mammahjarte Skrevet 2. juni 2020 #101 Skrevet 2. juni 2020 Eg trur ikkje barnet mit i så ung alder er i stand til å ta stilling til om ho vil ha jesus kristus som sin frelser, så vi droppa dåp. Eller eg satt ned foten eigentlig. Eller det var meir sånn "om du vil ha dåp må du organisera det, for det er ikkje heilt mi greie. Men om det er viktig for deg så går eg med på det". Så skjedde det ingenting. 3
Citpensacola Skrevet 2. juni 2020 #102 Skrevet 2. juni 2020 Det er ikke bare hyklersk å døpe ungen sin i kirken hvis man ikke er kristen, men det er både idiotisk, ondskapsfullt og burde egentlig vært straffbart. Hvis man deltar i religiøse ritualer bare fordi "det er koselig" eller "det er tradisjon" så er man så til de grader trangsynt, overfladisk og lite bevisst på hva dåp faktisk innebærer at man ikke er skikket til å ha barn. Det er lov å bruke huet og ikke breke rundt i saueflokken som alle de andre idiotene som ikke tenker seg om før de gjør ting. Nå synes jeg i utgangspunktet også religion er komplett idiotisk, men ureligiøse mennesker som aktivt deltar i religiøse seremonier er om mulig enda teitere enn religiøse personer. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #103 Skrevet 2. juni 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: De har da Lov til å bli med inn i en kirke selv om de ikke er døpt, så de kan fortsatt være med klassen i kirka om de vil se hvordan det er der. Nettopp Anonymkode: 32837...39c
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #104 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, Citpensacola skrev: Det er ikke bare hyklersk å døpe ungen sin i kirken hvis man ikke er kristen, men det er både idiotisk, ondskapsfullt og burde egentlig vært straffbart. Hvis man deltar i religiøse ritualer bare fordi "det er koselig" eller "det er tradisjon" så er man så til de grader trangsynt, overfladisk og lite bevisst på hva dåp faktisk innebærer at man ikke er skikket til å ha barn. Det er lov å bruke huet og ikke breke rundt i saueflokken som alle de andre idiotene som ikke tenker seg om før de gjør ting. Nå synes jeg i utgangspunktet også religion er komplett idiotisk, men ureligiøse mennesker som aktivt deltar i religiøse seremonier er om mulig enda teitere enn religiøse personer. Forsåvidt enig, men å si at de ikke er skikket til å ha barn er nå drøyt da...
mammahjarte Skrevet 2. juni 2020 #105 Skrevet 2. juni 2020 1 minutt siden, Citpensacola said: Det er ikke bare hyklersk å døpe ungen sin i kirken hvis man ikke er kristen, men det er både idiotisk, ondskapsfullt og burde egentlig vært straffbart. Hvis man deltar i religiøse ritualer bare fordi "det er koselig" eller "det er tradisjon" så er man så til de grader trangsynt, overfladisk og lite bevisst på hva dåp faktisk innebærer at man ikke er skikket til å ha barn. Det er lov å bruke huet og ikke breke rundt i saueflokken som alle de andre idiotene som ikke tenker seg om før de gjør ting. Nå synes jeg i utgangspunktet også religion er komplett idiotisk, men ureligiøse mennesker som aktivt deltar i religiøse seremonier er om mulig enda teitere enn religiøse personer. Det er ganske mykje rart folk feirer og blir med på som dei ikkje aner kva greia handlar om da. F.eks Lucia i barnehagen. Det er eigentlig ganske mordbid greie, likevel klikke foreldregurppa om man ikkje lage lusekattar, har luciagange med lysfest. Det er ikkje sånn at vanlige folk alltid analyserer alt og tar stillign til alt eller meine noko om alt. Mange berre gjer ting faktisk. Bør vi ikkje f.eks begynne arbeida på himmelspretten? Vi som ikkje trur vil jo bare ha fri den dagen. Vil du ha mindre fri? Ikkje eg...
