Gå til innhold

Irritert på folk som reiser så jævlig


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Regner med jeg blir upopulær nå, men Norgesferie er enten 1) altfor dyrt og dermed urealistisk eller 2) "gå turer i skog og mark". Ferie i Norge er derfor fullstendig utelukket for min del. Jeg har familie og hytte i et annet land, som ligger på tilsvarende smittenivå som Norge, og når hytta i tillegg er ganske isolert ser jeg ikke noe problem med å i det minste å ta meg en ferie på hytta og deretter bruke 10 dager av resterende feriedager i karantene når jeg kommer tilbake.

Alternativet i Norge er å sitte hjemme med miserabelt vær og få atter en runde med brakkesyke. For det finnes virkelig ikke økonomiske feriemuligheter for de som ikke besitter et nasjonalromantisk forhold til norsk natur.

Jeg forstår at ikke alle er enig, men jeg tar helt og holdent ansvar for meg selv og mine handlinger, og vil da overholde karantene mot at jeg i det minste får en skikkelig ferie og komme meg vekk fra leiligheten.

Anonymkode: 8105d...ee3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Gjeste mann skrev:

Jeg også vil være glad og lykkelig.

Men jeg er irritert på de som er irritert på oss som vil reise.

At ikke de skjønner at å reise et sted til liten eller ingen smitte ikke har noen betydning. Hvorfor er de irrasjonellt irritert på dette? Er det ubegrunnet frykt? Er det mange som har et autoritært sovende gen som nå vekkes opp? Som liker å bestemme over andre? 

Vet ikke.

Men en uke på en øde strand i Sicilia vil garantert medføre mindre smittefare enn å menge seg med bermen i Lofoten. Der vil det i hvert fall være smittefare, noe som noen er bekymret for:

https://www.dagbladet.no/nyheter/turistboom-bekymrer---kan-ga-fryktelig-darlig/72474510

en øde strand på Sicilia!? haha, den var god! man ligger ikke tettere i Alcudia enn i Taormina

Anonymkode: 5b636...b45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en øde strand på Sicilia!? haha, den var god! man ligger ikke tettere i Alcudia enn i Taormina

Anonymkode: 5b636...b45

Sicilia er middelhavets største øy. Jeg ville holdt meg langt unna Taormina, selv om det sikkert blir mindre turister enn vanlig.

Det er masse flotte steder på sørkysten der det er mye bedre plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si at sjansen for å bli smittet i Norge er 0.001% (hypotetisk tall).
Og at sjansen for å bli smittet i land B er også 0.001%.
Da er det like (lite) sannsynlig at man blir smittet om man holder seg hjemme, som hvis man drar til land B.
Hvorfor er det da et problem for andre om noen drar til land B ???

Anonymkode: 07181...a49

fordi eksemplet ditt er et helt frakoblet fra virkeligheten.

Norge har lav smitte. Noen har lavere, men veldig mange har mye høyere. Og situasjonen kan endre seg på få dager i det ene eller det andre landet.

Anonymkode: 5b636...b45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse turismen ødelegger miljø, land og verdensarven. Den forsøpler kloden. Endelig kan folk begynne å holde seg litt mer til eget land. Disse som må reise hele tiden som et eller annet selvrealiseringsprosjekt får finne roen på andre måter. 

Anonymkode: 89f56...d43

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme sa folk om påsken, skoleåpningen etc. Og at nå kom det til å eksplodere. FHI har sagt flere av tiltakene hadde lite for seg.

Anonymkode: 49e88...c24

Om tiltakene ikke hjalp, hvorfor er smitten stanset/på retur nå, tro.. ?

Anonymkode: 7b9c2...b54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er harry å reise mye med fly og ikke tenke på klimaavtrykket sitt i det hele tatt.

Anonymkode: 56f03...eb0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Masse turismen ødelegger miljø, land og verdensarven. Den forsøpler kloden. Endelig kan folk begynne å holde seg litt mer til eget land. Disse som må reise hele tiden som et eller annet selvrealiseringsprosjekt får finne roen på andre måter. 

Anonymkode: 89f56...d43

Turismen er en mekanisme som overfører ressurser fra rike til mindre rike land. Den gir altså en bra fordelingseffekt i store deler av verden. I mange fattige land betyr masseturismen liv eller død for lokalbefolkningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange smålige folk der ute. Selvfølgelig skal man reise. Så mye man kan.

Anonymkode: cf0e6...307

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort ting åpner igjen reiser jeg videre, 6-10 utenlandsturer i året. 

