Gå til innhold

hvorfor døpe ungen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker said:

chill. Det er sånn 99% av de som døper gjør, og det er ikke respektløst når man uansett følger de grunnleggend everdiene i religionen. Lettkrenkelig much..

Anonymkode: f1fe4...853

Virkelig? Skal du dra krenkekortet når noen påpeker at det er respektløst å lyve under en religiøs seremoni, som faktisk har verdi for mange?

Anonymkode: 271f4...8be

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det er jo det når presten spør om en skal oppdra i den kristne tro... 

Finnes værre hvite løgner. Som at julenissen finnes, det er ikke noe mindre seriøs overtro enn andre. Gifta oss i kirken også, huffameg.

Anonymkode: f1fe4...853

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Skal du dra krenkekortet når noen påpeker at det er respektløst å lyve under en religiøs seremoni, som faktisk har verdi for mange?

Anonymkode: 271f4...8be

Mnage tror på enhjørninger, odin, julenissen og tannfeen også - det er ikk erespektløst å dra hvite løgner for andres del. Er også like "respektløst" å  kalle noen veninner fine og ikke feite når de ikke er det f.eks.

Anonymkode: f1fe4...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei absolutt ikke, sa det fordi da er det ikke akkurat "reinspikka løgn" når man døper noen.

Anonymkode: f1fe4...853

Hvis du ikke har tenkt å oppdra ungen til å tro på Jesus er det faktisk "reinspikka løgn" å døpe. Å være kristen innebærer å tro på Jesus. Tror du ikke på Jesus er du ikke kristen, uansett hvor snill og grei du er.

Anonymkode: 37228...3ef

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Mnage tror på enhjørninger, odin, julenissen og tannfeen også - det er ikk erespektløst å dra hvite løgner for andres del. Er også like "respektløst" å  kalle noen veninner fine og ikke feite når de ikke er det f.eks.

Anonymkode: f1fe4...853

Du KAN ikke være så dum at du tror dette er gode sammenligninger.

Anonymkode: 271f4...8be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mnage tror på enhjørninger, odin, julenissen og tannfeen også - det er ikk erespektløst å dra hvite løgner for andres del. Er også like "respektløst" å  kalle noen veninner fine og ikke feite når de ikke er det f.eks.

Anonymkode: f1fe4...853

Dette handler om manglende respekt for presten som har valgt yrket pga sin tro. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Dette handler om manglende respekt for presten som har valgt yrket pga sin tro. 

oki

Anonymkode: f1fe4...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du KAN ikke være så dum at du tror dette er gode sammenligninger.

Anonymkode: 271f4...8be

Jeg syntes det, du syntes ikke det. Å sette verdi i å tro på julenissen, en gud, enhjørninger eller at man ser bra ut er det samme. Om man sier til unga sine at julenissen finnes er man ikke noe bedre.

Anonymkode: f1fe4...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å døpe ungene mine, selv om jeg ikke praktiserer kristendom. 🙄 [...] Synes i det minste en dåp er tradisjon, og at det er en større hensikt enn å håve inn gaver. 

Anonymkode: d5617...629

Dette er jo to motsridende uttalelser fra deg. Ved å ikke praktisere kristendom er jo det ikke er en hensikt ved en kristen dåp. Du praktiserer jo ikke hva dåpen skal symbolisere. Så hva i all verden er den større hensikten da med dåpen som ikke blir dekt ved navnefest eller andre dåps-imiterende seremonier? 

Anonymkode: a4fea...04d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi døper på grunn av tradisjon. Vi skal jo oppdra barne i den kristne tro, vi bor i et kristent land tuftet på kristne verdier, så det føler jeg alle norske barn blir. 
 

Navnefest har vi ikke tradisjon for, så det føles helt fremmed for meg. 

Anonymkode: fde61...633

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hykleriet lenge leve. 

Anonymkode: d9a12...1bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å døpe ungene mine, selv om jeg ikke praktiserer kristendom. Synes det er en fin tradisjon, og ønsker at barne mine skal slippe å døpes senere om de ønsker å konfirmere seg. Synes dette med navnefest og borgerlig konfirmasjon er helt meningsløst. Det dreier seg kun om penger og gaver. 🙄 Synes i det minste en dåp er tradisjon, og at det er en større hensikt enn å håve inn gaver. I tillegg synes jeg ikke noen kan si noe på hvor kristne andre er, for vi vet ikke hva de mener innerst inne. Synes valget er opp til hver enkelt. 

Anonymkode: d5617...629

Og du tror alle de konfirmantene som står i kirken ikke gjør det pga penger og gaver? Hehe. Synes ikke akkurat det gir mening å konfirmere seg i kirken om man ikke er kristen. Da synes jeg det står mer respekt av de ungdommene som sier rett ut at de ikke er kristne, så det ønsker de ikke. En fin markering for "overgangen" til voksenlivet kan man ha likevel. 

Anonymkode: a9115...dd5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke døpt ungen min, av den grunn som ts er inne på. Jeg er ikke kristen, barnefaren er ikke det, ingen av besteforeldrene er det.... så hvorfor i alle dager skulle vi døpe et barn og stå der i kirken og hykle og juge presten rett opp i trynet?

Nei, det kom ikke på tale og juge for noen prest her, så dåp droppet vi. Vi fylte ut et skjema til folkeregisteret, sendte det inn og sånn fikk ungen navn.

