Gå til innhold

hvorfor døpe ungen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper lite når vi i dag bruker de som "kristne høytider"😂

Anonymkode: a300e...089

Jeg gjør ikke det. Jeg har ikke et snev av kristendom i min feiring av de ulike sesonghøytider.

Anonymkode: 37228...3ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Vhgj skrev:

Melder på? Jeg valgte alle mine fritidsinteresser som barn selv...

Noen skulle bare ikke vært foreldre...

Valgte du selv svømmetrening når du var under året? Da klarer ikke noen å ta egne valg 😂 herrejesus ikke vær så krenka, faktu er at alle forledre (inkludert dine) tok valg på dine vegne.

Anonymkode: f1fe4...853

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør ikke det. Jeg har ikke et snev av kristendom i min feiring av de ulike sesonghøytider.

Anonymkode: 37228...3ef

Feirer du jul uten å være kristen er du like hyklerisk som de som døper

Anonymkode: f1fe4...853

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du valgte strategisk å ikke sitere resten av hens innlegg? 

 

Jeg siterer kun det jeg kommenterer. Ikke vær så jævla dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valgte du selv svømmetrening når du var under året?

Gikk aldri på svømmetrening.

Har du hørt om sjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feirer du jul uten å være kristen er du like hyklerisk som de som døper

Anonymkode: f1fe4...853

Jul er en årlig høytid. Den er en opprinnelig hedensk fest som ble feiret i flere kulturer fordi sola snudde.

Anonymkode: 37228...3ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Vhgj skrev:

Gikk aldri på svømmetrening.

Har du hørt om sjøen?

Jepp det har jeg

Anonymkode: f1fe4...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags persilleblad er barna hvis dette oppleves som så vanskelig for dem? Hvis ikke en fjortenåring klarer å gå gjennom en dåp for å kunne tre inn i de voksnes rekker er vedkommende kanskje ikke moden nok til å konfirmeres uansett. Det burde være den enkleste sak i verden å døpes, dersom konfirmasjonen faktisk er så viktig for dem. 

Anonymkode: 92832...0e6

Selvfølgelig klarer de å døpe seg, men det er en del styr som følger med det. Disse fjortenåringene ønsker kanskje ikke å ta aktiv del i kirka fordi de ikke er spesielt religiøse, men de ønsker å være med på det som resten av klassen gjør. Er nok ikke konfirmasjonen i seg selv som er viktig heller. Men følelsen av å være stengt ute fra et fellesskap. Konfirmasjon har en ganske stor rolle i livene deres i den perioden, og det er ikke kult å måtte stå på utsida fordi foreldrene ikke valgte å døpe deg når du var baby. 
 

uansett om mange er uenige eller enige så åpner og lukkes det muligheter om en er døpt eller ikke. Alle må få velge det som de mener er riktig for sine barn, men jeg forståe UTROLIG godt at det ikke er kult for en fjortenåring å stå utenfor. Forstår også godt at det ikke er kult å døpe seg som ungdom når en egentlig bare vil være med på det de andre gjør, og ikke dåp fordi en velger å følge gud. 

Anonymkode: a3bc6...9d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig klarer de å døpe seg, men det er en del styr som følger med det. Disse fjortenåringene ønsker kanskje ikke å ta aktiv del i kirka fordi de ikke er spesielt religiøse, men de ønsker å være med på det som resten av klassen gjør. Er nok ikke konfirmasjonen i seg selv som er viktig heller. Men følelsen av å være stengt ute fra et fellesskap. Konfirmasjon har en ganske stor rolle i livene deres i den perioden, og det er ikke kult å måtte stå på utsida fordi foreldrene ikke valgte å døpe deg når du var baby. 
 

uansett om mange er uenige eller enige så åpner og lukkes det muligheter om en er døpt eller ikke. Alle må få velge det som de mener er riktig for sine barn, men jeg forståe UTROLIG godt at det ikke er kult for en fjortenåring å stå utenfor. Forstår også godt at det ikke er kult å døpe seg som ungdom når en egentlig bare vil være med på det de andre gjør, og ikke dåp fordi en velger å følge gud. 

Anonymkode: a3bc6...9d1

Men i bunn og grunn handler kristen konfirmasjon om å bekrefte sin tro på Gud. Jeg lærer mine barn opp til at religion er noe de får velge selv, og derfor begynner de på nøytral grunn - ingen dåp. Hvis religionen (eller ditt argument: fellesskap med resten av trinnet) er viktig nok klarer de å gå gjennom en dåp før en eventuell kristen konfirmasjon. Jeg har respekt for religioner, men det er ikke noe et barn forstår. Og jeg kommer derfor ikke til å tvinge et uskyldig barn inn i organisert religion, det får det ta standpunkt til når det er stort nok. Er religionen viktig nok så er ikke dåp et problem for en tenåring. 

Anonymkode: 92832...0e6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men i bunn og grunn handler kristen konfirmasjon om å bekrefte sin tro på Gud. Jeg lærer mine barn opp til at religion er noe de får velge selv, og derfor begynner de på nøytral grunn - ingen dåp. Hvis religionen (eller ditt argument: fellesskap med resten av trinnet) er viktig nok klarer de å gå gjennom en dåp før en eventuell kristen konfirmasjon. Jeg har respekt for religioner, men det er ikke noe et barn forstår. Og jeg kommer derfor ikke til å tvinge et uskyldig barn inn i organisert religion, det får det ta standpunkt til når det er stort nok. Er religionen viktig nok så er ikke dåp et problem for en tenåring. 

Anonymkode: 92832...0e6

Det finnes ingen nøytral grunn, å si at de får bestemme selv er også et standpunkt. 

Anonymkode: fde61...633

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi døper på grunn av tradisjon. Vi skal jo oppdra barne i den kristne tro, vi bor i et kristent land tuftet på kristne verdier, så det føler jeg alle norske barn blir. 
 

Navnefest har vi ikke tradisjon for, så det føles helt fremmed for meg. 

Anonymkode: fde61...633

Kva er kristne verdiar?

Anonymkode: 2225f...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Brunello skrev:

Det kommer helt an på hva du legger i å oppdra barna i den kristne tro. Presten vet godt at de fleste barna som døpes ikke blir faste kirkegjengere. De fleste prester er nok fornøyd dersom barna dukker opp på en og annen gudstjeneste eller arrangement i regi av kirken. Og at foreldrene bidrar med å forvalte norsk kultur og tradisjon ved å fortelle barna om kirkens posisjon i norsk historie. Jeg synes det er fint at Norge er et flerkulturelt land, men mener vi bør videreføre noe av vår kultur. Når nordmenn er i utlandet «løper vi ned» religiøse kulturskatter i landene vi er, mens når vi er hjemme er det om å gjøre å være så nøytrale som mulig.

 

 

Det kommer vel an på kva kyrkja legg i å oppdra barnet i den kristne tro, nemlig å lære barnet  å be, og fortelje om Jesus. 

Anonymkode: 2225f...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke døpt mine barn. Jeg og mannen er døpt, han valgte å konfirmere seg i kirka fordi han følte seg presset til det, jeg konfirmerte meg borgerlig fordi jeg sto for at jeg ikke var religiøs, men følte jeg måtte ha en konfirmasjon.

Jeg har alltid ment at man skal ha respekt for religion. Jeg er ikke en troende, men respekterer de som tror. Å stå der og lyve i kirka bare fordi det er "tradisjon" er rett og slett et hån mot kristendommen og presten, og jeg synes det er stygt. 

Mange sier de døper barna fordi "de lettere kan velge selv" om de vil holde seg til den "kristne tro" når det nærmer seg konfirmasjon. Jeg er så uenig! Å ikke døpe barna gir ungdommen derimot en super mulighet til å faktisk reflektere over valget de tar, ikke bare "jeg velger kirka fordi Leander og Olai skal". Hvis de virkelig ønsker å være en del av kirken, er ikke en enkel dåp noe som står i veien - hvis ønsket faktisk er genuint. 

Vi hadde tenkt å ha noe alá navnefest til barna, men det ble aldri noe av. Vi hadde ikke behov for å indirekte be om gaver, familien er liten og alle fikk hilst på og gratulert etter fødsel. Gavene folk hadde lyst å gi dem i en evt. dåp fikk de til jul eller den første bursdagen. Ingen har sagt noe om at vi ikke har døpt, vi har tvert om mottatt flere tilbakemeldinger om at det er flott at vi valgte å ikke døpe "bare fordi at". 

Søskenbarnet mitt satt og stønnet og klagde i dåpen til sitt barn. "Åhh, dåp er såå drygt. Ingen som tror på dette her uansett, get it over with, ungen min er sulten" osv. Jeg satt bak henne og hørte på. Det er mange år siden, men selv som barn skjønte jeg at sånt gjør man bare ikke! Hva i huleste gjør du i ei kirke med en sånn holdning, og til noe du frivillig har valgt å bli med på??

Anonymkode: 32837...39c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes ingen nøytral grunn, å si at de får bestemme selv er også et standpunkt. 

Anonymkode: fde61...633

Hva er poenget ditt? Finnes det noe mer nøytralt for barnet enn å ikke meldes inn i organisert religion før det er i stand til å ta valget selv?
 

For meg er det viktigere å ha respekt for religioner og livssyn, og det har jeg ikke om jeg lyver om å gi barna mine en kristen oppdragelse og melder dem inn i en religion det ikke har forutsetning til å mene noe om. 

Anonymkode: 92832...0e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som skriver at det er lettere å melde seg ut av kirka enn inn, som argument for dåp. Det er mulig, men selv om man melder seg ut blir dåpen aldri ugjort. Man vil for alltid være døpt.
 

Jeg er veldig glad for at mine foreldre hadde nok respekt for meg, til å la meg ta det valget selv når jeg var moden nok til å vite hva det innebar. 

Anonymkode: ad209...921

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Det er fremdeles «kristne verdier» selv om andre religioner er enig.

Anonymkode: fde61...633

Hvorfor er det kristne verdier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såklart. Det gjør jo alle foreldre når de lager middag de velger, og melder poden på aktiviteter/svømmetrening ol. Når barna blir større ogutrykker egne meniner/interesser så velger de såklart selv. 90% av norges beforkning "tvinger" barna sine sånn sett til å spise kjøtt uten at barna "får velge selv"  når de er små. ALle tar valg på vegne av barna sine, enten om det mat, hobbyer, babyklær, julenissen og hårklipp. Om barna er uenig som eldre kan de melde seg ut av kirken, bli vegaterianere og endre stil. Poenget var at ingen barn tar egne valg, det er jo det som er oppdragelse

Anonymkode: f1fe4...853

Som foreldre tar man valg ovenfor barna som anses som viktige for helsa og livet generelt. Når ble det viktig å ta valget om trosretning fra barnet? 

Jeg startet forøvrig tidlig med å forklare barna mine hva vi faktisk spiser og hvor maten vår kommer fra. Vi følger med på åkrene når de høster korn, og forklarer at det vi har på tallerkenen i dag har vært et levende dyr. Min femåring synes det er interessant og vi har hatt en samtale rundt ei lekeku hvor jeg viste hvilke deler av kua vi spiser. Dette for å skape bevissthet og grunnlag for å kunne bestemme selv om de vil spise kjøtt, egg eller andre animalske produkter. Vi er såpass opplyste nå til dags at en 5-åring som har klart å ta et selvstendig valg om å bli vegetarianer lett kan forbli vegetarianer uten at han/hun tar skade av det.

Anonymkode: 32837...39c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og alle dere som er så kritiske til dåp og kaller det hyklersk og løgnaktig .... ingen av dere har selvsagt giftet dere i kirken?

Anonymkode: 36819...3f7

Jeg har ikke og kommer ikke til å gifte meg i kirken, av akkurat samme grunn.

Det jeg har gjort, er å konfirmere meg i kirken, og ærlig talt, det skammer jeg meg for den dag i dag. Jeg har aldri hatt noen gudstro, men valgte å gi etter for sosialt og økonomisk press. Samtidig synes det ærlig talt er helt forferdelig å utsette en 15-åring for et valg mellom egen integritet på den ene siden, og penger og fornøyd familie på den andre.

Endret av Okapi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har vi ikke døpt av den grunn at vi vil at våre barn skal velge selv, og jeg vil bare legge til at jo - vi lar barna få være med i kirka med barnehagen/klassen, nettopp for at de skal kunne danne seg et grunnlag før de tar valget som ungdommer. Det blir ikke et reflektert valg lenger hvis vi som foreldre som valgte å ikke døpe, samtidig fratar dem muligheten til å danne seg en mening om hva de synes om den kristne tro. Mange sier det er så hyklersk, men vi er da ikke anti-religiøse. 

Anonymkode: 32837...39c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt har vi ikke døpt av den grunn at vi vil at våre barn skal velge selv, og jeg vil bare legge til at jo - vi lar barna få være med i kirka med barnehagen/klassen, nettopp for at de skal kunne danne seg et grunnlag før de tar valget som ungdommer. Det blir ikke et reflektert valg lenger hvis vi som foreldre som valgte å ikke døpe, samtidig fratar dem muligheten til å danne seg en mening om hva de synes om den kristne tro. Mange sier det er så hyklersk, men vi er da ikke anti-religiøse. 

Anonymkode: 32837...39c

De har da Lov til å bli med inn i en kirke selv om de ikke er døpt, så de kan fortsatt være med klassen i kirka om de vil se hvordan det er der. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...