Gå til innhold

Barnet til kjæresten skremte livet av meg, stakkars dere med ADHD barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glad gutten ikke har en mor som deg i hvertfall. 🙏

Anonymkode: f63cf...46d

Hva du synes om meg som mor bryr jeg meg fint lite om ;) 

Men jeg utsetter ikke min sønn for dette, jeg hadde aldri i verden gjort dette. Som mor er jeg forpliktet til å verne om mitt barn og hans oppvekst. Hensynet til mitt barn og deretter min helse kommer før alt annet. 
 

Om du hadde greid dette og klart å utsette dine barn for et ustabilt utagerende barn i mange år fremover, all ære til deg. Men jeg ville ha syntes synd på barna dine som blir utsatt for dette. 

Anonymkode: db918...f0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ingenting om denne gutten, men på generell basis så snakker folk ofte  om ADHD når det faktisk er atferdsforstyrrelse de beskriver. ADHD er oppmerksomhetsvansker og hyperaktivitet og impulsivitet.  Ikke atferdsvansker.

Noen har jo begge diagnosene.

Anonymkode: 0d7e5...d4e

Dette! 

Listen under er det som blir listet opp som typiske symptomer ved adhd og adferdsvansker er ikke blant de. Har selv adhd og er så lei av å høre folk si at den eller den har sikkert adhd fordi vedkommende har adferdsproblemer(les aggresjon,voldlig adferd,frekk,spydig,ikke har folkeskikk osv osv)

Problemer med detaljer

Klarer ikke å opprettholde oppmerksomheten over tid

Hører ikke hva som blir sagt

Følger ikke instrukser

Kan ikke organisere/planlegge/tilrettelegge aktiviteter

Unngår oppgaver som krever oppmerksomhet

Mister stadig ting som er nødvendig for å gjennomføre oppgaver

Lar seg lett distrahere av ytre omstendigheter

Er glemsom i forbindelse med dagliglivets aktiviteter

 

Anonymkode: 1e770...eff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med de som sier at dette ikke er ADHD, men dårlig oppdragelse eller andre ting (psykisk utviklingshemming, hjerneskade, alvorlig personlighetsforstyrrelse osv). 

Også enig i å ikke gå inn i et forhold med dette. 

Foreldrene kan ikke ta med denne ungen noe sted på grunn av oppførsel, er det sånn? Eller klarer han liksom å kontrollere seg av og til? 
Jeg mener far burde tatt ungen under armen og gått ved første utbrudd, ev gitt en advarsel først. Sitte der mens fireåringen blir livredd og kjøttdeigen flyr veggimellom - nei, vet du hva. Tror jeg hadde kasta de ut selv, faktisk. Helt uaktuell oppførsel. 

Anonymkode: 0203f...8d4

Jeg var på bristepunktet, men holdt ut. Måtte ta med 4 åringen min på rommet hans og avlede. Det ble for mye for han. Jeg har som sagt aldri vært borti noe sånt før, en lampe ble knust, vi klarte så vidt å redde tv-en fra å velte. Helt unntakstilstand. 

Faren prøvde å roe han ned og snakke med han, men virket ikke som barnet brydde seg. Han sa han ikke kunne sette ned foten for da ble det bare mye verre. 

Anonymkode: db918...f0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten og moren til barnet får tett oppfølging av både ppt og bup, de har fått det de siste 5 årene. 

Anonymkode: db918...f0d

Tett oppfølging i 5 år og så er det så ille. Da tenker jeg at foreldrene er lite veiledningsbare og ikke evner å tilegne seg nye verktøy for å regulere gutten, har lav forståelse eller rett og slett ikke gidder å stå i det 

Anonymkode: 18fea...f97

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! 

Listen under er det som blir listet opp som typiske symptomer ved adhd og adferdsvansker er ikke blant de. Har selv adhd og er så lei av å høre folk si at den eller den har sikkert adhd fordi vedkommende har adferdsproblemer(les aggresjon,voldlig adferd,frekk,spydig,ikke har folkeskikk osv osv)

Problemer med detaljer

Klarer ikke å opprettholde oppmerksomheten over tid

Hører ikke hva som blir sagt

Følger ikke instrukser

Kan ikke organisere/planlegge/tilrettelegge aktiviteter

Unngår oppgaver som krever oppmerksomhet

Mister stadig ting som er nødvendig for å gjennomføre oppgaver

Lar seg lett distrahere av ytre omstendigheter

Er glemsom i forbindelse med dagliglivets aktiviteter

 

Anonymkode: 1e770...eff

ADHD alene kan fort medføre adferdsvansker også, om disse utfordringene ikke håndteres klokt, og barnet ikke får hjelp til å håndtere dette. 

Mitt barn hadde adhd og adferdsvansker. Da barnet fikk klokere håndtering av problemene adhd medførte forsvant adferdsvanskene gradvis. 

ADHD må han leve med og håndtere hele livet, men ingen ville nå påstå at han har adferdsvansker. 

Anonymkode: cbbfa...00b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ADHD alene kan fort medføre adferdsvansker også, om disse utfordringene ikke håndteres klokt, og barnet ikke får hjelp til å håndtere dette. 

