Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes de som ikke finnes religiøse og som lyver i kirken kan droppe både dåp, begravelser, jul- og påskeferie. Kristen er de ikke, men godene skal de ha! Ganske dumt.

Anonymkode: 91b9a...b1e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes de som ikke finnes religiøse og som lyver i kirken kan droppe både dåp, begravelser, jul- og påskeferie. Kristen er de ikke, men godene skal de ha! Ganske dumt.

Anonymkode: 91b9a...b1e

Jeg er ikke religiøs og bruker ingen av kirkens underholdningstilbud du nevner. Jeg synes de religiøse feriedagene burde omgjøres til en ekstra ferieuke som folk kunne ta ut når de selv ønsker,  ikke på dager kirken har bestemt. 

Anonymkode: 37f83...45e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2020 den 0.57, Ginavn skrev:

Det gjorde jeg dagen jeg ble 18...

Det kunne du gjort når du var 15...

Anonymkode: a2085...ac1

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"godene skal de ha" - nå er det ikke jeg som bestemmer fridager. For min del kunne vi ha kuttet ut alle de idiotiske religiøse høytidene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor er det kristne verdier? 

Det får du spørre Jesus om...

Anonymkode: fde61...633

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Maleficenta skrev:

Man kaster iallefall ikke bort tiden til presten som står og preker til en vegg fordi de som er i dåpen ikke tror på et kvekk av det han sier

Presten er nok vel vitende om at de fleste som døper ikke er personlig kristne.

Anonymkode: fde61...633

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Maleficenta skrev:

Jøder? Det står at kristne heller ikke skal spise det. Vi bare valgte å ignorere den delen

Nei. Det står ikke det. Moseloven sier selv hvem den gjelder for, nemlig jødene, og Det nye testamentet sier at man ikke trenger å følge reglene i Moseloven. 

https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=utY2AwCVpP5hb7pn9FUBs4kFCKr0VjMzEA7q2DrpQ3ZHb2wqAz/Y5rd4ESwJ8XuG

https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=mWwv/OLDtruSJ51qNHdjaMvfmJVGNgfLO2kdp758qS1O6gtLR+QHTLIKK+7jvNbc

https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=QqsEa9mVPn/UZbX8snhUEtqaNR1NDg9f4vdyNT3Q9BZEFM318v/yjQ/qMfQ/dNpi

https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=QqsEa9mVPn/UZbX8snhUEpHbQhichIZTAOTrxAsCSYhLRy5du2mgBdMa6lX11UT2

Skrevet

Og det er det bare religiøse som kan? 

Hvor? Hvor? Hvor? Har jeg skrevet det? 

Tror du må ta på lesebriller og. Lese igjen istedenfor å tillegge meg stråmenn

Skrevet
På 1.6.2020 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Jeg var i barnedåp til en venninne for noen uker siden. Hun er ikke kristen overhodet og har aldri vært det. Allikevel døper hun ungen kristelig og når presten spør "vil dere oppdra barnet i kristen tro?" svarer hun ja selv om hun har ingen intensjoner om dette. 

Hvorfor døper folk som overhodet ikke er religiøs barna sine? hvorfor ikke ha en navnefest? 

Syns forøvrig ikke at noen barn skal bli døpt inn i en religion før de kan ta egne avgjørelser om tro. 

Anonymkode: 52e1e...fdd

Dåp, konfirmasjon og navnefest er egentlig meningsløst om man ikke er religiøs, men handler nok mest om å gjøre det "riktige", det som forventes, det andre gjør. 

Jeg er borgerlig konfirmert, men synes i ettertid at dette er unødvendig. Dette innholdet burde heller inngått i skolen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøder? Det står at kristne heller ikke skal spise det. Vi bare valgte å ignorere den delen

Lenge siden du leste bibelen?

Er jøder og muslimer forbudet gjelder.

Anonymkode: f1a0f...aa0

Skrevet
6 timer siden, Citpensacola skrev:

Det er svært mange som er uskikka som foreldre ja, definitivt. Nå må jeg ærlig innrømme om at det er totalt uforståelig for meg at man kan ha en religiøs partner dersom en selv er ateist, men jeg forstår heller ikke at det går an å være "halvveis" religiøs, eller "religiøs light". Enten eller, tenker nå jeg, men tydeligvis er det mange som ikke tenker særlig over deres forhold til religion og overtro.

