Gå til innhold

Barnefar er en idiot som nekter sønnen min alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren til mitt barn er en komplett idiot. Han har gjennom alle år behandlet barnet sitt dårlig. Skjønner ikke hvorfor han ville ha 50/50 fordeling når han skulle behandle ungen på den måten. Han er 13 år og får utelukkende arveklær eller klær fra klespakker de får gratis. Har ikke noe imot brukttøy, men det må se OK ut. Her er tøyet utvaska og nedslitt, ser som regel andre navn enn mitt barns navn på det også. Mitt barn «skammer» seg over klærne og bruker de ikke på skolen. Alt av utsyr til min sønn (sykkel, ski, joggesko, fotballtrøyer) har jeg kjøpt, barnefar bidrar ikke, mener det er helt unødvendig til min sønn, mens sin andre sønn blir det kjøpt inn. Han har til dags dato aldri fått lov til å bli med barnefar, sin stemor og sin halvbror (9 år) på ferie. De legger alltid feriene sine til de ukene barnet er hos meg i sommerferien. Har selvsagt tatt dette opp mange ganger, men det kommer jeg ingen vei med. Prøver å få til en ferie i året slik at sønnen min får oppleve det. 
 

Nå nærmer det seg konfirmasjonsalder og jeg luftet tankene mine for far. Faren var veldig tydelig på at han ikke var interessert i å betale for noen konfirmasjonsfest. For barnefar er ikke personlig kristen, han ser ikke vitsen med konfirmasjon. Jeg er så irritert, jeg vet at dette ikke handler om tro, men om pengene som han ikke vil legge ut. Min sønn vil konfirmeres, dette er noe han ønsker, han er også døpt.  
 

Må jeg betale for hele konfirmasjonen alene? Og barnefar for lov til å sno seg unna enda en gang? Eller er han pålagt å bidra? 
 

Jeg mottar ikke barnebidrag pga 50/50 deling, selv barnetrygden blir delt i 2, likt mellom meg og barnefar. 
 

Anonymkode: d7d50...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg betale for hele konfirmasjonen alene? Og barnefar for lov til å sno seg unna enda en gang? Eller er han pålagt å bidra? 

Han er pålagt til å betale innen rimelighetens grenser. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutt :( Får vondt av han. ❤️ Han må jo se forskjellsbehandlingen. Har dere vært hos fvk? Skjønner far selv hva han holder på med? Har du konfrontert han? 

Anonymkode: 0d1c1...adc

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faren til mitt barn er en komplett idiot. Han har gjennom alle år behandlet barnet sitt dårlig. Skjønner ikke hvorfor han ville ha 50/50 fordeling når han skulle behandle ungen på den måten. Han er 13 år og får utelukkende arveklær eller klær fra klespakker de får gratis. Har ikke noe imot brukttøy, men det må se OK ut. Her er tøyet utvaska og nedslitt, ser som regel andre navn enn mitt barns navn på det også. Mitt barn «skammer» seg over klærne og bruker de ikke på skolen. Alt av utsyr til min sønn (sykkel, ski, joggesko, fotballtrøyer) har jeg kjøpt, barnefar bidrar ikke, mener det er helt unødvendig til min sønn, mens sin andre sønn blir det kjøpt inn. Han har til dags dato aldri fått lov til å bli med barnefar, sin stemor og sin halvbror (9 år) på ferie. De legger alltid feriene sine til de ukene barnet er hos meg i sommerferien. Har selvsagt tatt dette opp mange ganger, men det kommer jeg ingen vei med. Prøver å få til en ferie i året slik at sønnen min får oppleve det. 
 

Nå nærmer det seg konfirmasjonsalder og jeg luftet tankene mine for far. Faren var veldig tydelig på at han ikke var interessert i å betale for noen konfirmasjonsfest. For barnefar er ikke personlig kristen, han ser ikke vitsen med konfirmasjon. Jeg er så irritert, jeg vet at dette ikke handler om tro, men om pengene som han ikke vil legge ut. Min sønn vil konfirmeres, dette er noe han ønsker, han er også døpt.  
 

Må jeg betale for hele konfirmasjonen alene? Og barnefar for lov til å sno seg unna enda en gang? Eller er han pålagt å bidra? 
 

Jeg mottar ikke barnebidrag pga 50/50 deling, selv barnetrygden blir delt i 2, likt mellom meg og barnefar. 
 

Anonymkode: d7d50...553

1) søk om bidrag om du har rett på det (50-50 utelukker ikke bidrag)

2) søk om utvidet bidrag til konfirmasjon

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag konfirmasjon til gutten men uten å involvere eller endog invitere far. Far har sagt han mener dette er unødvendig, så da respekterer du det. 

