkode: 29596...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For alle oss som har vært så heldig å være innlagt på sykehus i løpet av de siste mndene så har det innebært at man ikke får møte egne barn ja. De som har barn over landegrensene har vel og blitt rammet på samme måte. Forøvrig innad i Norge og, i perioden det var "søringkarantene."

Anonymkode: 29596...e63

Ok, ja, jeg ser at for noen så kan det ha vært vanskelig med de tingene du beskriver. Men det har ikke vært spesifikt forbud mot å møte barna sine, men mange fly har ikke gått, sykehus må vurdere også andre pasienters sikkerhet, noen grenser har vært stengt, men nødvendige reiser har jo vært lovlige. Om Spania stenger sine grenser (for pandemi, krig eller hva som helst) så er jo ikke dette norske myndighetenes feil. At man ikke kan komme inn på sykehjem pga smittefare er heller ikke det samme som at man blir nektet spesifikt å møte besteforeldre. Det er jo omstendighetene som bestemmer det. Om din bestefar hadde hatt ebola så hadde du jo ikke insistert på å komme inn rommet hans.

At visse situasjoner har gjort det vanskelig for mange er det ikke tvil om, jeg sier jo ikke at dette ikke har affektert noen, men å si at myndighetene nekter deg å møte barn/foreldre stemmer jo ikke. Det er omstendighetene rundt som gjør det vanskelig. Og man har lov å gi noen en klem, om man ønsker å ta den sjansen (noen som brukte det som eksempel her).

Det er ikke en menneskerett å besøke andre land, og det er alltid noen land UD anbefaler oss å ikke reise til, uansett om du har barn der eller ikke. Det var menneskerettigheter som var det som begynte denne situasjonen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Brunello skrev:

Aviser. Ytringsfrihet er for øvrig ikke at man skal få utbasunere sine meninger når og hvor som helst. Ytringsfrihet er at myndighetene ikke straffer deg for det du mener offentlig. 

Nettopp. Så da mener du at man har reell ytringsfrihet i for eksempel Russland også? Du blir kanskje ikke straffeforfulgt, men de skaper hindre hele veien, sånn at folk blir skremt bort fra offentligheten. For eksempel pålagt å sende inn enorme mengder dokumentasjon gang på gang for å knekke en avis økonomisk. 

Å hindre en fredelig demonstrasjon, er å hindre ytringsfriheten. Man kan kanskje si at internett er en erstatning, men da sier man samtidig at private aktører der kan moderere hva som er greit å si og ikke. 

Skal Silicon Valley og Amedia være de som garanterer fri meningsutveksling og ytringsfriheten i Norge? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og denne 17. maien greidde vi å feire grunnloven uten å gå i tog. Vi greier å ha viktige møter uten å møtes. Så hvorfor skulle vi ikke greie å holde fast ved ytringsfriheten uten å samles fysisk?

Anonymkode: 49ff9...cc9

Folk greier fint å leve uten menneskerettigheter også, men det behøver ikke bety at det er riktig å redusere oss til det her heller. 

Hva skal stoppe myndighetene fra flere Grunnlovsbrudd dersom det ikke reageres på de som blir brutt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke oppnådd noe som helst.

Anonymkode: 8c92b...ae7

Hele verden snakker om det, og det kommer garantert til å bli en stor sak i det kommende valget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Example skrev:

Folk greier fint å leve uten menneskerettigheter også, men det behøver ikke bety at det er riktig å redusere oss til det her heller. 

Hva skal stoppe myndighetene fra flere Grunnlovsbrudd dersom det ikke reageres på de som blir brutt? 

Nå har vi ikke et samfunn som USA, hvor folk kan bli skutt tilfeldig av politi og komme unna av det... Hva er du redd for da..

Og en pandemi er en unntakstilstand, Ja?

Anonymkode: 4c8b3...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Voyager skrev:

1. Mange av restriksjonene under Corona har vært anbefalinger, og ikke noe annet, og det er jo ikke brudd på menneskerettigheter. Greit det var forbud i noen uker å dra på hytta i andre kommuner, men det har aldri vært forbud mot å møte egne barn (det har jo ikke engang vært anbefalt...), skole (det var jo fortsatt skole, bare over nettet), møte besteforldre (kun anbefaling, spesielt om noen var i risikogruppen) etc etc. Det var ikke forbud mot å trene, bare at treningssenteret ikke kunne være åpent. Du kunne spise og drikke hva du ville, bare ikke i store gjenger ute på byen. 

