Gå til innhold

hvorfor døpe ungen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan bare snakke for min egen del. Jeg hadde egentlig ikke lyst å døpe gutten vår fordi vi ikke er religiøse. Men så har jeg noen nieser som ikke er døpt, og jeg ser de har «slitt» litt opp igjennom pga dette og iallefall nå når de skal konfirmeres. Når alle fikk invitasjon til å få feks 4-årsbok i kirka var det bare de to på avdelingen som ikke skulle i kirka den søndagen (dette legges godt merke til av 4 åringer...). Samme ved andre arrangement i kirka. Nå når de skal konfirmeres så ville de konfirmere seg sammen med resten av klassen, men da må de døpes først. De er ganske frustrerte på foreldrene fordi de ikke ble døpt for nå står de uten valgmuligheter. 
 

vi døpte derfor gutten vår for å gi han valgmuligheter. Nå har han mulighet til å ta et valg når han skal konfirmeres, om han skal gifte seg osv osv. Pluss det er ganske mye enklere å melde seg ut av kirka (et tastetrykk på nettet) enn å melde seg inn. 

Anonymkode: a3bc6...9d1

Hva slags persilleblad er barna hvis dette oppleves som så vanskelig for dem? Hvis ikke en fjortenåring klarer å gå gjennom en dåp for å kunne tre inn i de voksnes rekker er vedkommende kanskje ikke moden nok til å konfirmeres uansett. Det burde være den enkleste sak i verden å døpes, dersom konfirmasjonen faktisk er så viktig for dem. 

Anonymkode: 92832...0e6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min er kristen, jeg er ateist. Ungen ble døpt, det betydde mer for mannen min enn meg. Jeg snakket med presten på forhånd og sa fra om hvordan stå var og at jeg ikke kom til å oppdra barnet i kristen tro.

Presten var helt klar på at ifølge hans tro var verre å lyve i guds hus enn å ikke love noe. Jeg tidde derfor stille under seremonien.

Ungen vokste heldigvis opp til å bli et fornuftig menheske og konfirmerte seg ikke i kirken. 

Anonymkode: 35c71...fea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle dere som er så kritiske til dåp og kaller det hyklersk og løgnaktig .... ingen av dere har selvsagt giftet dere i kirken?

Anonymkode: 36819...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Og alle dere som er så kritiske til dåp og kaller det hyklersk og løgnaktig .... ingen av dere har selvsagt giftet dere i kirken?

Anonymkode: 36819...3f7

Kan bare svare for meg selv, men nei, det har jeg ikke. Står ikke foran en forsamling og lyver om min tro, enten det er i forbindelse med dåp eller bryllup. 

Anonymkode: 92832...0e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte faktisk kompisen min om det samme da hun konfirmerte sin unge. Han er en som gjør narr av religion. Misliker sterkt religion, folk som tror på Gud er dumme osv. Allikevel valgte han å døpe ungen😂 Han sa bare at det var pga tradisjon, men jeg tror egentlig det er fordi dama har bestemt det, da hun bestemmer alt annet også. Helt greit for meg altså, men det er jo utrolig komisk å stå der og si at man skal oppdra barnet kristent når du vet at faren til barnet hadde brukt bibelen til ved om det var tomt. 

Anonymkode: 4eff7...9d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og alle dere som er så kritiske til dåp og kaller det hyklersk og løgnaktig .... ingen av dere har selvsagt giftet dere i kirken?

Anonymkode: 36819...3f7

Absolutt ikke. Det er de hyklerene som døper «av tradisjon» eller «for å gjøre det lettere å konfirmere seg i kirken» som gifter seg i kirken. 

Anonymkode: 2589c...f60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og alle dere som er så kritiske til dåp og kaller det hyklersk og løgnaktig .... ingen av dere har selvsagt giftet dere i kirken?

Anonymkode: 36819...3f7

Nei, selvsagt ikke. 

