Gå til innhold

Danmark åpner grensene 15. juni - ingen karantene


Krantz95

Anbefalte innlegg

Skal dere svømme over? Det går ingen fly. Norge har sagt ingen utenlandsreiser før 20.august med mulighet for forlengelse. Reiseforsikring gjelder heller ikke. Hellas åpner for egne turister. Må dere roe ned.

Anonymkode: bf50a...c3c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal dere svømme over? Det går ingen fly. Norge har sagt ingen utenlandsreiser før 20.august med mulighet for forlengelse. Reiseforsikring gjelder heller ikke. Hellas åpner for egne turister. Må dere roe ned.

Anonymkode: bf50a...c3c

Det settes opp direktefly til populære destinasjoner fra 1. juli.

Anonymkode: 8b909...86b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal dere svømme over? Det går ingen fly. Norge har sagt ingen utenlandsreiser før 20.august med mulighet for forlengelse. Reiseforsikring gjelder heller ikke. Hellas åpner for egne turister. Må dere roe ned.

Anonymkode: bf50a...c3c

Tror ikke du har satt deg inn i dette:

- Det er f.eks. satt opp direktefly til både Kreta og Sicilia fra Oslo fra begynnelsen av juli.
- Regjeringen gir kun reiseråd, de kan ikke bestemme at ingen får reise til andre land.
- Reiseforsikring kjøpt av utenlandske selskaper gjelder for alt utenom Covid-19.
- Europeisk helsetrygdekort dekker behandling av Covid-19 i EU.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge UDI har frarådet og reise til utlandet har man faktisk ikke krav på noen ting. Dette er blitt uttrykt flere ganger på tv når det har vært briefing av pandemien. Dette kan bli veldig dyrt. Man skal ikke ta for gikk at helsetrygdekortet gjelder i dette tilfellet. Skal man belaste et allerede overbelastet sykehus med turister som ikke hører på råd. Dessuten er det flere land som man må i karantene når man kommer dit, det tror jeg mange ikke har fått med seg. Vil man til Spania og sitte på hotellrommet i 2 uker? Mange egoistiske folk. Skulle til Spania selv i år så den har jeg avbestilt. Vi fikk beskjed fra forsikringsselskap om vi reiser så må vi selv ta kostnaden hvis vi får korona de vil ikke dekke dette. Som igjen kommer av at UDI har frarådet folk og reise, det er det som gjelder. 

Anonymkode: 06520...97c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge UDI har frarådet og reise til utlandet har man faktisk ikke krav på noen ting. Dette er blitt uttrykt flere ganger på tv når det har vært briefing av pandemien. Dette kan bli veldig dyrt. Man skal ikke ta for gikk at helsetrygdekortet gjelder i dette tilfellet. Skal man belaste et allerede overbelastet sykehus med turister som ikke hører på råd. Dessuten er det flere land som man må i karantene når man kommer dit, det tror jeg mange ikke har fått med seg. Vil man til Spania og sitte på hotellrommet i 2 uker? Mange egoistiske folk. Skulle til Spania selv i år så den har jeg avbestilt. Vi fikk beskjed fra forsikringsselskap om vi reiser så må vi selv ta kostnaden hvis vi får korona de vil ikke dekke dette. Som igjen kommer av at UDI har frarådet folk og reise, det er det som gjelder. 

Anonymkode: 06520...97c

Landene i EU som åpner for turister gjør selvfølgelig det fordi de ønsker turister velkommen. Både Hellas og Italia vil ikke ha karantene for turister. Ingen turister vil jo dra til land med karantene ved ankomst.

EU's helsetrygdekort vil selvfølgelig gjelde i de landene som åpner for turister. Hvorfor tror du det ikke skulle gjelde, har du kilde å vise til?

Når det gjelder Spania vil nok de også åpne for turister snart. Jeg vet ikke med fastlandet, men for Gran Canaria er det allerede satt opp direktefly 6 ganger i uken fra Oslo fra begynnelsen av juli til Las Palmas.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krantz95 skrev:

Landene i EU som åpner for turister gjør selvfølgelig det fordi de ønsker turister velkommen. Både Hellas og Italia vil ikke ha karantene for turister. Ingen turister vil jo dra til land med karantene ved ankomst.

