Gå til innhold

Mens over 400.000 er arbeidsledige vil sykepleierne ha mer, mer, mer, mer og mer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Setter stor pris på assistentene, både nå i Corona-tiden og ellers. De er en flott ressurs og fantastisk flinke til å være trygge og tålmodige. Eldre og pleietrengende bryr seg ikke om titler, men de vet hvem de stoler på. Jobber mye heller med en trygg assistent enn en uerfaren sykepleier

Anonymkode: b17b7...4a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha tanta mi er sykepleier og hadde en doktor som faen ikke klarte å sette å lage kaffe selv en gang han viste ikke hvordan trakteren fungerte og glemte filteret.

Han var kirurg og behandlet staben som dritt han måtte slutte etter å ha kjefta opp ei stakkars filipinsk vaskedame for noe trivielt.

Arrogansen til enkelte spesielt mot de som er yrkesfaglig utdanna er skammelig vi er liksom ikke mennesker men den som ler siste ler best,  vi har ikke studielån på flere hundre tusen og de fleste av oss har vært i jobb rett etter videregående.



 

Anonymkode: a6966...d19

Vel, vi er alle mennesker 🙂 Jeg kan eksempelvis ikke bake gjærbakst - det slår feil hver gang, gjæret fungerer ikke, baksten blir tung og sjeldent stekt ordentlig. Jeg er heller ikke spesielt flink til å brygge kaffe. Men det er jo ikke min utdannelse heller - slik som denne legen ikke er utdannet til å lage kaffe.

At denne legen var ufin er derimot et problem, men på et helt annet punkt. Dette burde rapporteres inn til ledelsen, og gjøres noe med. 

Jeg forstår ikke hvordan det har noe med "arroganse mot de som er yrkesfaglig utdannet" - det har da mer med hvordan man er som person enn hvor vidt man er sykepleier eller lege å gjøre. På min arbeidsplass jobber helsefagarbeidere og sykepleiere sammen i harmoni, hvor begge blir satt pris på for sin individuelle kompetanse og ansvarsområder. 

Derimot opplevde jeg større problemer med dette da jeg jobbet på sykehjem, enn det jeg gjør på sykehus. På sykehjemmet følte jeg det raskt ble til at helsefagarbeideren og sykepleieren skulle gjøre de samme oppgavene (like mange stell, mate, rydde, rutinearbeid) Deretter skulle sykepleier få lov å gjøre sine yrkesspesifikke oppgaver! Det fungerer dårlig på for eksempel sykehjem hvor det er få sykepleiere - da må sykepleierne få anledning til å gjøre sykepleieoppgaver først, før man bidrar med andre oppgaver (slik som renhold, stell, måltid o.l). 

Mye av det er selvsagt et ledelsesproblem og et organisatorisk problem mer enn noe annet. 

På min nåværende jobb er det et tydelig skille, men en fin symbiose mellom sykepleier og helsefagarbeider. Vi har ofte en del svært dårlige pasienter, og jeg er utrolig takknemlig for at helsefagarbeidere tar de "lettere" stellene, ordner kjøkken og serverer mat, sosialiserer med de pasientene som trenger det, rydder skyllerom og ordner lager, slik at sykepleierne frigis til de som trenger sykepleierkompetansen der og da. 

Endret av Nuttery
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om sykepleiere og lønn orker jeg ikke ta del i. Men jeg syntes det er veldig usjarmerende at i HVER ENESTE diskusjon om lønnsøkning for sykepleiere blir lærere og barnehageansatte dratt fram og rakket ned på. "Vi har en mye viktigere jobb enn dem", "vi har ansvar over liv og død, det har ikke de", "det er mye vanskeligere å jobbe med syke folk enn med friske barn".

Jeg forstår bare ikke HVORFOR, eller hvilken relevans det har for debatten i det hele tatt.

Endret av Alice123
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Alice123 skrev:

Diskusjonen om sykepleiere og lønn orker jeg ikke ta del i. Men jeg syntes det er veldig usjarmerende at i HVER ENESTE diskusjon om lønnsøkning for sykepleiere blir lærere og barnehageansatte dratt fram og rakket ned på. "Vi har en mye viktigere jobb enn dem", "vi har ansvar over liv og død, det har ikke de", "det er mye vanskeligere å jobbe med syke folk enn med friske barn".

Jeg forstår bare ikke HVORFOR, eller hvilken relevans det har for debatten i det hele tatt.

Ser ikke helt problemet med å sammenligne seg med andre yrker dersom det gjøres saklig. Sammenligninger er nyttige fordi det kan gi økt innsikt i de faktiske forhold. For eksempel, lærere kan ha tøffe og lange dager de også, men de har på den annen side ikke nattskift, og de har svært gunstige ferier (som består av ferie + avspasering slik at de er sikret ca 2 måneder fri hver sommer). 

Anonymkode: 1061f...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke helt problemet med å sammenligne seg med andre yrker dersom det gjøres saklig. Sammenligninger er nyttige fordi det kan gi økt innsikt i de faktiske forhold. For eksempel, lærere kan ha tøffe og lange dager de også, men de har på den annen side ikke nattskift, og de har svært gunstige ferier (som består av ferie + avspasering slik at de er sikret ca 2 måneder fri hver sommer). 

Anonymkode: 1061f...b38

Lærere har 4-6+ års høyere utdannelse og er således ikke helt sammenlignbart, om man sammenligner med en sykepleierstilling med ren 3 årig bachelor.

Som jeg skriver i innlegget du siterer er det usakelig sammenligning jeg reagerer på. Et evig argument for høyere sykepleierlønn er å snakke ned to andre kvinnedominerte omsorgsyrker med helt middels lønnsnivå. Jeg ser bare ikke hensikten. Det blir som krabber i en bøtte, de kan klatre over hverandre og klype hverandre så mye de vil, men de kommer aldri ut av bøtta.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alice123 skrev:

Lærere har 4-6+ års høyere utdannelse og er således ikke helt sammenlignbart, om man sammenligner med en sykepleierstilling med ren 3 årig bachelor.

Som jeg skriver i innlegget du siterer er det usakelig sammenligning jeg reagerer på. Et evig argument for høyere sykepleierlønn er å snakke ned to andre kvinnedominerte omsorgsyrker med helt middels lønnsnivå. Jeg ser bare ikke hensikten. Det blir som krabber i en bøtte, de kan klatre over hverandre og klype hverandre så mye de vil, men de kommer aldri ut av bøtta.

Nå er det mange sykepleiere med femårig utdannelse også, som f. eks. tatt en master for spesialisering, så jo, sammenligningen kan være høyst relevant. 

Anonymkode: 1061f...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det mange sykepleiere med femårig utdannelse også, som f. eks. tatt en master for spesialisering, så jo, sammenligningen kan være høyst relevant. 

Anonymkode: 1061f...b38

Hvorfor hopper du bukk over det jeg skriver? I begge innleggene du har sitert meg på tillegger du meg meninger jeg aldri har hatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Alice123 skrev:

Hvorfor hopper du bukk over det jeg skriver? I begge innleggene du har sitert meg på tillegger du meg meninger jeg aldri har hatt.

Du påstår at i hver eneste debatt i lønnsoppgjørene så rakkes det ned på andre yrkesgrupper. Det er ikke tilfelle, mange bruker sammenlignger for å få frem poengene med sin arbeidssituasjon som sykepleier. 

Anonymkode: 1061f...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du påstår at i hver eneste debatt i lønnsoppgjørene så rakkes det ned på andre yrkesgrupper. Det er ikke tilfelle, mange bruker sammenlignger for å få frem poengene med sin arbeidssituasjon som sykepleier. 

Anonymkode: 1061f...b38

Jeg har ikke kritisert de som sammenligner for å få fram poengene med sin arbeidssituasjon som sykepleier. Jeg skrev, som du selv kan lese i innlegget du siterte, at det er usjarmerende å rakke ned på andre yrkesgrupper for å hevde sin egen. Så kom jeg med konkrete eksempler på nedrakking, noen hentet fra denne tråden.

Jeg har til dags dato ikke sett en sykepleierlønndebatt som ikke inkluderer å snakke ned andre kvinnedominerte omsorgsyrker, mulig de finnes der ute.

Når det gjelder mitt andre innlegg som du siterte og kommenterte, skrev jeg tydelig at det ikke er helt det samme å sammenligne en 3 årig høyere utdannelse med en 4-6+ år lang høyere utdannelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, ja særlig. 

Sykepleiere må gjennom eksamen med medikamentregning, de må ha tilnærmet 100% rett for å bestå 

Anonymkode: d2ef5...ef6

ikke tilnærmet 100%, vi måtte ha 100%. Kan ikke gjøre en feil eller to når vi medisinerer folk😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de som plutselig har blitt permittert (overflødige) har profittert ved å få høy lønn da kunnskapen deres var etterspurt, så det bør jo ikke sykepleierne gjøre heller nå som de er undertallige.

Anonymkode: fbc92...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kalini said:

ikke tilnærmet 100%, vi måtte ha 100%. Kan ikke gjøre en feil eller to når vi medisinerer folk😅

Men matte i den testen er svææært enkel, skjønner ikke at det er så mange som ikke klarer det på første forsøk. Ja, jeg har tatt den testen. Og når 40% eller mer styrker, kan det virkelig ikke forklares med slurvefeil. Det er egentlig ganske flaut

Anonymkode: 98f58...c10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bachelor og jobber offentlig (sykehus). Må få fram at jeg er glad temaet om "lønn" kommer på banen og at andre tar diskusjonen der. Jeg har ærlig talt ikke hatt overskudd til å tenke på det. Selv om Norge ikke har fått det så "hardt" som Italia og USA som nevnes, kan jeg love det har vært tøft og en stor omstilling uansett.

Siden februar har jeg jobbet 100 timer ekstra i måneden. Forrige uke holdt jeg på å stupe og gikk heldigvis på 2 fridager. Det er ikke en jobb hvor en kan stenge om det ikke er nok bemanning. Man blir også beordret på jobb. Har man endelig en fridag men vet at det koker på jobb, smyger samvittigheten seg på. Jeg kan med sikkerhet si at konsekvensene etter denne krisen vil gå innenfor den psykiske og fysiske helsen til ALLE yrkene som har stått i jobb i denne tiden ( samtidig de som har mistet jobb/ blitt permittert som har kjent på stress og redsel rundt økonomi). For det har vært tøft... og flere vil ikke skjønne dette før de står i den situasjonen selv hvor de jobber det dobbelte og utsettes daglig for smitte selv med smittevernsreglene som følges. 

Fokus på lønnen til de i helsevesenet er bare positivt, er jo nå det er høy aktuelt? Det er nå mennesker kan sperre opp øynene og se hvor viktig jobben er. Og de i andre yrker må kjempe kampen sin de og, men ikke la seg bli så voldsomt provosert av andre yrker som ønsker det. Enten får vi høyere lønn eller ikke,  hvordan vil det endre hverdagen din? Vil du falle helt i kjelleren du da stakkar om sykepleiere får høyere lønn? 

Anonymkode: b8764...693

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, ja særlig. 

Sykepleiere må gjennom eksamen med medikamentregning, de må ha tilnærmet 100% rett for å bestå 

Anonymkode: d2ef5...ef6

Medikamentregning er helt enkel matematikk, og de får til og med lov å bruke kalkulatorer. Det er bokstavelig talt barneskole matematikk. Men ja, man må ha 100 % riktig på eksamen. Mange sykepleiere jeg har jobbet og studert sammen med synes likevel medikamentregning er vanskelig, fordi de ikke er noe gode i realfag. 

Her er en helt ekte medikamentregningseksamen:

https://sykepleien.no/2019/01/eksamen-i-medikamentregning-hogskolen-i-molde

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke helt problemet med å sammenligne seg med andre yrker dersom det gjøres saklig. Sammenligninger er nyttige fordi det kan gi økt innsikt i de faktiske forhold. For eksempel, lærere kan ha tøffe og lange dager de også, men de har på den annen side ikke nattskift, og de har svært gunstige ferier (som består av ferie + avspasering slik at de er sikret ca 2 måneder fri hver sommer). 

Anonymkode: 1061f...b38

Du mener vel at lærerene har *ugunstig* ferie? Å være pålagt å ta ut ferie på bestemt tid, alltid på den tiden det er dyrest? Å kunne ta ut ferie stort sett nøyaktig når man vil var noe av det jeg syntes var best med å være sykepleier...

Anonymkode: fde64...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men matte i den testen er svææært enkel, skjønner ikke at det er så mange som ikke klarer det på første forsøk. Ja, jeg har tatt den testen. Og når 40% eller mer styrker, kan det virkelig ikke forklares med slurvefeil. Det er egentlig ganske flaut

Anonymkode: 98f58...c10

De fleste stryker vel ikke på grunnleggende +/-.. det er mer feil med å fks glemme å trekke fra ved fortynninger.. det må du ha gått sykepleien for å vite at du skal gjøre.. Mange stryker å pga «stressfeil» som fks når du får spm om hvor høy dose du gir ved å gi xalatan x 1, vesper. så glemmer de å x med 2 fordi man har to øyne osvosv. slike «tullefeil» som er fort gjort 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Medikamentregning er helt enkel matematikk, og de får til og med lov å bruke kalkulatorer. Det er bokstavelig talt barneskole matematikk. Men ja, man må ha 100 % riktig på eksamen. Mange sykepleiere jeg har jobbet og studert sammen med synes likevel medikamentregning er vanskelig, fordi de ikke er noe gode i realfag. 

Her er en helt ekte medikamentregningseksamen:

https://sykepleien.no/2019/01/eksamen-i-medikamentregning-hogskolen-i-molde

Du mener vel at lærerene har *ugunstig* ferie? Å være pålagt å ta ut ferie på bestemt tid, alltid på den tiden det er dyrest? Å kunne ta ut ferie stort sett nøyaktig når man vil var noe av det jeg syntes var best med å være sykepleier...

Anonymkode: fde64...2be

mja, hvis man ikke har barn i skole eller bhg alder da.. da må du nesten benytte deg av de ukene på sommeren. Det er pålagt at barna skal ha minst 3 uker sammenhengende ferie på sommeren, så må jo ta det ut da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, kalini said:

De fleste stryker vel ikke på grunnleggende +/-.. det er mer feil med å fks glemme å trekke fra ved fortynninger.. det må du ha gått sykepleien for å vite at du skal gjøre.. Mange stryker å pga «stressfeil» som fks når du får spm om hvor høy dose du gir ved å gi xalatan x 1, vesper. så glemmer de å x med 2 fordi man har to øyne osvosv. slike «tullefeil» som er fort gjort 

Lei av å lese/høre de teite unnskyldningene på hvorfor man ikke klarer å bestå en svært enkel test ved første forsøk. Sannheten er at den gjennomsnitlige sykepleierstudent er meget dårlig i matte. Et krav på å ha 3 i matte for fremtidige sykepleierstudenter skapte ramaskrik, det er liksom for mye å forvente, er det mulig?Å så kommer alle disse bortforklaringene..

Anonymkode: 98f58...c10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lei av å lese/høre de teite unnskyldningene på hvorfor man ikke klarer å bestå en svært enkel test ved første forsøk. Sannheten er at den gjennomsnitlige sykepleierstudent er meget dårlig i matte. Et krav på å ha 3 i matte for fremtidige sykepleierstudenter skapte ramaskrik, det er liksom for mye å forvente, er det mulig?Å så kommer alle disse bortforklaringene..

Anonymkode: 98f58...c10

oisann😅 hvorfor påvirker dette deg og ditt liv i så stor grad at du orker å irritere deg over det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nuttery skrev:

Vel, vi er alle mennesker 🙂 Jeg kan eksempelvis ikke bake gjærbakst - det slår feil hver gang, gjæret fungerer ikke, baksten blir tung og sjeldent stekt ordentlig. Jeg er heller ikke spesielt flink til å brygge kaffe. Men det er jo ikke min utdannelse heller - slik som denne legen ikke er utdannet til å lage kaffe.

At denne legen var ufin er derimot et problem, men på et helt annet punkt. Dette burde rapporteres inn til ledelsen, og gjøres noe med. 

Jeg forstår ikke hvordan det har noe med "arroganse mot de som er yrkesfaglig utdannet" - det har da mer med hvordan man er som person enn hvor vidt man er sykepleier eller lege å gjøre. På min arbeidsplass jobber helsefagarbeidere og sykepleiere sammen i harmoni, hvor begge blir satt pris på for sin individuelle kompetanse og ansvarsområder. 

Derimot opplevde jeg større problemer med dette da jeg jobbet på sykehjem, enn det jeg gjør på sykehus. På sykehjemmet følte jeg det raskt ble til at helsefagarbeideren og sykepleieren skulle gjøre de samme oppgavene (like mange stell, mate, rydde, rutinearbeid) Deretter skulle sykepleier få lov å gjøre sine yrkesspesifikke oppgaver! Det fungerer dårlig på for eksempel sykehjem hvor det er få sykepleiere - da må sykepleierne få anledning til å gjøre sykepleieoppgaver først, før man bidrar med andre oppgaver (slik som renhold, stell, måltid o.l). 

Mye av det er selvsagt et ledelsesproblem og et organisatorisk problem mer enn noe annet. 

På min nåværende jobb er det et tydelig skille, men en fin symbiose mellom sykepleier og helsefagarbeider. Vi har ofte en del svært dårlige pasienter, og jeg er utrolig takknemlig for at helsefagarbeidere tar de "lettere" stellene, ordner kjøkken og serverer mat, sosialiserer med de pasientene som trenger det, rydder skyllerom og ordner lager, slik at sykepleierne frigis til de som trenger sykepleierkompetansen der og da. 

Hva er "lettere stell" for deg? 

Anonymkode: c45cd...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kalini said:

oisann😅 hvorfor påvirker dette deg og ditt liv i så stor grad at du orker å irritere deg over det? 

Hva er så morsomt med det? Å påpeke at noe er teit betyr ikke at det påvirker personens liv, for en merkelig ting å skrive. Man kan bare si at man er dårlig i matte, i stedet for å komme med alle mulige unnskyldinger om "tullefeil" og fremstå som totalt blottet for selvinnsikt. Synes det bare setter sykepleiere i dårlig lys.

Anonymkode: 98f58...c10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...