Gå til innhold

Mens over 400.000 er arbeidsledige vil sykepleierne ha mer, mer, mer, mer og mer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.5.2020 den 10.52, AnonymBruker skrev:

Ingeniører har bachelor de og 

Anonymkode: d2ef5...ef6

 

Endret av Dissy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du opplevd det? Har du jobbet der selv og vet hvem som er på vakt til en hver tid?
Det er ALLTID en sykepleier på vakt, enten det er natt eller dag. Men resten av de ansatte på vakt kan ofte være bare ufaglærte. Noe som gjør at når den ene sykepleieren på vakt er opptatt med medisinering, pasienter som ligger for døden osv., så må en av de ufaglærte ta telefonen. Selvsagt prioriteres ikke telefonen når sykepleieren har omtrent eneansvaret for stell og tilsyn av en hel avdeling med syke (og ofte noen terminale) pasienter.

Anonymkode: 90869...b5f

Nå en pasient er akuttinnlagt på sykehus og man ringer sykehjemmet (ofte om natten) der pasienten bor for å få informasjon som er nødvendig for behandlingen, og det faktisk ikke er noen andre å snakke med enn assistenter. Når man spør etter en sykepleier så er det ingen på vakt, og når man spør etter en annen med fagkunnskap så er det ingen av det heller. Ofte har kveldvakten sendt av gårde en pasient i ambulanse til legevakt og så gått hjem, eller det er pårørende som har presset på for innleggelse. Jeg skjønner godt at sykepleier ikke kan svare på kreti og pleti av telefoner, men jeg forventer at de kan gi svar på spørsmål om medisiner, allergier, cave og hlr status til pasienter som legges inn på sykehus. Og det er godt å høre at du alltid er vant til at det er sykepleier på vakt, men nå er landet vårt langstrakt og glissent, og slik er det slett ikke overalt. 

Anonymkode: 50a47...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå en pasient er akuttinnlagt på sykehus og man ringer sykehjemmet (ofte om natten) der pasienten bor for å få informasjon som er nødvendig for behandlingen, og det faktisk ikke er noen andre å snakke med enn assistenter. Når man spør etter en sykepleier så er det ingen på vakt, og når man spør etter en annen med fagkunnskap så er det ingen av det heller. Ofte har kveldvakten sendt av gårde en pasient i ambulanse til legevakt og så gått hjem, eller det er pårørende som har presset på for innleggelse. Jeg skjønner godt at sykepleier ikke kan svare på kreti og pleti av telefoner, men jeg forventer at de kan gi svar på spørsmål om medisiner, allergier, cave og hlr status til pasienter som legges inn på sykehus. Og det er godt å høre at du alltid er vant til at det er sykepleier på vakt, men nå er landet vårt langstrakt og glissent, og slik er det slett ikke overalt. 

Anonymkode: 50a47...b3f

Hvor er det du har dette fra? Det er ALDRI vakt UTEN ansvarlig sykepleier, og som sykepleier så burde du ha tatt det med ansvarlig sykepleier som oftest går rundt med en sykepleier telefon.  Den informasjonen du nevnte kan dere enkelt få opp i Gerica. Og nå er det IKKE assistenter så bestemmer om en pasient skal bli lagt inn. Det er sykepleier oppgave. 

Anonymkode: c45cd...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er det du har dette fra? Det er ALDRI vakt UTEN ansvarlig sykepleier, og som sykepleier så burde du ha tatt det med ansvarlig sykepleier som oftest går rundt med en sykepleier telefon.  Den informasjonen du nevnte kan dere enkelt få opp i Gerica. Og nå er det IKKE assistenter så bestemmer om en pasient skal bli lagt inn. Det er sykepleier oppgave. 

Anonymkode: c45cd...4f5

Nå har jeg svart på det i innlegget du siterer, det er også en annen over som bekrefter at ansvarlig sykepleier ikke prioriterer å ta/snakke/gå med telefon. Informasjon kan nok enkelt fås opp i Gerica, men det er bare ett problem og det er at spesialisthelsetjenesten ikke bruker Gerica, men Dips og Doculive. Tror du virkelig sykehusene har tilgang til alle kommunale journalsystem og kan hente ut info ettersom det passer dem? Sånn er det ikke. Like lite som du kan gå inn i sykehusenes journalsystemer og hente det du vil ha. Derfor er man altså avhengig av at noen med tilgang henter ut informasjonen. LItt sjokkert over at du tror alle har tilgang til alt. Er du egentlig sykepleier?

