Gå til innhold

hvorfor døpe ungen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i barnedåp til en venninne for noen uker siden. Hun er ikke kristen overhodet og har aldri vært det. Allikevel døper hun ungen kristelig og når presten spør "vil dere oppdra barnet i kristen tro?" svarer hun ja selv om hun har ingen intensjoner om dette. 

Hvorfor døper folk som overhodet ikke er religiøs barna sine? hvorfor ikke ha en navnefest? 

Syns forøvrig ikke at noen barn skal bli døpt inn i en religion før de kan ta egne avgjørelser om tro. 

Anonymkode: 52e1e...fdd

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme lurer jeg på. Men går vel på tradisjon og at mange synes det er sååå kooos med dåp.

Her går vi for navnefest. 

Anonymkode: 7e733...2be

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i barnedåp til en venninne for noen uker siden. Hun er ikke kristen overhodet og har aldri vært det. Allikevel døper hun ungen kristelig og når presten spør "vil dere oppdra barnet i kristen tro?" svarer hun ja selv om hun har ingen intensjoner om dette. 

Hvorfor døper folk som overhodet ikke er religiøs barna sine? hvorfor ikke ha en navnefest? 

Syns forøvrig ikke at noen barn skal bli døpt inn i en religion før de kan ta egne avgjørelser om tro. 

Anonymkode: 52e1e...fdd

Pga tradisjon/kultur. Kommer til å døpe ungen min også, slevom jeg ikke er religiøs.

 

Man tar alltid valg for barna sine. kosthold/kjøtt, klær, hobbyer osv - det er det som er å være en forelder.

Anonymkode: f1fe4...853

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig gjorde hun det fordi noen i den eldre garde i familien ellers ville ha unndratt større eller mindre gaver til barnet, alternativt grovt diskriminert det. 

Ja, det finnes fortsatt folk som ville ha avskrevet en baby som en som «likevel skal til helvete» og ikke tatt seg bryet med å lære navnet dets, selv om det var deres eget barnebarn. Og å døpe et barn til en Gud som ikke finnes er jo en uvesentlighet av dimensjoner.

Anonymkode: 29eb4...b81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Her har vi droppet dåp for begge barna selv om det er tradisjon i familien. Hvis barna vil når de blir større får de selvfølgelig lov. 

Anonymkode: b5de2...80c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å døpe ungene mine, selv om jeg ikke praktiserer kristendom. Synes det er en fin tradisjon, og ønsker at barne mine skal slippe å døpes senere om de ønsker å konfirmere seg. Synes dette med navnefest og borgerlig konfirmasjon er helt meningsløst. Det dreier seg kun om penger og gaver. 🙄 Synes i det minste en dåp er tradisjon, og at det er en større hensikt enn å håve inn gaver. I tillegg synes jeg ikke noen kan si noe på hvor kristne andre er, for vi vet ikke hva de mener innerst inne. Synes valget er opp til hver enkelt. 

Anonymkode: d5617...629

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av mine tre barn er døpt eller konfirmert. Vi er ikke religiøse.

Jeg synes det er en uting å lyve i kirken. Og ser heller ikke vitsen med navnefest og borgerlig konfirmasjon. Jeg var også den eneste på mitt kull som ikke konfirmerte seg back in the day.

 

Anonymkode: d8e32...734

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å døpe ungene mine, selv om jeg ikke praktiserer kristendom. Synes det er en fin tradisjon, og ønsker at barne mine skal slippe å døpes senere om de ønsker å konfirmere seg. Synes dette med navnefest og borgerlig konfirmasjon er helt meningsløst. Det dreier seg kun om penger og gaver. 🙄 Synes i det minste en dåp er tradisjon, og at det er en større hensikt enn å håve inn gaver. I tillegg synes jeg ikke noen kan si noe på hvor kristne andre er, for vi vet ikke hva de mener innerst inne. Synes valget er opp til hver enkelt. 

Anonymkode: d5617...629

Av ren nysgjerrighet, hva er den større hensikten?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min overtalte meg😅 

Anonymkode: fdb75...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å døpe ungene mine, selv om jeg ikke praktiserer kristendom. Synes det er en fin tradisjon, og ønsker at barne mine skal slippe å døpes senere om de ønsker å konfirmere seg. Synes dette med navnefest og borgerlig konfirmasjon er helt meningsløst. Det dreier seg kun om penger og gaver. 🙄 Synes i det minste en dåp er tradisjon, og at det er en større hensikt enn å håve inn gaver. I tillegg synes jeg ikke noen kan si noe på hvor kristne andre er, for vi vet ikke hva de mener innerst inne. Synes valget er opp til hver enkelt. 

