Brunello Skrevet 2. juni 2020 #121 Skrevet 2. juni 2020 14 minutter siden, Maleficenta skrev: Er dette et problem? Ikke noe problem, men mange glemmer at de ikke er kristne når de skal begraves. Da er det greit med tradisjoner og kultur. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #122 Skrevet 2. juni 2020 4 minutter siden, Maleficenta skrev: Ja og ikke for å glemme svineribbe som det jo faktisk står i bibelen at man ikke skal spise Mener du Koranen? Kristne kan vel spise svin? Anonymkode: 32837...39c
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #123 Skrevet 2. juni 2020 8 minutter siden, Brunello skrev: Ikke noe problem, men mange glemmer at de ikke er kristne når de skal begraves. Da er det greit med tradisjoner og kultur. Men da er de jo døde... 3
Brunello Skrevet 2. juni 2020 #124 Skrevet 2. juni 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Men da er de jo døde... Ja, og har kanskje et ørlite håp om at det skal være et liv etter døden likevel😊 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #125 Skrevet 2. juni 2020 3 minutter siden, Brunello skrev: Ikke noe problem, men mange glemmer at de ikke er kristne når de skal begraves. Da er det greit med tradisjoner og kultur. Det jo den som dør sitt valg. Hvis den som har ansvaret med å arrangere begravelsen er i tvil om hva vedkommende ønsker bør det snakkes om. Hvis et slikt ønske ikke har blitt ytret blir det nok automatisk en kristen begravelse om vedkommende er døpt og konfirmert i kirken. Det er forskjell på å være ateist og å avstå fra alt som har med religion å gjøre... Begravelsen dreier seg ikke om meg, og jeg har ingenting i mot å begrave mine foreldre på kirkegården selv om jeg ikke ønsker å bli gravlagt selv. Anonymkode: 32837...39c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #126 Skrevet 2. juni 2020 32 minutter siden, Brunello skrev: Lurer litt på hvor mange av dere som ikke vil døpe barna deres som aktivt går inn for å ikke begraves fra kirken? Mine pårørende er fullstendig klar over at noen religiøs begravelse vil være en måte å skjende mitt ettermæle på. Jeg vil heller ha liket mitt kappa i biter og fôret til måkene enn at en prestefjomp skal stå og misbruke min død til å lyge om et evig liv. Anonymkode: 37f83...45e 3
Hr. Aktiv Skrevet 2. juni 2020 #127 Skrevet 2. juni 2020 På 1.6.2020 den 23.25, AnonymBruker skrev: Jeg var i barnedåp til en venninne for noen uker siden. Hun er ikke kristen overhodet og har aldri vært det. Allikevel døper hun ungen kristelig og når presten spør "vil dere oppdra barnet i kristen tro?" svarer hun ja selv om hun har ingen intensjoner om dette. Hvorfor døper folk som overhodet ikke er religiøs barna sine? hvorfor ikke ha en navnefest? Syns forøvrig ikke at noen barn skal bli døpt inn i en religion før de kan ta egne avgjørelser om tro. Anonymkode: 52e1e...fdd De kan vel avgjøre det selv når de blir gamle nok? Jeg tenker at selv om vi fikk kristendommen tredd ned over hodet på oss så skjedde dette for over tusen år siden. Etter det har den blitt litt utvannet skal det sant sies. Men det er den kristne troen vi har her på berget. Hvorfor skal vi da velge bort en tradisjon mot det vi nå importerer for full maskin fra utlandet? Skal da kristendommen raderes ut her og vi bli en islamstat? Jeg har selv i voksen alder valgt å stå utenfor kristendommen. Dette er et valg jeg gjorde i voksen alder, men jeg har ikke meldt meg ut fra statskirka fordi dette har med tradisjon og respekt for dem som fortsatt velger å tro på den religion vi har her hjemme. Av og til oppsøker jeg også kirka nettopp fordi det er en tradisjon lik barnedåp og bryllup f.eks. Mine barn har blitt døpt i kirka på samme måte som meg. Ja folk har reagert på at jeg gjorde det, men sånn er det. De får velge selv om de vil fortsette ved konfirmasjon. Jeg har ikke tenkt å hverken pådrive kristen tro eller ta fra dem den gleden hvis de vil ha kristen tro. De skal få velge selv. Når du da ikke synes de skal døpes vil det også si at du ikke er så nøye med andre ting og i oppdragelsen da barna er såpass små at de selv ikke kan fatte en slutning?
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #128 Skrevet 2. juni 2020 14 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: De kan vel avgjøre det selv når de blir gamle nok? Jeg tenker at selv om vi fikk kristendommen tredd ned over hodet på oss så skjedde dette for over tusen år siden. Etter det har den blitt litt utvannet skal det sant sies. Men det er den kristne troen vi har her på berget. Hvorfor skal vi da velge bort en tradisjon mot det vi nå importerer for full maskin fra utlandet? Skal da kristendommen raderes ut her og vi bli en islamstat? Jeg har selv i voksen alder valgt å stå utenfor kristendommen. Dette er et valg jeg gjorde i voksen alder, men jeg har ikke meldt meg ut fra statskirka fordi dette har med tradisjon og respekt for dem som fortsatt velger å tro på den religion vi har her hjemme. Av og til oppsøker jeg også kirka nettopp fordi det er en tradisjon lik barnedåp og bryllup f.eks. Mine barn har blitt døpt i kirka på samme måte som meg. Ja folk har reagert på at jeg gjorde det, men sånn er det. De får velge selv om de vil fortsette ved konfirmasjon. Jeg har ikke tenkt å hverken pådrive kristen tro eller ta fra dem den gleden hvis de vil ha kristen tro. De skal få velge selv. Når du da ikke synes de skal døpes vil det også si at du ikke er så nøye med andre ting og i oppdragelsen da barna er såpass små at de selv ikke kan fatte en slutning? Det siste avsnittet forstår jeg ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #129 Skrevet 2. juni 2020 59 minutter siden, Brunello said: Lurer litt på hvor mange av dere som ikke vil døpe barna deres som aktivt går inn for å ikke begraves fra kirken? Eller som snakker med foreldrene deres, som sikkert ikke er kristne, om humanetisk begravelse når den tid kommer. Jeg tenker at når den tid kommer får de pårørende gjøre som de vil; jeg merker jo ingen forskjell. Uansett skal jeg ikke ligge i kista og lyve. Anonymkode: 271f4...8be 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #130 Skrevet 2. juni 2020 59 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Hvorfor skal vi da velge bort en tradisjon mot det vi nå importerer for full maskin fra utlandet? Skal da kristendommen raderes ut her og vi bli en islamstat? Fordi folk flest i dag ikke er kristne. Man kan ikke si at man er kristen kun fordi man "syns alle skal være snille mot hverandre". Dåp er en kristen tradisjon der man LOVER kirken å oppdra barnet i kristen tro, altså at man tror på Gud Jesus og Den hellige Ånd. Det er ikke slik at vi blir en islamstat bare fordi vi innser at vi ikke er kristne. Islam og Kristendommen er "same shit, different wrapping". Kristne og muslimske verdier er like, og de har samme Gud. De fleste i Norge tror ikke på Gud, og har dermed ikke "kristne verdier". De verdiene vi lever etter finner man i alle livssyn, og Norges lover. Anonymkode: 56fcb...65f 5
CAPS LOCK Skrevet 2. juni 2020 #131 Skrevet 2. juni 2020 1 time siden, Maleficenta skrev: Ja og ikke for å glemme svineribbe som det jo faktisk står i bibelen at man ikke skal spise Det står ikke at "man" ikke skal spise svin. Det står at jødene ikke skal spise svin, så hvis du ikke er jøde, så er det bare å spise svin
Fru Uperfekt Skrevet 2. juni 2020 #132 Skrevet 2. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Feirer du jul uten å være kristen er du like hyklerisk som de som døper Anonymkode: f1fe4...853 Hæ? Noen feirer jul og andre kan feire vinterblot 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #133 Skrevet 3. juni 2020 1 time siden, Maleficenta skrev: Ja og ikke for å glemme svineribbe som det jo faktisk står i bibelen at man ikke skal spise Ikke alle kristne er jøder........... Jøder er jøder og de + de som tilhører "fredens religion" må holde seg unna svin Anonymkode: f1a0f...aa0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #134 Skrevet 3. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp, er ille nok å føde barn. Så da synes jeg man ikke skal påtvinges relegion og hjernevasking som det fører med. Anonymkode: 012da...914 Hjelpes! Hjernevasking liksom. Hva slags mystisk sekt tror du den norske kirke er? Anonymkode: e9292...b04 3