Samtidig må du selvsagt også respektere guttens ønske, og la han få en hyggelig konfirmasjon. Med et selskap som passer DIN lommebok og hvor du ikke har noen forpliktelser til noe som helst overfor far. 

Forøvrig forstår jeg ikke hvorfor denne gutten fortsatt har 50/50, syns han selv det er greit å være så mye hos en far som åpenbart ikke prioriterer ham? Eller er det misforstått loyalitet som gjør de? Du kan iallfall snakke med gutten om dette og være tydelig på at hans mening skal tillegges mer og mer vekt jo eldre han blir ifht hvor han skal bo og hvordan tilværelsen hans skal se ut. 

 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svar på det du spør om, men dette var vondt å lese.

Ser at gutten er 13 år. Hvordan føler han det selv? Har han uttrykt at han ikke trives hos far? Når han er 13 har han vel medbestemmelsesrett på hvor han vil bo? Er det mulig å ta opp ordningen på nytt? Det kan virke som de kun vil ha 50/50 for å slippe å betale barnebidrag. At han forskjellsbehandler din sønn og lillebror er jo helt fryktelig!

Anonymkode: 4afaa...ede

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars gutt :( Får vondt av han. ❤️ Han må jo se forskjellsbehandlingen. Har dere vært hos fvk? Skjønner far selv hva han holder på med? Har du konfrontert han? 

Anonymkode: 0d1c1...adc

 Vi har vært hos FVK, men kom ingen vei, da far er flink til å prate for seg. De mente at det er helt greit så lenge far sørget for mat og klær, det at klærne var brukt spilte ingen rolle. 

Anonymkode: d7d50...553

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttens stemme skal ilegges MYE vekt vedrørende hvor han ønsker å bo når han er 13 år. Hva vil gutten? Vil han bo sånn som han gjør nå? 

Anonymkode: 65e75...84a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren til mitt barn er en komplett idiot. Han har gjennom alle år behandlet barnet sitt dårlig. Skjønner ikke hvorfor han ville ha 50/50 fordeling når han skulle behandle ungen på den måten. Han er 13 år og får utelukkende arveklær eller klær fra klespakker de får gratis. Har ikke noe imot brukttøy, men det må se OK ut. Her er tøyet utvaska og nedslitt, ser som regel andre navn enn mitt barns navn på det også. Mitt barn «skammer» seg over klærne og bruker de ikke på skolen. Alt av utsyr til min sønn (sykkel, ski, joggesko, fotballtrøyer) har jeg kjøpt, barnefar bidrar ikke, mener det er helt unødvendig til min sønn, mens sin andre sønn blir det kjøpt inn. Han har til dags dato aldri fått lov til å bli med barnefar, sin stemor og sin halvbror (9 år) på ferie. De legger alltid feriene sine til de ukene barnet er hos meg i sommerferien. Har selvsagt tatt dette opp mange ganger, men det kommer jeg ingen vei med. Prøver å få til en ferie i året slik at sønnen min får oppleve det. 
 

Nå nærmer det seg konfirmasjonsalder og jeg luftet tankene mine for far. Faren var veldig tydelig på at han ikke var interessert i å betale for noen konfirmasjonsfest. For barnefar er ikke personlig kristen, han ser ikke vitsen med konfirmasjon. Jeg er så irritert, jeg vet at dette ikke handler om tro, men om pengene som han ikke vil legge ut. Min sønn vil konfirmeres, dette er noe han ønsker, han er også døpt.  
 

Må jeg betale for hele konfirmasjonen alene? Og barnefar for lov til å sno seg unna enda en gang? Eller er han pålagt å bidra? 
 

Jeg mottar ikke barnebidrag pga 50/50 deling, selv barnetrygden blir delt i 2, likt mellom meg og barnefar. 
 

Anonymkode: d7d50...553

Far er vel egentlig pålagt å bidra - men ikke forvent det.  

En konfirmasjon behøver ikke å bli sånn kjempedyr - Dress får du billig på Dressmann, Cubus eller lign. Mat lager du selv og selskapet hjemme. 
Å selvfølgelig inviterer du far og hans familie  - dette er tross alt sønnens dag. At far er en dust skal ikke gå utover den stakkars gutten.
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Vi har vært hos FVK, men kom ingen vei, da far er flink til å prate for seg. De mente at det er helt greit så lenge far sørget for mat og klær, det at klærne var brukt spilte ingen rolle. 

Anonymkode: d7d50...553

Klærne er vel det minste problemet. Hva med ferie og inkludering av sønnen din i fars familie. Og fritidsaktiviteter/utstyr, kan han forsvare for FVK at barnet ikke har behov for sykkel, ski eller joggesko? Ta opp konfirmasjon med FVK også, det er barnet som skal konfirmeres, ikke far, at far ikke er kristen er ikke relevant så lenge sønnen ønsker det.

 

Anonymkode: 673c0...b81

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

1) søk om bidrag om du har rett på det (50-50 utelukker ikke bidrag)

2) søk om utvidet bidrag til konfirmasjon

Jeg har ikke krav på bidrag da barnefar og jeg

har 50/50. Han tjener litt mer enn meg, snakk om 20 000 mer i brutto i løpet av året. Så jeg har ikke krav på noe. Har sjekket bidragskalkulator. 

Anonymkode: d7d50...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke krav på bidrag da barnefar og jeg

har 50/50. Han tjener litt mer enn meg, snakk om 20 000 mer i brutto i løpet av året. Så jeg har ikke krav på noe. Har sjekket bidragskalkulator. 

Anonymkode: d7d50...553

Da søker du bidrag til konfirmasjon

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klærne er vel det minste problemet. Hva med ferie og inkludering av sønnen din i fars familie. Og fritidsaktiviteter/utstyr, kan han forsvare for FVK at barnet ikke har behov for sykkel, ski eller joggesko? Ta opp konfirmasjon med FVK også, det er barnet som skal konfirmeres, ikke far, at far ikke er kristen er ikke relevant så lenge sønnen ønsker det.

 

Anonymkode: 673c0...b81

Far forklarte FVK at sønnen hadde sykkel, ski osv (selvsagt hadde han det, men det var kjøpt og betalt av meg). Han sa at sønnen ikke trengte dobbelt opp av alt. Han er som sagt utrolig flink til å snakke for seg. Men dette konfirmasjon har jeg ikke tenkt å gi meg på, jeg har lyst til å ta det videre med nav og FVK.

Anonymkode: d7d50...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Da søker du bidrag til konfirmasjon

Hvor eller hvordan gjør jeg det? 

Anonymkode: d7d50...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far forklarte FVK at sønnen hadde sykkel, ski osv (selvsagt hadde han det, men det var kjøpt og betalt av meg). Han sa at sønnen ikke trengte dobbelt opp av alt. Han er som sagt utrolig flink til å snakke for seg. Men dette konfirmasjon har jeg ikke tenkt å gi meg på, jeg har lyst til å ta det videre med nav og FVK.

Anonymkode: d7d50...553

Og de reagerte ikke / trodde deg ikke da du sa at far nektet å bidra økonomisk til noe av dette fordi han mente det var unødvendig? Skjønner det er vanskelig å få ordentlig mekling når mannen er slik men du får prøve å finne løsninger, for eksempel ta all kommunikasjon på SMS slik at du har skriftlig bevis på hva han sier når du ber han ta økonomisk ansvar for sønnen.

Anonymkode: 673c0...b81

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Jeg skal søke med en gang ;) 

Anonymkode: d7d50...553

Trives sønnen din ellers hos faren? Han må jo reagere veldig på forskjellsbehandlingen? Han vet han snart kan bestemme selv om han vil bo 50/50? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell gutten at han kan slippe å være hos far så mye som halvparten av tiden nå som han er 13 år! Informer han om de rettighetene han har som skilsmissebarn og så kan han velge å være mer hos deg enn hos far om han ønsker det!

Anonymkode: 105bb...a26

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dævendøtte skrev:

Trives sønnen din ellers hos faren? Han må jo reagere veldig på forskjellsbehandlingen? Han vet han snart kan bestemme selv om han vil bo 50/50? 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fortell gutten at han kan slippe å være hos far så mye som halvparten av tiden nå som han er 13 år! Informer han om de rettighetene han har som skilsmissebarn og så kan han velge å være mer hos deg enn hos far om han ønsker det!

Anonymkode: 105bb...a26

Han er veldig lojal ovenfor pappaen. Ønsker å bo hos han 50/50 fordi han er redd han vil miste kontakten helt hvis han flytter inn til meg 100 prosent. Men den siste tiden ser jeg at han er mer og mer nedenfor pga det som skjer hos far. Det er ekstremt med forskjellsbehandling, de legger til og med lekelandturer utenom hans uker og går bevisst inn for å utstenge han fra alt som koster penger. Denne helgen er han alene hjemme fordi far og stemor skal på hytta med sin stemors familie, han må da bli hjemme med farmor. Synes sånne ting er trist og det går på selvtilliten løs, gutten føler han er til bry. 

 

Anonymkode: d7d50...553

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...