Anonymkode: d5617...629

For noe tull! Hvis det kun er dåpen som.er viktig for deg,hvorfor har dere da besøk etterpå? For å få gaver? Nei, sikkert for å samle familien og feire den lille. Skal ikke vi som ikke ønsker dåp få ha en fest for vårt barn?

Topp ti av dumme innlegg her inne. 

Anonymkode: 7e733...2be

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er en gjeng sauer, som bare følger det majoriteten gjør og er ikke i stand til  å tenke for oss selv.

Anonymkode: a1f1c...8fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min sa med sine barn at det bare handlet om tradisjon og kos. Dessuten har vi alle barn, barnebarn og oldebarn døpt oss i den samme dåpskjolen som min mormor sydde ut av bryllupskjolen sin.. 

Vi for vår del går for navnefest, og lar barnet gå for det hn ønsker når den tiden kommer. Min mor og far sliter litt med å forstå at jeg er så «utradisjonell» av meg, når jeg var så bestemt på å konfirmere meg kristelig(bestemte meg da jeg var 3, så ville nok angret om jeg skulle valgt noe annet). Og et av deres argument er at det er bedre å døpe barnet nå enn å måtte ta en dåp og konfirmasjon på samme året - men jeg gidder ikke å døpe barnet mitt for noe som KANSKJE skjer om 15 år..?

Anonymkode: ec848...199

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen påstår at enkelte døper barna på grunn av gavene. Det tror jeg ikke er så vanlig. Dåpsgaver er som oftest ikke så dyre. Stort sett barnesmykker, bøker og sølvskjeer som ikke brukes mer enn noen ganger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! Hvis det kun er dåpen som.er viktig for deg,hvorfor har dere da besøk etterpå? For å få gaver? Nei, sikkert for å samle familien og feire den lille. Skal ikke vi som ikke ønsker dåp få ha en fest for vårt barn?

Topp ti av dumme innlegg her inne. 

Anonymkode: 7e733...2be

Oi, topp ti av de som følte seg truffet. 😄 Jeg sier ikke at dere får ikke feire barna deres. Vær så god! Jeg har deltatt i flere navnfester selv, og gir selvsagt gaver. Men innerst inne synes jeg det er som å feire bursdag uten å ha bursdag. Det er min mening om saken. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: d5617...629

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i barnedåp til en venninne for noen uker siden. Hun er ikke kristen overhodet og har aldri vært det. Allikevel døper hun ungen kristelig og når presten spør "vil dere oppdra barnet i kristen tro?" svarer hun ja selv om hun har ingen intensjoner om dette. 

Hvorfor døper folk som overhodet ikke er religiøs barna sine? hvorfor ikke ha en navnefest? 

Syns forøvrig ikke at noen barn skal bli døpt inn i en religion før de kan ta egne avgjørelser om tro. 

Anonymkode: 52e1e...fdd

Syns det er helt dust. Folk gjør det kun pga tradisjon. Ser ikke vitsen med å døpe dersom man overhode ikke er religiøs. Blir hyklersk spør du meg

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga tradisjon/kultur. Kommer til å døpe ungen min også, slevom jeg ikke er religiøs.

 

Man tar alltid valg for barna sine. kosthold/kjøtt, klær, hobbyer osv - det er det som er å være en forelder.

Anonymkode: f1fe4...853

Men du står jo da og juger presten midt opp i trynet. Du håner rett og slett jobben han gjør

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Rayo skrev:

Av ren nysgjerrighet, hva er den større hensikten?

Hensikten med dåp er å bli døpt. 

Anonymkode: d5617...629

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å døpe ungene mine, selv om jeg ikke praktiserer kristendom. Synes det er en fin tradisjon, og ønsker at barne mine skal slippe å døpes senere om de ønsker å konfirmere seg. Synes dette med navnefest og borgerlig konfirmasjon er helt meningsløst. Det dreier seg kun om penger og gaver. 🙄 Synes i det minste en dåp er tradisjon, og at det er en større hensikt enn å håve inn gaver. I tillegg synes jeg ikke noen kan si noe på hvor kristne andre er, for vi vet ikke hva de mener innerst inne. Synes valget er opp til hver enkelt. 

Anonymkode: d5617...629

Kristelig konf dersom man ikke er kristen handler også kun om gaver... 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hensikten med dåp er å bli døpt. 

Anonymkode: d5617...629

Men når man ikke er kristen, hva er vitsen da?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hensikten med dåp er å bli døpt. 

Anonymkode: d5617...629

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...