Fru Uperfekt Skrevet 3. juni 2020 #135 Skrevet 3. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Eg har ein treåring og kan forstå at det kan bli leit å vere utanfor fellesskapet når ho blir eldre, viss det blir snakka om arrangement i regi av kyrkja i klassen, og dei fleste er med. Ein 14-15-åring bør etter mi meining vere vaksen nok til å takle å bli døypt, viss han/ho ønsker kristen konfirmasjon. Korleis veit fireåringane at det blir delt ut bok i kyrkja? Er dette ein barnehage med utvida kristen formålsparagraf, slik at dette er tema? Eller det barna som har tatt opp dette? Anonymkode: 2225f...144 Når den tid kommer kan du bare la henne velge selv. Mine gjør det og noen går andre ikke. 1
Fru Uperfekt Skrevet 3. juni 2020 #136 Skrevet 3. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp, er ille nok å føde barn. Så da synes jeg man ikke skal påtvinges relegion og hjernevasking som det fører med. Anonymkode: 012da...914 Alt kan kalles hjernevasking men det er nå engang slik at endel av det å være forelder er å ta valg og påvirke ens barn til å bli gode individer som kan bidra til samfunnet. Veien dit er forskjellig fra Fam til Fam 2
Maleficenta Skrevet 3. juni 2020 #137 Skrevet 3. juni 2020 1 time siden, Fru Uperfekt skrev: Alt kan kalles hjernevasking men det er nå engang slik at endel av det å være forelder er å ta valg og påvirke ens barn til å bli gode individer som kan bidra til samfunnet. Veien dit er forskjellig fra Fam til Fam Og det er det bare religiøse som kan?
Maleficenta Skrevet 3. juni 2020 #138 Skrevet 3. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle kristne er jøder........... Jøder er jøder og de + de som tilhører "fredens religion" må holde seg unna svin Anonymkode: f1a0f...aa0 Jøder? Det står at kristne heller ikke skal spise det. Vi bare valgte å ignorere den delen
Citpensacola Skrevet 3. juni 2020 #139 Skrevet 3. juni 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Men viss dei som døyper ungen utan å vere kristne er uskikka som foreldre, er det mange som er uskikka! Alle eg kjenner døyper barna, og ingen er kristne (så vidt eg veit). Eg er ateist og kunne aldri valt dåp, men forstår dilemmaet viss man er sammen med ein kristen partner. Anonymkode: 2225f...144 Det er svært mange som er uskikka som foreldre ja, definitivt. Nå må jeg ærlig innrømme om at det er totalt uforståelig for meg at man kan ha en religiøs partner dersom en selv er ateist, men jeg forstår heller ikke at det går an å være "halvveis" religiøs, eller "religiøs light". Enten eller, tenker nå jeg, men tydeligvis er det mange som ikke tenker særlig over deres forhold til religion og overtro.
Citpensacola Skrevet 3. juni 2020 #140 Skrevet 3. juni 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Hjelpes! Hjernevasking liksom. Hva slags mystisk sekt tror du den norske kirke er? Anonymkode: e9292...b04 Det er vel ikke så mange som tror at den norske kirke er en "mystisk sekt", men selvsagt er det hjernevasking. All form for religion er hjernevasking, og hvis ikke man hadde blitt indoktrinert med alle eventyrene og bullshitet fra man var bitte liten hadde man vel neppe trodd på alt fjaset heller. Vi lever ikke i middelalderen lenger, på tide å komme seg videre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå