Gå til innhold

Mens over 400.000 er arbeidsledige vil sykepleierne ha mer, mer, mer, mer og mer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.5.2020 den 10.14, kalini skrev:

Det er vel heller ingen barnehageansatt som skal passe 8 1-åringer i to timer.. da er det isåfall en sak for fylkesmannen. 

Det er normalen! Det skjer dessverre hver dag! Og ja det skrives avvik. Det er derfor vi roper høyt om bedre bemanning. Dessverre er ikke det å jobbe i bhg status og med den holdningen «om at alle kunne ha jobba i bhg, det er jo så lett», så vanker det dessverre ikke så mye midler på oss. 
Jeg er førskolelærer, jobber som pedagogisk leder. Jeg har en bachelor pluss 90 ekstra studiepoeng (spes.ped), alikevel tjener jeg ikke mer enn 450.000, jeg har 7 års annsinitet. 
MEN høyere lønn hadde selvfølgelig vært deilig, men jeg vil heller ha en bedre bemanningsnorm! En norm som gjelder i hele arb.tiden og ikke bare i deler av åpningstiden. 
Når det er sagt, stå på alle yrkesgrupper! Alle er like mye verdt og alle fortjener heder og ære:) 

Anonymkode: 07ff9...695

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Full støtte til sykepleierne. Går økonomien godt, skal sykepleierne vise måtehold. Går økonomien dårlig,
skal de jaggu meg også vise måtehold. Når er det deres tur? 

Anonymkode: ffc58...423

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Nå må dere holde kjeft. Sykepleiere er HELTER. De skulle alle hatt en minstelønn på en million.

Sykepleiere og annet helsepersonell verden over har bokstavelig talt reddet hele menneskeheten i denne koronatiden.

 

Superheroes_Bowing_to_Doctors.jpg

Anonymkode: 96c00...316

I Norge har helsepersonell hatt det relativt rolig. Det har ikke vært noe korona utbrudd. På sykehjem og sykehus har det vært stengt for pårørende (færre å underholde) og mange timeavtaler (som ikke er akutt) har blitt bytter ut med telefonkonsultasjoner. I tillegg til å jobbe «vanlig» har de hatt krav til bhgplass (til og med i ferier, kvelder og helger etter behov). De som jobber i NAV har hatt enorm arb.mengde med krav om overtid. I tillegg har de måtte sjonglere dette med hjemmeundervisning eller «barnepass». Det er fler som har jobbet som helter under denne krisa: RENHOLDERE, «navfolk», butikkmedarbeidere, transport, helsepersonell, barnehagepersonell, logistikkarb, operatører, lærere! Lista er lang! Alle har gjort en enorm innsats i denne krisa. Så jeg syns det blir feil å kun hedre en arb.gruppe.

Anonymkode: 07ff9...695

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 8.48, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så fantastisk å være sykepleier og jobbe helger, Jul, påske, 17.mai og masse netter til ca 500.000 så forslår jeg at du utdanner deg til det.

Anonymkode: 82099...9c6

Heller det enn å være arbeidsledig med 0 inntekt. Hvis de er så misfornøyde, får de bytte med en arbeidsledig og kose seg med tilværelsen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er sykepleieren viktig men jeg liker ikke at det blir fremstilt som om de betyr mer enn helsefagarbeideren fordi uten helsefagarbeideren hadde ingenting fungert da det er dem som er limet i bedriftene. Sykepleiere har mange oppgavers om anses som viktige som å håndtere oksygenapperatet, utføre og delegere omkring HLR hvis noen faller om, sette insulin/stesolid/iv osv, kontakt med ambulanse/lege, ansvaret under brann osv. MEN uten at helsefagarbeideren tok seg av maten, kjøkkenet, skyllerommet, tøylageret osv osv så hadde det blitt et evig kaos. Så å sole seg i glansen av fagre oppgaver det blir litt feil fordi man trengs like mye og gjør en vanvittig forskjell og utfører mange mange mange tøffe oppgaver selv om man "bare" er helsefagarbeider og det skal man verdsettes for.

Anonymkode: 4cc40...a2a

Tja, spnn rent teknisk. 

Hadde man hatt flere sykepleiere hadde det gått rundt. 

Hadde man kun hatt assistenter uten sykepleierutdanning hadde det ikke gått rundt. 

Så dere er ikke så uvurderlige som dere tror. Både menneskene og oppgavene er lette å erstatte 

Anonymkode: d2ef5...ef6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, spnn rent teknisk. 

Hadde man hatt flere sykepleiere hadde det gått rundt. 

Hadde man kun hatt assistenter uten sykepleierutdanning hadde det ikke gått rundt. 

Så dere er ikke så uvurderlige som dere tror. Både menneskene og oppgavene er lette å erstatte 

Anonymkode: d2ef5...ef6

 

Nå kommer det aldri til å skje at et sykehjem bare har assistenter på jobb, så er det ikke noe vits å ta frem det scenarioet. 

Når en sykepleier plutselig blir opptatt med noe rett før kveldsstell, så må assistener og helsefagarbeider ta på seg tre eller fire eksta stell pluss kjøkken, og alt annet som følger med. Dette har skjedd flere ganger. Hvis det ikke hadde vært for assistenter og helsefagarbeidere, så hadde ingen fått mat eller blitt stelt. 

Anonymkode: c45cd...4f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både sykepleiere OG helsefagarbeidere har pasientstell med dusj & sengeskift (sengeskift følger dusjen). Mating er noe alle utfører da det er temmelig mange matinger og bare 4mann på 17-20pasienter.  Klesskift er noe som følger med stellet enten det er vanlig stell eller dusj så det gjør selvfølgelig alle. 
Hjelpepleiere, eller som det heter i dag Helsefagarbeidere blir forventet og ta medisinkurs og de må også ta digitalt kurs hver 3år, gå på oppfriskningskurs hver 3år og gå gjennom praksisperiode hvert år for å få utføre det. De får ingen lønnstillegg for ansvaret og ingen autoritet utover å dele ut faste doser.  Det er rett som det er helsefagarbeideren som har medisinene eller man er en sykepleier og en helsefagarbeider som deler på hele avdelingen. 
I tillegg skal helsefagarbeideren ta postkjøkken med frokost og servering til 17-20mann, 4 stell i tillegg når de har kjøkken. Ellers 5-6stell og klesvask av privat tøy (og henge opp og brette og sortere og levere i skap), påfyll av det nærmeste bleielageret og tøylageret (håndklær, kluter, laken, dynetrekk, putevar, stikklaken, kladder, bleier, nattøy og trøyer) og skyllerommet som medfører vask av vaskefat, bekken og urinflasker og tømming av søppel og tøysekker fra vaskeriet (6-8sekker PER VAKT)..
Så har helsefagarbeideren ikke lov til å nekte å ha lærling UTEN LØNNSTILLEGG (igjen) for 12 måneder av gangen med ansvar for delprøver og oppfølging gjennom hele perioden. 
Samtidig skal helsefagarbeideren om de har 2års ansinitet eller 20års ansinitet stilles bakerst i køen når det kommer en nyutdannet 25år gammel sykepleier i ny stilling fordi de er jo "bare" helsefagarbeider de.
Sykepleieren er lederen på skiftet, delegerer både egne og andres oppgaver og bestemmer hvor alle skal arbeide. 
Helsefagarbeideren kan gjerne ytre meninger men kan ikke forvente at de blir hørt.
Såå... tror nok du må våkne litt fru sykepleier, kanskje du er litt inngrodd i 80-90 tallet.. 

Anonymkode: 4cc40...a2a

Hvem legger medisiner opp i dosettene? Er det også dere? Spør fordi jeg ikke jobber på sykehjem. 
Ellers så hørtes vel oppgavene greie ut, bortsett fra at dere står på kjøkken og ordner med tøy. Det kunne assistenter fint ha gjort. 

Anonymkode: 8af99...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem legger medisiner opp i dosettene? Er det også dere? Spør fordi jeg ikke jobber på sykehjem. 
Ellers så hørtes vel oppgavene greie ut, bortsett fra at dere står på kjøkken og ordner med tøy. Det kunne assistenter fint ha gjort. 

Anonymkode: 8af99...64e

Som jeg vet så bruker man vel kke dosetter lengere, men multidoser? 

Anonymkode: c45cd...4f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, spnn rent teknisk. 

Hadde man hatt flere sykepleiere hadde det gått rundt. 

Hadde man kun hatt assistenter uten sykepleierutdanning hadde det ikke gått rundt. 

Så dere er ikke så uvurderlige som dere tror. Både menneskene og oppgavene er lette å erstatte 

Anonymkode: d2ef5...ef6

Helsefagarbeidere er ikke assistenter.

Anonymkode: 4cc40...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem legger medisiner opp i dosettene? Er det også dere? Spør fordi jeg ikke jobber på sykehjem. 
Ellers så hørtes vel oppgavene greie ut, bortsett fra at dere står på kjøkken og ordner med tøy. Det kunne assistenter fint ha gjort. 

Anonymkode: 8af99...64e

Før vi gikk over til multidoser var det en sykepleier og en helsefagarbeider som la oppi dosettene ved dosering.

Anonymkode: 4cc40...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem legger medisiner opp i dosettene? Er det også dere? Spør fordi jeg ikke jobber på sykehjem. 
Ellers så hørtes vel oppgavene greie ut, bortsett fra at dere står på kjøkken og ordner med tøy. Det kunne assistenter fint ha gjort. 

Anonymkode: 8af99...64e

Ja jeg skjønner og begriper ikke hvorfor helsefagarbeideren skal plasseres på kjøkkenet på lik linje med assistenten. Assistenten er jo ufaglært og passer da bedre på kjøkkenet enn inne i stellsituasjon hos en pasient.

Anonymkode: 4cc40...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge har helsepersonell hatt det relativt rolig. Det har ikke vært noe korona utbrudd. På sykehjem og sykehus har det vært stengt for pårørende (færre å underholde) og mange timeavtaler (som ikke er akutt) har blitt bytter ut med telefonkonsultasjoner. I tillegg til å jobbe «vanlig» har de hatt krav til bhgplass (til og med i ferier, kvelder og helger etter behov). De som jobber i NAV har hatt enorm arb.mengde med krav om overtid. I tillegg har de måtte sjonglere dette med hjemmeundervisning eller «barnepass». Det er fler som har jobbet som helter under denne krisa: RENHOLDERE, «navfolk», butikkmedarbeidere, transport, helsepersonell, barnehagepersonell, logistikkarb, operatører, lærere! Lista er lang! Alle har gjort en enorm innsats i denne krisa. Så jeg syns det blir feil å kun hedre en arb.gruppe.

Anonymkode: 07ff9...695

Nei for det har jo ikke vært korona utbrudd på et eneste sykehjem i hele Norge 😳

Anonymkode: 0fadd...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før vi gikk over til multidoser var det en sykepleier og en helsefagarbeider som la oppi dosettene ved dosering.

Anonymkode: 4cc40...a2a

Det hørtes uansvarlig ut, og det har jeg aldri opplevd noen gang. 

Anonymkode: aeb22...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Drizzt skrev:

Heller det enn å være arbeidsledig med 0 inntekt. Hvis de er så misfornøyde, får de bytte med en arbeidsledig og kose seg med tilværelsen!

Hører rykter om at bøndene skriker ette arbeidskraft...

Anonymkode: aa2cb...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

HEIA helsefagarbeidere!! Jeg har så respekt for jobben dere gjør! Dere står på, gjør drittjobben som spl ikke gidder å gjøre og holder hodene deres hevet mens spl får all rosen i media! Er det noen som skulle streika for bedre lønn så er det deres yrkesgruppe! 
Hilsen barnehagelærer som setter så stor pris på både ufaglærte og faglærte! Uten dere hadde ikke samfunnet gått rundt! 

Anonymkode: 07ff9...695

Som barnehagelærer har du da ingen oversikt over hvem som gjør hva på institusjoner, du slenger ut påstander ut fra hva du tror, ikke hva du vet. Hvem som gjrø hva handler faktisk ikke om å "gidde", men hva man har kompetanse til, og hvordan ressursene skal fordeles for å få gjort alt og kommer gjennom dagen. Hvis helsefagarbeidere syns det er en så voldsom drittjobb å stelle, servere mat og sortere klær står de fritt til å søke annet arbeid. Sykepleiere gjør alle de samme oppgavene, men ikke nødvendigvis i samme kvanta da de også skal gjøre andre oppgaver. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nå kommer det aldri til å skje at et sykehjem bare har assistenter på jobb, så er det ikke noe vits å ta frem det scenarioet. 

Når en sykepleier plutselig blir opptatt med noe rett før kveldsstell, så må assistener og helsefagarbeider ta på seg tre eller fire eksta stell pluss kjøkken, og alt annet som følger med. Dette har skjedd flere ganger. Hvis det ikke hadde vært for assistenter og helsefagarbeidere, så hadde ingen fått mat eller blitt stelt. 

Anonymkode: c45cd...4f5

Jeg har dessverre opplevd flere ganger at det kun er assistenter (altså ufaglærte) på jobb på sykehjem, så jo det kan skje. Du kan jo forsøke å kontakte et sykehjem på nattestid for å få informasjon om en pasient som er akuttinnlagt, og den som svarer i andre enden ikke vet forskjell på kateter og kateterpose, faste medisiner og evt medisiner, om pasienter har vitkige allergier ("øøøøøh, ja han liker jo ikke brunost da... " teller ikke), hlr status o.l. Triste greier, men ikke alle steder i landet får tak i nok fagpersonell. 

Og til siste del av innlegget ditt; de to siste stedene jeg har jobbet har det kun være sykepleiere i pleien, og pasientene har fått godt stell, mat, medisiner og alle annen oppfølging de trenger. Helt uten helsefagarbeidere har faktisk hverdagen gått rundt. Og er det krise så er det faktisk viktigere å hindre at pasienten dør av astmaanfall enn at alle blir stelt før nattevakten kommer. Helsefagarbeidere er viktige, men verden kan gå rundt uten dem også. 

Anonymkode: 50a47...b3f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg skjønner og begriper ikke hvorfor helsefagarbeideren skal plasseres på kjøkkenet på lik linje med assistenten. Assistenten er jo ufaglært og passer da bedre på kjøkkenet enn inne i stellsituasjon hos en pasient.

Anonymkode: 4cc40...a2a

Hvorfor passer ikke assistenter inne i en stellesituasjon hos en pasient? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei for det har jo ikke vært korona utbrudd på et eneste sykehjem i hele Norge 😳

Anonymkode: 0fadd...000

Men det jobber da ikke bare sykepleiere på sykehjem, så da er det vel ikke bare sykepleiere som sto i førstelinjen. 

Anonymkode: c45cd...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som barnehagelærer har du da ingen oversikt over hvem som gjør hva på institusjoner, du slenger ut påstander ut fra hva du tror, ikke hva du vet. Hvem som gjrø hva handler faktisk ikke om å "gidde", men hva man har kompetanse til, og hvordan ressursene skal fordeles for å få gjort alt og kommer gjennom dagen. Hvis helsefagarbeidere syns det er en så voldsom drittjobb å stelle, servere mat og sortere klær står de fritt til å søke annet arbeid. Sykepleiere gjør alle de samme oppgavene, men ikke nødvendigvis i samme kvanta da de også skal gjøre andre oppgaver. 

Jeg har dessverre opplevd flere ganger at det kun er assistenter (altså ufaglærte) på jobb på sykehjem, så jo det kan skje. Du kan jo forsøke å kontakte et sykehjem på nattestid for å få informasjon om en pasient som er akuttinnlagt, og den som svarer i andre enden ikke vet forskjell på kateter og kateterpose, faste medisiner og evt medisiner, om pasienter har vitkige allergier ("øøøøøh, ja han liker jo ikke brunost da... " teller ikke), hlr status o.l. Triste greier, men ikke alle steder i landet får tak i nok fagpersonell. 

Og til siste del av innlegget ditt; de to siste stedene jeg har jobbet har det kun være sykepleiere i pleien, og pasientene har fått godt stell, mat, medisiner og alle annen oppfølging de trenger. Helt uten helsefagarbeidere har faktisk hverdagen gått rundt. Og er det krise så er det faktisk viktigere å hindre at pasienten dør av astmaanfall enn at alle blir stelt før nattevakten kommer. Helsefagarbeidere er viktige, men verden kan gå rundt uten dem også. 

Anonymkode: 50a47...b3f

Som assistent så kjenner jeg ikke meg igjen i det du beskriver. Jeg har fått mye skryt av pårørende at jeg tar så godt vare på deres kjære. Ikke dra alle assistenter over en kam. Akkurat som at du må ikke tro at alle sykepleiere er så flinke og gode mot pasientene.

Jeg har aldri opplevd at det er bare assistenter på vakt. 

Anonymkode: c45cd...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre opplevd flere ganger at det kun er assistenter (altså ufaglærte) på jobb på sykehjem, så jo det kan skje. Du kan jo forsøke å kontakte et sykehjem på nattestid for å få informasjon om en pasient som er akuttinnlagt, og den som svarer i andre enden ikke vet forskjell på kateter og kateterpose, faste medisiner og evt medisiner, om pasienter har vitkige allergier ("øøøøøh, ja han liker jo ikke brunost da... " teller ikke), hlr status o.l. Triste greier, men ikke alle steder i landet får tak i nok fagpersonell.

Anonymkode: 50a47...b3f

Hvordan har du opplevd det? Har du jobbet der selv og vet hvem som er på vakt til en hver tid?
Det er ALLTID en sykepleier på vakt, enten det er natt eller dag. Men resten av de ansatte på vakt kan ofte være bare ufaglærte. Noe som gjør at når den ene sykepleieren på vakt er opptatt med medisinering, pasienter som ligger for døden osv., så må en av de ufaglærte ta telefonen. Selvsagt prioriteres ikke telefonen når sykepleieren har omtrent eneansvaret for stell og tilsyn av en hel avdeling med syke (og ofte noen terminale) pasienter.

Anonymkode: 90869...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du opplevd det? Har du jobbet der selv og vet hvem som er på vakt til en hver tid?

Anonymkode: 90869...b5f

 Hun sitter vel hjemme å sjekker vaktboken når hun ikke er på vakt :hallo:

Anonymkode: c45cd...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører rykter om at bøndene skriker ette arbeidskraft...

Anonymkode: aa2cb...6eb

De kan sikkert bytte beite. Pun intended.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...