Gå til innhold

Hvorfor er det så mye opptøyer blant svarte afroamerikanere?


Susanne23

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvite bønder blir drept og voldtatt i Sør-Afrika, mange har fått søkt asyl i Russland pga volden de opplever.

 

Så jeg vet ikke jeg?....

Anonymkode: c618a...71e

Jeg har bodd i Sør-Afrika lenge og kan garantere deg at de generelle levekårene er betraktelig mye dårligere for svarte sør-afrikanere enn for hvite. Selv blandt de fattige. Forøvrig er det mange hvite grupperinger som har hi-jacket mange av demonstrasjonene med vold. Om du er så historieløs at du ikke skjønner hvorfor det er demonstasjoner nå, burde du virkelig lese deg opp. USA er gjennomsyret av dyp systematisk rasisme og det at du sitter her å skriver det du gjør TS er vel ett ypperlig eksempel på white privilige og synet ditt bekrefter bare fordommene  svarte i USA lever med hver eneste dag. Forøvrig, bare det at du skriver «Svarte afro-amerikanere» bekrefter vel bare fordommene jeg har mot sånne som deg.

Endret av moroklompen
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnnaW
17 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Så hvordan foreslår du at folk skal protestere? Enhver revolusjon i verden startet som opptøyer.

Vel, nå vil Trump at politi skal fengsle dissa folka, så vi får se hva som skjer hvis de holder på sånn...vet ikke om de vil nå fram med noen protester i det landet uansett. Skjønner jo at noen føler at de vil si ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Ja, jøss. Da er vi oppe i hele to saker. Fremdeles er jeg nysgjerrig på hvordan det kan sidestilles med oppførselen til det amerikanske politiet.

Jeg har ikke sagt det kan sidestilles heller, jeg kom med eksempler på hvite jenter som har fått hodet kappet av, hvilket var det du spurte om. 
For øvrig hadde det vært interessant å se tall på hvor ofte svarte blir drept av politiet i forhold til hvite sett opp mot antall "møter med" politiet de har. Ikke bare prosentandel av befolkningen. Svarte begår jo nesten halvparten av all kriminalitet på tross av å være ca. 13% av befolkningen. Hvis man da bare sammenligner tallet prosentandel av befolkningen som grunnlag for å si hvor stor sjanse man har for å bli drept av politiet vil man jo få feil tall.

Jeg finner bare tall som sier noe om prosentandel av befolkningen og sammenheng der, ingen tall som sier noe om hvor mange ganger de er i kontakt med politiet og av hvilke grunner. Det er jo også faktorer som påvirker sjansen for å bli drept av politiet.

Anonymkode: 079d3...d35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, moroklompen skrev:

Jeg har bodd i Sør-Afrika lenge og kan garantere deg at de generelle levekårene er betraktelig mye dårligere for svarte sør-afrikanere enn for hvite. Selv blandt de fattige. Forøvrig er det mange hvite grupperinger som har hi-jacket mange av demonstrasjonene med vold. Om du er så historieløs at du ikke skjønner hvorfor det er demonstasjoner nå, burde du virkelig lese deg opp. USA er gjennomsyret av dyp systematisk rasisme og det at du sitter her å skriver det du gjør TS er vel ett ypperlig eksempel på white privilige og synet ditt bekrefter bare fordommene  svarte i USA lever med hver eneste dag. Forøvrig, bare det at du skriver «Svarte afro-amerikanere» bekrefter vel bare fordommene jeg har mot sånne som deg.

Å dra til. Jeg er hvit og har opplevd rasisme fra våre nye landsmenn. Så jeg driter egentlig om du kaller meg ''hvit priviliege' for det har ikke noe å si, rasisme kan ALLE mennesker oppleve.

Men bare sitt der med din høye' 'moral superiority'.

 

Jeg skrev heller ikke ''svarte afro amerikanere''.

Anonymkode: c618a...71e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du kjenner mange afroamerikanere eller?

 

Hvorfor står du ikke opp for minoritetene som blir mishandlet i Kina, eller India... er det ikke trendy nok for instagramen din?

 

Anonymkode: c618a...71e

Må man kjenne mange afroamerikanere for å ha kunnskap om hvordan afroamerikanere er blitt utsatt for systematisk rasisme siden nært sagt tidenes morgen? Hva har denne tråden med minioriteter som blir mishandlet i Kina og India å gjøre? Og hva har instagram å gjøre med denne tråden? Det var det dårligste forsøket på hersketeknikk jeg har lest på lenge. 

Hvorfor evner du ikke å holde deg til tema? Dette er så uintelligent at jeg blir helt matt. 

Anonymkode: 44400...5a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt det kan sidestilles heller, jeg kom med eksempler på hvite jenter som har fått hodet kappet av, hvilket var det du spurte om. 
For øvrig hadde det vært interessant å se tall på hvor ofte svarte blir drept av politiet i forhold til hvite sett opp mot antall "møter med" politiet de har. Ikke bare prosentandel av befolkningen. Svarte begår jo nesten halvparten av all kriminalitet på tross av å være ca. 13% av befolkningen. Hvis man da bare sammenligner tallet prosentandel av befolkningen som grunnlag for å si hvor stor sjanse man har for å bli drept av politiet vil man jo få feil tall.

Jeg finner bare tall som sier noe om prosentandel av befolkningen og sammenheng der, ingen tall som sier noe om hvor mange ganger de er i kontakt med politiet og av hvilke grunner. Det er jo også faktorer som påvirker sjansen for å bli drept av politiet.

Anonymkode: 079d3...d35

Jeg har ikke sett tall på dette, men skal for diskusjonens skyld si at du har rett på tallet her. Man kan jo da spørre seg - hvorfor begår mennesker kriminalitet, hvem er disse menneskene, og hvilke levekår har de?

Hvite amerikanere har jevnt over en høyere levestandard enn afroamerikanere. Med lavere levestandard kommer også høyere kriminalitet.

Uavhengig om hvorfor man blir stoppet av politiet, så bør det ikke være en større sjanse for å bli drept bare fordi du har en annerledes hudfarge. Når en afroamerikaner kan bli drept for å være mistenkt for å betale med en falsk seddel, og hvite amerikanere som begår skytemassakre blir hentet ut på en fredelig måte - er det da egentlig relevant hvor stor andel av de kriminelle som har hvit eller brun hud?

Det er reaksjonen til politiet som er det vesentlige her, iallfall slik jeg ser det. Hvordan oppførselen til politiet forandrer seg straks de ser hudfargen til den kriminelle.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må man kjenne mange afroamerikanere for å ha kunnskap om hvordan afroamerikanere er blitt utsatt for systematisk rasisme siden nært sagt tidenes morgen? Hva har denne tråden med minioriteter som blir mishandlet i Kina og India å gjøre? Og hva har instagram å gjøre med denne tråden? Det var det dårligste forsøket på hersketeknikk jeg har lest på lenge. 

Hvorfor evner du ikke å holde deg til tema? Dette er så uintelligent at jeg blir helt matt. 

Anonymkode: 44400...5a3

Det er jo dere som ikke klarrer å holde dere til tema!

 

Dere snakker om 'white privilege' som om det gjelder for absolutt alle hvite.

Så du dømmer altså alle hvite menneskers livvsituasjon basert på deres hudfarge, selv de som ikke bor i USA?

Lurer på hvem som kun ser ''hudfarge'' her jeg.

Anonymkode: c618a...71e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ikkevoksen skrev:

Håper du troller nå. Har du ikke fått med deg alle de svarte mennene som blir drept av politiet i USA? 

Politiet i USA skyter jo folk i hytt og vær uansett hudfarge da... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener med andre ord at disse hvite bøndene som ble utsatt for vold (som du ikke engang har vist kilder på) på det du hevder er et rasistisk grunnlag (uten at du har linket til det heller) veier opp for alt det mørkhudede har opplevd av rasisme og apartheid? Er du virkelig så trangsynt? 

Anonymkode: 44400...5a3

Men svarte kan jo ikke bruke apartheid imot alle hvite til evig tid. Er jo ikke greit å hevne seg årevis etterpå på nye generasjoner som ikke hadde noe med apartheid å gjøre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dere som ikke klarrer å holde dere til tema!

 

Dere snakker om 'white privilege' som om det gjelder for absolutt alle hvite.

Så du dømmer altså alle hvite menneskers livvsituasjon basert på deres hudfarge, selv de som ikke bor i USA?

Lurer på hvem som kun ser ''hudfarge'' her jeg.

Anonymkode: c618a...71e

Du har tydeligvis en veldig annerledes forståelse av hva det vil si å være priviligert basert på hudfarge når du tror at det betyr at jeg mener at da er alle de som er hvit i huden bedre stilt økonomisk og sosialt enn alle mørkhudede. Det å være priviligert basert på hudfarge kan for eksempel handle om at det ikke for så alt for mange år tilbake var uhørt at en afroamerikansk person skulle inneha noe annet enn en rolle som f.eks stuepike i filmer. Det å ha viktige roller var forbeholdt de hvite. Det er dessverre fortsatt slik på mange plan, at om du er hvit har du større sjanse for å få mange jobber enn om du er mørk.

Du evner ikke holde deg til tema og evner heller ikke å innse det selv engang. Jeg kjenner jeg ikke gidder å kaste vekk tiden min på noe så idiotisk som dette her noe mer. 

Anonymkode: 44400...5a3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nightcrawler skrev:

Jeg har ikke sett tall på dette, men skal for diskusjonens skyld si at du har rett på tallet her. Man kan jo da spørre seg - hvorfor begår mennesker kriminalitet, hvem er disse menneskene, og hvilke levekår har de?

Hvite amerikanere har jevnt over en høyere levestandard enn afroamerikanere. Med lavere levestandard kommer også høyere kriminalitet.

Uavhengig om hvorfor man blir stoppet av politiet, så bør det ikke være en større sjanse for å bli drept bare fordi du har en annerledes hudfarge. Når en afroamerikaner kan bli drept for å være mistenkt for å betale med en falsk seddel, og hvite amerikanere som begår skytemassakre blir hentet ut på en fredelig måte - er det da egentlig relevant hvor stor andel av de kriminelle som har hvit eller brun hud?

Det er reaksjonen til politiet som er det vesentlige her, iallfall slik jeg ser det. Hvordan oppførselen til politiet forandrer seg straks de ser hudfargen til den kriminelle.

Jeg har heller ikke de konkrete tallene det er så sykt mange tabeller og drit at jeg orker ikke å kikke gjennom alle, mulig det ikke er fullt halvparten, men det er MYE mer enn 13% så de er sånn sett grovt overrepresentert. 
At de generelt sett har dårligere kår enn hvite skal jeg ikke si meg uenig i, men er det alltid alle andre sin feil? Kan de ikke ta litt tak i seg selv og ikke alltid sette seg i offerrollen? Husker ikke akkurat tallene, men mener at bortimot halvparten av alle svarte menn/(barn?) vokser opp uten en far. Enten stikker han, vil ikke ha noe med barnet å gjøre, sitter i fengsel eller er død. Er det noen andre sin feil, eller er det et problem de kanskje kunne tatt litt tak i selv? Dette er jo en av faktorene som er med på å bringe elendigheten videre også.

Til det uthevede, nei det var ikke det jeg mente heller. Og i denne siste saken hvor han døde pga han ble stoppet pga mistanke om en falsk seddel, det er jo helt hinsides og hårreisende! men sånn generelt sett, hvis du blir forsøkt stoppet av politiet fordi du har skutt noen, knivstukket noen, kjører fort/biljakt, ranet noen eller lignende da, så vil jeg jo tro det er større sjanse for at du blir drept, enn hvis du blir stoppet for å ha kjørt for fort, har en joint i lomma eller annen "uskyldig" kriminalitet. Altså hvis du oppfattes som en trussel så har man vel større sjanse for å bli drept også. Er ikke det naturlig?

Anonymkode: 079d3...d35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men svarte kan jo ikke bruke apartheid imot alle hvite til evig tid. Er jo ikke greit å hevne seg årevis etterpå på nye generasjoner som ikke hadde noe med apartheid å gjøre. 

Men herregud, det er jo ikke likestilling i dag heller mellom lyse og mørke. Jeg har aldri hevdet at det er ok å hevne seg på noen, så jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn det. Denne tråden handler om demonstrasjoner mot rasisme og ikke om at mørke hevner seg på lyse. 

Anonymkode: 44400...5a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss hvite som har blitt trakassert Og truet av afroamerikanere? Er ikke det rasistisk? 

Anonymkode: e33d0...b52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ytterst få av oss kan engang sette oss inn i hva POC går gjennom på en daglig basis. De blir diskriminert og regelrett drept utelukkende på bakgrunn av at de ble født med en mørkere hudfarge. Selvfølgelig er det bittersøtt hva som foregår, men jeg synes det er på tide at noe blir gjort. Afroamerikanere har kjempet i generasjoner for å få noe så «simpelt» som respekt og menneskeverd i samfunnet, men på grunn av pigmenter i huden blir de trakassert. Jeg støtter disse protestene og håper at mørkhudede i fremtiden blir behandlet på lik linje som oss bleikinger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, det er jo ikke likestilling i dag heller mellom lyse og mørke. Jeg har aldri hevdet at det er ok å hevne seg på noen, så jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn det. Denne tråden handler om demonstrasjoner mot rasisme og ikke om at mørke hevner seg på lyse. 

Anonymkode: 44400...5a3

Er ikke likestilling helt mellom kvinner og menn heller... Og jeg vil legge til at jeg får mer sympati for disse demonstrasjonene dersom svarte innser at rasisme er galt alle veier. Ikke bare mot svarte. Såkalt positiv rasisme er heller ikke ok, men jeg har snakket med en del svarte og de mener oppriktig at rasisme mot hvite ikke er noe big Deal fordi de ikke ser det som rasisme. Er visst kun hvite som kan være rasister ifølge dem. Da mister jeg en hel del sympati altså.. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til det uthevede, nei det var ikke det jeg mente heller. Og i denne siste saken hvor han døde pga han ble stoppet pga mistanke om en falsk seddel, det er jo helt hinsides og hårreisende! men sånn generelt sett, hvis du blir forsøkt stoppet av politiet fordi du har skutt noen, knivstukket noen, kjører fort/biljakt, ranet noen eller lignende da, så vil jeg jo tro det er større sjanse for at du blir drept, enn hvis du blir stoppet for å ha kjørt for fort, har en joint i lomma eller annen "uskyldig" kriminalitet. Altså hvis du oppfattes som en trussel så har man vel større sjanse for å bli drept også. Er ikke det naturlig?

Afroamerikanere blir drept for bagateller, hvite amerikanere kan begå helt forjævlige forbrytelser og likevel slippe unna uten en skramme fra politiets side.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Er ikke likestilling helt mellom kvinner og menn heller... 

Nei det er det ikke, og det finnes ikke et eneste land i verden som er det, men denne tråden handler ikke om kjønn. 

Anonymkode: 44400...5a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nightcrawler said:

Du er klar over at forskjellsbehandling kan skje uavhengig om det er en lovfestet rett til å behandle folk annerledes, sant?

Men det ble jo spesifisert systematisk her... det er ikke sysmatisk rasisme, det er sporadisk rasisme som faktisk påvirker alle raser.

 

Denne er forsåvidt verdt å titte på. Noter at svarte er ca. 14% av befolkningen og begår ca. 50% av kriminalitet.

Anonymkode: decb6...1d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nightcrawler skrev:

Afroamerikanere blir drept for bagateller, hvite amerikanere kan begå helt forjævlige forbrytelser og likevel slippe unna uten en skramme fra politiets side.

som  Ted Bundy?. Du mener han kom unna med de grusomme handlingene sine fordi han var hvit? Selv når han ble henrettet?

 

Anonymkode: c618a...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis en veldig annerledes forståelse av hva det vil si å være priviligert basert på hudfarge når du tror at det betyr at jeg mener at da er alle de som er hvit i huden bedre stilt økonomisk og sosialt enn alle mørkhudede. Det å være priviligert basert på hudfarge kan for eksempel handle om at det ikke for så alt for mange år tilbake var uhørt at en afroamerikansk person skulle inneha noe annet enn en rolle som f.eks stuepike i filmer. Det å ha viktige roller var forbeholdt de hvite. Det er dessverre fortsatt slik på mange plan, at om du er hvit har du større sjanse for å få mange jobber enn om du er mørk.

Du evner ikke holde deg til tema og evner heller ikke å innse det selv engang. Jeg kjenner jeg ikke gidder å kaste vekk tiden min på noe så idiotisk som dette her noe mer. 

Anonymkode: 44400...5a3

Men dette gjelder jo bare i "hvite land"? Man har jo ikke, som hvit person, større sjanse for å få en jobb i Nigeria. En innfødt nigerianer ville vært førstevalget for den jobben. Akkurat som utlendinger i Norge i stor grad ansetter andre utlendinger. 

Alle har fordeler i eget land. 
Amerikanerne gjorde en stor tabbe da de importerte alle de svarte slavene. Det de burde ha gjort når slaveriet ble forbudt var å sende alle tilbake igjen. 

Dersom alle bare holdt seg til sine egne land så hadde vi ikke hatt "rasisme" slik vi  har i dag. 

Anonymkode: 079d3...d35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...