Gå til innhold

Danmark åpner grensene 15. juni - ingen karantene


Krantz95

Anbefalte innlegg

1 time siden, Krantz95 skrev:

Det er bare dumme norske forsikringselskaper som har latt seg kue av regjeringen når de ikke dekker utenlandsreiser nå.

Jeg er vant til å reise, og pleier å tegne forsikring på nett hos utenlandske selskaper som dekker mitt behov bedre enn de norske forsikringsselskapene.

For meg koster reiseforsikring fra et utenlandsk selskap ca 300 kr for to uker i Hellas. Den dekker alt utenom Covid-19, men mitt europeiske helsetrygdekort dekker den sykdommen hvis det skulle bli noe problem.

Hva så om det kun er dumme forsikringsselskaper som lat seg kue? Blir ikke noe billigere ferie av den grunn om forsikringen ikke gjelder. 
 

du har misforstått forresten

Anonymkode: 91622...3b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Europa åpner i midten av juni.

Anonymkode: 31613...b8a

Men hvordan? Har dere glemt Italia allerede? De andre landene har ikke hatt nært så mye ukontrollert smtite, derfor er vi fortsatt i fare.

Sverige kommer nok til å bl iferdig med det først...

Anonymkode: 62e30...0d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så om det kun er dumme forsikringsselskaper som lat seg kue? Blir ikke noe billigere ferie av den grunn om forsikringen ikke gjelder. 
 

du har misforstått forresten

Anonymkode: 91622...3b4

Tegner man forsikring på nett hos et utenlandsk selskap som f.eks. Truetraveller vil den dekke alt utenom Covid-19. Mitt europeiske helsetrygdekort dekker behandling av Covid-19 i EU hvis nødvendig. Blir ikke en dyr reise for meg.

Hva har jeg misforstått?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner de kun for EU eller resten av verden også?

Anonymkode: c9903...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så at det ble veldig misvisende så måtte rette opp der. Mente så klart at man nok har størst sjanse for å bli smittet på flyplass eller ombord i flyet.

Anonymkode: 8b909...86b

Fly er det stedet en har minst sjans for å bli smittet.

Anonymkode: 467b4...ff5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Krantz95 skrev:

Tegner man forsikring på nett hos et utenlandsk selskap som f.eks. Truetraveller vil den dekke alt utenom Covid-19. Mitt europeiske helsetrygdekort dekker behandling av Covid-19 i EU hvis nødvendig. Blir ikke en dyr reise for meg.

Hva har jeg misforstått?

Og igjen bekrefter du at du ikke har satt deg inn i reglene. Kom tilbake når du har lest deg opp

Anonymkode: 91622...3b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og igjen bekrefter du at du ikke har satt deg inn i reglene. Kom tilbake når du har lest deg opp

Anonymkode: 91622...3b4

Hva mener du? Finnes det regler som gjør at nordmenn ikke kan dra til Hellas i sommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Krantz95 skrev:

Tegner man forsikring på nett hos et utenlandsk selskap som f.eks. Truetraveller vil den dekke alt utenom Covid-19. Mitt europeiske helsetrygdekort dekker behandling av Covid-19 i EU hvis nødvendig. Blir ikke en dyr reise for meg.

Hva har jeg misforstått?

Litt seint det nå. Da om en kjøper forsikring der nå, så gjelder den jo ikke. 

Anonymkode: 130f5...05e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sverige. I hvert fall for land i EU/EØS. Det er vel i hovedsak det det snakkes om for de fleste land i Europa. Å åpne for andre land i Europa.

Anonymkode: 8b909...86b

Ja det er jo logisk når det er Europa som har mest smitte 🤐

At Sverige har fri flyt er jo ikke rart, de er jo de man er redde at skal ta med seg smitte til andre, ikke omvendt.

 

Anonymkode: d94db...5db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja da var det vits med dugnad. Ærlig talt. Er de dumme? De kan ikke spre turister rundt om. Nå må de slutte å forvirre folk. 

Anonymkode: 30870...c34

Nei, de er ikke dumme, de er utspekulerte. Nå har de fått det inngripende lovverket på plass, og "gjort så godt de kunne" for å holde smitten nede. Nå lar de oss få gjøre mer som vi vil med beskjed om å følge rådene. Så når dette blusser opp igjen kommer de til å innskrenke igjen, muligens enda mer inngripende, og de kommer til å gi oss vanlige folk skylda fordi vi var "uansvarlige". Dette er strategien for å få oss til å føye oss. Og den andelen som tror blindt på myndighetene vil fungere som ulønnede vaktbikkjer, de vil være like hatske som de var mot hytteeierne i mars, og sørge for å angi alle de som bryter reglene. Det er bare å vente og se, det er i grove trekk slik det kommer til å utspille seg. Det er derfor politikerne allerede nå varsler om bølge nr. 2 og at de er villige til å stramme inn igjen. De har i grunn sagt i klartekst hva planen er.

Anonymkode: 7c87b...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt seint det nå. Da om en kjøper forsikring der nå, så gjelder den jo ikke. 

Anonymkode: 130f5...05e

Hva mener du? Jeg kan fint kjøpe reiseforsikring hos Truetraveller som dekker alt utenom Covid-19. Mitt europeiske helsetrygdekort dekker behandling av Covid-19 i EU. Dermed er jeg dekket for alt som trengs.

Hvorfor mener du at reiseforsikringen til Truetraveller ikke gjelder? Har du en kilde til din påstand?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble nesten fristet til å kjøpe feriehus, men får holde ut til midten av juni 😄 merker at reisefeberen har steget i denne virustiden. Man setter mer pris på de små ting, som å reise en tur over grensen uten å bli buret inn. 

Anonymkode: d0f1d...be6

Om du ikke er dansk statsborger så får du ikke kjøpt feriehus i Danmark lengre, de har endret loven slik at det kun er dansker som får kjøpt.

Anonymkode: cdc51...d35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du ikke er dansk statsborger så får du ikke kjøpt feriehus i Danmark lengre, de har endret loven slik at det kun er dansker som får kjøpt.

Anonymkode: cdc51...d35

Nei, seriøst??? ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Krantz95 skrev:

Hva mener du? Finnes det regler som gjør at nordmenn ikke kan dra til Hellas i sommer?

Vilkårene er ofte dårligere på de utenlandske, med mye lavere dekningsgrad. I tillegg må du på mange av dem følge reiserådene for landet man bor i for å være dekket.

Dette bør du sjekke grundig før avreise. Helsetrygdekortet dekker behandling, men ikke feks hjemreise.

Det er mange som harctrodd det. De kommer seg enten ikke hjem eller får svimlende kostnader på det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som føler at alle tiltakene har vært til forgjeves når dette skal skje?

 

Skal bure meg inne hele sommeren.

Anonymkode: 62e30...0d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan? Har dere glemt Italia allerede? De andre landene har ikke hatt nært så mye ukontrollert smtite, derfor er vi fortsatt i fare.

Sverige kommer nok til å bl iferdig med det først...

Anonymkode: 62e30...0d5

I Italia har  tallene gått nedover i lengre tid.

Anonymkode: 31613...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fly er det stedet en har minst sjans for å bli smittet.

Anonymkode: 467b4...ff5

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-og-informasjon-til-andre-sektorer-og-yrkesgrupper/smittevern_i_luftfarten/
Ser her at det ikke er større sjanse for å bli smittet på fly enn andre steder. 
Likevel er det jo gjerne under reisen at man er tettest på andre folk. Når man kommer frem til destinasjonen står man friere til å velge selv hvor nærme man ønsker å være folk.

Sitat

Ved flyreiser kan smitte skje før (venteområde, innsjekking, ombordstigning), under, eller etter (avstigning, bagasjeutlevering) reisen. Smitterisikoen er knyttet til antall kontakter mellom personer, hvor nær hverandre folk er og hvor lenge personene oppholder seg nær hverandre i avgrensede områder. 

 

Anonymkode: 8b909...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karantene uten lønn eller sykepenger etter utenlandstur før 20. August....nei takk.

Anonymkode: 9ac6a...d71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Stargaze skrev:

Vilkårene er ofte dårligere på de utenlandske, med mye lavere dekningsgrad. I tillegg må du på mange av dem følge reiserådene for landet man bor i for å være dekket.

Dette bør du sjekke grundig før avreise. Helsetrygdekortet dekker behandling, men ikke feks hjemreise.

Det er mange som harctrodd det. De kommer seg enten ikke hjem eller får svimlende kostnader på det.

Ja, man må selvfølgelig sjekke vilkårene før kjøp og kjøpe fra et selskap som følger reiserådene til landet man skal reise til og ikke landet man er registrert bosatt i. Fordi risikoen for selskapet ligger jo i destinasjonen og ikke i landet man opprinnelig reiser fra.

Endret av Krantz95
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere som føler at alle tiltakene har vært til forgjeves når dette skal skje?

 

Skal bure meg inne hele sommeren.

Anonymkode: 62e30...0d5

Neste bølge slår nok ikke inn før høsten/tidlig vinter.  Men man vet aldri.

Anonymkode: f250e...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...