Det har vært forbud mot å møte egne barn dersom barna ikke oppholder seg i Norge.
Det har vært innført forbud mot å utføre arbeidet sitt - folk har blitt nektet å dra på jobben. 
Trosfriheten har måttet vike, delvis, fordi man ikke kunne gå i sitt gudshus som vanlig eller gjennomføre religiøse ritualer slik man pleier å gjøre. 
Frihetsberøvelse ble iverksatt da man satte friske mennesker i karantene, til og med med tilbakevirkende kraft.

Anonymkode: f416e...ca1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært forbud mot å møte egne barn dersom barna ikke oppholder seg i Norge.
Det har vært innført forbud mot å utføre arbeidet sitt - folk har blitt nektet å dra på jobben. 
Trosfriheten har måttet vike, delvis, fordi man ikke kunne gå i sitt gudshus som vanlig eller gjennomføre religiøse ritualer slik man pleier å gjøre. 
Frihetsberøvelse ble iverksatt da man satte friske mennesker i karantene, til og med med tilbakevirkende kraft.

Anonymkode: f416e...ca1

Så du ønsker heller amerikanske tilstander der de står med maskingeværer sine og roper om freedom? 
Er alt av restriksjoner brudd på menneskerettigheter?

Er det Norges skyld om du har barn i andre land som ikke slipper inn nordmenn? For det har aldri vært ulovlig for nordmenn å reise til land som slipper oss inn. Men når du kommer hjem (eller barna kommer hit) må man i karantene.

Det er ikke forbud mot å gjøre jobben sin. Men en del jobber kan ikke gjøres med hjemmekontor, og noen bedrifter har vært/er stengt grunnet smittetiltak. Kan du gjøre jobben andre steder er det fullt lovlig. Og alle fikk gode ordninger gjennom velferdssystemet vårt.

Trosfriheten har ikke vært truet i det hele tatt: du kan fortsatt tro på akkurat hva du vil. Om det finnes noen «ritualer» du ikke klarte gjennomføre selv i løpet av disse får ukene er det sikkert beklagelig, men ingen krise. Ingen har presset i deg mat under ramadan.

Karantene i Norge var vel ikke så ille. Vi kunne gå utendørs, jobbe på hjemmekontor, gå i butikken om det var nødvendig etc. Du ble ikke truet til å vaske hendene en gang, du ble bare anbefalt det for ikke å sette andres liv i fare. 

Vi lever i et samfunn der det viktigste alltid har vært å beskytte våre svakeste. Kunne vi gjort som Sverige og ofret 5000 mennesker for å ha en noenlunde normal hverdag? Selvsagt. Jeg kunne i teorien ofret 5000 fremmede, men er ikke veldig lysten på å ofre mine egne. Sverige gjorde ikke dette for å sikre menneskreeettigheter, men fordi de ikke følte de hadde råd til å synge ned samfunnet. Gudskjelov hadde vi i Norge det.
Det er veldig rart for meg den motstanden noen har for at vi i en svært kort periode blir anbefalt å følge visse enkle restriksjoner for å ikke skape en ny svartedau/spanskesyken. Hva om det hadde blitt krig i Norge? Hadde man surmulet over småting vi ikke kan gjøre da også??
Jeg har selv mistet jobben min i denne perioden, og er jo ikke glad for det, men mine nærmeste lever iallfall fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi ikke et samfunn som USA, hvor folk kan bli skutt tilfeldig av politi og komme unna av det... Hva er du redd for da..

Og en pandemi er en unntakstilstand, Ja?

Anonymkode: 4c8b3...8f2

Jeg er redd for at politikere i Norge ikke følger sine egne lover, og at folk gir faen i det, fordi det tjener en kortvarig interesse. 

Jeg mener oppriktig at prinsippene vi har lagt til grunn i Norge er viktige å ta vare på, og at vi ikke skal følge en trend med andre land hvor politiske rettigheter blir innskrenket. 

Det er skremmende å se hvor ukritiske folk er i forhold til disse tiltakene vi har og har hatt. 

Misforstå meg rett. Å gå tusenvis i gatene nå er en dårlig idé. Samtidig er det en rett man har i Norge. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/QowkP4/det-kan-ikke-kreves-forhaandstillatelse-til-demonstrasjoner-paa-offentlig-sted-eivind-smith

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...