Gå til innhold

Hvorfor er det så mye opptøyer blant svarte afroamerikanere?


Susanne23

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Eediyat skrev:

Er til å bli kvalm av å lese her inne. Privilegerte rasister, rett og slett. Regner med at dere er typen som sier: «all lives matters». 

De gjør jo det 🤔

Anonymkode: 079d3...d35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Eediyat skrev:

Er til å bli kvalm av å lese her inne. Privilegerte rasister, rett og slett. Regner med at dere er typen som sier: «all lives matters». 

Er det rasistisk å mene at alle mennesker er like mye verdt? Hæ? Denne forstod jeg ikke helt... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nightcrawler skrev:

Igjen så finner du enkeltsaker og setter opp mot et stort antall. Vet du, deg gidder jeg faktisk ikke bruke et sekund mer på. Ha en fin kveld videre.

Utdrag fra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6080222/

Victims were majority white (52%) but disproportionately black (32%) with a fatality rate 2.8 times higher among blacks than whites. Most victims were reported to be armed (83%); however, black victims were more likely to be unarmed (14.8%) than white (9.4%) or Hispanic (5.8%) victims. 

Politiet dreper flere hvite enn svarte, dog utgjør svarte kun 13% av befolkningen. Det er altså langt større sjanse for å bli skutt av politiet dersom man er svart. Men, svarte står også for omlag 30% av alle drapene i USA og er kraftig overrepresentert på den øvrige kriminalstatistikken til tross for at de bare utgjør 13% av befolkningen. Det er altså fullt mulig å forklare denne forskjellen uten at rasisme er det underliggende motivet. 

Videre nevner du at det bare finnes enkelttilfeller av dødelig vold mot hvite fra politiets side. Det er feil, og det utgår klart fra tallene jeg linket til. Omlag 15% av alle svarte som ble drept av politiet var ubevæpnet. Dette er rundt 5% mer enn tilfellene der hudfargen var hvit. 9,4% av alle hvite som ble drept av politiet var ubevæpnede. Enkelttilfeller, nei! Underrapportert, ja. 

Jeg tror ingen benekter at det finnes rasistiske politimenn, eller at det finnes enkelttilfeller hvor rasisme var det underliggende motivet. Men å forhåndskonkludere med rasisme er for meg absurd.  

Edit: Jeg er trøtt, og jeg kan ha misstolket tallene, men da håper jeg noen korrigerer meg. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eediyat skrev:

Er til å bli kvalm av å lese her inne. Privilegerte rasister, rett og slett. Regner med at dere er typen som sier: «all lives matters». 

Den var du ikke heldig med 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Er du av den mening at ikke alle menneskeliv betyr noe?

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun er den typen rasist som hater alle som ikke er svarte. Interessant det der.

Anonymkode: decb6...1d7

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Argumenter for ståstedet ditt så skal jeg vurderer det. Du kommer jo bare med personangrep.

Anonymkode: c30e3...d82


Det blir litt som å storme inn i en begravelse å rope: «jeg har også følt sorg, meg, meg, meg!»

ED31D39D-009F-4ECA-9BA2-08D8294D11B2.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eediyat skrev:

 

 


Det blir litt som å storme inn i en begravelse å rope: «jeg har også følt sorg, meg, meg, meg!»

ED31D39D-009F-4ECA-9BA2-08D8294D11B2.png

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, HalldirV2 skrev:

Utdrag fra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6080222/

Victims were majority white (52%) but disproportionately black (32%) with a fatality rate 2.8 times higher among blacks than whites. Most victims were reported to be armed (83%); however, black victims were more likely to be unarmed (14.8%) than white (9.4%) or Hispanic (5.8%) victims. 

Politiet dreper flere hvite enn svarte, dog utgjør svarte kun 13% av befolkningen. Det er altså langt større sjanse for å bli skutt av politiet dersom man er svart. Men, svarte står også for omlag 30% av alle drapene i USA og er kraftig overrepresentert på den øvrige kriminalstatistikken til tross for at de bare utgjør 13% av befolkningen. Det er altså fullt mulig å forklare denne forskjellen uten at rasisme er det underliggende motivet. 