Anonymkode: 50a47...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Dissy skrev:

Jeg er utdannet kjemiingeniør på bachelornivå (ikke sivilingeniør) og fikk en stilling som laboratorieingeniør i en privat bedrift som nyutdannet i 2017. Startlønn ble på 400 000 i året. Dette er mindre enn det min venninne som er sykepleier fikk som startlønn i 2018. Har i tillegg jobbet på sykehjem selv, og opplevde det som mer stressende som ingeniør med ansvar for drikkevann og næringsmiddel til kunder. Dette kan likevel ikke sammenlignes med forholdene i et sykehus, men jeg kan i hvert fall si at det ikke alltid er det tilfellet at man tjener mer som ingeniør.

ja, fordi som du sier: som ingeniør har du ansvar for drikkevann. Når du jobber på sykehjem som pleieassistent har du ikke ansvar, da er det klart det ikke oppleves så stressende. En sykepleier på sykehjem har ansvar for mange pasienter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå en pasient er akuttinnlagt på sykehus og man ringer sykehjemmet (ofte om natten) der pasienten bor for å få informasjon som er nødvendig for behandlingen, og det faktisk ikke er noen andre å snakke med enn assistenter. Når man spør etter en sykepleier så er det ingen på vakt, og når man spør etter en annen med fagkunnskap så er det ingen av det heller. Ofte har kveldvakten sendt av gårde en pasient i ambulanse til legevakt og så gått hjem, eller det er pårørende som har presset på for innleggelse. Jeg skjønner godt at sykepleier ikke kan svare på kreti og pleti av telefoner, men jeg forventer at de kan gi svar på spørsmål om medisiner, allergier, cave og hlr status til pasienter som legges inn på sykehus. Og det er godt å høre at du alltid er vant til at det er sykepleier på vakt, men nå er landet vårt langstrakt og glissent, og slik er det slett ikke overalt. 

Anonymkode: 50a47...b3f

Dette er jo et avvik. Når jeg jobber på sykehjem sendt vi alltid sykepleierrapport som e-melding med medisinkurver og nødvendig informasjon til sykehuset før pasienten var fremme på sykehuset. Dette gjorde vi fra Gerica, sykehuset hadde dips. Forstår godt at dette ikke oppleves som greit for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg svart på det i innlegget du siterer, det er også en annen over som bekrefter at ansvarlig sykepleier ikke prioriterer å ta/snakke/gå med telefon. Informasjon kan nok enkelt fås opp i Gerica, men det er bare ett problem og det er at spesialisthelsetjenesten ikke bruker Gerica, men Dips og Doculive. Tror du virkelig sykehusene har tilgang til alle kommunale journalsystem og kan hente ut info ettersom det passer dem? Sånn er det ikke. Like lite som du kan gå inn i sykehusenes journalsystemer og hente det du vil ha. Derfor er man altså avhengig av at noen med tilgang henter ut informasjonen. LItt sjokkert over at du tror alle har tilgang til alt. Er du egentlig sykepleier?

Anonymkode: 50a47...b3f

Tror du virkelig at jeg skal tro på at det er bare assistenter på en nattevakt eller på vakt? Hvis dere hadde vært oppegående sykepleiere så hadde dere ringt sykepleier som har ansvarsvakt. Jeg blir faktisk at kvalm av sykepleiere som deg som tror de er så fantastiske og at et sted hadde vært så mye bedre med bare sykepleiere. Jeg har vært bort de mest ubrukelig sykepleiere både som ansatt og pårørende. Når jeg var pårørende til en som var lagt inn på kreftavdeling, så måtte VI ringte vaktrommet fordi når vedkommende lå i sin egen svette og frøs, så kom det INGEN sykepleiere som kom når vedkommende ringte i snoren. Når vi kom på besøk samme dagen, så satt de fleste sykepleierne på ræva på vaktrommet og strikket. En annen gang når beina til vedkommende sviktet mens vi var til stede så løp en av oss ut og sa til nærmeste sykepleiere at beina tll vedkommende hadde sviktet og vi ikke greier å få vedkommende opp, så slang hun med kjeften og sa at hun ikke hadde tid og gikk videre. Vi fikk tak i en annen sykepleier som trengte hjelp, og da kom den SAMME sykepleieren løpende. Heldigvis så hadde vedkommende gått med en prekestol som tok for fallet.

Så ikke kom her å si at dere er så fantastiske og at ALT blir så veldig mye bedre med sykepleiere. Nei jeg er ikke sykepleiere. Jeg har heller ikke skrevet at jeg er sykepleier. Som skrevet så er ikke alle assistenter perfekte men det er i hvert fall ikke alle sykepleiere. 

Anonymkode: c45cd...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 8.59, AnonymBruker skrev:

Mange fortjener mer i lønn for eksempel butikkmedarbeidere og renholdere, som i motsetning til sykepleiere ikke har verneutstyr på jobb og utsetter seg derfor for mye mer smitte. Men ingen av dem hyler om streik. 

Anonymkode: 37f40...bf5

Ok. Her går renhold med munnbind hele dagen mens vi sykepleiere har fått streng beskjed om å spare så vi bruker ikke munnbind enda vi er i pasientkontakt hele dagen, ikke renhold. 

Anonymkode: 23fd9...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2020 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Nei for det har jo ikke vært korona utbrudd på et eneste sykehjem i hele Norge 😳

Anonymkode: 0fadd...000

Selvfølgelig har det vært corona pasienter! Men du kan ikke akkurat påstå at det har vært utbrudd! Det har jo vært relativt rolig rundt omkring! 

Anonymkode: 07ff9...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2020 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Som barnehagelærer har du da ingen oversikt over hvem som gjør hva på institusjoner, du slenger ut påstander ut fra hva du tror, ikke hva du vet. Hvem som gjrø hva handler faktisk ikke om å "gidde", men hva man har kompetanse til, og hvordan ressursene skal fordeles for å få gjort alt og kommer gjennom dagen. Hvis helsefagarbeidere syns det er en så voldsom drittjobb å stelle, servere mat og sortere klær står de fritt til å søke annet arbeid. Sykepleiere gjør alle de samme oppgavene, men ikke nødvendigvis i samme kvanta da de også skal gjøre andre oppgaver. 

Jeg har dessverre opplevd flere ganger at det kun er assistenter (altså ufaglærte) på jobb på sykehjem, så jo det kan skje. Du kan jo forsøke å kontakte et sykehjem på nattestid for å få informasjon om en pasient som er akuttinnlagt, og den som svarer i andre enden ikke vet forskjell på kateter og kateterpose, faste medisiner og evt medisiner, om pasienter har vitkige allergier ("øøøøøh, ja han liker jo ikke brunost da... " teller ikke), hlr status o.l. Triste greier, men ikke alle steder i landet får tak i nok fagpersonell. 

Og til siste del av innlegget ditt; de to siste stedene jeg har jobbet har det kun være sykepleiere i pleien, og pasientene har fått godt stell, mat, medisiner og alle annen oppfølging de trenger. Helt uten helsefagarbeidere har faktisk hverdagen gått rundt. Og er det krise så er det faktisk viktigere å hindre at pasienten dør av astmaanfall enn at alle blir stelt før nattevakten kommer. Helsefagarbeidere er viktige, men verden kan gå rundt uten dem også. 

Anonymkode: 50a47...b3f

Det er ikke meg du har sitert 😉 Den øverste ja, ikke den nederste! 1. Det er hierarki på sykehjem og sykehus (førstehåndserfaring der gett), og det er veldig mange arrogante spl. ute å går jeg ref. bare til alle innleggene her i denne posten. 
2. Sykepleiere har tatt all æren i disse tider! Syns ikke dere har vært flinke til å gi en klapp på skuldra til kollegavennene deres! Dere skal jobbe som et team, en del av jobben er å løfte, støtte og hjelpe kollegaene deres! Ikke kommandere de rundt. Noen spl. er helt fantastiske, noen skulle tatt en videreutdanning i ledelse,kollegassamarbeid, veiledning og ikke minst kommunikasjon for å lære seg hvordan man snakker sammen og løfter hverandre! 

Anonymkode: 07ff9...695

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Alterego666
På 15.5.2020 den 8.42, AnonymBruker skrev:

Midt i Koronakrisen finner altså sykepleierne ut at de skal streike for å få mer lønn. Vi leser som lønnsomme bedrifter som går under, store private selskaper varlser nulloppgjør.

Lønnsomme bedrifter går ikke under. De blir i tilfelle vedtatt oppløst, noe som er svært sjelden. Det er ulønnsomme bedrifter som går under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Har jobbet som sykepleier men byttet beite og jobber nå som testingeniør, ingen tvil om at jobben som sykepleier var mye mer belastende og kjip, så at jeg tjener mye bedre i jobben min nå er helt sjukt. Forresten hadde over halvparten av mine sykepleie kollegaer master.

Anonymkode: 6c540...01c

Veldig forståelig at du byttet. Dere får ikke tid til å gjøre alt dere skal engang pga for lav bemanning, i tillegg til en lavere lønn enn dere burde hatt. 

Anonymkode: cf4a3...e0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.5.2020 den 7.37, kalini skrev:

ja, fordi som du sier: som ingeniør har du ansvar for drikkevann. Når du jobber på sykehjem som pleieassistent har du ikke ansvar, da er det klart det ikke oppleves så stressende. En sykepleier på sykehjem har ansvar for mange pasienter. 

Det er jo bare tull. Dette er som de som sier at sykepleiere på sykehus har ikke ansvar, for de har jo leger over dem som de kan spørre. 🙄 Selvsagt har assistenter ansvar. 

Anonymkode: 74e85...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...