Gå til innhold

Mens over 400.000 er arbeidsledige vil sykepleierne ha mer, mer, mer, mer og mer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at jeg begynner å bli dr!ttlei alt som har med sykepleiere å gjøre. Jeg hadde sympati med dem før koronaen, men den sympatien var muligens basert på idealistisk naivitet, der jeg trodde på alt sykepleiere sier og klager over. 

Men man glemmer pasienter, og altfor mange pasienter får ikke den hjelpen de trenger og blir nedverdiget. Jeg har lest om at sykepleiere diskriminerer visse pasienter tidligere, og nå har det kommet enda en undersøkelse som bekrefter dette.

https://www.nrk.no/sorlandet/sykepleiere-kvier-seg-for-a-pleie-overvektige-1.15009314

Sykepleiere burde klappe igjen, og liker de seg ikke i jobben, så får de pelle seg en annen plass. Jeg har alltid hatt en følelse av at en del sykepleiere er ikke det de liker å fremstå som, da flere familiemedlemmer har klaget på hvordan de ble behandlet av disse tidligere opp gjennom årene. Virker som det er uten tvil mye "rart" rusk som kommer seg inn på sykepleierstudiet.

 

Anonymkode: 85b2f...118

Jeg har ikke lest artikkelen fordi jeg ikke tror at media leser slike undersøkelser rett...  Men jeg kan tenke med at kanskje noen synes at pasienter med livsstilssykdommer ikke bør prioriteres fordi sykdommen er selvforsynt.. for eksempel overvektige pasienter med hjerte/kar-sykdommer, diabetes og lignende. Og at det åpenbart er tungt for kroppen å pleie tunge pasienter. 
 

Stkepleiere er også mennesker med personlige meninger, men jeg tviler på at deres personlige meninger og fordommer påvirker profesjonaliteten til sykepleierne. 

Anonymkode: 8f7e1...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, maxpower80 skrev:

ja det er sant, men jeg syns ikke de bør få høyere lønn fordi, altså det som er kjernesaken i tråden her, jeg vil gjerne også jobbe kveld og få tilegg, men det får vi ikke lov til her i byggebransjen, fordi det er for dyrt for eieren.

det jeg syns helsesektoren burde gjøre er å lage ordentlige vaktlister slik at folk slipper å endre turnus og døgnrytme hele tiden. at noen jobber natt fast og noen jobber dag fast. det er overhodet ikke bra for hjerte og kar systemet og generell helse at man skal snu døgnet hele tiden

når det gjelder tung jobb, så er det mye tyngre på byggebransjen da utstyret og tingene vi jobber med veier mye mye mer enn en skrøpelig eldre mann f.eks . kvinenr i helseomsorgen går heller ikke å bærer på en mann eller kvinne, de støtter dem eller har de i en seng eller gå apparat. i byggebransjen er det vanlig å gå flere etasjer opp med 50-60 kg med utsyr på seg om ikke mer, altså det er vekten til en kvinne og mer.

jeg sier ikke at det er en konkuranse om hva som er tyngst eller noe, jeg sier bare at det blir helt feil å sammenligne fysisk arbeid i byggebransjen og helsesektoren da byggebransjen er det mye tyngre ting som skal løftes. prolapser, betennelser osv er helt vanlig, likevell er det ingen menn som klager

muskel og skjelett lidelser har ingenting med jobben å gjøre. mange kvinner som sliter med det generelt og har ikke med jobben å gjøre

Hvis du så gjerne vil jobbe kveld/natt/helg så er det bare å melde seg som ekstravakt i helsevesenet, her trengs alltid folk, spesielt sterke mannfolk som mener det er easy peasy å løfte en 93 kg tung mann som stritter imot av all sin kraft samtidig som han klorer, slår og sparker. Det er du som trekker tunge løft og styrke inni debatten. Og det er mye tungt som løftes i helsevesenet og du, hvordan tror du man får folk som faller på gulvet opp igjen uten heis? Ved å svinge tryllestaven? Muskel og skjelettlidelser som kommer over tid har alt med jobbhverdagen nå gjøre. Husk at AML ble lagd for industrien, ikke for typiske kvinnearbeidsplasser som helse. Dere er således bedre beskyttet, og kan heller ikke beordres til farlig arbeid med bakgrunn i liv og helse. 

Det er lett å si hvordan turnus burde vært når man ikke skal lage den, ikke gå den og åpenbart ikke har erfaring. Det er ikke mulig å droppe endring av døgnrytme uten at det går ut over pasientene, det er derfor man har turnus i det hele tatt. Svært få ansatte ønsker å jobbe rene nattestillinger over tid, mange får rett og slett ikke sove tilstrekkelig mellom vaktene. Å gå rene senvaktstillinger betyr å droppe alt sosialt liv. Driften i avdelingen er også avhengig av rullering for kontinuitet ifht drift. Men hvis du har en genial fordeling som løser alle problemer i tankene, så kan du bare si fra til NSF og Fagforbundet. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i og for seg enig, samtidig som det ikke er til å komme forbi at faste tillegg utgjør en del av totalbildet. I mange bransjer (deriblant min) er det WYSIWYG. Grunnlønna er det du får. Finnes ingen tillegg, fordi du sjelden eller aldri jobber utenom fast arbeidstid fra 8-16. Hos oss er det ingen mulighet til å spare seg opp hverken tillegg eller avspasering. Et uvanlig travelt år fikk jeg noen få tusenlapper ekstra, men de kunne telles på én hånd.

Ubekvem arbeidstid kan være nettopp det, veldig ubekvemt og slitsomt. Ingen som betviler det (håper jeg). Men det ligger en fleksibilitet der også, og ikke minst en reell forventning om at grunnlønna bare er et startpunkt, ikke et tak. 

Anonymkode: 48d92...979

Hvis du ikke har ekstra belastning så får du heller ikke ekstra betalt. Sykepleiere som kun jobber dag får kun grunnlønn. Det er ikke veldig fleksibelt å bli pålagt å jobbe når hele familien koser seg hjemme med lørdagspizza, julefeiring, på påskefjellet eller som i morgen når man må på jobb mens familie og venner har frokosten uten deg. 

Anonymkode: 50a47...b3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest artikkelen fordi jeg ikke tror at media leser slike undersøkelser rett...  Men jeg kan tenke med at kanskje noen synes at pasienter med livsstilssykdommer ikke bør prioriteres fordi sykdommen er selvforsynt.. for eksempel overvektige pasienter med hjerte/kar-sykdommer, diabetes og lignende. Og at det åpenbart er tungt for kroppen å pleie tunge pasienter. 
 

Stkepleiere er også mennesker med personlige meninger, men jeg tviler på at deres personlige meninger og fordommer påvirker profesjonaliteten til sykepleierne. 

Anonymkode: 8f7e1...f1d

Dine kvalme holdninger skinner tvert gjennom. "Selvforskyldt", sier du. Spiseforstyrrelser, fedme og mye annet henger sammen med psykisk og fysisk sykdom. Narkomane blir ansett som syke, alkoholikere blir ansett som syke og skal hjelpes, men overvektige - nei, de må vi bare "sparke rundt", for det er "deres" egen skyld, right? Du forstår ikke at for mange er mat bare en erstatning for dop / narkotika eller alkohol. Det betyr at dette har INGENTING med latskap å gjøre. 

Du og dine likesinnede sykepleiere har heller ikke fått for dere at det å gå ned i vekt og faktisk VÆRE i den NYE vekta på permanent basis er veldig vanskelig og kroppen kjemper mot en i stadig større grad. 

Mener du også at anoreksi er selvforskyldt? Altså "den andre" og "motsatte" veien av fedme? For det er samme problem, nemlig at man ikke har kontroll over sin egen psykiske tilstand og kropp - uansett om man er undervektig eller overvektig.

Anonymkode: ecbd5...ca9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at jeg begynner å bli dr!ttlei alt som har med sykepleiere å gjøre. Jeg hadde sympati med dem før koronaen, men den sympatien var muligens basert på idealistisk naivitet, der jeg trodde på alt sykepleiere sier og klager over. 

Men man glemmer pasienter, og altfor mange pasienter får ikke den hjelpen de trenger og blir nedverdiget. Jeg har lest om at sykepleiere diskriminerer visse pasienter tidligere, og nå har det kommet enda en undersøkelse som bekrefter dette.

https://www.nrk.no/sorlandet/sykepleiere-kvier-seg-for-a-pleie-overvektige-1.15009314

Sykepleiere burde klappe igjen, og liker de seg ikke i jobben, så får de pelle seg en annen plass. Jeg har alltid hatt en følelse av at en del sykepleiere er ikke det de liker å fremstå som, da flere familiemedlemmer har klaget på hvordan de ble behandlet av disse tidligere opp gjennom årene. Virker som det er uten tvil mye "rart" rusk som kommer seg inn på sykepleierstudiet.

 

Anonymkode: 85b2f...118

Det er verdt å merke seg et par ting med denne undersøkelsen. For det første må man kunne si at det er tyngre å pleie overvektige uten at det blir sett på som nedrakking og diskriminering. Det er tyngre å snu og vaske en på 120-150 kg enn en som er 75. Det er et faktum, det er ikke noe å lure på en gang.

For det andre er dette en ren spørreundersøkelse. Det er ikke gjort observasjonsstudier som tilsier at det reelt blir gitt en annen pleie til overvektige. Ettersom det her er snakk om intensivsykepleiere i en intensivavdeling vil de fleste pasientene være intubert og tungt sedert, og således være avhengig av den pleien de får. Hadde ikke pleien vært tilstrekkelig vill dødsraten gått opp, noe som hadde skapt spørsmål internt. En kan derfor anta at pleien er god selv om holdningene er som de er.

For det tredje, dette er da ikke det pøkk annerledes enn holdningene i resten av samfunnet! Bare les her på KG så ser du at de fleste mener overvektige er skyld i det selv, fortjener dårligere helse, mindre kjærlighet og mindre bra liv fordi de er late tjukkaser. 

For det fjerde er ikke sykepleiere annerledes enn alle andre yrkesgrupper. Det er et århundre siden sykepleien var et kall fra oven, det er en jobb. På lik linje med alle andre inne helsefag, politi, brann, butikkansatte, lærere, bussjåfører, håndtverkere, jurister, ingeniører, servitører o.l. er det folk med ulike holdninger og oppfattelse av verden. Folk klager for øvrig på alt i helsevesenet som ikke er slik de hadde trodd, tenkt eller forestilt seg, så selv om de fleste er fornøyd, er det noen som aldri blir fornøyd og aldri kommer til å bli det heller. 

Anonymkode: 50a47...b3f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dine kvalme holdninger skinner tvert gjennom. "Selvforskyldt", sier du. Spiseforstyrrelser, fedme og mye annet henger sammen med psykisk og fysisk sykdom. Narkomane blir ansett som syke, alkoholikere blir ansett som syke og skal hjelpes, men overvektige - nei, de må vi bare "sparke rundt", for det er "deres" egen skyld, right? Du forstår ikke at for mange er mat bare en erstatning for dop / narkotika eller alkohol. Det betyr at dette har INGENTING med latskap å gjøre. 

Du og dine likesinnede sykepleiere har heller ikke fått for dere at det å gå ned i vekt og faktisk VÆRE i den NYE vekta på permanent basis er veldig vanskelig og kroppen kjemper mot en i stadig større grad. 

Mener du også at anoreksi er selvforskyldt? Altså "den andre" og "motsatte" veien av fedme? For det er samme problem, nemlig at man ikke har kontroll over sin egen psykiske tilstand og kropp - uansett om man er undervektig eller overvektig.

Anonymkode: ecbd5...ca9

Før du halshugger den du siterer så sier hun faktisk ikke at det er selvforskyldt, hun sier holdningen kan komme fra at noen  (altså deltakere i undersøkelsen) mener det er selvforskyldt. Les skikkelig før kjeftesmella får klampen i bånn. 

Anonymkode: 50a47...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er verdt å merke seg et par ting med denne undersøkelsen. For det første må man kunne si at det er tyngre å pleie overvektige uten at det blir sett på som nedrakking og diskriminering. Det er tyngre å snu og vaske en på 120-150 kg enn en som er 75. Det er et faktum, det er ikke noe å lure på en gang.

En kan derfor anta at pleien er god selv om holdningene er som de er.

For det tredje, dette er da ikke det pøkk annerledes enn holdningene i resten av samfunnet! Bare les her på KG så ser du at de fleste mener overvektige er skyld i det selv, fortjener dårligere helse, mindre kjærlighet og mindre bra liv fordi de er late tjukkaser. 

For det fjerde er ikke sykepleiere annerledes enn alle andre yrkesgrupper. Det er et århundre siden sykepleien var et kall fra oven, det er en jobb. På lik linje med alle andre inne helsefag, politi, brann, butikkansatte, lærere, bussjåfører, håndtverkere, jurister, ingeniører, servitører o.l. er det folk med ulike holdninger og oppfattelse av verden. Folk klager for øvrig på alt i helsevesenet som ikke er slik de hadde trodd, tenkt eller forestilt seg, så selv om de fleste er fornøyd, er det noen som aldri blir fornøyd og aldri kommer til å bli det heller. 

Anonymkode: 50a47...b3f

Makan til idiotisk bortforklaring skal man lete lenge etter. 

1. Og i byggbransjen (bare for å nevne noe helt random) er det også et faktum at det er tyngre å løfte 120 kg enn 75 kg, men dette er noe man må regne med å gjøre - altså "kjipe" jobber inkludert. Hvis jeg hadde søkt meg inn på et lagerterminal som krever at man skal tømme containere fort - i nesten umenneskelig fart og ellers stable dette på en "solid" måte på paller, så kan jeg ikke klage over at jeg ikke fikk en lagerjobb som innebærer å plukke rundt småting som veier maks 250 gram. For stillingsbeskrivelsen står vel når du skal søke jobb formelt sett. Da innebærer det overvektige pasienter også, og ikke bare de du måtte like.

2. Nei, man kan ikke "anta" at pleien er god og hvor god pleie er måles ikke utifra om pasienten fortsatt har puls eller ikke. Sykehus skader mange pasienter hvert eneste år og pasientene puster fortsatt, men deres livskvalitet er redusert ned til nærmest null. Det er ikke noe koselig liv å leve i hverdagen. Men jeg ser at du har satt en standard, nemlig at det bør først regnes som "dårlig pleie" om disse pasientene tar selvmord pga sykehuset / sykepleiere sin dårlige behandling. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJ0X2L/sykepleierstudent-satte-sproeyte-feil-pasient-doede

https://www.nrk.no/norge/756-uventede-dodsfall-pa-to-ar-i-norsk-helsevesen-1.12402710

Bare noen små eksempler. Det dreier seg egentlig om flere tusen pasienter som dør på norske sykehus hvert eneste år på grunn av manglende og dårlig behandling. Da nytter det ikke å bable om at flertallet er fortsatt fornøyd, når man havner i den kategorien man ikke ønsker å havne i. Det store problemet her er at det er ingen konsekvenser omtrent for helsepersonnel når en pasient er blitt drept av sykehuset. Det er nesten som om en sivil skal prøve seg på å "ta" politiet - det er nærmest umulig. Alt man da er redusert til (hvis man i det hele tatt lever) er å klage for å prøve å få erstatning, men de fleste får avslag.

3. Det er helt riktig at det er mange fordommer mot overvektige. Da burde sykehuset være den siste plassen pasientene møter ytterliggere fordommer fra fordomsfulle sykepleiere. 

 

Anonymkode: 85b2f...118

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke at det er noe eksempel til etterfølgelse for sykepleierne, selvsagt. Vi blir drevet ut på viddene. Poenget mitt - igjen - var at leger har lengre vakter og lengre arbeidsuker, og at hvis leger klarer å ta ekstravakter når de jobber 45+ timer i uka, skjønner jeg ikke hvorfor sykepleiere med 35,5 timers arbeidsuker ikke skal klare det samme. Som var utgangspunktet for diskusjonen (en påstand om at sykepleiere ikke klarer å jobbe ekstravakter). 

Anonymkode: 74e85...f64

Nå er jeg sikkert litt off topic som ikke har lest hele tråden, men dette kommer vel helt an på hvor en jobber som sykepleier. På de travleste plassene er 2 dager i strekk mer utmattende enn manddg-fredag andre plasser, så å ha en mulighet i teorien er ikke alltid det samme som i praksis. Det må også være ledige vakter (studenter og helsefagsarbeidere tas gjerne inn først ved mangel) og mange som jobber deltid ønsker vaktene på helligdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva er det som er psykisk belastende jobb å være sykepleier ? vist det er psykisk belastende å jobbe som sykepleier må du gå inn i deg selv , da er du rett og slett for pinglete for å være i jobb

og ikke sammenlign fysisk belastning mellom sykepleire og byggebransjen.

dere støtter gammle skrøpelig mennesker, mens i byggebransjen skal rør og utstyr på 200 kg opp.

det er en grunn til at de fleste prolapser og skader er i byggebransjen og ikke helsesektoren. for å ikke nevne dødsfall

Anonymkode: 64814...73f

Det er helt klart psykisk krevende å dag ut og dag inn forholde seg til sykdom, død, kroppslukter og kroppsvæsker, sorg, misfornøyde pårørende, fortvilte pårørende, storkrevende pårørende, pasienter som er utagerende og aggressive, pasienter som er livredde, pasienter som er demente eller utviklingshemmet men som ikke er umyndiggjort, krav om å utføre jobben på en god måte uten bemanning til å faktisk kunne det, og mye annet.

Og å løfte på 75 kilo menneske er mye tyngre og mer belastende enn å løfte 75 kilo byggemateriale. Man kan ikke bare hipse rundt på noen som har store smerter, pusteproblemer, ofte sår og dren og slanger koblet fast rundt omkring, som man må passe på at ikke får trykk eller drag, etc etc.  Sykepleiere har MYE belastningsskader, det er bare at det ikke blir registrert som yrkesskade av en eller annen grunn.

Det siste er forresten enda en ting jeg synes de burde fokusere på, heller enn å mase om mer lønn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste om at sykepleierne vurderer streik, tenkte jeg med én gang at nå kommer det garantert en tråd på KG om hvor storforlangende og sytete sykepleiere er. Og har du sett...

Jeg unner sykepleiere all den lønna de kan få og sier heia heia alle sykepleiere! Stå på! Aldri i verden om jeg hadde holdt ut å jobbe som sykepleier! Det er løping hele dagen for å rekke over alle pasientene, ekle kroppsvæsker, alvorlig sykdom, redde mennesker (både pasienter og pårørende), sinte mennesker (både pårørende og pasienter), død og tragiske skjebner i alle aldre. I tillegg er de konstant underbemannet og må gjøre oppgaver som egentlig skulle vært utført av hjelpepleiere, helsefagarbeidere, renholdere, aktivitører og institusjonskokker. Og midt oppi alt stresset skal både sykepleierstudenter og ufaglærte vikarer læres opp. Og politikerne sitter bare og teller penger og klager over at helsesektoren har for høyt forbruk og må kuttes ned på. Som fører til at det blir enda færre sykepleiere på jobb på hver avdeling, og både sykefravær og bruken av ufaglærte ansatte går opp.

Tusen takk til sykepleierne som gidder å ta den jobben jeg ikke har lyst til å ta! Jeg unner dere mye høyere lønn og bedre arbeidsvilkår, så dere kan fortsette å ta godt vare på alle syke og gamle!  De som klager på sykepleierne burde bli satt til å jobbe på et travelt sykehjem med kraftige nedskjæringer i noen uker. Tror de fort hadde innsett at de burde være takknemlig istedet for være så nedlatende mot sykepleierne.

Anonymkode: 90869...b5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 8.42, AnonymBruker skrev:

Å være sikret fast jobb i all fremtid, uansett kriser, noe vi virkelig har sett effekten av i denne krisen, er altså ikke nok for sykepleierne. De fleste sykepleierne tjener over 500.000,- og vil aldri miste jobben sin, uansett hva som skjer.

Samtidig er over 400.000 arbeidsledige i Norge nå som følge av Koronakrisen, så og si samtlige av disse jobber (jobbet) i privat sektor. Nå varsler sykepleierne streik. Ja du hørte riktig: STREIK.

Midt i Koronakrisen finner altså sykepleierne ut at de skal streike for å få mer lønn. Vi leser som lønnsomme bedrifter som går under, store private selskaper varlser nulloppgjør.

Dette er ekstremt umusikalsk fra sykepleierne, og de oppnår på ingen måte noen sympati for dette. De gjør en vanvittig god innsats i koronakrisen, men de er faktisk ikke alene om å bidra i denne krisen. Alle i samfunnet vårt gjør en svært viktig jobb. Samtidig ser vi nå at det er full kontroll på sykehus og helseintitusjoner med svært få innlagte med Covid19.

https://www.nrk.no/norge/landets-sykepleiere-utelukker-ikke-streik-i-arets-lonnsoppgjor-1.15017325

Anonymkode: 57acb...e15

Hæ skal vi streike? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 8.51, AnonymBruker skrev:

Å, hold nå kjeft. Alle i offentlig sektor beholder jobbene sine. 

Det er derimot ikke mange i offentlig sektor som har fått tredd nedover seg egne korona-turnuser på 12-timers vakter 7 dager i uken - UTEN kompensasjon/overtidsbetaling. 

Når dette er over, sitter sykepleierene igjen med ingenting annet enn klapp og takk for hjelpen. De har stått i frontlinjen, mange uten tilstrekkelig smittevernsutstyr, og dermed utsatt seg selv og familie for betydelig smittefare - for å hjelpe andre, på bekostning av egen helse og uten kompensasjon. 

Du snakker som om sykepleiere tjener godt - de gjør ikke det, ansvar og arbeidstider tatt i betraktning. 

Anonymkode: b5f06...93c

Hvor har de 12 timers vakter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, velociraptor said:

Jeg tror at hvis f.eks. kloakken din lekker vil du være enig i at en som skrur på et rør også gir deg bedre livskvalitet...

 

7 hours ago, Knirke said:

Hvor mye er DU villig til å betale ekstra i skatt for at sykepleiere skal tjene mer? 10%? 20% 50%?

Med en person som skrur på et rør, mener du da en rørlegger? Skulle likt å se sykepleiere forbedre livskvaliteten til mennesker på sykehus uten innlagt vann og avløp, der ingen får dusje og alle må drite på en utedass. 

Man trenger ikke se alt så svart hvitt heller da. Ja alle jobber har sin funksjon, men noen er mindre direkte rettet mot menneskers helse. Har ikke sagt at de som skrur på et rør har en uviktig jobb, men at de som tar seg av syke og gamle står i en situasjon som krever endel mer enn å skru et rør. Å jobbe med mennesker er noe av det mest krevende.

Anonymkode: 3b207...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Så enig, så enig. Kjenner ei som er spesialpedagog i barnehage som tjener så vidt over 400000kr. Sykepleiere har absolutt ingenting å klage over!

Anonymkode: f55a2...8c6

Problemet er vel at de ikke får tillegg. De jobber kun hverdag, dagtid og har fri alle helger og røde dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.5.2020 den 13.57, kalini skrev:

Nei hærregud, hvorfor skal ikke vi spl ha normale arbeidstider slik som andre? hærregud kan jo løpe 12-13-14-15 timer på vakt i døgnet, fordi enkelte leger gjør det i perioder! Bare gi bort barn og livet ellers! Beklager å måtte si det; men de legene som har vakt, har faktisk rolige perioder uten at noen spl tilkaller dem hvor de kan slappe av. Vi som spl har ingen «vaktordning» hvor vi rykker ut fra kontoret/vaktrommet ved behov... vi står i pleien hele vakta vår. 

For en utrolig provoserende holdning du har til legekollegaene dine. Dette bekrefter bare inntrykket mitt av mange sykepleiere, om at dere ANER IKKE hva jeg gjør på vakt når jeg ikke er fysisk tilstede på din avdeling men selvfølgelig bare antar at jeg gjemmer meg på vaktrommet og venter på at du skal ringe. Idioti. Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor lite dere vet om hvordan vi leger jobber og hvilken arbeidstid vi har. 
Vel, la meg opplyse deg litt for å kanskje sette ting i perspektiv for deg: i natt var jeg på vakt fra klokken 15 i går til 09.30 i dag på en relativt stor indremedisinsk avdeling. Da har jeg ansvaret for alle de medisinske pasientene som kommer i akuttmottaket inkl. supervisjon av turnuslege, alle de seks medisinske sengepostene inkl.  utallige oppringinger fra sykepleierne på post (som åpenbart bare tror jeg later meg), medisinsk intensiv i tillegg til tilsynsforespørsler fra andre avdelinger og legevakt. Det var en hjertestans, to trombolysecallinger og tre team-alarmer med svært syke pasienter. Jeg har ikke sett snurten av et vaktrom, og slik er det svært ofte. Når jeg ikke har vakt, går jeg visitt på sengepost, og de ukene jobber jeg 40-timers uker med overtid innbakt i grunnlønnen grunnet unntakene fra arbeidsmiljøloven. 

På 15.5.2020 den 13.59, AnonymBruker skrev:

Og dessuten gjelder dette gjerne nyutdannede turnusleger.

Anonymkode: aa2cb...6eb

Øh, nei. 

På 15.5.2020 den 13.59, kalini skrev:

Dessuten sier lovverket noe om dette, det er ikke lovlig at en spl går slike vakter, netopp pga ansvar og arbeidsmengde. Det er dog lovlig for en lege å ha VAKT/bakvakt i gitte timer, men da har de tilsvarende fri før neste vakt.

Det virkelig utrolige her, er at du ser ut til å tro at grunnen til at leger går slike vakter og ikke sykepleiere er at  dere har MER ansvar og arbeidsmengder enn oss - er du seriøs? Tror du virkelig at du som sykepleier på sengepost har mer ansvar og mer å gjøre enn legene du jobber sammen med, og at DET er årsaken til at vi jobber så forskjellig?🤦🏻‍♀️ 

På 15.5.2020 den 14.08, kalini skrev:

Jeg har jobbet på 3 forskjellige sykehus, 7 forskjellige avdelinger i min 14 år lange karriere som sykepleier. Jeg har aldri hatt legekollegaer som har hatt arbeidsdager/døgn som du beskriver her. Det kan skje ved sykefravær, men er absolutt ikke vanlig andre steder at leger jobber slik som din mann. Det er isåfall avviket, ikke regelen. Så da burde din mann ta en prat med sin leder. 

Feil igjen, det er snarere heller regelen enn unntaket. Det er hjemlet i AML og ingen sak for arbeidsgiver. 

På 15.5.2020 den 14.26, kalini skrev:

er jo akkurat det jeg sier! at d er lovlig for leger, men ikke for spl!!

Det stemmer nok, men årsaken er på ingen måte det du tror. 

På 15.5.2020 den 14.32, kalini skrev:

eh? nå regner jeg med vi diskuterer 100% stillinger.. det er som regel det legene har. Som spl kan du ikke ta på deg en ekstra dagvakt, du HAR jo jobb 5 dager i uka. Du kan godt ta på deg en ekstra dagvakt hvis du har aftenvakt den dagen, men da bmir isåfall arbeidsdagen 0730-23

Vi HAR også jobb 5-6 dager i uken - hva med det er det du ikke skjønner? Forrige uke var det sykdom på nattevakt, da måtte en av oss gå rett fra post kl 16 til nattevakt i akuttmottaket til halv ti neste morgen, for så å jobbe litt på post igjen frem til kl 12. Så den arbeidsdagen du skisserer med jobb 07.30-23 og som for deg åpenbart er helt umulig å gjennomføre er ganske dagligdags for den gjengse sykehuslege. 

På 15.5.2020 den 14.34, kalini skrev:

å ja, som spl står du å blander/regner/doserer ut morfin og andre medikamenter som er dødelig i feil dose, dette gjør ikke legene. Det er pga slike arbeidsoppgaver spl ikke får lov til å jobbe slike lange døgnvakter. 

Virkelig? Hva tror du vi gjør da, siden dette åpenbart var det vanskeligste og mest risikofylte du som sykepleier kan komme på? Du tenker ikke at legen på vakt kanskje har to eller ti svært syke pasienter som han/hun kontinuerlig gjør risikofylte vurderinger og tar beslutninger om, innenfor arbeidstider som du mener sykepleiere ikke «har lov» til å jobbe? Gastrokirurgen som utfører akutt kirurgi kl 05 om natten på tampen av en 24-timers vakt eller når jeg står som teamleder i hjertestans og hele tiden må avgjøre hva som må gjøres medikamentelt og av prosedyrer for å gjenopplive pasienten? Men du som sykepleier får liksom ikke lov til å jobbe så lenge fordi du kan gi feil morfindose? Og hvem ringer du når det skjer? Joda, meg såklart, konsekvensene av ansvaret du har klarer du jo ikke å håndtere selv!

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det hun snakker om er faglig kompetanse som er ervervet gjennom utdannelse, erfaring og kontinuerlig faglig oppdatering. 


Leger forordner dosering, men de kan gjøre feil. Da er man avhengig av en dyktig og erfaren sykepleier som oppdager legens feil før medisinen blir gitt!

Hvor mange minutter totalt tror dere en lege ser en pasient som er innlagt på sykehus i en uke?Hvem tror dere det er som overvåker pasienten daglig, som oppdager endringer i helsetilstand og som ivaretar pasientens fysiske og psykiske helse? 

Anonymkode: 11e3d...379

Hva tror du jeg driver med den tiden jeg ikke er inne hos akkurat din pasient liksom? For jeg har jo ikke ørten andre pasienter jeg er medisinsk ansvarlig for?

Jeg blir stadig overrasket over hvor høyt sykepleiere setter seg selv tross en relativt kort og lett utdannelse hvorav mye er praksis, og, i mine øyne, lite ansvar og grei arbeidstid. Dere ser åpenbart på dere selv som Florence Nightingale og frontlinjearbeidere hele gjengen - greit det, men når dere åpenbart er av den feilaktige oppfatningen av at dere har MER ansvar for «liv og død», tar flere beslutninger og jobber mer enn vakthavende lege (som dere selvfølgelig tror later seg på et vaktrom) - da blir det bare komisk og jeg mister all sympati.

Anonymkode: bd27e...62c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig provoserende holdning du har til legekollegaene dine. Dette bekrefter bare inntrykket mitt av mange sykepleiere, om at dere ANER IKKE hva jeg gjør på vakt når jeg ikke er fysisk tilstede på din avdeling men selvfølgelig bare antar at jeg gjemmer meg på vaktrommet og venter på at du skal ringe. Idioti. Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor lite dere vet om hvordan vi leger jobber og hvilken arbeidstid vi har. 
Vel, la meg opplyse deg litt for å kanskje sette ting i perspektiv for deg: i natt var jeg på vakt fra klokken 15 i går til 09.30 i dag på en relativt stor indremedisinsk avdeling. Da har jeg ansvaret for alle de medisinske pasientene som kommer i akuttmottaket inkl. supervisjon av turnuslege, alle de seks medisinske sengepostene inkl.  utallige oppringinger fra sykepleierne på post (som åpenbart bare tror jeg later meg), medisinsk intensiv i tillegg til tilsynsforespørsler fra andre avdelinger og legevakt. Det var en hjertestans, to trombolysecallinger og tre team-alarmer med svært syke pasienter. Jeg har ikke sett snurten av et vaktrom, og slik er det svært ofte. Når jeg ikke har vakt, går jeg visitt på sengepost, og de ukene jobber jeg 40-timers uker med overtid innbakt i grunnlønnen grunnet unntakene fra arbeidsmiljøloven. 

Øh, nei. 

Det virkelig utrolige her, er at du ser ut til å tro at grunnen til at leger går slike vakter og ikke sykepleiere er at  dere har MER ansvar og arbeidsmengder enn oss - er du seriøs? Tror du virkelig at du som sykepleier på sengepost har mer ansvar og mer å gjøre enn legene du jobber sammen med, og at DET er årsaken til at vi jobber så forskjellig?🤦🏻‍♀️ 

Feil igjen, det er snarere heller regelen enn unntaket. Det er hjemlet i AML og ingen sak for arbeidsgiver. 

Det stemmer nok, men årsaken er på ingen måte det du tror. 

Vi HAR også jobb 5-6 dager i uken - hva med det er det du ikke skjønner? Forrige uke var det sykdom på nattevakt, da måtte en av oss gå rett fra post kl 16 til nattevakt i akuttmottaket til halv ti neste morgen, for så å jobbe litt på post igjen frem til kl 12. Så den arbeidsdagen du skisserer med jobb 07.30-23 og som for deg åpenbart er helt umulig å gjennomføre er ganske dagligdags for den gjengse sykehuslege. 

Virkelig? Hva tror du vi gjør da, siden dette åpenbart var det vanskeligste og mest risikofylte du som sykepleier kan komme på? Du tenker ikke at legen på vakt kanskje har to eller ti svært syke pasienter som han/hun kontinuerlig gjør risikofylte vurderinger og tar beslutninger om, innenfor arbeidstider som du mener sykepleiere ikke «har lov» til å jobbe? Gastrokirurgen som utfører akutt kirurgi kl 05 om natten på tampen av en 24-timers vakt eller når jeg står som teamleder i hjertestans og hele tiden må avgjøre hva som må gjøres medikamentelt og av prosedyrer for å gjenopplive pasienten? Men du som sykepleier får liksom ikke lov til å jobbe så lenge fordi du kan gi feil morfindose? Og hvem ringer du når det skjer? Joda, meg såklart, konsekvensene av ansvaret du har klarer du jo ikke å håndtere selv!

Hva tror du jeg driver med den tiden jeg ikke er inne hos akkurat din pasient liksom? For jeg har jo ikke ørten andre pasienter jeg er medisinsk ansvarlig for?

Jeg blir stadig overrasket over hvor høyt sykepleiere setter seg selv tross en relativt kort og lett utdannelse hvorav mye er praksis, og, i mine øyne, lite ansvar og grei arbeidstid. Dere ser åpenbart på dere selv som Florence Nightingale og frontlinjearbeidere hele gjengen - greit det, men når dere åpenbart er av den feilaktige oppfatningen av at dere har MER ansvar for «liv og død», tar flere beslutninger og jobber mer enn vakthavende lege (som dere selvfølgelig tror later seg på et vaktrom) - da blir det bare komisk og jeg mister all sympati.

Anonymkode: bd27e...62c

For en ufyselig holdning du har til sykepleiere! Nå ble jeg oppriktig lei meg:(

Anonymkode: 8f7e1...f1d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig provoserende holdning du har til legekollegaene dine. Dette bekrefter bare inntrykket mitt av mange sykepleiere, om at dere ANER IKKE hva jeg gjør på vakt når jeg ikke er fysisk tilstede på din avdeling men selvfølgelig bare antar at jeg gjemmer meg på vaktrommet og venter på at du skal ringe. Idioti. Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor lite dere vet om hvordan vi leger jobber og hvilken arbeidstid vi har. 
Vel, la meg opplyse deg litt for å kanskje sette ting i perspektiv for deg: i natt var jeg på vakt fra klokken 15 i går til 09.30 i dag på en relativt stor indremedisinsk avdeling. Da har jeg ansvaret for alle de medisinske pasientene som kommer i akuttmottaket inkl. supervisjon av turnuslege, alle de seks medisinske sengepostene inkl.  utallige oppringinger fra sykepleierne på post (som åpenbart bare tror jeg later meg), medisinsk intensiv i tillegg til tilsynsforespørsler fra andre avdelinger og legevakt. Det var en hjertestans, to trombolysecallinger og tre team-alarmer med svært syke pasienter. Jeg har ikke sett snurten av et vaktrom, og slik er det svært ofte. Når jeg ikke har vakt, går jeg visitt på sengepost, og de ukene jobber jeg 40-timers uker med overtid innbakt i grunnlønnen grunnet unntakene fra arbeidsmiljøloven. 

Øh, nei. 

Det virkelig utrolige her, er at du ser ut til å tro at grunnen til at leger går slike vakter og ikke sykepleiere er at  dere har MER ansvar og arbeidsmengder enn oss - er du seriøs? Tror du virkelig at du som sykepleier på sengepost har mer ansvar og mer å gjøre enn legene du jobber sammen med, og at DET er årsaken til at vi jobber så forskjellig?🤦🏻‍♀️ 

Feil igjen, det er snarere heller regelen enn unntaket. Det er hjemlet i AML og ingen sak for arbeidsgiver. 

Det stemmer nok, men årsaken er på ingen måte det du tror. 

Vi HAR også jobb 5-6 dager i uken - hva med det er det du ikke skjønner? Forrige uke var det sykdom på nattevakt, da måtte en av oss gå rett fra post kl 16 til nattevakt i akuttmottaket til halv ti neste morgen, for så å jobbe litt på post igjen frem til kl 12. Så den arbeidsdagen du skisserer med jobb 07.30-23 og som for deg åpenbart er helt umulig å gjennomføre er ganske dagligdags for den gjengse sykehuslege. 

Virkelig? Hva tror du vi gjør da, siden dette åpenbart var det vanskeligste og mest risikofylte du som sykepleier kan komme på? Du tenker ikke at legen på vakt kanskje har to eller ti svært syke pasienter som han/hun kontinuerlig gjør risikofylte vurderinger og tar beslutninger om, innenfor arbeidstider som du mener sykepleiere ikke «har lov» til å jobbe? Gastrokirurgen som utfører akutt kirurgi kl 05 om natten på tampen av en 24-timers vakt eller når jeg står som teamleder i hjertestans og hele tiden må avgjøre hva som må gjøres medikamentelt og av prosedyrer for å gjenopplive pasienten? Men du som sykepleier får liksom ikke lov til å jobbe så lenge fordi du kan gi feil morfindose? Og hvem ringer du når det skjer? Joda, meg såklart, konsekvensene av ansvaret du har klarer du jo ikke å håndtere selv!

Hva tror du jeg driver med den tiden jeg ikke er inne hos akkurat din pasient liksom? For jeg har jo ikke ørten andre pasienter jeg er medisinsk ansvarlig for?

Jeg blir stadig overrasket over hvor høyt sykepleiere setter seg selv tross en relativt kort og lett utdannelse hvorav mye er praksis, og, i mine øyne, lite ansvar og grei arbeidstid. Dere ser åpenbart på dere selv som Florence Nightingale og frontlinjearbeidere hele gjengen - greit det, men når dere åpenbart er av den feilaktige oppfatningen av at dere har MER ansvar for «liv og død», tar flere beslutninger og jobber mer enn vakthavende lege (som dere selvfølgelig tror later seg på et vaktrom) - da blir det bare komisk og jeg mister all sympati.

Anonymkode: bd27e...62c

Du har sannelig ikke høye tanker om dine kolleger. Mitt poeng er at man er avhengig av sykepleiere for å kunne gi god og riktig pleie. Jeg har på ingen måte sagt at leger ikke er viktige.

Men diskusjonen her handler om sykepleiere, deres arbeidssituasjon og lønn - ikke legers.

Uavhengig av hvor mange pasienter du er medisinsk ansvarlig for som lege, er du helt og holdent avhengig av sykepleiers observasjoner og målinger for å kunne gi riktig behandling og oppfølging - det er fakta! Det ER sykepleieren som ser pasienten døgnet rundt og som først oppdager forandringer i helsetilstanden. Legen senser ikke på magisk vis at nå holder Andresen på rom 493 på å bli akutt dårlig, legen blir varslet av sykepleier som observerer det basert på klinisk kunnskap, erfaring og kjennskap til den aktuelle pasientens helsetilstand. 
At mannen i gata undervurderer jobben til en sykepleier er en ting, men at du som lege gjør det er faktisk hårreisende å jeg tror og håper at det ikke er den generelle holdningen blandt leger.

Anonymkode: 11e3d...379

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig provoserende holdning du har til legekollegaene dine. Dette bekrefter bare inntrykket mitt av mange sykepleiere, om at dere ANER IKKE hva jeg gjør på vakt når jeg ikke er fysisk tilstede på din avdeling men selvfølgelig bare antar at jeg gjemmer meg på vaktrommet og venter på at du skal ringe. Idioti. Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvor lite dere vet om hvordan vi leger jobber og hvilken arbeidstid vi har. 
Vel, la meg opplyse deg litt for å kanskje sette ting i perspektiv for deg: i natt var jeg på vakt fra klokken 15 i går til 09.30 i dag på en relativt stor indremedisinsk avdeling. Da har jeg ansvaret for alle de medisinske pasientene som kommer i akuttmottaket inkl. supervisjon av turnuslege, alle de seks medisinske sengepostene inkl.  utallige oppringinger fra sykepleierne på post (som åpenbart bare tror jeg later meg), medisinsk intensiv i tillegg til tilsynsforespørsler fra andre avdelinger og legevakt. Det var en hjertestans, to trombolysecallinger og tre team-alarmer med svært syke pasienter. Jeg har ikke sett snurten av et vaktrom, og slik er det svært ofte. Når jeg ikke har vakt, går jeg visitt på sengepost, og de ukene jobber jeg 40-timers uker med overtid innbakt i grunnlønnen grunnet unntakene fra arbeidsmiljøloven. 

Øh, nei. 

Det virkelig utrolige her, er at du ser ut til å tro at grunnen til at leger går slike vakter og ikke sykepleiere er at  dere har MER ansvar og arbeidsmengder enn oss - er du seriøs? Tror du virkelig at du som sykepleier på sengepost har mer ansvar og mer å gjøre enn legene du jobber sammen med, og at DET er årsaken til at vi jobber så forskjellig?🤦🏻‍♀️ 

Feil igjen, det er snarere heller regelen enn unntaket. Det er hjemlet i AML og ingen sak for arbeidsgiver. 

Det stemmer nok, men årsaken er på ingen måte det du tror. 

Vi HAR også jobb 5-6 dager i uken - hva med det er det du ikke skjønner? Forrige uke var det sykdom på nattevakt, da måtte en av oss gå rett fra post kl 16 til nattevakt i akuttmottaket til halv ti neste morgen, for så å jobbe litt på post igjen frem til kl 12. Så den arbeidsdagen du skisserer med jobb 07.30-23 og som for deg åpenbart er helt umulig å gjennomføre er ganske dagligdags for den gjengse sykehuslege. 

Virkelig? Hva tror du vi gjør da, siden dette åpenbart var det vanskeligste og mest risikofylte du som sykepleier kan komme på? Du tenker ikke at legen på vakt kanskje har to eller ti svært syke pasienter som han/hun kontinuerlig gjør risikofylte vurderinger og tar beslutninger om, innenfor arbeidstider som du mener sykepleiere ikke «har lov» til å jobbe? Gastrokirurgen som utfører akutt kirurgi kl 05 om natten på tampen av en 24-timers vakt eller når jeg står som teamleder i hjertestans og hele tiden må avgjøre hva som må gjøres medikamentelt og av prosedyrer for å gjenopplive pasienten? Men du som sykepleier får liksom ikke lov til å jobbe så lenge fordi du kan gi feil morfindose? Og hvem ringer du når det skjer? Joda, meg såklart, konsekvensene av ansvaret du har klarer du jo ikke å håndtere selv!

Hva tror du jeg driver med den tiden jeg ikke er inne hos akkurat din pasient liksom? For jeg har jo ikke ørten andre pasienter jeg er medisinsk ansvarlig for?

Jeg blir stadig overrasket over hvor høyt sykepleiere setter seg selv tross en relativt kort og lett utdannelse hvorav mye er praksis, og, i mine øyne, lite ansvar og grei arbeidstid. Dere ser åpenbart på dere selv som Florence Nightingale og frontlinjearbeidere hele gjengen - greit det, men når dere åpenbart er av den feilaktige oppfatningen av at dere har MER ansvar for «liv og død», tar flere beslutninger og jobber mer enn vakthavende lege (som dere selvfølgelig tror later seg på et vaktrom) - da blir det bare komisk og jeg mister all sympati.

Anonymkode: bd27e...62c

Du starter innlegget ditt med: For en utrolig provoserende holdning du har til legekollegaene dine

Følger opp med: Men du som sykepleier får liksom ikke lov til å jobbe så lenge fordi du kan gi feil morfindose? Og hvem ringer du når det skjer? Joda, meg såklart, konsekvensene av ansvaret du har klarer du jo ikke å håndtere selv!

Og avslutter med: Jeg blir stadig overrasket over hvor høyt sykepleiere setter seg selv tross en relativt kort og lett utdannelse hvorav mye er praksis, og, i mine øyne, lite ansvar og grei arbeidstid. Dere ser åpenbart på dere selv som Florence Nightingale og frontlinjearbeidere hele gjengen

 

Vel, du har ikke akkurat motbevist at leger har selverklært gudestatus. Dette innlegget gjorde meg faktisk uvel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sannelig ikke høye tanker om dine kolleger. Mitt poeng er at man er avhengig av sykepleiere for å kunne gi god og riktig pleie. Jeg har på ingen måte sagt at leger ikke er viktige.

Men diskusjonen her handler om sykepleiere, deres arbeidssituasjon og lønn - ikke legers.

Uavhengig av hvor mange pasienter du er medisinsk ansvarlig for som lege, er du helt og holdent avhengig av sykepleiers observasjoner og målinger for å kunne gi riktig behandling og oppfølging - det er fakta! Det ER sykepleieren som ser pasienten døgnet rundt og som først oppdager forandringer i helsetilstanden. Legen senser ikke på magisk vis at nå holder Andresen på rom 493 på å bli akutt dårlig, legen blir varslet av sykepleier som observerer det basert på klinisk kunnskap, erfaring og kjennskap til den aktuelle pasientens helsetilstand. 
At mannen i gata undervurderer jobben til en sykepleier er en ting, men at du som lege gjør det er faktisk hårreisende å jeg tror og håper at det ikke er den generelle holdningen blandt leger.

Anonymkode: 11e3d...379

Mitt innlegg var et tilsvar til en sykepleier som gjennomgående i flere innlegg frontet en nedlatende og arrogant holdning til sine legekollegaer. Responsen befester vel egentlig bare inntrykket av at det er helt innafor av sykepleierne å kritisere legene, men går kritikken motsatt vei blir det full oppstandelse og kverning om at dere er nærmest pasienten og oppfatter endringer i helsetilstanden først. Det stemmer jo forsåvidt det, men det betyr ikke at dere ikke må tåle litt kritikk og motstand når dere åpent fronter inntrykket deres av at legene svever to meter over bakken rundt på avdelingen milevis fra pasientene, er inne hos pasientene «i cirka to minutter» og ellers slapper av mens dere er våghalser i en risikofylt hverdag på medisinrommet hvor det står om «liv og død» til enhver tid. Det er faktisk feil, og det provoserer meg at så mange av dere ser ut til å tro dette. 
Jeg har et godt samarbeid med mine sykepleierkollegaer jeg (noen mer enn andre såklart), men jeg har noen års fartstid i bransjen nå og jeg erfarer i økende grad at mange sykepleiere har holdninger til oss lik brukeren jeg siterte samtidig som dere aner svært lite om hva vi faktisk gjør på jobb, og ansvaret og beslutningene vi står med. 
 

Nå ble dette en massiv avsporing, men jeg gadd ikke la dette stå uimotsagt som så mange ganger før både her og i det virkelige liv. On topic: det er helt usmakelig å drive lønnskamp i en nasjonal krise. 

Anonymkode: bd27e...62c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Du starter innlegget ditt med: For en utrolig provoserende holdning du har til legekollegaene dine

Følger opp med: Men du som sykepleier får liksom ikke lov til å jobbe så lenge fordi du kan gi feil morfindose? Og hvem ringer du når det skjer? Joda, meg såklart, konsekvensene av ansvaret du har klarer du jo ikke å håndtere selv!

Og avslutter med: Jeg blir stadig overrasket over hvor høyt sykepleiere setter seg selv tross en relativt kort og lett utdannelse hvorav mye er praksis, og, i mine øyne, lite ansvar og grei arbeidstid. Dere ser åpenbart på dere selv som Florence Nightingale og frontlinjearbeidere hele gjengen

 

Vel, du har ikke akkurat motbevist at leger har selverklært gudestatus. Dette innlegget gjorde meg faktisk uvel.

Det jeg skriver stemmer jo - man kan ikke argumentere med at man ikke får lov til å jobbe utvidede arbeidstider fordi man har så stort ansvar (motsatt legene🤨) og kan f. eks komme til å trekke opp og gi feil morfindose, når konsekvensene er at det endelige ansvaret for håndtering av feilen lander på vakthavende lege som - surprise - jobber disse utvidede arbeidstidene. Det er sirkelargumentasjon som ikke henger på greip. 
Jeg BLIR overrasket over synet sykepleierne, med NSF i spissen, har om seg selv. Så mye snakk om «fagkompetanse», arbeidstider og «jeg er stolt sykepleier» ses ikke hos andre yrkesgrupper i helsevesenet, herunder bioingeniører, radiografer, helsefagarbeidere og leger. Jeg hadde blitt flau hvis DNLF hadde dratt i gang samme retorikk og argumentasjon, og det samme tror jeg de andre yrkesgruppene jeg nevnte stusser over. Jeg synes det er påfallende, og allikevel er det legegruppen som blir beskyldt for å ha «selverklært gudestatus», når vi stort sett er ganske anonyme i slike debatter i offentligheten. 

Anonymkode: bd27e...62c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg skriver stemmer jo - man kan ikke argumentere med at man ikke får lov til å jobbe utvidede arbeidstider fordi man har så stort ansvar (motsatt legene🤨) og kan f. eks komme til å trekke opp og gi feil morfindose, når konsekvensene er at det endelige ansvaret for håndtering av feilen lander på vakthavende lege som - surprise - jobber disse utvidede arbeidstidene. Det er sirkelargumentasjon som ikke henger på greip. 
Jeg BLIR overrasket over synet sykepleierne, med NSF i spissen, har om seg selv. Så mye snakk om «fagkompetanse», arbeidstider og «jeg er stolt sykepleier» ses ikke hos andre yrkesgrupper i helsevesenet, herunder bioingeniører, radiografer, helsefagarbeidere og leger. Jeg hadde blitt flau hvis DNLF hadde dratt i gang samme retorikk og argumentasjon, og det samme tror jeg de andre yrkesgruppene jeg nevnte stusser over. Jeg synes det er påfallende, og allikevel er det legegruppen som blir beskyldt for å ha «selverklært gudestatus», når vi stort sett er ganske anonyme i slike debatter i offentligheten. 

Anonymkode: bd27e...62c

Ikke meg du siterer, men: Og har du gjort deg noen tanker om hvorfor det har blitt slik at dere må gå så ville vakter? Det har jo nettopp noe med en viss kampvilje for rettigheter å gjøre. At du blir flau over at man står opp for egne vilkår i arbeidslivet forteller meg egentlig bare at arbeidsgivers strategi har virket, de spiller på følelser som "dugnad", "fellesskapsånd" og skam over at man ønsker seg bedre vilkår. 

Men å kjempe for egne vilkår er helt menneskelig, og er noe mennesker har gjort siden steinalderen. At noen fagforeninger står mer på enn andre er jo tydelig, på deres vegne er det jo egentlig bare synd at DNLF ikke gjør det samme. 

Anonymkode: 1061f...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...