Anonymkode: 9b8de...7c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i barnedåp til en venninne for noen uker siden. Hun er ikke kristen overhodet og har aldri vært det. Allikevel døper hun ungen kristelig og når presten spør "vil dere oppdra barnet i kristen tro?" svarer hun ja selv om hun har ingen intensjoner om dette. 

Hvorfor døper folk som overhodet ikke er religiøs barna sine? hvorfor ikke ha en navnefest? 

Syns forøvrig ikke at noen barn skal bli døpt inn i en religion før de kan ta egne avgjørelser om tro. 

Anonymkode: 52e1e...fdd

Fordi vi har en kristen kulturbakgrunn, og ønsker at barnet skal være en del av det. Hvor mye barnet vil legge i det, bestemmer hen selv når hen er gammel nok. 

Det er lettere å melde seg ut enn inn. Om en udøpt unge senere ønsker å konfirmere seg i kirken, må hen først døpes. Er hen døpt kan hen fint melde seg ut av kirken når hen blir eldre. Og trenger ikke konfirmere seg i kirken om hen ikke vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man tar alltid valg for barna sine. kosthold/kjøtt, klær, hobbyer osv - det er det som er å være en forelder.

Så du bestemmer om barnet ditt skal få spise kjøtt og hvilke hobbyer barnet kan velge mellom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

De «kristne verdiene» du ramser opp finner du i andre religioner og, i tillegg blant folk uten religioner. 

Anonymkode: 2589c...f60

Javel, men nå er det slik at Norge er basert på kristendom og kristne verdier. Ikke islam, buddhisme eller whatever. Nå har det seg slik at jeg er agnostiker selv, men ønsker å døpe barna mine likevel

At noen gidder henge seg opp i at Endre døper barna sine på det grunnlaget synes jeg er spesielt. Om du har noe imot kristendom, kristne verdier og det faktum at folk døper barna sine i En kristen kirkes regner jeg med du sier fra deg alle de røde, kristne helligdagene også.  Påske, pinsen som var nylig, himmelspretten og jul. Men neida, FRI i kristendommens navn skal vi ha!

Anonymkode: a300e...089

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel, men nå er det slik at Norge er basert på kristendom og kristne verdier. Ikke islam, buddhisme eller whatever. Nå har det seg slik at jeg er agnostiker selv, men ønsker å døpe barna mine likevel

At noen gidder henge seg opp i at Endre døper barna sine på det grunnlaget synes jeg er spesielt. Om du har noe imot kristendom, kristne verdier og det faktum at folk døper barna sine i En kristen kirkes regner jeg med du sier fra deg alle de røde, kristne helligdagene også.  Påske, pinsen som var nylig, himmelspretten og jul. Men neida, FRI i kristendommens navn skal vi ha!

Anonymkode: a300e...089

I at enkelte *

Anonymkode: a300e...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i barnedåp til en venninne for noen uker siden. Hun er ikke kristen overhodet og har aldri vært det. Allikevel døper hun ungen kristelig og når presten spør "vil dere oppdra barnet i kristen tro?" svarer hun ja selv om hun har ingen intensjoner om dette. 

Hvorfor døper folk som overhodet ikke er religiøs barna sine? hvorfor ikke ha en navnefest? 

Syns forøvrig ikke at noen barn skal bli døpt inn i en religion før de kan ta egne avgjørelser om tro. 

Anonymkode: 52e1e...fdd

Jeg er ikke kristen, men barnet vil jo i stor grad følge en kristen barndom likevel. 

Anonymkode: cdb78...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel, men nå er det slik at Norge er basert på kristendom og kristne verdier. Ikke islam, buddhisme eller whatever. Nå har det seg slik at jeg er agnostiker selv, men ønsker å døpe barna mine likevel

At noen gidder henge seg opp i at Endre døper barna sine på det grunnlaget synes jeg er spesielt. Om du har noe imot kristendom, kristne verdier og det faktum at folk døper barna sine i En kristen kirkes regner jeg med du sier fra deg alle de røde, kristne helligdagene også.  Påske, pinsen som var nylig, himmelspretten og jul. Men neida, FRI i kristendommens navn skal vi ha!

