Gå til innhold

En familie i USA videradopterer bort sin adopterte sønn.


sommermor

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/11472363/

Hjertet mitt knuses her når jeg leser at mammabloggeren i USA adopterer bort sønnen hun selv og ektemannen har adoptert. Han ble adoptert fra Kina og er bare 4 år.

Ja,han hadde større hjelpebehov enn familien som først adopterte han ,visste om. Men en sender da ikke vekk et barn fordi det likevel ikke passet å ha han. Jeg håper virkelig at hans nye adoptivforeldre blir hans foreldre for alltid, så han slipper å bryte opp igjen fra en familie.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er bra hun bortadopterer han, når hun tydeligvis har tatt så lett på en adopsjon i utgangspunktet. Hun har såvidt jeg kunne se i artikkelen flere små barn. Det er bare naive folk som tar sjansen på å adoptere en baby, mens de har småbarn, og i tillegg blir gravid en gang til. Barn krever mye, adopterte ofte mer enn andre barn. Hun har tydeligvis overvurdert overskuddet sitt. Irriterer meg at de som godkjenner en adopsjon ikke har formidlet dette til henne.

Anonymkode: ae632...4ad

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sommermor said:

https://www.tv2.no/nyheter/11472363/

Hjertet mitt knuses her når jeg leser at mammabloggeren i USA adopterer bort sønnen hun selv og ektemannen har adoptert. Han ble adoptert fra Kina og er bare 4 år.

Ja,han hadde større hjelpebehov enn familien som først adopterte han ,visste om. Men en sender da ikke vekk et barn fordi det likevel ikke passet å ha han. Jeg håper virkelig at hans nye adoptivforeldre blir hans foreldre for alltid, så han slipper å bryte opp igjen fra en familie.

Etter det jeg har lest om saken tolker jeg det som hun adopterte ham for å bruke han som en prop til bloggen sin. Stakkars barn, svært sannsynlig at dette får store negative konsekvenser for han psykisk.

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sånt er hårreisende. Når man får barn, enten det er via adopsjon eller "gamlemåten" kan man risikere at barnet blir sykt, det er sånn livet er. Ville hun adoptert bort barnet om det var hennes biologiske? Neppe. Da bør ikke det adopterte barnet behandles annerledes. Det er trist at hun i så liten grad ser på dette barnet som sitt eget at hun uten videre kan gi det til noen andre. Det er også pussig at de hevder det er for mye jobb å beholde gutten, men samtidig velger å bli gravide etter adopsjonen. Burde de i så fall ikke spart ressursene sine til det barnet de allerede har framfor å få flere? Jeg håper for guds skyld ikke de får adoptere flere barn og jeg håper Huxley finner en familie som kan gi ham det han fortjener. :) 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg kjenner ikke saken, har bare sett den diskutert i en amerikanske gruppe jeg er i. Der kom det fram at det i en sak står at en av årsakene er «en hendelse som involverer de andre barna». Det ble også spekulert i om han kunne ha RAD. Eksempler som ble trukket fram rundt barn med RAD var dreping av dyr, misbruk av andre barn osv.

Jeg sier ikke at det har skjedd her, men når man har med barn med alvorlige diagnoser skal man ikke bare dømme uten å faktisk kjenne saken godt. Jeg tror få kan vite hva det innebærer å få et barn med alvorlig autisme. Anbefaler f.eks boka til Olaug Nilssen «Tung tids tale». Samtidig kan autisme være enda verre enn dette.

Bruken av barnet i kommersiell sammenheng kan man derimot si at er veldig alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra men det er bedre at de adopterte bort enn utsatte for omsorgssvikt hvis de ikke klarte å ta godt nok vare på ham. 

Anonymkode: d313f...9fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, sommermor skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/11472363/

Hjertet mitt knuses her når jeg leser at mammabloggeren i USA adopterer bort sønnen hun selv og ektemannen har adoptert. Han ble adoptert fra Kina og er bare 4 år.

Ja,han hadde større hjelpebehov enn familien som først adopterte han ,visste om. Men en sender da ikke vekk et barn fordi det likevel ikke passet å ha han. Jeg håper virkelig at hans nye adoptivforeldre blir hans foreldre for alltid, så han slipper å bryte opp igjen fra en familie.

Håper amerikansk bv går etter dem for dette er åpenbart foreldre som ikke er helt normale i toppen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Håper amerikansk bv går etter dem for dette er åpenbart foreldre som ikke er helt normale i toppen.

Jeg tenker heller at dette er foreldre med god selvinnsikt. De visste at de dreit på draget med adopsjonen og at de ikke kunne imøtekomme behovene til barnet på en tilfredsstillende måte og da var det bedre at de adopterte bort barnet enn at det risikerte å bli forsømt. Hva nøyaktig mener du at bv skal gjøre her? Rive fra dem alle barna? Dette skjer ikke en gang i Norge med mindre noe er alvorlig galt - og godt er det.

Anonymkode: b0cea...f3c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker heller at dette er foreldre med god selvinnsikt. De visste at de dreit på draget med adopsjonen og at de ikke kunne imøtekomme behovene til barnet på en tilfredsstillende måte og da var det bedre at de adopterte bort barnet enn at det risikerte å bli forsømt. Hva nøyaktig mener du at bv skal gjøre her? Rive fra dem alle barna? Dette skjer ikke en gang i Norge med mindre noe er alvorlig galt - og godt er det.