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #106 Skrevet 2. juni 2020 11 minutter siden, mammahjarte skrev: Det er ganske mykje rart folk feirer og blir med på som dei ikkje aner kva greia handlar om da. F.eks Lucia i barnehagen. Det er eigentlig ganske mordbid greie, likevel klikke foreldregurppa om man ikkje lage lusekattar, har luciagange med lysfest. Det er ikkje sånn at vanlige folk alltid analyserer alt og tar stillign til alt eller meine noko om alt. Mange berre gjer ting faktisk. Bør vi ikkje f.eks begynne arbeida på himmelspretten? Vi som ikkje trur vil jo bare ha fri den dagen. Vil du ha mindre fri? Ikkje eg... Man kaster iallefall ikke bort tiden til presten som står og preker til en vegg fordi de som er i dåpen ikke tror på et kvekk av det han sier 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #107 Skrevet 2. juni 2020 10 minutter siden, mammahjarte said: Det er ganske mykje rart folk feirer og blir med på som dei ikkje aner kva greia handlar om da. F.eks Lucia i barnehagen. Det er eigentlig ganske mordbid greie, likevel klikke foreldregurppa om man ikkje lage lusekattar, har luciagange med lysfest. Det er ikkje sånn at vanlige folk alltid analyserer alt og tar stillign til alt eller meine noko om alt. Mange berre gjer ting faktisk. Bør vi ikkje f.eks begynne arbeida på himmelspretten? Vi som ikkje trur vil jo bare ha fri den dagen. Vil du ha mindre fri? Ikkje eg... Verken Lucia eller himmelspretten innebærer en seremoni med trosbekjennelse og avlagte løfter. Anonymkode: 271f4...8be 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #108 Skrevet 2. juni 2020 Folk døper barna sine uten å mene noe religiøst med det fordi de mangler integritet. Det er synd på barn som må vokse opp med så veike foreldre. Anonymkode: 37f83...45e 5
mammahjarte Skrevet 2. juni 2020 #109 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, Maleficenta said: Man kaster iallefall ikke bort tiden til presten som står og preker til en vegg fordi de som er i dåpen ikke tror på et kvekk av det han sier Ja det er heilt idiotisk, likevel gjer fryktelig mange det. Vanskelig å forstå, ei veninna av meg sa ho gjorde det for bestemor. Men eigentlig gjorde ho det 100% for seg sjølv for å ha dåpfsfest etterpå. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Verken Lucia eller himmelspretten innebærer en seremoni med trosbekjennelse og avlagte løfter. Anonymkode: 271f4...8be Du har rett, dåp er hakket meir inngripande. Barnet må då seinare melda seg ut av trossamfunnet. Det er ikkje så vanskelig å velja dåp seinare om barnet faktsik blir truande. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #110 Skrevet 2. juni 2020 19 minutter siden, Citpensacola skrev: Det er ikke bare hyklersk å døpe ungen sin i kirken hvis man ikke er kristen, men det er både idiotisk, ondskapsfullt og burde egentlig vært straffbart. Hvis man deltar i religiøse ritualer bare fordi "det er koselig" eller "det er tradisjon" så er man så til de grader trangsynt, overfladisk og lite bevisst på hva dåp faktisk innebærer at man ikke er skikket til å ha barn. Det er lov å bruke huet og ikke breke rundt i saueflokken som alle de andre idiotene som ikke tenker seg om før de gjør ting. Nå synes jeg i utgangspunktet også religion er komplett idiotisk, men ureligiøse mennesker som aktivt deltar i religiøse seremonier er om mulig enda teitere enn religiøse personer. Heilt einig! Men viss dei som døyper ungen utan å vere kristne er uskikka som foreldre, er det mange som er uskikka! Alle eg kjenner døyper barna, og ingen er kristne (så vidt eg veit). Eg er ateist og kunne aldri valt dåp, men forstår dilemmaet viss man er sammen med ein kristen partner. Og så er det så trist å skuffe eldre slektningar. Fleire som har spør meg koffor eg ikkje vil bruke dåpskjolen. Vel, eg kan ikkje stå og love prest og forsamling å oppdra barnet mitt i den kristne trua berre for å få brukt ein gammal dåpskjole (sjølv om den er veldig fin altså) Anonymkode: 2225f...144 6