Anonymkode: a300e...089

Du er klar over at de "kristne" høytidene er gamle hedenske høytider som kristendommen overtok for at de "nyomvendte" ikke skullle fortsette sine hedenske ritualer og fester?

Anonymkode: 37228...3ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Her har vi droppet dåp for begge barna selv om det er tradisjon i familien. Hvis barna vil når de blir større får de selvfølgelig lov. 

Anonymkode: b5de2...80c

Nettopp, er ille nok å føde barn. Så da synes jeg man ikke skal påtvinges relegion og hjernevasking som det fører med.

Anonymkode: 012da...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Vhgj skrev:

Så du bestemmer om barnet ditt skal få spise kjøtt og hvilke hobbyer barnet kan velge mellom?

Såklart. Det gjør jo alle foreldre når de lager middag de velger, og melder poden på aktiviteter/svømmetrening ol. Når barna blir større ogutrykker egne meniner/interesser så velger de såklart selv. 90% av norges beforkning "tvinger" barna sine sånn sett til å spise kjøtt uten at barna "får velge selv"  når de er små. ALle tar valg på vegne av barna sine, enten om det mat, hobbyer, babyklær, julenissen og hårklipp. Om barna er uenig som eldre kan de melde seg ut av kirken, bli vegaterianere og endre stil. Poenget var at ingen barn tar egne valg, det er jo det som er oppdragelse

Anonymkode: f1fe4...853

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå når de skal konfirmeres så ville de konfirmere seg sammen med resten av klassen, men da må de døpes først. De er ganske frustrerte på foreldrene fordi de ikke ble døpt for nå står de uten valgmuligheter. 

vi døpte derfor gutten vår for å gi han valgmuligheter. Nå har han mulighet til å ta et valg når han skal konfirmeres, om han skal gifte seg osv osv. 

Anonymkode: a3bc6...9d1

Hvilke valgmuligheter er det de ikke har? De kan døpe seg hvis de ønsker det, og dermed kan de også konfirmere seg. Hvis det er så forferdelig å skulle døpe seg, så er det ulogisk at de skulle ønske å konfirmere seg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, er ille nok å føde barn. Så da synes jeg man ikke skal påtvinges relegion og hjernevasking som det fører med.

Anonymkode: 012da...914

 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bare svare for meg selv, men nei, det har jeg ikke. Står ikke foran en forsamling og lyver om min tro, enten det er i forbindelse med dåp eller bryllup. 

Anonymkode: 92832...0e6

Så regner med at dere ikke feirer jul osv?

Anonymkode: f1fe4...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Såklart. Det gjør jo alle foreldre når de lager middag de velger, og melder poden på aktiviteter/svømmetrening ol. 

Anonymkode: f1fe4...853

Melder på? Jeg valgte alle mine fritidsinteresser som barn selv...

Noen skulle bare ikke vært foreldre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at de "kristne" høytidene er gamle hedenske høytider som kristendommen overtok for at de "nyomvendte" ikke skullle fortsette sine hedenske ritualer og fester?

Anonymkode: 37228...3ef

Hjelper lite når vi i dag bruker de som "kristne høytider"😂

Anonymkode: a300e...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vhgj skrev:

Melder på? Jeg valgte alle mine fritidsinteresser som barn selv...

Noen skulle bare ikke vært foreldre...

Du valgte strategisk å ikke sitere resten av hens innlegg? 

Selvfølgelig har man ikke fullstendig valgfrihet som barn. Er helt enig med deg - enkelte skulle ikke vært foreldre. 

Og da snakker jeg ikke om de som velger at barna skal få spise kjøtt når de er små, eller de som døper i kirka når man ikke tror på Gud, men da snakker jeg om de foreldrene som lar barna flyte fritt uten grenser. De som driver med fysisk, psykisk og verbale overgrep. Foreldre som ikke klarer møte bsrna sine emosjonelt.

Da blir plutselig "døper i kirka" en liten bagatell. 

Anonymkode: a300e...089

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...