Gå til innhold

Mistenker at hun er død

Fremhevede innlegg

Skrevet

Få tak i politiet. Er ikke noe å utsette. De har drøssevis av sånne oppdrag hver dag. Jeg gjorde det samme da jeg var bekymret for naboen min for mange år siden. De andre i borettslaget mente jeg var hysterisk og overdrev situasjonen. Mannen lå død på badet. Politiet fant ham da de brøt seg inn.

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å dra hjem til henne?? 

Anonymkode: 52f93...933

• Liker 1
Skrevet

Søk opp en nabo på 1881 og spør om de kan banke på døren? Får ikke de kontakt så ringer du politiet.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs?

Hun har vært offline i 4 dager. Det er ikke akkurat lenge. Sannsynligvis har hun et avbrekk.

TS fremstår som en hedersperson som holder kontakt med og bryr seg om en deprimert venninne som virker å ha tilnærmet null sosiale relasjoner ellers. Det kan være veldig utfordrende å holde kontakt med folk som sliter, så all cred til TS.

TS fortjener IKKE kritikk for å ikke ha kontaktet politiet allerede etter noen få dager, eller enda verre, at hun ''nesten etterlater noen i en hjelpesløs tilstand''.

Anonymkode: b5751...b01

Hvordan kan det ikke være det når TS nærmest konkluderer med at hun allerede er død? Man antar jo da at TS har en grunn til å tro det. At dette ikke er en normal, frisk person som vanligvis tar noen sosiale avbrekk innimellom. 

Anonymkode: 4941d...84c

• Liker 7
Gjest tranedatter
Skrevet

Kan ikke folk lese innleggene til TS?

- Hun bor ikke i samme by som venninnen

- venninnen har ikke kontakt med foreldre eller særlig mange (ingen?) andre personer, enn ts.

-ts har forsøkt ringe, sende sms, snap etc. Ingen livstegn på 3-4 dager.

Ts: Ring politiets opplysning, de kan garantert gi deg råd om hva du kan gjøre! Ellers var det et bra tips å kontakte nabo, om venninnen bor i blokk/leilighet.

JEG hadde nok blitt flau om jeg logget av fordi jeg ikke orket kontakt med andre og politiet dukket opp, men også flau fordi jeg ikke melder ifra til noen. En liten sms om at "logger av for noen dager" burde vel man klare. Uansett hadde jeg blitt glad om noen faktisk brydde seg om meg såpass at de ringer politiet. :) 

AnonymBruker
Skrevet

For noen svar i denne tråden😂😂😂.

Anonymkode: 105a0...8e4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig situasjon. Ringer ts til politiet og de rykker ut, og det viser seg at venninnen bare er tom for strøm eller har ødelagt tlf sin så blir det ille. Gjør hun ikke noe i det hele tatt er det også ille. 

alle er uansett ansvarlig for sitt eget liv. Ts har ingen ansvar her. 

men gammel venninne av meg ringte meg jevnlig og sa hun ville ta livet av seg. Jeg lå bekymret på natten, voknet dagen etter for å se om hun var pålogget. Sendte mld fikk ikke svar. Hun logget ikke på før på kvelden, da hadde hun vært på skitur med en kompis..  hun tenkte ikke mye på meg som satt der bekymret.. 

Anonymkode: 8771e...aff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig situasjon. Ringer ts til politiet og de rykker ut, og det viser seg at venninnen bare er tom for strøm eller har ødelagt tlf sin så blir det ille. Gjør hun ikke noe i det hele tatt er det også ille. 

men gammel venninne av meg ringte meg jevnlig og sa hun ville ta livet av seg. Jeg lå bekymret på natten, voknet dagen etter for å se om hun var pålogget. Sendte mld fikk ikke svar. Hun logget ikke på før på kvelden, da hadde hun vært på skitur med en kompis..  hun tenkte ikke mye på meg som satt der bekymret.. 