Endret av Million
rettet opp i en liten ordfeil
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare snakke for min egen del. Jeg hadde egentlig ikke lyst å døpe gutten vår fordi vi ikke er religiøse. Men så har jeg noen nieser som ikke er døpt, og jeg ser de har «slitt» litt opp igjennom pga dette og iallefall nå når de skal konfirmeres. Når alle fikk invitasjon til å få feks 4-årsbok i kirka var det bare de to på avdelingen som ikke skulle i kirka den søndagen (dette legges godt merke til av 4 åringer...). Samme ved andre arrangement i kirka. Nå når de skal konfirmeres så ville de konfirmere seg sammen med resten av klassen, men da må de døpes først. De er ganske frustrerte på foreldrene fordi de ikke ble døpt for nå står de uten valgmuligheter. 
 

vi døpte derfor gutten vår for å gi han valgmuligheter. Nå har han mulighet til å ta et valg når han skal konfirmeres, om han skal gifte seg osv osv. Pluss det er ganske mye enklere å melde seg ut av kirka (et tastetrykk på nettet) enn å melde seg inn. 

Anonymkode: a3bc6...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i barnedåp til en venninne for noen uker siden. Hun er ikke kristen overhodet og har aldri vært det. Allikevel døper hun ungen kristelig og når presten spør "vil dere oppdra barnet i kristen tro?" svarer hun ja selv om hun har ingen intensjoner om dette. 

Hvorfor døper folk som overhodet ikke er religiøs barna sine? hvorfor ikke ha en navnefest? 

Syns forøvrig ikke at noen barn skal bli døpt inn i en religion før de kan ta egne avgjørelser om tro. 

Anonymkode: 52e1e...fdd

Hyklere havner i helvete! Les Bibelen!

Anonymkode: 326da...403

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

De «kristne verdiene» du ramser opp finner du i andre religioner og, i tillegg blant folk uten religioner. 

Anonymkode: 2589c...f60

Og så? Det er fremdeles «kristne verdier» selv om andre religioner er enig.

Anonymkode: fde61...633

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i barnedåp til en venninne for noen uker siden. Hun er ikke kristen overhodet og har aldri vært det. Allikevel døper hun ungen kristelig og når presten spør "vil dere oppdra barnet i kristen tro?" svarer hun ja selv om hun har ingen intensjoner om dette. 

Hvorfor døper folk som overhodet ikke er religiøs barna sine? hvorfor ikke ha en navnefest? 

Syns forøvrig ikke at noen barn skal bli døpt inn i en religion før de kan ta egne avgjørelser om tro. 

Anonymkode: 52e1e...fdd

Personlig skjønner jeg det ikke.

Er kristen, og i min kirke er barnedåp normen, men velger å ikke velge for dem.

Det betyr ikke verken dåp eller navnefest (sorry men det er å velge) så får de velge selv når de kommer opp i konfirmasjonsalder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! Hvis det kun er dåpen som.er viktig for deg,hvorfor har dere da besøk etterpå? For å få gaver? Nei, sikkert for å samle familien og feire den lille. Skal ikke vi som ikke ønsker dåp få ha en fest for vårt barn?

Topp ti av dumme innlegg her inne. 

Anonymkode: 7e733...2be

En kan da fint ha fest for barnet uten å måtte velge for det.

(Dåp/navnefest er et valg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare snakke for min egen del. Jeg hadde egentlig ikke lyst å døpe gutten vår fordi vi ikke er religiøse. Men så har jeg noen nieser som ikke er døpt, og jeg ser de har «slitt» litt opp igjennom pga dette og iallefall nå når de skal konfirmeres. Når alle fikk invitasjon til å få feks 4-årsbok i kirka var det bare de to på avdelingen som ikke skulle i kirka den søndagen (dette legges godt merke til av 4 åringer...). Samme ved andre arrangement i kirka. Nå når de skal konfirmeres så ville de konfirmere seg sammen med resten av klassen, men da må de døpes først. De er ganske frustrerte på foreldrene fordi de ikke ble døpt for nå står de uten valgmuligheter. 
 

vi døpte derfor gutten vår for å gi han valgmuligheter. Nå har han mulighet til å ta et valg når han skal konfirmeres, om han skal gifte seg osv osv. Pluss det er ganske mye enklere å melde seg ut av kirka (et tastetrykk på nettet) enn å melde seg inn. 

Anonymkode: a3bc6...9d1

Hvilket tull er dette?

Barnet kan fint døpes før konfirmasjonen om barnet ønsker det, å si noe annet ville være en løgn.

En har for øvrig langt flere valgmuligheter om en velger at ikke døpe

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten anekdote:

Jeg leser svarene her inne, og blir tatt tilbake til da jeg troppet opp på menighetskontoret med babyen for å melde det opp til dåp for snart 25 år siden. 

Jeg er såkalt "tradisjonskristen" selv, der jeg har min barnetro, men er absolutt ikke en aktiv kirkegjenger. 

Jeg husker at jeg ble så overrasket fordi presten spurte om han fikk lov til å be for barnet (Altså der og da, ikke under dåpen)

Selvsagt fikk han lov til det, og jeg ble rørt av hvordan han tok barnet i armene, la hånden på barnets hode, og ba Gud velsigne barnet, beskytte henne, og mye mye mer. 

 Etterpå takket presten meg!

Han fortalte at det var veldig mange som ønsket dåp, men som ikke ville at presten ba for barnet unntatt under selve dåpsseremonien fordi "Vi er ikke kristne, vi vil bare ha dåp".

Det er ikke mye som har forandret seg skjønner jeg. 

Anonymkode: 0a1ef...477

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...