For nå har jeg allerede gjennomført to weekendturer i Norge, og har en til planlagt Juni, utover det sparer jeg ferie og penger til grensene åpner igjen. 

Anonymkode: b9539...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange smålige folk der ute. Selvfølgelig skal man reise. Så mye man kan.

Anonymkode: cf0e6...307

Men nå har ikke folk lov enda og det må alle godta og ikke syte som småunger for de vil til syden eller shopping i en storby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Warrior skrev:

Men nå har ikke folk lov enda og det må alle godta og ikke syte som småunger for de vil til syden eller shopping i en storby..

Det er sant at man stort sett ikke har lov til å reise til syden eller en storby enda, men om noen få uker får man heldigvis lov til å reise til de fleste land i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Krantz95 skrev:

Det er sant at man stort sett ikke har lov til å reise til syden eller en storby enda, men om noen få uker får man heldigvis lov til å reise til de fleste land i Europa.

Det vet vi jo strengt tatt ikke, men tviler på det. 

Anonymkode: 040bf...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet vi jo strengt tatt ikke, men tviler på det. 

Anonymkode: 040bf...be3

Jo, de fleste land i Europa har sagt de åpner for innreise for nordmenn fra 15. juni (noen få først fra juli).

Man har altså lov til å reise til de fleste europeiske land om noen få uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krantz95 skrev:

Jo, de fleste land i Europa har sagt de åpner for innreise for nordmenn fra 15. juni (noen få først fra juli).

Man har altså lov til å reise til de fleste europeiske land om noen få uker.

Ja, -lov- har du, og det har man hatt hele tiden så lenge landet man reiser til ikke har hatt inreiseforbud. Men så lenge norske myndigheter ikke lemper på reiserådene så vil ikke forsikringen gjelde, og det vil være 10 dager karantene når man kommer hjem. Det er heller ikke veldig mange fly i lufta ennå. 

Anonymkode: 040bf...be3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krantz95 skrev:

Turismen er en mekanisme som overfører ressurser fra rike til mindre rike land. Den gir altså en bra fordelingseffekt i store deler av verden. I mange fattige land betyr masseturismen liv eller død for lokalbefolkningen.

Nei. De er de fattigste landene som vil bli klimaflyktninger når the shit hits the fan. På tide med en nedregulering av flybransjen. 

De som må reise kan reise med båt.

 

Anonymkode: 89f56...d43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, -lov- har du, og det har man hatt hele tiden så lenge landet man reiser til ikke har hatt inreiseforbud. Men så lenge norske myndigheter ikke lemper på reiserådene så vil ikke forsikringen gjelde, og det vil være 10 dager karantene når man kommer hjem. Det er heller ikke veldig mange fly i lufta ennå. 

Anonymkode: 040bf...be3

Ja, nettopp. Det var en post hvor en bruker påstod man ikke hadde lov til å reise og det påpekte jeg var feil.

Reiseforsikring gjelder for alt utenom Covid-19. Og for den sykdommen gjelder det europeiske helsetrygdekortet.

Det er riktig at det ikke er så mange fly i luften enda. Fra Oslo går det fly til utlandet foreløpig bare til Købehavn, Stockholm, Frankfurt, Amsterdam, Doha og Riga. Når europeiske land åpner opp for innreise for nordmenn, så vil også flyselskapene sette opp flyavganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De er de fattigste landene som vil bli klimaflyktninger når the shit hits the fan. På tide med en nedregulering av flybransjen. 

De som må reise kan reise med båt.

Anonymkode: 89f56...d43

Du vet ikke hva du snakker om.

Hvorfor ta båt når det slipper ut mer klimagasser enn fly? Liker du å ødelegge klimaet mer enn nødvendig?

https://www.framtiden.no/gronne-tips/reise-og-transport/klimagassutslippet-fra-ulike-reisemater.html

Endret av Krantz95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Om tiltakene ikke hjalp, hvorfor er smitten stanset/på retur nå, tro.. ?

Anonymkode: 7b9c2...b54

Den var allerede på vei nedover før tiltakene. Og hvorfor tror du den fortsetter nedover lenge etter at mye ble åpnet? Vi snakker om tre dødsfall på siste to uker nå. 

Anonymkode: 49e88...c24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krantz95 skrev:

I mange fattige land betyr masseturismen liv eller død for lokalbefolkningen.

Og særlig derfor bør folk reise mindre med fly og tilbringe mer tid "hjemme" slik at disse landene tvinges til å få på fote mer miljøvennlige og bærekraftige næringer som kloden tåler på sikt.

Du virker veldig navlebeskuende og korttenkt.

Anonymkode: 56f03...eb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...