Videre nevner du at det bare finnes enkelttilfeller av dødelig vold mot hvite fra politiets side. Det er feil, og det utgår klart fra tallene jeg linket til. Omlag 15% av alle svarte som ble drept av politiet var ubevæpnet. Dette er rundt 5% mer enn tilfellene der hudfargen var hvit. 9,4% av alle hvite som ble drept av politiet var ubevæpnede. Enkelttilfeller, nei! Underrapportert, ja. 

Jeg tror ingen benekter at det finnes rasistiske politimenn, eller at det finnes enkelttilfeller hvor rasisme var det underliggende motivet. Men å forhåndskonkludere med rasisme er for meg absurd.  

Edit: Jeg er trøtt, og jeg kan ha misstolket tallene, men da håper jeg noen korrigerer meg. 

Wiki sier at svarte sto for 52%+ av alle drap fra 1980 til 2008.

Sitat

According to the US Department of Justice, African Americans accounted for 52.5% of all homicide offenders from 1980 to 2008, with Whites 45.3% and "Other" 2.2%. The offending rate for African Americans was almost 8 times higher than Whites, and the victim rate 6 times higher. Most homicides were intraracial, with 84% of White victims killed by Whites, and 93% of African American victims were killed by African Americans.[49][50][51]

https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime_in_the_United_States

13% står altså for mer enn halvparten av alle drap. Av disse 13% vil jeg tro de aller fleste er unge, svarte menn.

 

Anonymkode: 6dc1b...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

som  Ted Bundy?. Du mener han kom unna med de grusomme handlingene sine fordi han var hvit? Selv når han ble henrettet?

 

Anonymkode: c618a...71e

Du har tilsynelatende problemer med å holde deg til tema. Om det ikke interesserer deg og du må gripe etter stråmenn, så er det bare å opprette en egen tråd. 

Dessuten finnes det et fåtall afroamerikanske seriemordere. Om Ted Bundy var mørk hadde han ikke vært så priviligert i fengslet. Henrettet på stedet mest sannsynlig. 

Anonymkode: 88c7b...c21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvite bønder blir drept og voldtatt i Sør-Afrika, mange har fått søkt asyl i Russland pga volden de opplever.

 

Så jeg vet ikke jeg?....

Anonymkode: c618a...71e

Herregud. Ja og hvordan har svarte i sør-Afrika det....????? Snakk om å være ignorant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Mye oppbygd sinne da de har gjennomsnittlig hardere når enn hvite amerikanere vil jeg tro. Det er likevel synd de får dette til å handle om rasisme i stedet for den generelle politivolden der. 

 

Vil jeg tro?  Les artikkelen fra NRK og forskningsrsultater fra en svart proffessor. Svarte er overrepresenterte blant kriminelle. Svart mot hvit osv. Sjangsen for at ei svart dame blir voldtatt av en hvit man f.eks er omtrent ikke eksistrerende.

At fattigdom , dårlige forbilder (gangstere/rappere og ikke ingeniører, oppløste familier( veldig få svarte vokser opp med en far f.eks) Fattigdom er nok den bakenforliggende årsaken , men er man kriminell så møter man politi oftere.

https://www.nrk.no/ytring/er-amerikansk-politi-rasistiske_-1.13193356

Professor i økonomi ved Harvard, Roland G Fryer jr., analyserte over 1.000 politiskytinger ved 10 større politidepartement i USA. Han fant ingen rasebias. For dem som er interessert i hvilken hudfarge et menneske har, så kan det nevnes ar Fryer selv er svart. Tallene hans fra Houston viste at svarte hadde 24 prosent mindre sannsynlighet for å bli skutt av politiet selv om de var bevæpnet og voldelige.

Til tross for at svarte utgjør 13 prosent av befolkningen i USA er 26 prosent av dem som blir skutt av politiet svarte. Er dette et tegn på rasisme? Dessverre er svarte overrepresentert i det amerikanske kriminalitetsbildet. En analyse fra U.S. Departement of Justice tok for seg de 75 største fylkene (County) i USA. Svarte utgjorde 15 prosent av denne befolkningen. Likevel utførte svarte 62 prosent av ranene, 57 prosent av drapene og 45 prosent av overfallene.

Anonymkode: b2849...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

FAEN ER SÅ LEI MENNESKER ALTSÅ DEM ER DRIT UANSETT FARGE.

Jo, tusen takk, og hva mener du egentlig vi fæle mennesker skal gjøre med det?

Og hva gjør du selv med det, antar at du også er menneske?