Flere ting jeg reagerer på her. Alle har ansvar for eget liv ja, men det er jo lov å BRY SEG om andre da. Og om politiet rykker ut uten at det faktisk har skjedd noe, så er det ikke negativt. Politiet får mange slike telefoner, og som oftest er det et positivt resultat. Oppringeren får ikke tilsnakk av den grunn. Det er bedre å sjekke opp enn at denne jenta skal ligge død eller skadet i flere dager!

Anonymkode: 5bd56...51a

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en deprimert venninne som ikke har andre venner og familie. Nå har hun ikke vært pålogget på noen sosiale medier på 3 døgn, og jeg er ærlig talt litt usikker på om hun fortsatt er i livet. Hvor lenge bør jeg vente med å kontakte noen? Kan jo hende hun bare trengte å koble av, men synes det ville vært greit om hun ga beskjed om det først. Når jeg bestemmer meg for å kontakte noen, hvem skal jeg kontakte? Føler ikke det er akutt nok til å ringe 112, siden hun i så fall allerede er død. 

Anonymkode: 4b798...d6c

Har du fått tak i venninna di? 

Anonymkode: 01fff...79e

• Liker 7
Gjest Tamsi
Skrevet

3 dager er lenge! Selv en venn som ikke var deprimert hadde jeg blitt bekymret for etter 24 timer, dersom jeg aktivt ventet på svar. Hvem som helst kan falle om på gulvet. Nå vet jeg ingenting om hvor aktiv hun er på telefonen eller hvor mye kontakt dere pleier å ha, men jeg synes det er rart å ikke åpne meldinger som lyser opp på skjermen. Særlig når det er i flere ulike arenaer. Selv sletta jeg snapkontoen ut av det blå en dag, men var fremdeles synlig på face.

Ville hørt med foreldrene, greit nok at de har lite kontakt, men få dem iallefall på banen.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir ikke ille. Politiet tar en velferdssjekk, finner ut at alt er i orden, tar en prat med vedkommende for å forsikre seg at alt faktisk er i orden og forklarer grunnen til bekymring, skaffer eventuelt hjelp dersom det trengs, tar kontakt med varsler og sier at alt er i orden. Men til syvende og sist er politiet glad for slike meldinger, det kan redde liv, det er bedre å melde i fra en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: 49f45...f95

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Å tro at noen er "død uansett" er en ræva grunn til å ikke ringe politiet. Man vet ikke når personen i tilfelle har dødd. Det kunne vært for en dag siden, eller akkurat nå, eller om 5 minutter. Hvor godt føles det å få beskjeden om at "hun døde sannsynligvis i går", når man har ventet 2-3 dager med å melde etter man først fikk mistanke?

Anonymkode: c20ed...d13

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Altså det er en viss forskjell mellom det å bare ikke få kontakt (selv om det nå faktisk er gått litt tid) og det å faktisk mistenke at noen er død. Det er for meg helt uforklarlig at hvis man oppriktig mistenker at noen er død, lar være å foreta seg noe. 

Anonymkode: 4941d...84c

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig situasjon. Ringer ts til politiet og de rykker ut, og det viser seg at venninnen bare er tom for strøm eller har ødelagt tlf sin så blir det ille. 

Nei, det blir ikke ille. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Candiru skrev:

Nei, det blir ikke ille. 

Enig. Om jeg ikke svarte på tlf på en dag så håper jeg at mine nærmeste ringer politi sånn at jeg ikke ligger hjemme og dør fordi jeg evt er for syk til å få tak i telefon og tilkalle hjelp.

Anonymkode: f1c98...6e3

• Liker 17
Skrevet

Jeg vet ikke hva ts har gjort og ikke gjort i denne saken, men det verste er vel å sitte på denne informasjonen og ikke gjøre noe. Tenk om venninna fakstisk er i akutt behov for hjelp, og så var det ingen som prøvde å hjelpe ved å ta en enkel telfon til politiet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som sier det er ille om politiet rykker ut og ser at er i orden så må jeg bare i nei. 
Jobber selv i politiet og som nevnt over her kaller vi det velferdssjekk. Altså vi drar til folk som noen er bekymret for bare for å se at alt er i orden. Det er ikke sånn at vi da blir sint på den som meldte bekymring. 

Jeg har vært på mange, og ofte er alt i orden og vi tar bare en prat med vedkommende, andre ganger vi der dessverre for sent. 

Anonymkode: 64343...ed2

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Ser det er flere som reagerer på forskjellige måter på det jeg skriver her. Venninnen har hatt noen problemer tidligere, som gjør at det ikke er helt heldig om hun er i livet og politiet dukker opp på døra. Tenker at det kan hende hun enten er innlagt, eller bare har logget av et par dager. Synes uansett hun kunne skrevet en melding og sagt ifra, siden jeg ble oppriktig bekymret forrige uke da hun ikke svarte på 7/8 timer. Har prøvd å få kontakt hele dagen, uten noe lykke. Sendte en melding til henne tidligere idag og sa at jeg kommer til å kontakte politiet i morgen tidlig dersom hun ikke svarer og det kommer jeg til å gjøre.

Forstår godt at det kan virke hjerteløst å påstå at om hun allerede er død, så er hun fortsatt død uansett når jeg ringer. Kommer til å ringe i morgen om hun ikke gir livstegn og håper på at hun forstår min side av saken dersom hun fortsatt er i livet. Grunnen til at jeg "mistenker" er fordi hun har uttrykt alvorlige selvmordstanker/selvmordsforsøk tidligere. 

Takk for svar alle sammen, prøver bare å gjøre det riktige for både meg og henne

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, vil bare si at du virker som ei fantastisk venninne, og det tror jeg hun også synes. Hun er heldig som har deg.

Jeg tenker det er lurt og ta kontakt med polititet i morgen tidlig om hun ikke har svart. 
Det kan være som nevnt over at hun er innlagt, men den kan også være at hun rett og slett bare trengte noen dager der hun var alene og får slappet helt av.

I verste fall kan de finne henne død, men jeg krysser alt jeg har, for at det er et ikke alternativ.. 

Uansett hva som venter, så vil jeg bare ønske deg lykke til. Håper dere finner venninnen din i det beste behold. 
🙏🏼

Anonymkode: 26a71...de4

• Liker 9
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Ser det er flere som reagerer på forskjellige måter på det jeg skriver her. Venninnen har hatt noen problemer tidligere, som gjør at det ikke er helt heldig om hun er i livet og politiet dukker opp på døra. Tenker at det kan hende hun enten er innlagt, eller bare har logget av et par dager. Synes uansett hun kunne skrevet en melding og sagt ifra, siden jeg ble oppriktig bekymret forrige uke da hun ikke svarte på 7/8 timer. Har prøvd å få kontakt hele dagen, uten noe lykke. Sendte en melding til henne tidligere idag og sa at jeg kommer til å kontakte politiet i morgen tidlig dersom hun ikke svarer og det kommer jeg til å gjøre.

Forstår godt at det kan virke hjerteløst å påstå at om hun allerede er død, så er hun fortsatt død uansett når jeg ringer. Kommer til å ringe i morgen om hun ikke gir livstegn og håper på at hun forstår min side av saken dersom hun fortsatt er i livet. Grunnen til at jeg "mistenker" er fordi hun har uttrykt alvorlige selvmordstanker/selvmordsforsøk tidligere. 

Takk for svar alle sammen, prøver bare å gjøre det riktige for både meg og henne

Hun har uttrykt alvorlig selvmordstanker og forsøk tidligere og du har fortsatt ikke kontaktet noen? Kjære, Ts, ikke vent. Please ring politiet så fort som mulig. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...