Anonymkode: b0cea...f3c

Nå jobbet amerikansk bv anderledes enn norsk, da de er mer hjelpetilbud orientert. 

Tenker på det adopterte barnet her som har en tilknytning til sine adoptivforeldre og sine søsken og de vil kunne se om barnet, ved hjelp av evt tiltak, kan fortsette å bo i hjemmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå jobbet amerikansk bv anderledes enn norsk, da de er mer hjelpetilbud orientert. 

Tenker på det adopterte barnet her som har en tilknytning til sine adoptivforeldre og sine søsken og de vil kunne se om barnet, ved hjelp av evt tiltak, kan fortsette å bo i hjemmet.

Da endrer saken veldig :) Tolket det som et riv barna bort for ingenting-innlegg og det beklager jeg :)  Ja, da er jeg enig. Men jeg tviler på at familien ville hatt noe mer å tilby mtp at de valgte å ta den tunge beslutningen med å bortadoptere barnet. Jeg håper bare at hans nye adoptiv-familie klarer å dekke alle hans behov.

Anonymkode: b0cea...f3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da endrer saken veldig :) Tolket det som et riv barna bort for ingenting-innlegg og det beklager jeg :)  Ja, da er jeg enig. Men jeg tviler på at familien ville hatt noe mer å tilby mtp at de valgte å ta den tunge beslutningen med å bortadoptere barnet. Jeg håper bare at hans nye adoptiv-familie klarer å dekke alle hans behov.

Anonymkode: b0cea...f3c

Det går bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sommermor said:

Men en sender da ikke vekk et barn fordi det likevel ikke passet å ha han.

Stikk motsatt!!

Man ser sine begrensninger, og sender bort barnet da man vet det er til barnets beste.

Å beholde et barn man ikke har kapasitet til å ha, vil gå ut over barnet.

Avgjørelsen er nok veldig tung, og vitner om høy selvinnsikt og realitetsoppfatning.

Anonymkode: e62dc...690

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gutten hadde en tilknytningsforstyrrelse i utgangpunktet blir det ikke noe bedre av å bli sendt bort fra de folka her. Som sagt, de var naive og optimistiske som tok så lett på en adopsjon. RAD: reaktiv tilknytningsforstyrrelse  blant adopterte og  barnevernsbarn har vært kjent i mange år.

Anonymkode: ae632...4ad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stikk motsatt!!

Man ser sine begrensninger, og sender bort barnet da man vet det er til barnets beste.

Å beholde et barn man ikke har kapasitet til å ha, vil gå ut over barnet.

Avgjørelsen er nok veldig tung, og vitner om høy selvinnsikt og realitetsoppfatning.

Anonymkode: e62dc...690

Jeg leste om saken på BBC, og der sto det at paret hadde fått ikkke bare ett, men to barn til etter denne adopsjonen. Det vitner ikke egentlig om høy selvinnsikt og realitetsoppfatning. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52839792

I bunn og grunn er det vel egentlig myndighetene som har tillatt denne adopsjonen som har feilet. Dette foreldreparet har kanskje ikke forstått hva de har forpliktet seg til.

Anonymkode: a6b51...b61

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være ærlig og si at det ble for mye. de har mange barn fra før, og tok nok for lett på adaopsjon. Itillegg hadde barnet en diagnose de ikke var klar over. Er de ikke i stand til å tilby en bra nok oppvekst, er det bedre at han får et nytt hjem hvor foreldrene har medisinsk bakgrunn som de nye foeldrene har.

 

Anonymkode: 1ab58...b18

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun virker jo helt knust. Jeg tolker det som at hun ikke kan gi han den hjelpen han trenger, og at det er det beste for barnet. 

Anonymkode: 108c3...2fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun virker jo helt knust. 

Anonymkode: 108c3...2fa

Hørt om krokodilletårer?

Anonymkode: 40cf4...9da

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste om saken på BBC, og der sto det at paret hadde fått ikkke bare ett, men to barn til etter denne adopsjonen. Det vitner ikke egentlig om høy selvinnsikt og realitetsoppfatning. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52839792

Anonymkode: a6b51...b61

Enig. Dette virker ikke som foreldre som ble overveldet av hvor mye arbeid det ble med barnet, ikke når de selv valgte å få både ett og to barn etter å ha adoptert et svært krevende barn. 

Dette med å adoptere barn videre er ikke nytt i USA og jeg synes at akkurat denne saken er mindre viktig i seg selv, dette er noe som må tas opp på et høyere nivå. Hvordan kan adopsjonsmyndighetene sørge for at foreldre som adopterer forstår hva de begir seg ut på og forstår at barnet er like mye deres som om de hadde født barnet selv og at readopsjon ikke er noe som skal sees på som en kurant utvei, en form for angrerett om man ikke er fornøyd med barnet man fikk, men heller det aller aller siste man gjør etter at man har prøvd alt annet. Å få barn er ikke en rett man har og noe man så kan ombestemme seg for om det ikke passer eller ikke ble slik man så for seg, enten man fikk barna på den vanlige måten eller ved adopsjon. 

Anonymkode: 40cf4...9da

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg at et par med fire barn fra før tildeles adoptivbarn med spesielle behov. Har ikke dette barnet rett på mest mulig egentid med foreldrene? Hvorfor dele tiden med fire (biologiske?) barn? 
 

Når det er sagt er det greit at hun adopterte videre, da hun ikke er rette person til å ta hånd om han  


 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...