EU's helsetrygdekort vil selvfølgelig gjelde i de landene som åpner for turister. Hvorfor tror du det ikke skulle gjelde, har du kilde å vise til?

Når det gjelder Spania vil nok de også åpne for turister snart. Jeg vet ikke med fastlandet, men for Gran Canaria er det allerede satt opp direktefly 6 ganger i uken fra Oslo fra begynnelsen av juli til Las Palmas.

Jeg har blitt smittet av koronavirus på reisen. Hva dekker forsikringen?

  •  

    Har du blitt smittet av koronaviruset på reise, har du dekning for legeutgifter, medisin og utsatt reise. Forutsetningen er at du ikke har reist til et land som UD fraråder å reise til på avreisetidspunktet.

Anonymkode: 06520...97c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Krantz95 skrev:

Tror ikke du har satt deg inn i dette:

- Det er f.eks. satt opp direktefly til både Kreta og Sicilia fra Oslo fra begynnelsen av juli.
- Regjeringen gir kun reiseråd, de kan ikke bestemme at ingen får reise til andre land.
- Reiseforsikring kjøpt av utenlandske selskaper gjelder for alt utenom Covid-19.
- Europeisk helsetrygdekort dekker behandling av Covid-19 i EU.

Om du får convid i Hellas så må du pent stille deg i sykehuskø som alle andre fra Hellas, du får heller ikke dekket hjemreise, de offentlige sykehusene i andre land er langt ifra som i Norge. Du er også pliktig til å betale egenandel osv. Lista er lang. Du har ikke satt deg inn i det virker det som

Anonymkode: 91622...3b4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du får convid i Hellas så må du pent stille deg i sykehuskø som alle andre fra Hellas, du får heller ikke dekket hjemreise, de offentlige sykehusene i andre land er langt ifra som i Norge. Du er også pliktig til å betale egenandel osv. Lista er lang. Du har ikke satt deg inn i det virker det som

Anonymkode: 91622...3b4

Du skriver som om det er stor risiko for at man blir syk og må på sykehus hvis man drar ut fra Norge. Det er faktisk ikke tilfelle.

Aller først må man huske på at de aller fleste kun får svært milde symptomer dersom man skulle bli smittet av koronaviruset. Dette gjelder også dem i risikogruppen.

Så hvorfor oppføre seg som om noe er veldig farlig når det faktisk ikke er det?

Hellas åpner selvfølgelig ikke opp for turister dersom det er lange sykehuskøer hos dem.

Endret av Krantz95
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo viden kjent at Lesvos har et stort og ukontrollert smitteutbrudd i flyktningleirene der. Flott at de i tillegg da åpner grensene. Alt for å tjene penger.

Anonymkode: 3d456...a59

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt smittet av koronavirus på reisen. Hva dekker forsikringen?

  •  

    Har du blitt smittet av koronaviruset på reise, har du dekning for legeutgifter, medisin og utsatt reise. Forutsetningen er at du ikke har reist til et land som UD fraråder å reise til på avreisetidspunktet.

Anonymkode: 06520...97c

Hvis jeg drar til Hellas eller Italia i sommer og skulle bli smittet av koronaviruset så vil jeg kun oppleve svært milde symptomer (ifølge norske helsemyndigheter vil de aller fleste det). Om jeg skulle være uheldig og måtte trenge behandling, så vil mitt europeisk helsetrygdekort dekke dette.

For dekning av ulykker og andre sykdommer enn Covid-19 vil min reiseforsikring dekke dette fullt ut. Jeg ser ikke helt problemet med å reise til land som ønsker turister (og har kapasitet til å ta vare på dem).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt smittet av koronavirus på reisen. Hva dekker forsikringen?

  •  

    Har du blitt smittet av koronaviruset på reise, har du dekning for legeutgifter, medisin og utsatt reise. Forutsetningen er at du ikke har reist til et land som UD fraråder å reise til på avreisetidspunktet.

Anonymkode: 06520...97c

Igjen med leseforståelsen til folk altså.
Reiseforsikring er en ting.
Europeisk helsetrygdekort er noe helt annet. Det er utstedt fra HELFO og garanterer lik behandling som i Norge ved sykdom på reise i EU. 

Ja, vi har fått med oss at norske reiseforsikringer ikke gjelder når det er utstedt reiseråd.
Helsetrygdekortet gjelder fortsatt!

Helsetrygdekort =/= reiseforsikring.

Anonymkode: 8b909...86b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke ta for gikk at helsetrygdekortet gjelder i dette tilfellet.

Anonymkode: 06520...97c

Det vil gjelde så lenge vi er medlem av EØS. Tror du Norge kan melde seg ut av EØS på veldig kort varsel på grunn av en irrasjonell frykt for koronaviruset?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo viden kjent at Lesvos har et stort og ukontrollert smitteutbrudd i flyktningleirene der. Flott at de i tillegg da åpner grensene. Alt for å tjene penger.

Anonymkode: 3d456...a59

Hvordan skulle de ellers overleve? Uten penger går det dårlig.

Anonymkode: 31613...b8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ser økning i utenlandsreiser håper jeg regjeringen øker karantenen til 2 uker igjen. Og husk at selv om det er satt opp fly går ikke nødvendigvis flyene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Norge fortsetter å fraråder om å reise, så er en faktisk født idiot om en drar!

Anonymkode: 55668...2b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om Norge fortsetter å fraråder om å reise, så er en faktisk født idiot om en drar!

Anonymkode: 55668...2b5

Syns jeg leser overskrifter fremover. Turister i Hellas dødssyke, sykehusene er fulle. Eller : Reiste til Hellas selv om UDI advarte, kommer seg nå ikke hjem.

Eller: Må betale 1 mill for å komme seg hjem fra Hellas. Turister trosset reiseråd.

Anonymkode: bf50a...c3c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om Norge fortsetter å fraråder om å reise, så er en faktisk født idiot om en drar!

Anonymkode: 55668...2b5

Hvorfor det? Har norske myndigheter mer oversikt over smittesituasjonen i f.eks. Hellas og Italia enn mydighetene i disse landene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Krantz95 said:

Hvis jeg drar til Hellas eller Italia i sommer og skulle bli smittet av koronaviruset så vil jeg kun oppleve svært milde symptomer (ifølge norske helsemyndigheter vil de aller fleste det). Om jeg skulle være uheldig og måtte trenge behandling, så vil mitt europeisk helsetrygdekort dekke dette.

For dekning av ulykker og andre sykdommer enn Covid-19 vil min reiseforsikring dekke dette fullt ut. Jeg ser ikke helt problemet med å reise til land som ønsker turister (og har kapasitet til å ta vare på dem).

Her bommer du. Helsekortet dekker ikke behandling. Den gir deg rett til samme behandling som landets innbyggere. Det er ikke gitt at det er gratis 

Anonymkode: b6bc6...ee4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være så uhorvelig mange briter på disse stedene og jeg er ikke så interessert i å være nær en hostekule fra dem nå, foråsidetsånn

Anonymkode: 126ad...dd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Igjen med leseforståelsen til folk altså.
Reiseforsikring er en ting.
Europeisk helsetrygdekort er noe helt annet. Det er utstedt fra HELFO og garanterer lik behandling som i Norge ved sykdom på reise i EU. 

Ja, vi har fått med oss at norske reiseforsikringer ikke gjelder når det er utstedt reiseråd.
Helsetrygdekortet gjelder fortsatt!

Helsetrygdekort =/= reiseforsikring.

Anonymkode: 8b909...86b

Igjen. Ikke samme behandling som nordmann i Norge men samme behandling som landets egne innbyggere. Det kan godt være det en vel så bra som i Norge, men vet ikke hvordan det er overalt 

Anonymkode: b6bc6...ee4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...