Forstår det ikke med mindre begge evt er kristne

Jeg er kristen og min mann er ateist, han mente faktisk at vi skulle døpe pga tradisjon jeg satte foten ned og de er ikke baby døpt

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Citpensacola skrev:

Det er vel ikke så mange som tror at den norske kirke er en "mystisk sekt", men selvsagt er det hjernevasking. All form for religion er hjernevasking, og hvis ikke man hadde blitt indoktrinert med alle eventyrene og bullshitet fra man var bitte liten hadde man vel neppe trodd på alt fjaset heller.

Vi lever ikke i middelalderen lenger, på tide å komme seg videre.

Artig nok så er de mest fantastiske relgiøsee jeg kjenner ateister som elsker å fortelle hvor mye bedre de er enn alle andre.

Kjenner og et par stk som har nektet barna sine å døpe/konfirmere seg i kirken fordet det ikke passet med deres livssyn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes dåp, konfirmasjon og bryllup bare er teit når man ikke er troende. Jeg ble døpt, men valgte å ikke konfirmere meg, valgte å ikke døpe barnet mitt heller. Tro bryr jeg meg ikke om, ikke tradisjon heller

Anonymkode: ef5d1...551

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Artig nok så er de mest fantastiske relgiøsee jeg kjenner ateister som elsker å fortelle hvor mye bedre de er enn alle andre.

Kjenner og et par stk som har nektet barna sine å døpe/konfirmere seg i kirken fordet det ikke passet med deres livssyn. 

Har de nektet barna å velge å konfirmere seg? 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Maleficenta said:

Har de nektet barna å velge å konfirmere seg? 

Det er nok en stråmann. Den typen ateister er som regel diktet opp av grinete religiøse.

Anonymkode: 271f4...8be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle andre svar enn "fordi vi er kristne" er helt absurde. 

Anonymkode: 24193...0b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Greit å unnskylde det med tradisjon om man var på 90-tallet. Folk visste ikke bedre. I dag så skal barna døpes, og foreldre skal starte tradisjonen ved å lyve i kirka og si de skal oppdra barnet i kristen tro. 
Dåp er en kristen tradisjon, og det er egentlig hyklersk å praktisere dette dersom man ikke er personlig kristen. Det finnes alternativer.  

Men siden folk mener navnefest og borgerlig konfirmasjon handler om penger, foreslår jeg at alle som skal i dåp og kirkelig konfirmasjon fra nå av kjøper en bibel til de det måtte gjelde. 

Anonymkode: 46abe...d67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er døpt i kirken pga tradisjon, og er konfirmert i kirken fordi jeg var en tenåring som bare fulgte strømmen. 

Min samboer er ikke døpt og hadde borgerlig konfirmasjon. 

Ingen av oss føler at vi har gått glipp av noe. Jeg ble aldri med for å få noen 4-årsbok og forsto ikke at dette var en greie før i voksen alder. Vi kommer ikke til å døpe våre barn men vil selvsagt stille opp om de ønsker å konfirmere seg i kirka mtp dåp osv når den tid kommer. 

Jeg er den som alltid har sagt at jeg skal døpe mine barn pga tradisjon, det er lettvindt og gratis i forhold til navnefest. Etter dåpen jeg var på for 1 år siden så kjente jeg hvor feil det hadde vært for meg å stå der oppe med mitt eget barn. Jeg respekterer andres valg og stiller gjerne opp, Men jeg tar aldri med barnet mitt opp det alteret med mindre de er i stand til å velge det selv. 

Anonymkode: 8fd0b...a33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting som slår meg med denne tråden er hvor mye luthersk kristendom tross alt sitter i oss, fordi vi føler vi ikke kan kalle oss kristne eller døpe ungene i kirka fordi vi ikke tror (nok) på Gud. Jeg har både katolske og jødiske venner som er mer "kultur-religiøse", de deltar i og gjennomfører ritualer fordi det er en viktig del av tradisjon og kultur, men uten å ha noen personlig religiøs tro. Hadde vi vokst opp i en kristen tradisjon der personlig gudstro sto mindre sterkt hadde vi kanskje, paradoksalt nok, deltatt mer i denne typen ritualer uten å tenke så veldig på det. 

Anonymkode: 6ae9b...82b

• Liker 1
Skrevet
On 6/2/2020 at 12:57 AM, Ginavn said:

Det gjorde jeg dagen jeg ble 18...

Hvorfor ventet du så lenge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...