Gå til innhold

Danmark åpner grensene 15. juni - ingen karantene


Krantz95

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert jævlig morro å få corona og evt bli innlagt på sykehus i Kreta, hvor de har mer antibiotikaresistente bakterier enn i Norge.

Anonymkode: f250e...979

Det er ikke morsomt, men så lenge man ikke er i risikogruppen skal det svært mye til for at man får mer enn milde symptomer.

For egen del var det mye større risiko når jeg for et par år siden var et halvt år i et U-land. Når jeg kjørte tohjuling var det nesten daglig nestenulykker med frittgående kuer og løshunder og en og annen rotte. Og magen protesterte kraftig de gangene jeg ble invitert på middag i slummen. Men det gikk bra.

Jeg trenger ikke vente til all risiko er borte før jeg reiser til andre land. Begynner nesten å tro at velferdsstaten har gjort alt for mange om til noen pingler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På Island leste jeg noe om at du kan velge å bli testet, eller være 2 uker i karantene. Velger du å bli testet får du svar innen én dag og kan vandre fritt etter det. Leste også noe om at testene vil være gratis de første 2 ukene, og deretter koste $120.

Anonymkode: c9903...b6a

Men Island er jo generelt veldig dyrt land å reise til. Sikkert annerledes i Hellas.

Anonymkode: c9903...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke folk få velge selv om de vil ta den risikoen?

Anonymkode: 8b909...86b

Bare fint at de holder seg der da evt så smitten ikke kommer hit.  Jeg syns ikke synd på de som drar.. vi fikk masse smitte pga folk som dro på skiferie før i år. 

Anonymkode: f250e...979

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare fint at de holder seg der da evt så smitten ikke kommer hit.  Jeg syns ikke synd på de som drar.. vi fikk masse smitte pga folk som dro på skiferie før i år. 

Anonymkode: f250e...979

Vi har aldri hatt masse smitte.

Anonymkode: 39751...b57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har aldri hatt masse smitte.

Anonymkode: 39751...b57

Mesteparten av corona ble importert fra italia og østerike i starten av pandemien.

Anonymkode: f250e...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jodaneida skrev:

Bedrifter som holdes åpne betyr arbeidsplasser og økonomi. Det gagner alle. At Kari vil besøke gamle Olga i Hellas gagner kun Kari og Olga.

Og om Kari velger å booke seg inn på Ola sin campingplass på Toten så gagner jo det «kun» Ola... :ironi:

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og flyselskap og ansatte på flyplassen, som da plutselig har kunder igjen. Samt kanskje drosjesjåføren som skal kjøre Kari til og fra flypassen og renholderne som nå er nødt til å gjøre rent på flyplassen. De ansatte i tax-free butikken kan få gå på jobb igjen også. 
Å si at det bare er Kari som får goder av at hun får reise blir da ganske snevert. Det er mange som drar nytte av at Kari får reise. 

Anonymkode: 8b909...86b

Nettopp. For ikke å glemme hotellene og restaurantene. 
 

Som sagt så vil jo man det som gagner en selv best. Jeg så selv kunngjøringen da de valgte å «stenge grensene» ut 20. August. Halve sendingen var jo ren reklame for å bruke pengene på norgesferie. Helt tydelig at den datoen ble satt med vilje mtp skoleferien og at det gagnet Norge å holde pengene igjen i Norge. At de velger å åpne for Sverige før Hellas viser jo bare hvor politisk styrt alt er og hvor lite det faktisk handler om smittevernsreglene. 

Anonymkode: a10d4...3ac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Krantz95 skrev:

Har du lest noe sted at innbyggerne i Hellas eller Italia må betale for å bli behandlet for Covid-19? Det har ikke jeg.

Så tenker jeg er mer enn nok dekket hvis jeg skulle bli skikkelig syk av koronaviruset (men som de fleste ikke blir...).

 

Reis og kos deg, Krantz95!

Er det noen som ser ut til å trenge en ferie etter koronakrisen så er det deg :hug:

Anonymkode: 6d776...1b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flyselskap har satt opp fly til steder i Europa i juli. Bare å gå inn på sidene til SAS, Norwegian, KLM og Ryanair for å nevne noen. Fullt mulig å booke billetter, akkurat nå er det mye grisebillig. Sjekk KLM til Catania (Sicilia) i juli. T/R for ca kr. 1500,-

Dette er nok noe flyselskapene gjør for å "teste" interressen. Blir det nok bookinger så kommer flyene til å gå.

Hvis du er en sånn som er engstelig for å bli smittet så hadde jeg heller dratt til Sicilia enn f.eks. Lofoten.

Det har vært nesten ingen tilfeller av Korona i Sicilia, og det smitter mindre i varmen. Det blir nok veldig få turister i forhold til vanlig, så det blir god plass og gode muligheter til f.eks. finne en strand for seg selv. Jeg er personlig uansett lite glad i folkemengder.

Mange steder i Norge derimot, kommer det sikkert til være fullt av turister. 

Tips: Gjensidige har reiseforsikring som gjelder i utlandet, men det dekker ingen tap eller skader som har sammenheng med korona-epidimien. Så hvis du faller og brekker beinet eller mister baggasjen så gjelder forsikringen. Er jo nesten null korona i Sicilia så det er det siste jeg hadde bekymret meg for. Det dekkes uansett av helsetrygdekortet.

https://www.gjensidige.no/forsikring/kalkulator?id=1#!/produkt/reise/kunde

Da krisen startet i Februar/Mars så frarådet UDI reiser til Lombardia-regionen, men resten av Italia var ok. Slik burde de gjøre nå også, fraråde reiser til steder med høy smitte. Til steder med lav smitte burde man oppheve reiserådet, også dersom det gjelder deler av et land. At man ikke gjør dette er ren politikk - det har ingen ting med smittevernhensyn å gjøre.

Vurderer å reise til Sicila, men ser det litt an.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bestemte Spania at turister kan komme fra juli. Verden er i ferd med å normaliseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Krantz95 said:

I dag bestemte Spania at turister kan komme fra juli. Verden er i ferd med å normaliseres.

Da gjenstår det bare at Norge tillater at folk kommer hjem igjen derfra uten å måtte i karantene, og at reiseforsikringen igjen dekker eventuelle ubehageligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, blasfeminist skrev:

Da gjenstår det bare at Norge tillater at folk kommer hjem igjen derfra uten å måtte i karantene, og at reiseforsikringen igjen dekker eventuelle ubehageligheter.

Ja, men det kommer til å ordne seg innen utgangen av juni. Norske politikere kommer ikke til å stå i mot presset fra EU. På alle andre områder pleier vi jo å følge EU's regler og praksis tett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krantz95 skrev:

I dag bestemte Spania at turister kan komme fra juli. Verden er i ferd med å normaliseres.

Og Kypros :) fra 9.juni

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så missunnelig på friske mennesker som kan reise...

 

Dere som er i risikogruppen, vurderer dere å reise noen sted også?

Anonymkode: 12cf5...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så missunnelig på friske mennesker som kan reise...

 

Dere som er i risikogruppen, vurderer dere å reise noen sted også?

Anonymkode: 12cf5...bff

Ja, men jeg har familie i utlandet så kommer til å ta forhåndsregler.

Anonymkode: 0decf...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så missunnelig på friske mennesker som kan reise...

 

Dere som er i risikogruppen, vurderer dere å reise noen sted også?

Anonymkode: 12cf5...bff

Jeg er i risiko gruppen.  Her blir det Norges ferie. Leier hytte, og skal også bruke vår egen hytte endel.

Anonymkode: c2562...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Krantz95 skrev:

Supert!

Og i dag sa Lufthansa at de gjenoppretter 20 ruter fra midten av juni:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/qL0byz/lufthansa-gjenopptar-flyvninger-til-en-rekke-destinasjoner

Hjelper ikke for nordmenn det, det er reiseråd til 20. august for Europeiske land. I beste fall skjer det en vurdering slik at noen europeiske land kan besøkes fra 20. juli, men jeg har mine tvil. Tipper det er da vi ser begynnelsen på neste bølge også, med ny nedstengning av Norge. Og da blir det stengt for godt i flere år, med potensielt portforbud (2. bølge er som regel verre under pandemier).

Anonymkode: 5b975...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke for nordmenn det, det er reiseråd til 20. august for Europeiske land. I beste fall skjer det en vurdering slik at noen europeiske land kan besøkes fra 20. juli, men jeg har mine tvil. Tipper det er da vi ser begynnelsen på neste bølge også, med ny nedstengning av Norge. Og da blir det stengt for godt i flere år, med potensielt portforbud (2. bølge er som regel verre under pandemier).

Anonymkode: 5b975...123

Norge kommer til å følge etter EU. Akkurat som vi følger dem i de fleste andre saker.

Det var vel bare spanskesyken hvor andre bølge var værre enn første? Og den var forårsaket av et influensavirus og ikke et koronavirus. Influensavirus muterer mye raskere enn SARS-COV-2, så det er usannsynlig at 2. bølge vil bli værre enn første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Krantz95 skrev:

Norge kommer til å følge etter EU. Akkurat som vi følger dem i de fleste andre saker.

Det var vel bare spanskesyken hvor andre bølge var værre enn første? Og den var forårsaket av et influensavirus og ikke et koronavirus. Influensavirus muterer mye raskere enn SARS-COV-2, så det er usannsynlig at 2. bølge vil bli værre enn første.

Nå har det jo allerede blitt bestemt at utgangspunktet er 20. august da, med en liten sjanse for at det kan skje fra 20. juli, så regjeringen følger jo beviselig ikke EU her. 

Med veldig få smittede er det som å tro på julenissen at det ikke kommer en andre bølge. 

 

Anonymkode: 5b975...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det jo allerede blitt bestemt at utgangspunktet er 20. august da, med en liten sjanse for at det kan skje fra 20. juli, så regjeringen følger jo beviselig ikke EU her. 

Anonymkode: 5b975...123

Vi får se når vi kommer til 1. juli. Jeg er ganske sikker på at Norge åpner opp for inn/utreise enten 15. juni eller 1. juli. Akkurat når de fleste andre EU-land også åpner opp.

Og det med 20. august er jo mest for at nordmenn skal bruke pengene i Norge...

Endret av Krantz95
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...