Hm. Er så ufattelig lei virushysterikere som ikke evner å se lenger enn sin egen nese!

Anonymkode: a8a00...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All lives matters, men black matters minst. Her på KG ser det ut til at black lives rangeres langt under hva en katts liv blir gjort.

Ikke rart de demonstrerer der borte, med slike holdninger fastgrodd hos folk.

Anonymkode: a8a00...dad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, tusen takk, og hva mener du egentlig vi fæle mennesker skal gjøre med det?

Og hva gjør du selv med det, antar at du også er menneske?

Hm. Er så ufattelig lei virushysterikere som ikke evner å se lenger enn sin egen nese!

Anonymkode: a8a00...dad

Nei, jeg vet ikke? Men om vi nå får en ny virusbølge som følge av disse protestene som foregår, til og med i EUROPA...

 

Så må vi med dårlig helse sperre oss inne resten av året...

 

Jaja.

Anonymkode: c618a...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inverto
På 31.5.2020 den 23.01, ikkevoksen skrev:

Håper du troller nå. Har du ikke fått med deg alle de svarte mennene som blir drept av politiet i USA? 

Og hvorfor blir de drept tror du?!

roflmao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

All lives matters, men black matters minst. Her på KG ser det ut til at black lives rangeres langt under hva en katts liv blir gjort.

Ikke rart de demonstrerer der borte, med slike holdninger fastgrodd hos folk.

Anonymkode: a8a00...dad

 Hva tenker dere om Candace Owens da? Hun er også svart, men støtter ikke disse enorme protestene og riots. Skal dere fortelle henne at hun ikke er en ekte svart person bare fordi dere ikke er enig i hennes synspunkt?

 

 

Anonymkode: c618a...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å dra til. Jeg er hvit og har opplevd rasisme fra våre nye landsmenn. Så jeg driter egentlig om du kaller meg ''hvit priviliege' for det har ikke noe å si, rasisme kan ALLE mennesker oppleve.

Men bare sitt der med din høye' 'moral superiority'.

 

Jeg skrev heller ikke ''svarte afro amerikanere''.

Anonymkode: c618a...71e

Jeg trodde du var TS, derfor jeg skrev det siste du nevner. Det du har opplevd er ikke systematisk rasisme som afro-amerikanere må deale med gjennom hele livet, det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når man systematisk undertrykker folk. Til slutt eksploderer det.

Dette er bare en bitteliten forsmak på hva USA har i vente. Trump gjør absolutt ingenting for å roe det ned. Faktisk det stikk motsatte. Han nyter kaoset. Han er tjent med splittelse.

Men dette er større enn Trump, så det går ikke ann å bare skylde på ham. Dette vil fortsette lenge etter at Trump er avsatt.

Anonymkode: b2b6e...f76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, moroklompen skrev:

Jeg trodde du var TS, derfor jeg skrev det siste du nevner. Det du har opplevd er ikke systematisk rasisme som afro-amerikanere må deale med gjennom hele livet, det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. 

Men det hjelper ikke med sinne og aggresjon for å kjempe mot rasisme, da gjør man bare vondt verre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, moroklompen skrev:

Jeg trodde du var TS, derfor jeg skrev det siste du nevner. Det du har opplevd er ikke systematisk rasisme som afro-amerikanere må deale med gjennom hele livet, det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. 

Greit , jeg har ikke opplevd SYSTEMATISK RASISME.  Men jeg skjønner likevel ikke hvorfor dette skal angå Europeere? Og hvorfor dem holder protester i Nederland , hvor politiet er ganske hyggelige sammenlignet med andre steder, og likevel sier de ''POLITI DRA TIL HELVETE'' som om det skulle gjelde der? nå som vi endelig har fått kontroll på korona i mange land, skal alt bare ofres over noe som skjer i USA? Folk mister jo huet av å lese om alt i media , og da særlig at USA hele tiden er under forstørrelsesglass i media.

Vi skal liksom ta hele USA sin historie nå?

 

Dette jeg prøver å forklare. Jeg er ikke imot protester, men dette er jo sykt...  Såg en video av de som var i protestene og de brenner en hjemløs sine eiendel, sikkert bare fordi han var hvit? F*en er det for noe tull? skal det hjelpe liksom?

 

 

 

Anonymkode: c618a...71e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...