Humle Brumle Skrevet 2. juni 2020 #111 Skrevet 2. juni 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer til å døpe ungene mine, selv om jeg ikke praktiserer kristendom. Synes det er en fin tradisjon, og ønsker at barne mine skal slippe å døpes senere om de ønsker å konfirmere seg. Synes dette med navnefest og borgerlig konfirmasjon er helt meningsløst. Det dreier seg kun om penger og gaver. 🙄 Synes i det minste en dåp er tradisjon, og at det er en større hensikt enn å håve inn gaver. I tillegg synes jeg ikke noen kan si noe på hvor kristne andre er, for vi vet ikke hva de mener innerst inne. Synes valget er opp til hver enkelt. Anonymkode: d5617...629 Helt uenig der, jeg ble konfirmert borgerlig og det var veldig hyggelig. Ja, penger og gaver var stas, men det er også et veldig flott minne. Synes det var kjempekoselig å bli behandlet som en prinsesse i en dag og få høre taler og sanger som var for å feire meg. Husker jeg begynte å gråte da pappa holdt tale 🥺 For meg var borgelig komfirmasjon riktig for meg siden jeg er ateist. Jeg ville ha en feiring og komfirmasjon uten å måtte ha en tro og bli bundet til en religion. Det er jo samme tradisjonen bare minus religion. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #112 Skrevet 2. juni 2020 30 minutter siden, Citpensacola skrev: Det er ikke bare hyklersk å døpe ungen sin i kirken hvis man ikke er kristen, men det er både idiotisk, ondskapsfullt og burde egentlig vært straffbart. Hvis man deltar i religiøse ritualer bare fordi "det er koselig" eller "det er tradisjon" så er man så til de grader trangsynt, overfladisk og lite bevisst på hva dåp faktisk innebærer at man ikke er skikket til å ha barn. Det er lov å bruke huet og ikke breke rundt i saueflokken som alle de andre idiotene som ikke tenker seg om før de gjør ting. Nå synes jeg i utgangspunktet også religion er komplett idiotisk, men ureligiøse mennesker som aktivt deltar i religiøse seremonier er om mulig enda teitere enn religiøse personer. Det er ikke værre enn at folk som ikke er kristne feirer jul Anonymkode: f1fe4...853 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #113 Skrevet 2. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk døper barna sine uten å mene noe religiøst med det fordi de mangler integritet. Det er synd på barn som må vokse opp med så veike foreldre. Anonymkode: 37f83...45e Er mer synd på de som vokser opp med skilte foreldre, men det er også flesteparten av befolkningen. Skal vi frata alle skilte foreldre som har døpt ungen sin uten å være religiøs så er det ikke mange som sitter igjen med unger Anonymkode: f1fe4...853
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #114 Skrevet 2. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke værre enn at folk som ikke er kristne feirer jul Anonymkode: f1fe4...853 Jul er en førkristen høytid, kristmess er den kristne feiringen som kom senere. Forklar gjerne hva ribbe, pinnekjøtt, brennevin, nisser og øl har med kristendom å gjøre. Anonymkode: 37f83...45e 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #115 Skrevet 2. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bare snakke for min egen del. Jeg hadde egentlig ikke lyst å døpe gutten vår fordi vi ikke er religiøse. Men så har jeg noen nieser som ikke er døpt, og jeg ser de har «slitt» litt opp igjennom pga dette og iallefall nå når de skal konfirmeres. Når alle fikk invitasjon til å få feks 4-årsbok i kirka var det bare de to på avdelingen som ikke skulle i kirka den søndagen (dette legges godt merke til av 4 åringer...). Samme ved andre arrangement i kirka. Nå når de skal konfirmeres så ville de konfirmere seg sammen med resten av klassen, men da må de døpes først. De er ganske frustrerte på foreldrene fordi de ikke ble døpt for nå står de uten valgmuligheter. vi døpte derfor gutten vår for å gi han valgmuligheter. Nå har han mulighet til å ta et valg når han skal konfirmeres, om han skal gifte seg osv osv. Pluss det er ganske mye enklere å melde seg ut av kirka (et tastetrykk på nettet) enn å melde seg inn. Anonymkode: a3bc6...9d1 Eg har ein treåring og kan forstå at det kan bli leit å vere utanfor fellesskapet når ho blir eldre, viss det blir snakka om arrangement i regi av kyrkja i klassen, og dei fleste er med. Ein 14-15-åring bør etter mi meining vere vaksen nok til å takle å bli døypt, viss han/ho ønsker kristen konfirmasjon. Korleis veit fireåringane at det blir delt ut bok i kyrkja? Er dette ein barnehage med utvida kristen formålsparagraf, slik at dette er tema? Eller det barna som har tatt opp dette? Anonymkode: 2225f...144 5