Mitt barn hadde adhd og adferdsvansker. Da barnet fikk klokere håndtering av problemene adhd medførte forsvant adferdsvanskene gradvis. 

ADHD må han leve med og håndtere hele livet, men ingen ville nå påstå at han har adferdsvansker. 

Anonymkode: cbbfa...00b

Kan medføre ja,men adhd i seg selv er ikke adferdsproblemer.

Anonymkode: 1e770...eff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som barnet ikke har fått god nok tilrettelegging. Foreldrene har ikke fått god nok veiledning (desverre ikke så uvanlig) eller så har de ikke kunnet/villet følge opp veiledningen (hender jo det også) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan medføre ja,men adhd i seg selv er ikke adferdsproblemer.

Anonymkode: 1e770...eff

Det er jeg enig i. 

Håndtert riktig kan til og med adhd være en fantastisk ressurs. 

Gutten min har helt klart adhd etter meg og morfar. Som kvinne har min uro mest vært innvendig, og jeg så ikke det større bildet før min sønn fikk diagnosen. Da ble jeg selv utredet. Morfar benekter, men det er like tydelig hvor dette kommer fra, så han kan benekte seg blå, og likevel er det ikke tvil. 

Hvem i vår familie er det mest kreativitet hos, hvem tar initiativ og hvem får ting gjort? Hvem hopper uredde ut i nye utfordringer? 

Det er ikke dem uten adhd! 

ADHD kan være en veldig positiv drivkraft også. 

Ok, så er vi noe impulsive, og kunne godt ha tenkt oss bedre om av og til. Ok, så må vi bli holdt og holde oss selv i ørene litt til tider, og ikke hoppe i for mye samtidig, men også klare å fullføre.

Likevel, det er OGSÅ en ressurs å ha adhd for mange av oss. Klarer man å lede kraften i det til noe konstruktivt, ikke bare gå i spinn, er det en gave. 

Anonymkode: cbbfa...00b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 0.47, Rant skrev:

Jøsses, det er her vitner mer om dårlig oppdragelse enn ADHD. Eventuelt andre psykiske problemer. Man oppfører seg da ikke sånn på besøk hos andre, eller generelt. Kan det være et uttrykk for aggresjon mtp. at du dater pappaen?

Hvis gutten har diagnosen er det nok ikke dårlig opdragelse men veldig dårlig impulskontroll nettopp fordi han har ADHD. Gutten er tydeligvis hardt rammet. Alle er ikke like. 

Anonymkode: 7f9b9...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis gutten har diagnosen er det nok ikke dårlig opdragelse men veldig dårlig impulskontroll nettopp fordi han har ADHD. Gutten er tydeligvis hardt rammet. Alle er ikke like. 

Anonymkode: 7f9b9...22f

Har jeg påstått at alle er like? 🙄

En av årsakene til ADHD er sosial og miljømessig påvirkning under oppveksten, så jo, oppdragelse spiller stor rolle i hvordan et hvilken som helst barn oppfører seg. ADHD eller ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

For en,  unnskyld at jeg sier det tafatt mann du har fått tak i deg. Sånn oppførsel hadde en normal mann slått ned på med en gang. Hadde min stesønn oppført seg slik,  hadde jeg tatt han skikkelig for meg. Ærlig talt...for guttens skyld også. Man skal ikke tillate alt bare fordi det er ukomfortabelt for barnet.livet består av mange ubehagelige og stressende situasjoner. Man må lære barnet selvdisiplin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 1.03, FrøkenMånestråle skrev:

Altså, jeg er klar over at man kan ha assistent på skolen når man har ADHD men har ikke vært borti barn som "bare" har ADHD som diagnose, som regel er det omsorgssvikt eller andre medvirkende årsaker. Det er et ganske inngripende tiltak å ha assistent på fulltid som fotfølger en.

Definere drittunge, altså drittungeoppførsel kan vel de fleste tenke seg til selv, har jo ingenting med adhd å gjøre. 

Du aner ikke hva du snakker om. Jeg har et barn med ADHD som er både skoleflink og pliktoppfyllende, men som må ha en voksen tett på både i timene og i friminuttene. Barnet mitt trenger hjelp til å sette i gang med skolearbeid i timene og må ha bekreftelse underveis, ellers stopper det opp. I friminuttene trenger barnet mitt hjelp til å invitere til/bli med i lek og blir fort utrygg når det ikke er en voksen der. Det er ingen andre diagnoser enn ADHD.

Anonymkode: f4d58...851

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faren kunne avbrutt besøket raskt når han så hvilken vei det gikk. Han burde jo skjermet sønnen sin og fjernet han fra situasjonen. 

Anonymkode: 62383...738

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å få barn med ADHD er en sorg i seg selv. Mitt barn sliter enormt på skolen og henger etter både faglig og sosialt. Ofte er det tileggsproblematikk som Tourette, utagering, språk vansker, angst, depresjon etc. Det har vært et helvete med et kaotisk hjem med bråk og utagering/smelling i dører så huset rister, vonde tanker/depresjon, kjefting/sinne mot oss foreldre og søsken flere ganger for dagen over år (frustrasjon fordi de har det vanskelig og tøft pluss lite impulskontroll) ødeleggelse av materielle ting i sinne, hus og inventar blir skadet, bil bulket, alt blir ødelagt fra klær og sko til innerdører og vinduskarmer.. All oppfølging med samarbeidsmøter med skolen, PPT, BUP og som egentlig ikke er så mye til hjelp i det hele og det store. All tilretteleggelsen som må til for å hjelpe til med en bedre oversikt og kontroll for barnet. Jeg lever med flere som har det, fryktelig slitsomt. Aldri uthvilt blir tappet for energi og kronisk deprimert. Men er i en periode nå der ting har utviklet seg positivt så ser en bedring. Dette pga alder og modning. Barna rår desverre ikke over det og de har det fryktelig vanskelig og tungt selv. På innsiden.. Nytter ikke med straff eller konsekvens her i gården. Mer veiledet samt rosende oppdragelse med belønning. 

Anonymkode: 7f9b9...22f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Jon Are skrev:

For en,  unnskyld at jeg sier det tafatt mann du har fått tak i deg. Sånn oppførsel hadde en normal mann slått ned på med en gang. Hadde min stesønn oppført seg slik,  hadde jeg tatt han skikkelig for meg. Ærlig talt...for guttens skyld også. Man skal ikke tillate alt bare fordi det er ukomfortabelt for barnet.livet består av mange ubehagelige og stressende situasjoner. Man må lære barnet selvdisiplin.  

Det nytter ikke å lære mindre barn selvdisiplin med diagnosen ADHD. Det diagnosen nettopp slår ut på er symptomer som uro, konsentrasjonsvansker og dårlig impulskontroll. Det er det som gjør de slik! Hjernen fungerer anneledes enn andre. Det er synd på barna. De sliter voldsomt selv pga det. Forstå det. 

Anonymkode: 7f9b9...22f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en nabogutt med ganske kraftig ADHD. Han er på besøk hos oss, han er på middag hos oss osv. 8åring. Han har vært hos oss både før han fikk påvist diagnose og etter han fikk det påvist og har startet på medisiner. Begge deler har gått helt fint og han har ikke oppført seg noe særlig annerledes enn andre barn (litt mer urolig, siter gjerne på huk og spiser og mye bevegelser med armer og ben, men ingen løping/herjing/søling). Så det har gått helt fint og han er en fin gutt. 

Anonymkode: 33d96...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine barn liker heller ikke taco med kylling kjøttdeig. Vanlig storfe kjøttdeig/karbonadedeig og vanlig kyllingfilet går fint, men har prøvd kylling kjøttdeig en gang og det var grøssing og nekt. Mine barn er friske uten diagnose. 

Anonymkode: 33d96...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 6.53, AnonymBruker skrev:

Det finnes riktige og feil måter å håndtere det på. Hvis man skal begynne å kjefte og skrike tilbake vil det bare være som å helle bensin på et bål, og vanlig snakk vil som oftest heller ikke fungere. I tilfeller hvor foreldre ikke klarer å knekke koden på egenhånd burde de alle dra til spesialister som kan lære de å håndtere det, og dette er det ikke mange som gjør.. 

Anonymkode: ff1a9...d65

Du har helt rett. Jeg og min mann måtte få slik veiledning, for den koden var vanskelig å knekke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke å lære mindre barn selvdisiplin med diagnosen ADHD. Det diagnosen nettopp slår ut på er symptomer som uro, konsentrasjonsvansker og dårlig impulskontroll. Det er det som gjør de slik! Hjernen fungerer anneledes enn andre. Det er synd på barna. De sliter voldsomt selv pga det. Forstå det. 

Anonymkode: 7f9b9...22f

Korrekt. Og hvis noen tror at foreldre nyter å se ungene slik, og dermed lar dem holde på - GLEM DET! Det meste er gjerne prøvd, før man til slutt faller ned på at det å beholde roen er det beste. Ungene skal ikke få holde på slik de vil, selvfølgelig, men det er bedre å fjerne dem fra situasjonen. Dvs dra hjem. Det har jeg gjort utallige ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 1.03, FrøkenMånestråle skrev:

Altså, jeg er klar over at man kan ha assistent på skolen når man har ADHD men har ikke vært borti barn som "bare" har ADHD som diagnose, som regel er det omsorgssvikt eller andre medvirkende årsaker. Det er et ganske inngripende tiltak å ha assistent på fulltid som fotfølger en.

Definere drittunge, altså drittungeoppførsel kan vel de fleste tenke seg til selv, har jo ingenting med adhd å gjøre. 

Ja, det er inngripende, men noen skoler vet ikke bedre. De setter i gang "tiltak" som egentlig er med på å eskalere uønsket adferd, og plutselig trenger barnet assistent 100 % av tiden. 

Det skjedde med mitt barn. Da han byttet skole i 5 klasse forsvant behovet for 100% omtrent over natta. Trengte selvsagt fremdeles tilrettelegging men ikke i nærheten av nivået tidligere

Anonymkode: f44f2...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...