Gå til innhold

hvorfor døpe ungen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Kirkenes Verdensråd kom i 1997 med en fellesuttalelse der representanter for katolske, ortodokse og protestantiske kirker uttrykte enighet om sin forståelse av dåpen. Hovedpunktet i dette er at dåpen er en renselse fra all synd, som merker den døpte som et Guds barn. Dåpen er altså både en personlig renselse og en inntreden i et fellesskap."

Ikkje er eg kristen og eg meiner bestemt at mine barn ikkje har pådratt seg særlig synd i sine første levemåneder, så eg står over. Begrepet arvesynd har eg store problemer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/2/2020 at 11:34 PM, AnonymBruker said:

Eg har ein treåring og kan forstå at det kan bli leit å vere utanfor fellesskapet når ho blir eldre, viss det blir snakka om arrangement i regi av kyrkja i klassen, og dei fleste er med. Ein 14-15-åring bør etter mi meining vere vaksen nok til å takle å bli døypt, viss han/ho ønsker kristen konfirmasjon. 

Korleis veit fireåringane at det blir delt ut bok i kyrkja? Er dette ein barnehage med utvida kristen formålsparagraf, slik at dette er tema? Eller det barna som har tatt opp dette?

Anonymkode: 2225f...144

Barna snakker jo fort om hva de skal gjøre/har gjort i helgen. Min på 3 gjør iallfall det. Jeg vet også ofte hva for noe gøy de andre i barnehagen har gjort. Og da gøy i 3åringen øyne, ikke nødvendigvis mine

Anonymkode: 64c15...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er den som alltid har sagt at jeg skal døpe mine barn pga tradisjon, det er lettvindt og gratis i forhold til navnefest.

Anonymkode: 8fd0b...a33

Dåp er slettes ikke gratis, man betaler over skatteseddelen. Når barnet døpes blir det medlem i kirka.  For hvert medlem kirka har får den rundt 1.200 kroner i året i støtte fra staten og kommunen.  Er man en familie på 2 voksne og 3 barn hvor alle er døpt får kirka dermed 6.000 kroner i året i offentlig støtte, det er dette som finansierer de "gratis" seremoniene kirka tilbyr.

Et barn som døpes som nyfødt og står som medlem i 15 år (til det selv kan melde seg ut) har dermed tilført kirka 18.000 kroner i offentlig støtte, som foreldrene har betalt over skatteseddelen.  Kirka har økonomiske incentiver for å "la de små komme til meg"...

Det er dette som er grunnen til at organisasjoner utenfor kirken må ta seg betalt for navnefest og lignende seremonier.  Barnet blir ikke medlem i Human-Etisk Forbund av å ha navnefest der (nedre aldersgrense for medlemskap er 15 år).  Men dersom en av foreldrene er medlem får man rabatt på prisen for navnefest.

Anonymkode: 37f83...45e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 0.57, Ginavn skrev:

Det gjorde jeg dagen jeg ble 18...

Det kunne du gjort allerede da du var 15 🙂 

Anonymkode: c5142...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Synes de som ikke finnes religiøse og som lyver i kirken kan droppe både dåp, begravelser, jul- og påskeferie. Kristen er de ikke, men godene skal de ha! Ganske dumt.

Anonymkode: 91b9a...b1e

Arbeidsplassen min er stengt i jule- og påskeferien.

Eg feirar riktignok jul, med utan englar og julegudsteneste. Påske bryr eg meg ikkje noko om. Viss eg kunne velje, ville eg heller hatt ei ekstra friveke om sommaren. 

Anonymkode: 2225f...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Det kunne du gjort når du var 15...

Anonymkode: a2085...ac1

 

14 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Hvorfor ventet du så lenge?

Jeg ser nå at man kan være 15 for å melde seg inn/ut av trossamfunn uten foresattes godkjennelse. Da jeg var under 18, var svaret jeg fikk at man mellom 15 og 18 år kunne melde seg inn/ut av trossamfunn med foresattes godkjenning (som jeg ikke fikk). Om jeg ble fortalt en løgn, eller om det har vært en endring i lovverket på 10 år, kan jeg ikke svare på. 

For å holde meg videre til tematikken i tråden, fikk jeg heller ikke velge borgerlig konfirmasjon. Det var kristelig eller ingenting. Jeg valgte ingenting. Foreldrene mine går ikke en gang i kirka på julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig? Fordi bestemor har satt av en god slump med penger som oldebarna får til dåpen. Skal jeg snyte barna mine for nyttige penger på sparekonto? Nei. Hadde min religiøse bestemor vært fornøyd med en navnefest? Absolutt ikke. Så min bestemor får det som hun ønsker, barna får en liten startkapital og vi alle får oss en trivelig middag sammen med familien.

Anonymkode: c353b...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ginavn said:

 

Jeg ser nå at man kan være 15 for å melde seg inn/ut av trossamfunn uten foresattes godkjennelse. Da jeg var under 18, var svaret jeg fikk at man mellom 15 og 18 år kunne melde seg inn/ut av trossamfunn med foresattes godkjenning (som jeg ikke fikk). Om jeg ble fortalt en løgn, eller om det har vært en endring i lovverket på 10 år, kan jeg ikke svare på. 

For å holde meg videre til tematikken i tråden, fikk jeg heller ikke velge borgerlig konfirmasjon. Det var kristelig eller ingenting. Jeg valgte ingenting. Foreldrene mine går ikke en gang i kirka på julaften. 

Da tror jeg du har misforstått, eller at dette er mer enn 20 år siden. Skal ikke påstå jeg kan reglene lenger tilbake enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot dåp av barn. Syns det er et valg de bør ta selv, som voksne. At det er en tradisjon, hjelper ikke. Dessuten er det ingenting i bibelen som sier at barn skal døpes, men de som blir troende. 

Menigheter som forsvarer dette, kommer med vage påstander om at det måtte være spedbarn, i hvert fall barn i huset til Cornelius, og at han og hele hans hus ble døpt. Det er ikke noe argument. For bibelen sier ikke noe om det. Det er bare en antakelse mange støtter seg til. Syns virkelig dette er noe man skal bestemme selv. Ikke noe som skal gjennomføres, bare fordi foreldre vil samle slekta, og han en slags feiring.

Anonymkode: 7c1f7...12b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig? Fordi bestemor har satt av en god slump med penger som oldebarna får til dåpen. Skal jeg snyte barna mine for nyttige penger på sparekonto? Nei. Hadde min religiøse bestemor vært fornøyd med en navnefest? Absolutt ikke. Så min bestemor får det som hun ønsker, barna får en liten startkapital og vi alle får oss en trivelig middag sammen med familien.

Anonymkode: c353b...87d

Ser at det kan være fristende. Penger kommer jo godt med. Selv hadde jeg nektet, fordi jeg er imot barnedåp. 

Anonymkode: 7c1f7...12b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...