Brunello Skrevet 2. juni 2020 #116 Skrevet 2. juni 2020 (endret) Lurer litt på hvor mange av dere som ikke vil døpe barna deres som aktivt går inn for å ikke begraves fra kirken? Eller som snakker med foreldrene deres, som sikkert ikke er kristne, om humanetisk begravelse når den tid kommer. Endret 2. juni 2020 av Brunello 1
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #117 Skrevet 2. juni 2020 7 minutter siden, Brunello skrev: Lurer litt på hvor mange av dere som ikke vil døpe barna deres som aktivt går inn for å ikke begraves fra kirken? Eller som snakker med foreldrene deres, som sikkert ikke er kristne, om humanetisk begravelse når den tid kommer. Er dette et problem?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #118 Skrevet 2. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bare snakke for min egen del. Jeg hadde egentlig ikke lyst å døpe gutten vår fordi vi ikke er religiøse. Men så har jeg noen nieser som ikke er døpt, og jeg ser de har «slitt» litt opp igjennom pga dette og iallefall nå når de skal konfirmeres. Når alle fikk invitasjon til å få feks 4-årsbok i kirka var det bare de to på avdelingen som ikke skulle i kirka den søndagen (dette legges godt merke til av 4 åringer...). Samme ved andre arrangement i kirka. Nå når de skal konfirmeres så ville de konfirmere seg sammen med resten av klassen, men da må de døpes først. De er ganske frustrerte på foreldrene fordi de ikke ble døpt for nå står de uten valgmuligheter. vi døpte derfor gutten vår for å gi han valgmuligheter. Nå har han mulighet til å ta et valg når han skal konfirmeres, om han skal gifte seg osv osv. Pluss det er ganske mye enklere å melde seg ut av kirka (et tastetrykk på nettet) enn å melde seg inn. Anonymkode: a3bc6...9d1 Du blir ikke automatisk fratatt retten til å gå i kirka om du ikke er døpt, og du blir ikke automatisk en troende eller hykler av å bare besøke kirka. Å få bli med i kirka er ikke annet enn en ny opplevelse og erfaring for barnet. Forventer du at gutten din tar et reflektert valg som blivende konfirmant? Det blir jo fryktelig enkelt for ham å bare følge strømmen/klassen når han allerede er døpt. Om han ikke da allerede har bestemt seg for at han er kristen, er det et like stort hån mot religionen som da dere løy i kirka. Hva lærer dere gutten deres om religion og etikk da? Hva lærer dere ham om integritet og selvstendighet? Dere feirer at han trår inn i de voksnes rekker, og hvilken flott mulighet han hadde hatt hvis han kunne fått ta et slikt voksent valg i starten av dette! Anonymkode: 32837...39c 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #119 Skrevet 2. juni 2020 8 minutter siden, Brunello skrev: Lurer litt på hvor mange av dere som ikke vil døpe barna deres som aktivt går inn for å ikke begraves fra kirken? Eller som snakker med foreldrene deres, som sikkert ikke er kristne, om humanetisk begravelse når den tid kommer. Jeg vil ikke begraves i kirken, nei. Jeg respekterer mine foreldres valg om begravelse og går i deres kristne begravelse om det er det de ønsker. Anonymkode: 32837...39c 3
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #120 Skrevet 2. juni 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jul er en førkristen høytid, kristmess er den kristne feiringen som kom senere. Forklar gjerne hva ribbe, pinnekjøtt, brennevin, nisser og øl har med kristendom å gjøre. Anonymkode: 37f83...45e Ja og ikke for å glemme svineribbe som det jo faktisk står i bibelen at man ikke skal spise 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå