Gå til innhold

Hvorfor er det så mye opptøyer blant svarte afroamerikanere?


Susanne23

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

som  Ted Bundy?. Du mener han kom unna med de grusomme handlingene sine fordi han var hvit? Selv når han ble henrettet?

 

Anonymkode: c618a...71e

Hva er greia med å dra opp enkeltsaker og sammenligne dette med et stort antall saker?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tall for skutt av politi per rase: https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/

kilde for de 2 andre bildene er i selvet bildet:13451.thumb.png.8d1c8cf8556d23108c79a97744b07afc.pngEXlUwukWsAAVt9n.thumb.jpg.7664176a40ed8f1a83a27c77e25d99e4.jpgEXlUxvNXsAAUCtl.jpg.ce268e07b16a60d2e71c369e089ad2eb.jpg1591002354209.thumb.jpg.9118d6cdb3a8a781a454def269548464.jpg1591002434623.thumb.jpg.d5a7b9a61a2916abdc78678f0f24a73b.jpg

 

Beklager så mange bilder på en gang. Den første grafen viser hvor mange politiet skyter av hver rase. De 2 andre viser hvor mye voldelig kriminalitet rasene begår mot hverandre, merk her det betydelig høye antallet og i hvor stor grad svarte dreper andre raser, mens de bare er 13% av befolkningen. Hvis en har bestått matematikk P1 på skolen vil en forstå at sympati for de svarte kontra andre raser er vanskelig å rettferdiggjøre syntes jeg.

I tillegg har jeg lagt til deler av rettsdokumenter som viser at George Floyd ikke var noe uskyldig god gutt (kan legge til flere bilder av andre gjerninger han gjorde, men blir så mange bilder). Skal likevel være enig i at det er mange hendelser politiet har gått for langt, men husk at det var et uhell at GF døde, så jeg mener at det på ingen måte rettferdiggjør skalaen på opptøyene vi ser.

 

Anonymkode: c30e3...d82

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Afroamerikanere blir drept for bagateller, hvite amerikanere kan begå helt forjævlige forbrytelser og likevel slippe unna uten en skramme fra politiets side.

Tror den første der gjelder for begge, amerikansk politi er way to trigger happy. Den siste tror jeg ikke noe særlig på.

Anonymkode: 079d3...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nightcrawler skrev:

Hva er greia med å dra opp enkeltsaker og sammenligne dette med et stort antall saker?

Vel, når personen nevner at hvite kommer unna med grusomme kriminelle handlinger, så greit å nevne?

Eller passet det ikke inn i narrativet ?

Anonymkode: c618a...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men dette gjelder jo bare i "hvite land"? Man har jo ikke, som hvit person, større sjanse for å få en jobb i Nigeria. En innfødt nigerianer ville vært førstevalget for den jobben. Akkurat som utlendinger i Norge i stor grad ansetter andre utlendinger. 

Alle har fordeler i eget land. 
Amerikanerne gjorde en stor tabbe da de importerte alle de svarte slavene. Det de burde ha gjort når slaveriet ble forbudt var å sende alle tilbake igjen. 

Dersom alle bare holdt seg til sine egne land så hadde vi ikke hatt "rasisme" slik vi  har i dag. 

Anonymkode: 079d3...d35

Nei, dette er for rasjonelt... Jordkloden vår er nemlig så PITTELITEN.. 

 

Mennesker kommer også til å krangle om resursser til sola brenner ut. 

Anonymkode: c618a...71e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele verden har jobbet hardt for å holde styr på dette viruset, og nå får vi flere tusen nye tilfeller de neste ukene.

Kanskje de føler at de har ingen ting å tape. Hvorfor isolere seg, slik at det rasistiske samfunnet kan komme seg tilbake på beina igjen etter viruset? If not now, then when? Alt de ønsker er å bli hørt, men de har snakket til døve ører. Tror du ikke afroamerikanere har prøvd i generasjoner? Hvor lenge skal dette få lov til å fortsette? Hvor mange generasjoner skal leve et helt liv med diskriminering, fordommer og rasisme før nok er nok? Hva er vitsen med å redde et samfunn fra et virus, hvis det er et bedritent samfunn som overlever? Er det samfunnet verdt å redde fra viruset?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, når personen nevner at hvite kommer unna med grusomme kriminelle handlinger, så greit å nevne?

Eller passet det ikke inn i narrativet ?

Anonymkode: c618a...71e

Her må alt inn med teskje ser jeg. Det jeg mener er at jevnt over så blir afroamerikanere dårligere behandlet av det amerikanske politiet, og i rettsvesenet generelt. De har større sjanse for å bli drept av politiet enn hvite amerikanere, og det for forbrytelser som ikke trenger å være alvorlige engang. Massemodere som f.eks Ted Bundy fikk selvfølgelig straffen han fortjente ved å bli henrettet, men - ble han banket opp av politiet? Ble han liggende på bakken og sa at han ikke fikk puste, og politiet fremdeles satt med kneet på halsen hans? Er det mange saker som omhandler hvite tenåringsgutter i USA som blir drept når de er ubevæpnet uten at de har begått alvorlige kriminelle handlinger? Hvis ja, så trekker jeg tilbake alt jeg har sagt her i tråden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss hvite som har blitt trakassert Og truet av afroamerikanere? Er ikke det rasistisk? 

Anonymkode: e33d0...b52

Det er ikke systematisk rasisme på noen som helst måte mot hvite altså. Rasisme er diskriminering satt i system, noe du garantert ikke har opplevd all den tid du kan ha opplevd episoder hvor noen har hatt fordommer mot deg på grunn av hudfargen din. Det kan må ingen måte sidestilles med det afro-amerikanere opplever gjennom hele livet sitt.

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette gjelder jo bare i "hvite land"? Man har jo ikke, som hvit person, større sjanse for å få en jobb i Nigeria. En innfødt nigerianer ville vært førstevalget for den jobben. Akkurat som utlendinger i Norge i stor grad ansetter andre utlendinger. 

Alle har fordeler i eget land. 
Amerikanerne gjorde en stor tabbe da de importerte alle de svarte slavene. Det de burde ha gjort når slaveriet ble forbudt var å sende alle tilbake igjen. 

Dersom alle bare holdt seg til sine egne land så hadde vi ikke hatt "rasisme" slik vi  har i dag. 

Anonymkode: 079d3...d35

Du vet at de svarte ble hentet på slaveskip til USA? De skulle nok mer enn gjerne holdt seg til sine egne land. Og ble holdt der i generasjoner. De hadde ikke noe tilhørighet til afrikanske land etter slaveriet ble opphevet. 

Og de fleste flyktninger kommer til vesten grunnet konflikter vestlige land har trigget.

Anonymkode: d2b4e...1ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Her må alt inn med teskje ser jeg. Det jeg mener er at jevnt over så blir afroamerikanere dårligere behandlet av det amerikanske politiet, og i rettsvesenet generelt. De har større sjanse for å bli drept av politiet enn hvite amerikanere, og det for forbrytelser som ikke trenger å være alvorlige engang. Massemodere som f.eks Ted Bundy fikk selvfølgelig straffen han fortjente ved å bli henrettet, men - ble han banket opp av politiet? Ble han liggende på bakken og sa at han ikke fikk puste, og politiet fremdeles satt med kneet på halsen hans? Er det mange saker som omhandler hvite tenåringsgutter i USA som blir drept når de er ubevæpnet uten at de har begått alvorlige kriminelle handlinger? Hvis ja, så trekker jeg tilbake alt jeg har sagt her i tråden.

Daniel Shaver. Han kravler på gulvet og trygler ''don't shoot me''.

så blir han skutt.

Anonymkode: c618a...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Daniel Shaver. Han kravler på gulvet og trygler ''don't shoot me''.

så blir han skutt.

Anonymkode: c618a...71e

Igjen så finner du enkeltsaker og setter opp mot et stort antall. Vet du, deg gidder jeg faktisk ikke bruke et sekund mer på. Ha en fin kveld videre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Igjen så finner du enkeltsaker og setter opp mot et stort antall. Vet du, deg gidder jeg faktisk ikke bruke et sekund mer på. Ha en fin kveld videre.

Hvilke andre eksempler kan man bruke da enn enkeltsaker

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Hva er greia med å dra opp enkeltsaker og sammenligne dette med et stort antall saker?

Det er enkelt å si "dette gjelder et stort antall saker", "dette er systematisk" osv. fordi man ikke trenger å komme med noe mer enn det. Dersom du skal komme med eksempler som viser det du sier så må jo nødvendigvis du også komme med enkeltsaker, eller?

Syns for øvrig denne linken var interessant. https://www.washingtonpost.com/opinions/2020/05/29/heres-why-we-dont-see-protests-when-police-unjustly-kill-white-people/ 
Av en eller annen grunn er dette sant: 

Sitat

It’s true that the problems with modern policing pose a risk to everyone, of every race. It’s also true that the same problems disproportionately affect black and Latino people. And that discrepancy is why we so rarely see protests for white victims of police violence. If you’re white, you can view the footage of Daniel Shaver’s death, feel some anger and move on. If you’re black, viewing the video of George Floyd’s death is a reminder that the throat under Officer Derek Chauvin’s knee could easily have been your own.

 

Anonymkode: 079d3...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Nightcrawler skrev:

Her må alt inn med teskje ser jeg. Det jeg mener er at jevnt over så blir afroamerikanere dårligere behandlet av det amerikanske politiet, og i rettsvesenet generelt. De har større sjanse for å bli drept av politiet enn hvite amerikanere, og det for forbrytelser som ikke trenger å være alvorlige engang. Massemodere som f.eks Ted Bundy fikk selvfølgelig straffen han fortjente ved å bli henrettet, men - ble han banket opp av politiet? Ble han liggende på bakken og sa at han ikke fikk puste, og politiet fremdeles satt med kneet på halsen hans? Er det mange saker som omhandler hvite tenåringsgutter i USA som blir drept når de er ubevæpnet uten at de har begått alvorlige kriminelle handlinger? Hvis ja, så trekker jeg tilbake alt jeg har sagt her i tråden.

 

Her er en hvit 21 år gammel mann som ble skutt av politiet mens han sov for bare 2-3 måneder siden: https://abcnews.go.com/US/wireStory/lawyer-man-asleep-police-fired-house-killing-69587748

Her er en hvit dame som ble drept da hun ringte politiet: https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Justine_Damond <-- her var politimannen svart hvis det har noe nytte for seg

Det er rart at vi ikke hører noe om dette, men såå mye om hvit (politi)mann vs svart mann og ingenting av motsatte, er det ikke? Lurer på hvorfor media forteller oss dette på denne måten.

Anonymkode: c30e3...d82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at de svarte ble hentet på slaveskip til USA? De skulle nok mer enn gjerne holdt seg til sine egne land. Og ble holdt der i generasjoner. De hadde ikke noe tilhørighet til afrikanske land etter slaveriet ble opphevet. 

Og de fleste flyktninger kommer til vesten grunnet konflikter vestlige land har trigget.

Anonymkode: d2b4e...1ad

Noen solgte dem til de hvite som hentet de med skipene... Og de som solgte var svarte... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Her er en hvit 21 år gammel mann som ble skutt av politiet mens han sov for bare 2-3 måneder siden: https://abcnews.go.com/US/wireStory/lawyer-man-asleep-police-fired-house-killing-69587748

Her er en hvit dame som ble drept da hun ringte politiet: https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Justine_Damond <-- her var politimannen svart hvis det har noe nytte for seg

Det er rart at vi ikke hører noe om dette, men såå mye om hvit (politi)mann vs svart mann og ingenting av motsatte, er det ikke? Lurer på hvorfor media forteller oss dette på denne måten.

Anonymkode: c30e3...d82

Vil bare legge til; hvis media kan gjøre såå mye ut av det at en svart mann blir drept, men såå lite ut av det når hvite blir drept: hvem er det egentlig som er priveligert her? Hvem er det som får historien sin fortalt?

Anonymkode: c30e3...d82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at de svarte ble hentet på slaveskip til USA? De skulle nok mer enn gjerne holdt seg til sine egne land. Og ble holdt der i generasjoner. De hadde ikke noe tilhørighet til afrikanske land etter slaveriet ble opphevet. 

Og de fleste flyktninger kommer til vesten grunnet konflikter vestlige land har trigget.

Anonymkode: d2b4e...1ad

Du vet det var deres eget folk som solgte slavene?

JAaaah, den stygge grusomme vesten! De har forårsaket alt det vonde i verden... Verden var en utopi uten slaveri og vold før de hvite onde menneskene kom!!!! : ' ( og Hvorfor fant dem opp onde ting som vaksiner og internett??

 

Ok , så hvis i fremtiden, hvite amerikanere overlater landet til afro amerikanerne og indianerene, og flytter tilbake til sine land der de har ''opphav'' fra, er det godt nok da tror du? Eller skal dem måtte leve med ''skyldfølelelse'' så lenge dem eksisterer  ? Og bli påminnet om sine forfedres historie resten av livet? Når er dem ''even'' føler du?

Anonymkode: c618a...71e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at de svarte ble hentet på slaveskip til USA? De skulle nok mer enn gjerne holdt seg til sine egne land. Og ble holdt der i generasjoner. De hadde ikke noe tilhørighet til afrikanske land etter slaveriet ble opphevet. 

Og de fleste flyktninger kommer til vesten grunnet konflikter vestlige land har trigget.

Anonymkode: d2b4e...1ad

De ble solgt av andre svarte ja.
Og ja, jeg skrev jo det, de burde blitt sendt tilbake til Afrika. Selvfølgelig så betyr jo det at jeg vet at de ble hentet derfra. De kom jo ikke frivillig.

Samme om de ikke har noen tilhørighet i afrikanske land vel? De hadde sikkert større mulighet for bedre liv der, enn i USA. Da hadde sluppet unna rasismen i hvert fall.

Anonymkode: 079d3...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare legge til; hvis media kan gjøre såå mye ut av det at en svart mann blir drept, men såå lite ut av det når hvite blir drept: hvem er det egentlig som er priveligert her? Hvem er det som får historien sin fortalt?

Anonymkode: c30e3...d82

Jeg er sjokkert over at det i det hele tatt går an å skrive noe slikt som dette. Du burde skamme deg. Hvite som deg er nettopp en stor del av problemet her. 

E8AE185C-2403-4A19-8460-FDC6DF24EF94.jpeg

20982012-476A-4E69-9F47-001AA5D86804.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, moroklompen skrev:

Jeg er sjokkert over at det i det hele tatt går an å skrive noe slikt som dette. Du burde skamme deg. Hvite som deg er nettopp en stor del av problemet her. 

E8AE185C-2403-4A19-8460-FDC6DF24EF94.jpeg

20982012-476A-4E69-9F47-001AA5D86804.jpeg

Ja, det er tragisk, tydeligivs noe galt med den poltiforcen som opererer der, men du mener dette beviser at alle hvite politimenn i USA er rasister altså?

 

Anonymkode: c618a...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...