Gå til innhold

Barnefar er en idiot som nekter sønnen min alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Jon Are skrev:

Jeg ser problemet ditt . Ferier kan du nesten ikke kreve at at sønnen din blir med på. Helt ærlig skjønner jeg at stemor, får og deres nye barn har lyst til å fra på ferie alene. Ofte er arbeidslivet hardt og krevende og en ferie er kanskje forteneste en ser fram til. Da kan det være godt å bare slappe av med stemor og deres felles barn.  Det er nå en gang sånn at han må prioritere sim nye kjæreste også.Regner med de ser på disse ferien som bare sine. Nå skjønner jeg at dette er sårt, men tror nesten du må slippe det og la det gå. Det du heller kan spørre får om er om han kan ta med bare sønnen på en hyttetur eller telt tur en helg. Tror det er mer realistisk å få til. Det med klærne er smålig. Samme med utstyr. Brukte slitte klær hører hjemme i søpla.  Dette ville jeg stått hardt på. En rolig og planlagt samtale med far og stemor ,.der du legger fram dette og samtidig viser forståelse for at de vil ha disse turene sammen tror jeg vil hjelpe sønnen din mer. Så kunne du som mor spare og gi sønnen din flotte ferier selv.  Ikke misforstå. Jeg skjønner det er veldig sårt at han ikke får bli med. Men å ta det opp,  tror jeg heller fører til at de går i vranglås.

Ærlig talt, mener du at sønnen min er en belastning for stemor og barnefar? De anser ferie der han er med som en belastning fremfor ferie? Hvordan kan de anse feriene som bare sine, når min sønn bor der 50% av tiden? 
 

Det er ganske mange dager i løpet av ett år han er der. Hvis han fremdeles ikke blir inkludert er dette dårlig gjort.

Anonymkode: d7d50...553

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Jon Are skrev:

Jeg ser problemet ditt . Ferier kan du nesten ikke kreve at at sønnen din blir med på. Helt ærlig skjønner jeg at stemor, får og deres nye barn har lyst til å fra på ferie alene. Ofte er arbeidslivet hardt og krevende og en ferie er kanskje forteneste en ser fram til. Da kan det være godt å bare slappe av med stemor og deres felles barn.  Det er nå en gang sånn at han må prioritere sim nye kjæreste også.Regner med de ser på disse ferien som bare sine. Nå skjønner jeg at dette er sårt, men tror nesten du må slippe det og la det gå. Det du heller kan spørre får om er om han kan ta med bare sønnen på en hyttetur eller telt tur en helg. Tror det er mer realistisk å få til. Det med klærne er smålig. Samme med utstyr. Brukte slitte klær hører hjemme i søpla.  Dette ville jeg stått hardt på. En rolig og planlagt samtale med far og stemor ,.der du legger fram dette og samtidig viser forståelse for at de vil ha disse turene sammen tror jeg vil hjelpe sønnen din mer. Så kunne du som mor spare og gi sønnen din flotte ferier selv.  Ikke misforstå. Jeg skjønner det er veldig sårt at han ikke får bli med. Men å ta det opp,  tror jeg heller fører til at de går i vranglås.

Hæææ? Min mann har aldri ytret noe ønske om at: " det kan være godt å bare slappe av med stemor og deres felles barn.  Det er nå en gang sånn at han må prioritere sim nye kjæreste også.Regner med de ser på disse ferien som bare sine."

Jeg falt for mannen min nettopp fordi han var en real fyr, og ble skikkelig sjarmert over at han alltid stilte opp for barnet han hadde fra før. (Og for eksen). Så nei. Jeg som stemor har ingen forståelse for å ville ta alle ferier uten stebarn.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis nå det er sånn at det er slitsomt å ha med sin eldste sønn på ferie eller det er stemor som krever at det kun skal være "den  nye familien" på ferie, så er det fullt mulig for far å A)  åpne kjeften og sette foten ned B) sette av noen dager i sin ferie til sin sønn uten stemor og C) sørge for at far og eldste sønn eventuelt begge sønner er på lekeland/opplevelser sammen. Forskjellen på alltid, av og til og aldri er ENORM!

Jeg håper karma kommer og biter stemor og far så inn i rævva hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, mener du at sønnen min er en belastning for stemor og barnefar? De anser ferie der han er med som en belastning fremfor ferie? Hvordan kan de anse feriene som bare sine, når min sønn bor der 50% av tiden? 
 

Det er ganske mange dager i løpet av ett år han er der. Hvis han fremdeles ikke blir inkludert er dette dårlig gjort.

Anonymkode: d7d50...553

Jeg tror ikke du skal bruke så sterke ord som belastning.  Jeg tror ikke det dreier seg om sønnen din i det hele tatt. Jeg tror bare de (kanskje spesielt stemor) ønsker å ha ferien sammen med sitt felles barn. Av mange forskjellige årsaker,  kan jeg forstå det. Det kan være at stemor slapper bedre av når det bare er de 3. Kanskje far også. Det kan også være økonomi. Det kan dreie seg om alene tid sammen uten jobb kun de tre. Altså ingenting personlig med din sønn. Jeg sier ikke at det er riktig, men at jeg kan forstå det. Vi er bare mennesker og gjør så godt vi kan . Mulig denne ferien er alt de ser fram til disse tre  . Jeg ville prøvd å sette med inn i situasjonen og snakket rolig med far at han kanskje kunne tatt noen helger med deres sønn. Bare de to  sammen. Forklare ham hvordan du ser det, rolig og ikke kom med beskyldninger.  Kom med forslag og spør far hvordan han ser på forslagene.  Ikke hør på de her inne som vil få deg til å ha sånne  din på fulltid. Da blir han taperen og sannsynligvis forsvinner faren ut av livet hans mer og mer. Der ønsker du ikke , for guttens skyld.  Det lønnet seg å være smart i  en slik konflikt. Gi litt ( altså ferien) og ta litt  ( spør om gutten kam få noen helger med faren)  ikke la følelsene ta overhånd. Dubdritet i denne mannen( selvfølgelig og det er riktig) men ikke la han få følelsen av å være en dårlig far.  Rose litt, gi litt og prøv å få inn ønskene dine. På den måten tror jeg gutten din har faren sin i livet sitt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
12 timer siden, Blondie65 skrev:

Er du redd for far, TS? Føler du at han snakker deg i senk på FVK? Det må da være fullt mulig å legge frem kvittering på at du har betalt alt sportsutstyr - der far faktisk skal bidra med halvparten? Det må da kunne gå an å stille spørsmålet på FVK hvor mange ferier barnet har hatt med sin far de siste tre år og hvor mange av disse feriene som var sammen med halvsøskenet? Altså: Her må du sette fingeren på det faktiske problemet og la far snakke. Hvis han f.eks. påstår at sønnen har vært på ferie med han må han vel kunne bevise det med bilder osv?

Når det gjelder sønnens samvær med far, foreslår jeg at mor - på en mest mulig nøytral måte - forteller barnet at han bestemmer selv hvor mye han skal bo hos far. 

Selv om jeg synes det er fint med samvær med farmor også, synes jeg prioriteringen til far er feil. Er dette noe som skjer ofte? Hva sier farmor til dette da - ser hun galskapen i dette? Far, ny samboer og nytt barn har EN HEL UKE til å leke "lykkelig kjernefamilie" - hvorfor prioriterer far bort tid med sitt eget barn i sin uke?

Her må du skaffe dokumentasjon. Spør far på SMS hvor han er. Ta vare på svaret. Spør far på SMS om han kan bidra med kr X til ny sykkel (annet utstyr). Ta vare på svaret. Forklar far, på SMS, at sønnen ønsker å bli konfirmert og at konfirmasjonen koster kr X. Ta vare på svaret. Jeg tenker at når du har 5-6 av far sin typiske adferd dokumentert på SMS kan du gå til FVK igjen og kreve 50/50 avtalen omgjort til 30/70 og fortelle far at dere møtes i retten dersom han er uenig. Ha klar en avtale slik du vil ha den.

Jeg kan faktisk forstå at stemor kun vil ha med sitt biologisk barn til sim familie. Det er det barnet hennes foreldre vil se. Det vil helst sikket vært verre for sønnen å oppleve å stå i skyggen av søskenet der. Men å ha med stesønn til stemoren din familie,  syns jeg bare blir kleint. Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke kunne legge besøker til en uke trådstarter har sønnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så når barnet ditt kommer gråtende hjem fra samvær med far og sier han føler seg urettferdig behandlet, skal du bare overse han og ikke gi han noe støtte? Bare si «dette må du ta med pappaen din» eller «dette kan du prate med en psykolog om, skal jeg bestille time?»

 

Jeg har ikke sagt noe imot far. Men gutten er tenåring nå, han har en formening om tøyet han skal gå i. De fleste tenåringer har det. Når far har løst det ved å gi han en klespakke, uten å ta hensyn til smak så oppleves det som kjipt. 
 

Når gutten ikke blir tatt med på ferier så merker han det. Det at han aldri har reist med far, stemor og sin halvbror sier noe. 

Anonymkode: d7d50...553

Da spør man barnet om hvorfor det kjenner det slik.  Lytter.  Så spør man om han har snakket med pappa om det.  Er svaret nei,så sier at man at kanskje pappa ikke er klar over at det føles slik. 

Selvfølgelig skal du snakke med far om ferier, og hvorfor barnet ikke blir tatt med når gutten ønsker det selv.  Pass bare på å ikke vise din irritasjon overfor sønnen din.  
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
9 timer siden, Jon Are skrev:

Jeg kan faktisk forstå at stemor kun vil ha med sitt biologisk barn til sim familie. Det er det barnet hennes foreldre vil se. Det vil helst sikket vært verre for sønnen å oppleve å stå i skyggen av søskenet der. Men å ha med stesønn til stemoren din familie,  syns jeg bare blir kleint. Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke kunne legge besøker til en uke trådstarter har sønnen sin.

Det er forskjell på alltid, av og til og aldri! Jeg er også vant med at man behandler stebarn som sine egne - det ville jeg gjort. Selvsagt trenger ikke stebarnet være med på hytten HVER GANG - men det må være mulig å være med en gang i blant, selv om det er annen familie av stemor der.

Så jeg er uenig: Man behandler alle sine barn likt - selv om noen har tittelen "stebarn". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
På 29.5.2020 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Jeg skal søke med en gang ;) 

Anonymkode: d7d50...553

Tror du må søke i ettertid og legge ved kvitteringer. Jeg måtte iallfall gjøre det slik i 2015. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Zienna skrev:

Da spør man barnet om hvorfor det kjenner det slik.  Lytter.  Så spør man om han har snakket med pappa om det.  Er svaret nei,så sier at man at kanskje pappa ikke er klar over at det føles slik. 

Selvfølgelig skal du snakke med far om ferier, og hvorfor barnet ikke blir tatt med når gutten ønsker det selv.  Pass bare på å ikke vise din irritasjon overfor sønnen din.  
 

Jeg er enig i dette, men det må også følges opp, hvis pappa ikke forstår/ barnet synes det er vanskelig så skal selvfølgelig mor være barnets talsmann ovenfor situasjonen, det er begges ansvar at barnet har det bra! Mor kan også fint støtte barnet i at dette er vanskelig, leit og urettferdig for det er det jo... Viktig å støtte de følelsene sønnen har rundt dette...

Anonymkode: c2821...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel min datter sier til meg, at hun er veldig fornøyd med at jeg fant henne sånn en grei pappa. 

Du må ta ansvar for dine valg og få ordnet fast bosted hos deg, og deretter fikse din kjipe økonomiske situasjon, og betale ut det du klarer. 

Anonymkode: 587d1...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flott at far bruker tid på å finne bruktklær til gutten og gir ham sunne verdier. I vårt tilfelle bidrar mor til merkepress på en skole som har et avslappet forhold til sånt. Jeg (som har omsorgen) bruker mye penger på våre barns aktiviteter, men forsøker å lære dem å være kritisk til kjøpepresset. Kanskje du har noe å lære av far?

Anonymkode: 9459c...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
1 time siden, Blondie65 skrev:

Det er forskjell på alltid, av og til og aldri! Jeg er også vant med at man behandler stebarn som sine egne - det ville jeg gjort. Selvsagt trenger ikke stebarnet være med på hytten HVER GANG - men det må være mulig å være med en gang i blant, selv om det er annen familie av stemor der.

Så jeg er uenig: Man behandler alle sine barn likt - selv om noen har tittelen "stebarn". 

Jeg har ikke tro på at det går an å behandle stebarn og egne barn likt . Egne barn er jo det kjæreste en har . Det er ikke gitt at en liker stebarna engang. ( ja jeg  vet det ikke burde være sånn, men sine følelser kan en ikke rå med. ) Hos stemor sin familie syns jeg faktisk de er i sin fulle rett til å kun ta med bio barn. Det er det barnet som kommer til å få all oppmerksomhet uansett. Det beste er at får tar med sønn på noen tur han og sønnen, slik at han føler at faren bryr seg.. stesønn har allerede en mor. Det burde ikke vøre en plikt for stemor å ta han med til sine foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
55 minutter siden, Jon Are skrev:

Jeg har ikke tro på at det går an å behandle stebarn og egne barn likt . Egne barn er jo det kjæreste en har . Det er ikke gitt at en liker stebarna engang. ( ja jeg  vet det ikke burde være sånn, men sine følelser kan en ikke rå med. ) Hos stemor sin familie syns jeg faktisk de er i sin fulle rett til å kun ta med bio barn. Det er det barnet som kommer til å få all oppmerksomhet uansett. Det beste er at får tar med sønn på noen tur han og sønnen, slik at han føler at faren bryr seg.. stesønn har allerede en mor. Det burde ikke vøre en plikt for stemor å ta han med til sine foreldre. 

Når man finner seg en partner som har barn fra før så velger en også barnet. Hvis du ikke makter å ha med et stebarn å gjøre, ikke makter å behandle det barnet skikkelig - som om det var ditt eget - ja da kan du la være å være sammen med barnets far. 

Jeg ser at du har ignorert følgende setning i innlegget mitt: Det er forskjell på alltid, av og til og aldri!

Av og til må det være mulig å ha med stesønn på hytten. Av og til må det være mulig å ha stesønn med på ferie. Av og til må det være mulig å ha stesønn med på lekeland.

Jeg ser også at du kommenterer i forrige innlegg at stemor og far muligens ikke har råd til å ta med fars barn på ferie og aktiviteter: Er det noe billigere at far reiser på ekstra ferie / tar en ekstra tur på aktivitet bare med eget barn? Ikke fortsett å forsvare en urimelig far som forskjellsbehandler barna sine. Det er ikke noe å forsvare da hans oppførsel er råtten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jon Are skrev:

Jeg har ikke tro på at det går an å behandle stebarn og egne barn likt . Egne barn er jo det kjæreste en har . Det er ikke gitt at en liker stebarna engang. ( ja jeg  vet det ikke burde være sånn, men sine følelser kan en ikke rå med. ) Hos stemor sin familie syns jeg faktisk de er i sin fulle rett til å kun ta med bio barn. Det er det barnet som kommer til å få all oppmerksomhet uansett. Det beste er at får tar med sønn på noen tur han og sønnen, slik at han føler at faren bryr seg.. stesønn har allerede en mor. Det burde ikke vøre en plikt for stemor å ta han med til sine foreldre. 

Pappaen det er snakk om her har faktisk to barn, to sønner. Begge sønnene bør oppleve å få være med far på ferie, den eldste sønnen bør endog ha mulighet til å være alene med far noen ganger. Den yngste sønnen er alene med foreldrene sine 50% av tiden. Men det viktigste far må gjøre er å legge til rette for et godt forhold og gode opplevelser for sønnene sammen. Disse sønnene vil trenge hverandre i livet. Men slik far her oppfører seg kan man skyte en hvit pil etter det.

Anonymkode: 4c355...22c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo flott at far bruker tid på å finne bruktklær til gutten og gir ham sunne verdier. I vårt tilfelle bidrar mor til merkepress på en skole som har et avslappet forhold til sånt. Jeg (som har omsorgen) bruker mye penger på våre barns aktiviteter, men forsøker å lære dem å være kritisk til kjøpepresset. Kanskje du har noe å lære av far?

Anonymkode: 9459c...8b1

Du tror det handler om verdier og merkepress når kun et av barna får brukte og slitte klær? Virker ikke som det er brukt tid på i det hele tatt.

Anonymkode: e65ed...ae0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville invitert far og stemor til et voksenmøte hvor jeg hadde laget en fremføring over alle punkter hvor far svikter. Spør far ansikt til ansikt om han kjøper bruktklær til sin andre sønn. Om han betaler for hans fritidsaktiviteter. Om han betaler for at han skal dra på ferie. Og spør han gjerne hva de har tenkt å gjøre når 9-åringen kommer i konfirmantalder.
Minn han på, foran stemor, at han har to sønner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Vel min datter sier til meg, at hun er veldig fornøyd med at jeg fant henne sånn en grei pappa. 

Du må ta ansvar for dine valg og få ordnet fast bosted hos deg, og deretter fikse din kjipe økonomiske situasjon, og betale ut det du klarer. 

 

Ansvar for mine valg? Snakker vi om valget om å skille meg fra barnefar for 10 år siden? 
 

Jeg vil gjerne at sønnen min skal ha fastbosted hos meg, men det må han få bestemme. Jeg kan ikke ta det valget på vegne av ham, det blir feil. 
 

Min kjipe økonomiske situasjon? Hvor har du det fra? Jeg har god økonomi og tjener over snittet faktisk. 

Anonymkode: d7d50...553

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 1.10, AnonymBruker skrev:

Kan det tenkes at det er fars nye kone som koster på sitt barn diverse - og at hun gjør det i de ukene ditt barn ikke er der for å ha råd til det? Husk at halvbroren er der 100 % i dette hjemmet- og skal ha mer fra fars hjem enn ditt barn. det skal ikke være slik at ditt barn skal 200% av gøyale ting - og når sønnen din er hos deg så skal de bare sitte å tvinne tommeltotter..dersom du mener barnet ditt skal i lekeland etc så ta det med dit..

 

Anonymkode: 7a71c...b73

Jeg mener ikke at mitt barn skal være med på 200% av moroa. Men han blir ALDRI tatt med på lekeland, ferie, hyttetur, campingtur etc. Aldri. Det er forskjell på av og til, og aldri. 
 

Stemor og barnefar har god økonomi, begge har veldig gode jobber. Så de har absolutt økonomi til det.

Selvsagt tar jeg med sønnen min på både ferier og lekeland. Men han ble få oppleve sånne ting med far også. 

Anonymkode: d7d50...553

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo flott at far bruker tid på å finne bruktklær til gutten og gir ham sunne verdier. I vårt tilfelle bidrar mor til merkepress på en skole som har et avslappet forhold til sånt. Jeg (som har omsorgen) bruker mye penger på våre barns aktiviteter, men forsøker å lære dem å være kritisk til kjøpepresset. Kanskje du har noe å lære av far?

Anonymkode: 9459c...8b1

Nå er ikke klærne det største problemet her. Dette handler hovedsaklig om å bli utestengt fra ferier og aktiviteter generelt. Min sønn får ikke være med på ferier når han er hos far. Og må legge til at min sønn går ikke i merkeklær ;) Det er forskjell på klær som ser OK ut (uavhengig av merke) og klær som er utvaska og slitte. 

Anonymkode: d7d50...553

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel min datter sier til meg, at hun er veldig fornøyd med at jeg fant henne sånn en grei pappa. 

Du må ta ansvar for dine valg og få ordnet fast bosted hos deg, og deretter fikse din kjipe økonomiske situasjon, og betale ut det du klarer. 

Anonymkode: 587d1...260

Og hva skal jeg betale ut? Hus, bil og hytte er allerede nedbetalt. Det er det forøvrig hos barnefar også. Så ingen av oss, hverken barnefar eller jeg er i en kjip økonomisk situasjon. Min sønn får bli med meg på ferier, hytteturer, lekeland alt ettersom hva vi har lyst til. Men jeg kan ikke kompensere for barnefar. Min sønn fortjener å bli inkludert hos barnefars familie, han må få lov til å kjenne på at han er en del av fellesskapet der. 
 

Jeg trenger ikke å «finne» en pappa til barnet mitt, slik som du har gjort. Barnet mitt har allerede en pappa. 

Anonymkode: d7d50...553

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...